Gå til innhold
  • Bli medlem

Telthjelp


stjernehimmel

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg har i en tid nå vært på jakt etter et nytt telt, og skulle gjerne hatt litt hjelp.

 

Jeg har også saumfart ymse tråder her inne som har vært til stor hjelp, men jeg har ikke funnet en tråd som handler om akkurat mitt ønske (og det er jo ikke så rart), så jeg tenker at jeg kan rettferdiggjøre å publisere enda en tråd om hjelp til å finne telt.

 

Her er hva jeg ønsker meg:

 

Jeg trenger et lett telt 3 sesongs telt som tåler litt vær og vind (som man også ikke får klaustrofobi i om man blir litt værfast). Jeg ser helst at det er et kuppeltelt (noe jeg syns det virker som folk flest ikke vil ha, og det er vel kanskje derfor det produseres flere tunneltelt i norden), og jeg er heller ikke redd for "amerikanske" løsninger med innertelt opp først (om det også går an med en bunnduk - yttertelt løsning). Når jeg tenker meg om, så kanskje jeg faktisk foretrekker det? Siden jeg er i underkant av 1.90, så vil jeg helst ikke ha et telt som er lavere enn 100cm inne. Jeg vil også helst ha et telt med to dører, og fortelt store nok til at matlaging er mulig der. Det er hovedsakelig til mine soloturer, men syns egentlig at det ikke kan være mindre enn et tomanns telt. 4kg er litt mye (om ikke hadde jeg faktisk gått for Kaitum 3gt), 3kg går vel an, 2kg hadde vært perfekt!

 

Kravstor? Ja, jeg er kanskje det, men jeg har så dårlig oversikt over de utenlandske produsentene, og jeg er sikker på at det finne noe der ute som passer meg.

 

Selv om jeg sier at jeg ikke har funnet en tråd som spør etter det samme som jeg gjør, så betyr ikke det at den ikke finnes. Så om noen har sett en lignende tråd, gi meg gjerne et tips om det, så slipper vi å ta hele regla på nytt.

 

Hvis ikke, så setter jeg enorm pris på all hjelp, tips og personlige erfaringer som folk tar seg tid til å komme med.

 

På forhånd takk!

 

 - En forvirret teltkjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du vil nok aldri finne et perfekt telt. Det kan jeg love deg. Jeg har omtrent samme krav som deg, og har landet på Tarptent Scarp 2. Jeg har riktig nok sett veldig lenge etter det perfekte solo+ telt, og funnet meg i et par kompromiss.

Jeg har også hatt gleden av å prøve Scarp 2. Må pr. dags dato bestilles fra statene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du beskriver et MSR Carbon Reflex 3. 117cm innvendig og 2,1kg. 3mannstelt ergo god plass. 2 innganger også.

Og ja, det er et kuppeltelt. Brukerselv kuppeltelt etter mange år i tunnelltelt. Jeg kommer ikke til å gå tilbake med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det OK att det blåser rakt genom tältet så är det här nog bland dom som uppfyller din kravlista bäst:

 

http://www.mountainhardwear.com/skyledge-2-dp-OU9623.html?colorID=304

 

Med 1kg till så får du det här, betydligt kraftigare:

http://hilleberg.se/sv/product/jannu

 

Bara en dörr på hillebergtältet, men dom har flera andra att välja på. Men då åker vikten upp.

 

Dom har även ett som heter Rogen, men där går inte ytterduken hela vägen ned, vilket jag ställer mig tveksam till innna jag har sett ett i verkligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde omtrent samme krav. Lett 2 manns med to fortelt, kuppel med bra høyde og lengde, og lett.

jeg endte på Big Agnes Copper Spur ul2, vekt 1,5 kilo kjøpt fra usa. Kan settes opp med yttertelt og ekstra bunn, bare innertelt eller både inner og ytter. Det har duk et stykke opp i innertelt og resten netting, så det blir ikke så trekkfullt som en del andre slike telt.er 107cm høyt, 230 langt.

dog er ikke slike lettvektstelt noe stormtelt. Har brukt mitt i vind men ikke i skikelig dårlig vær. Vet ikke hvor mye det tåler.

sjekk og msr hubba hubba HP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.