Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til turdrikkeflaske


horisont

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 år senere...

Hei.

Mest relevante tråden jeg fant.

Har også brukt Brusfasker i diverse utforminger frem til nå. Nye knattreflaskene som ikke klarer å stå oppreist av seg selv.

Å tømmer jeg noe varmt på de så deformerer de seg latterlig fort, så de også lekker. (Prøv å kok opp vann å tøm på)

 

Tenkte meg nå da noe alsidig med stort hull og da helst i metall, men dette er ikke å oppdrive i norske nettbutikker lengre?

XXL, Magasinet, Fjellsport, osv... Ingen feltflasker eller stålflasker å finne...

 

Det er jo bare tåteflasker og drikketuter og fancy plastikkfarger overalt...

 

Er det da dette som er reelt valg for meg?

 

Edit : Fant også denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nalgene flaskene tåler så si alt.  bruk de i noen år nå, men hvis du vill ha stål kan du se her: http://www.kleankanteen.com/collections/bottles/wide-mouth
Har nalgene 0.6l 1l og 1,5l bruker mest den på 1,5l og de tåler og fryse solide, når du våkner og vill ha vann holder du den bare over primusen til det smelter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg drikkeflaske i titan for en stund siden fra Vargo Outdoors: http://www.vargooutdoors.com/titanium-water-bottle.html

Middels stor åpning (mer som en iste-flaske), rommer ca 0.6l. Passet perfekt på toppen av vargos mini-titan-ovn om man tar med et par fondue-gafler eller grillspidd i metall å sette i sporene som rist.

For de som har den så kan man også få passende neopren-trekk til de ved å skaffe seg glassflaske fra Hadeland Glassverk av denne typen - de var til salgs på Glassmagasinet for en stund siden i alle fall.

Den koster litt da, da det er et nisje-produkt, og vektbesparelsen i forhold til en tilsvarende aluminiums-flaske er minimal (umerkbar), bare så det er nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den titanium flaska var jo kul så det står etter.. :pirate:

Men smålig dyrt...

(70$+mva+forenkl.geb.)

(536+134+140= 810kr for en vannflaske på 0,6l )

 

Men det virker vertfall som om det for meg er å enten kjøpe plastikk i norge, eller metall i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god stålflaske veier omtrent det samme som en Nalgene. Fordeler er mindre pakkevolum (tynnere vegger), sannsynligvis lengre holdbarhet og muligheten til å  bruke flaske som kokekar om nødvendig.

Titan er lettere enn stål og nalgene, men pris blir litt hinsides fornuft  :ike:

 

 

CDON har stålflasker inne. Jeg bruker selv Klean kanteen og er godt fornøyd med dem. Har denne versjonen med drikketut som holder tett.

http://cdon.no/sport/klean-kanteen/klean-kanteen-1-182l-flaska-sportkork-p30212563-4408039

 

Men for vekt og pris er det nok intenting som slår en iste-flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars J Allrando.no selger neoprentrekk til disse flaskene.

 

@TurNisse Man må ikke til utlandet, jeg kjøpte min flaske her: 700ml titandrikkeflaske

 

Hvilken funksjon har en titanflaske over en plastflaske som vannbeholder?

 

Med titanflaske kan du koke vann i flasken. Bare setter den på gassbrenner eller legger den i bålet. Ganske praktisk, jeg dropper ofte å ta med kjele om jeg kun skal koke vann til engangssuppe eller kaffe/te, rense vann etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars J Allrando.no selger neoprentrekk til disse flaskene.

 

@TurNisse Man må ikke til utlandet, jeg kjøpte min flaske her: 700ml titandrikkeflaske

 

 

Med titanflaske kan du koke vann i flasken. Bare setter den på gassbrenner eller legger den i bålet. Ganske praktisk, jeg dropper ofte å ta med kjele om jeg kun skal koke vann til engangssuppe eller kaffe/te, rense vann etc.

Da er nok en ting jeg ikke trenger bestilt;) Faen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri med flaske, bruker kun Osprey sin drikkeblære , storfornøyd. :hyper:

En stor fordel med denne er at ungene kan drikke av den mens vi går, så slipper de å ha med egne flasker som de må fikle med for å få ut og inn av sekkene osv osv (som tar tid, som kjent for de fleste med små barn).

Har montert på hurtigklips for å kunne etterfylle den mens vi er på farten.

Og ja, jeg filtrerer alltid vannet når vi er på fjellet i vår, sommer og høst sessongen. Går fort og er enkelt ved bruk av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ett slag for vanlig brusflaske...

