Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøfritt noen plass med fjellfølelse nå i April?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Har virkelig lyst på en fjelltur uten ski på beina neste uke. Er det noen plass nå som snøen har forsvunnet, og det begynner å bli fiskbart i vanna?

 

Bor i Grenlandsområdet, og takler litt kjøring ;)

 

Hva med Lifjell, norefjell? Kan dette være alternativer?

 

Hvis ikke så tar jeg jo til takke med fine skogsområder også selvfølgelig :D Tur blir det nok uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

www.senorge.no har oversikt over snøforhold. Som du vil se kom det mye snø over Agder/Telemark, så Lifjell er ikke å anbefale. Jeg ville valgt noe nærmere svenskegrensa. Indre Østfold har noen fine områder! Høyfjellet er nok uaktuelt enda. Hvis du vil fiske, bør du også holde deg i lavlandet. Tar nok litt tid før fisket tar seg opp i fjellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det frister med en 4-5 timer i bilen - en vei -, så er de laveste dalene i mitt område (Rogaland) alt snøfrie. Jeg har selv besøkt Fidjadalen for 3 uker siden og da var Månvannet nesten isfritt, og jeg mener det vil være mulig å komme inn til Fidjavannet nå.

Jeg er ingen ekspert på fiske, men både Månvannet og Fidjavannet er kjent som gode fiskevann. Jeg snakket med en kar i helga, og han hadde ligget ved Fidjavannet i fjor høst, og hatt napp eller fisk på hvert annet kast.

Ikke stor fisken, men sånn 3-400 gram.

post-1073-0-48815000-1396271446_thumb.jp

post-1073-0-01707300-1396271466_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg her også, helt nord i Rogaland. Tipper det er fiskbart i det vestligste, lille fjellområdet her f.eks. oppe i Vikefjellet :) Der bør isen være gått i disse dager.

 

Ellers ligger isen ennå bitte litt lenger øst herfra: http://erkh.no/weather/

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig lyst på en fjelltur uten ski på beina neste uke. Er det noen plass nå som snøen har forsvunnet, og det begynner å bli fiskbart i vanna?

 

Bor i Grenlandsområdet, og takler litt kjøring ;)

 

Hva med Lifjell, norefjell? Kan dette være alternativer?

 

Hvis ikke så tar jeg jo til takke med fine skogsområder også selvfølgelig :D Tur blir det nok uansett :)

Jeg var på to turer på Blefjell i helgen, og på rundt 700moh, så var det en meter snø. Det er verdt å merke seg at den første meteren med snø kun kom over ca 900moh, mao, så er det nok gjerne to par meter snø i høyden. F.eks Norefjell og Store Ble.

 

Det smelter nesten ikke noe enda, selv på Blefjell hvor det var 14 grader i skyggen (lunt i hytteveggen på Strutåsen) i helga, så var det fortsatt tørr snø der hvor solen ikke slapp til. Alt fryser på om natta. Utover denne uka, så er det meldt minusgrader ihvertfall halve døgnet, så det må væromslag og et par uker til før det begynner å smelte nevneverdig. Snøfritt blir det neppe før uti mai en gang.

 

Tror det var Norefjell jeg så fra Blefjell i helga, og den lå der som en hvit sukkertopp uten tegn til smelting.

 

Min konklusjon er mao at du må sørover for å få det snøfritt, evt under 3-400m om noen uker. Det er topp skiføre for tida da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.