 

Brusflasker 0,5 og 1,5 . Finnes ikke bedre, mer funksjonelle, robuste og lette flasker til 2-3 kr. Har vært igjennom ymse drikkeposeløsninger (Camel, platyus m.m.) , tut flasker og alskens aluminium/plastflasker (naglene...), men lander altså på det trauste for mer seriøse turer.

 

Hvorfor:

 

Prøv å velte ei flaske, med stor åpning har du ett millisek før den er tom. 

Prøv å fylle ei flaske med stor åpning fra liten bekk, maks kvartfull eller du må bruke kopp i tillegg.

Prøv en tutflaske med varmt vann i soveposen

Prøv drikkeposer hvor pakningen og ymse koplinger ikke helt holder mål

Prøv å tråkke på en drikke pose når den ligger på stein

Prøv å tine en nedfrosset drikkepose i vannkjelen.

 

Poenget er at enkle flasker, robust plast og med god tetning og minimalt med deler garanterer problemfrie turer. De kan fryses ned, lett å tine i kjele, lett å tine om korken er frosset (hold munn eller hender rundt korken og de kan åpnes lett). Is i toppen hakkes enkelt bort. Aldri opplevd "pakningstrøbbel", aldri opplevd skruing som overdras, aldri opplevd at de lekker i sovepose om vinteren eller at de har lekket om de har ligger å slengt rundt i kano, kajakk eller pulk sammen med andre ikke flaske vennlige saker. Aldri opplevd at de har sprukket eller punktert dersom de har blitt tråkket på eller satt i sekken, og de er enkle å vaske. 

Og etter bruk kan de returneres  og man kanstarte med ny for kr 0.

 

De er de eneste som har kommet feilfritt igjennom 40 års turliv!

 

Men de heter ikke "ultra_turbo_rehydration_extreme_bottle_for_maxium_nature_experience" da, og det teller kanskje mest for noen...!?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er enig i alt utanom dette:

Prøv å fylle ei flaske med stor åpning fra liten bekk, maks kvartfull eller du må bruke kopp i tillegg.

Det er då ingen problem å fylle ei flaske med stor åpning. Eg har i alle fall aldri opplevd det. Når det er kaldt, foretrekk eg flaske med større åpning, ettersom det går raskare å fylle og ein vert ikkje så frossen på fingrane.

Er bekken veldig liten, kan det derimot vera vanskeleg å få vatn ned i ei vanleg brusflaske fordi flaska må stå på hovudet for at vatnet skal nå opp til åpningen. Då er det greit med ein større åpning slik at flaska kan ligge meir horisontalt.

Etter eige minne vil eg også påstå at brusflasker ikkje har vore eigna til slik bruk så lenge som 40 år. For 40 år sidan var brusflaskene av glass, og det var bare dei største som hadde skrukork.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har Nestea och/eller 1L juice-flaskor med på tur på grund av att jag gillar de stora öppningarna, det är väl i och för sig sant att vi människor är pattedyr, men de flesta är ju avvanda när man är runt året eller så, personligen har jag inget behov för någon bröstersättning. ;-)

På vintern blir det termos och/eller samma flaskor som på sommaren, men då har jag den i en väska innanför jackan på bröstet så inte vattnet fryser.

Den typen flaske bruker jeg som tisseflaske om sommeren, så det ville skape utfordringer med logistikken........

Du får ha en flaska med någon form av tejp eller liknande som är lätt att känna, så du inte tar fel flaska i nattens mörker. :-D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger får jeg inntrykk av at det er stor vitenskap å finne noe å bære en skvett vann i på tur. ;)

Det er stor forskjell på "Hvordan bære vann på tur" og "Hvordan bære vann mest effektivt/raskest/lettest/etc. på tur".  Den samme tankegangen kan man ha med hvordan kan man komme seg fra A til B. Man kan ganske enkelt gå. Dersom man vil spare litt tid og krefter kan man ri på en hest. Hvis man vil ha det mer behagelig og ha med mer baggasje så kan man ri på en kjerre. Så kan man gå enda et skritt opp og kjøre bil. Hvis man skal virkelig langt så kan man fly. Alle disse skrittene i seg selv kommer fra mangfoldige livstider med folk som har tenkt på hvordan man kan forbedre en svært enkel oppgave. Denne overkompliseringen av en svært simpel oppgave har gitt oss muligheter ingen av forfedrene våre kunne drømme om i sine villeste fantasier.

 

Evnen å tenke nyskapende noe av det viktigste vi kan gjøre som mennesker. Men det kan være greit å plante beina i bakken en gang i blant. Ofte er det fremdeles best å gjøre det enkleste som Rema sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flaske kan som nevnt brukes til mer en å være "en beholder for å ha en svett vann på tur"...

 

En metallflaske gjør den allsidig, kan jeg ta med en 110g metallflaske, så kan jeg la LiTek kjelen på 206g(uten lokk) ligge igjen hjemme.

Og ikke alt på forumet trenger å ha senario : "2ukers fjelltur over tregrensa" som utgangspunkt, som jeg også har nevnt jeg har brukt å kommer sikkert til å bruke for den sags skyld 0,5l nye tullebrusflasker som ikke klarer stå oppreist av seg selv og som deformeres når de får kokende vann i seg...

 

Takker til de som har funnet alternativer i Norge, jeg klarte ikke finne de selv. :)

Er vist blitt dårlig på å finne ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er enig i alt utanom dette:

Det er då ingen problem å fylle ei flaske med stor åpning. Eg har i alle fall aldri opplevd det. Når det er kaldt, foretrekk eg flaske med større åpning, ettersom det går raskare å fylle og ein vert ikkje så frossen på fingrane.

Er bekken veldig liten, kan det derimot vera vanskeleg å få vatn ned i ei vanleg brusflaske fordi flaska må stå på hovudet for at vatnet skal nå opp til åpningen. Då er det greit med ein større åpning slik at flaska kan ligge meir horisontalt.

Etter eige minne vil eg også påstå at brusflasker ikkje har vore eigna til slik bruk så lenge som 40 år. For 40 år sidan var brusflaskene av glass, og det var bare dei største som hadde skrukork.

 

Okei, takk for info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha en flaska med någon form av tejp eller liknande som är lätt att känna, så du inte tar fel flaska i nattens mörker. :-D

Litt skrukkete teip var en god ide i mørket.

 

Siden innlegget mitt i fjor sommer har jeg dog funnet en 0,7L flaske med passende tekst som har gjort det lettere å ikke ta feil av drikke og tisseflaske på dagtid....

post-8270-0-72594500-1435244962_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen som har prøvd primus sin aluminumsflaske som fås i 0,6 og 1 liter?

Lokket ser ut til å være ett stort skrulokk, med ett lite skrulokk oppå til å drikke av. Noen som kan bekrefte det?

Jeg har også sett neoprentrekk til disse flaskene.

Det kan virke som den perfekte drikkeflasken/varmeflasken både sommer og vinter.

EDIT: man får den også i aluminum feltflaske utforming. Veldig grei å ha i brystlommen, men blir da med liten åpning. Burde være lett å tine hvis den fryser, siden det er aluminiums flaske.

IMG_0283.thumb.PNG.09c73e5df7bac8c398406b31708938c9.PNG

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har den flasken og han virker å være fornøyd (?) uten at han  har utdypet det noe mer. Selv har jeg Camelbak i rustfritt stål og en Nathan Little Shot i plast. Fordelen med Camelbaken er at den holder godt på temperaturen, ulempen er at den er tung så den blir ofte kun brukt i bilen eller til hverdags! Nathan flasken er jeg godt fornøyd med og den har blitt brukt mye, tåler en del gjør den også!
Anbefaler også sammenlegbare/myke flasker, jeg har noen Asics (produsert av Hydrapak) som er helt geniale da de tar 0 plass når de ikke er "i bruk".

Endret av gin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvor stor må drikkeflasken være for å gi varme gjennom hele natten i soveposen, hvis man fyller med kokende vann?

Holder det med 0,6 liter, eller må man ha 1 liter?

Synes Camelbak Chute drikkeflaske virker meget bra også. Stor og liten åpning, begge korkene henger fast. Fås i 0,6 liter og 1 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Hvor stor må drikkeflasken være for å gi varme gjennom hele natten i soveposen, hvis man fyller med kokende vann?

Holder det med 0,6 liter, eller må man ha 1 liter?

Synes Camelbak Chute drikkeflaske virker meget bra også. Stor og liten åpning, begge korkene henger fast. Fås i 0,6 liter og 1 liter.

Jeg er usikker på om chute tåler kokende vann. Tror en kompis nevnte at han ikke kunne ha kokende vann i sin. Ville sjekka det ut før jeg hadde brukt den som varmeflaske på tur i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.