Gå til innhold
  • Bli medlem

Thermos


bjoern

Anbefalte innlegg

Trenger litt tips om thermos. Min gamle har tatt kvelden, ødelagt kork og kopp, som ikke er i salg lengre. Den holdt varmen i mer enn 24 timer, og noe slikt vil jeg ha igjen. Må være fra 1 Liter og maks 1,5 L.

 

Noen som har noen erfaringer ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både stanley og thermos er kjent for å være gode merker, med god garanti. Selv har jeg vært kjempefornøyd med primus sine termoser - men test den før tur, de har hatt et dårlig parti som ikke funker. (men jeg fikk ny levert på døra, så kundeservicen er top notch ;) )

1-literen min holder varmen i langt over 24 timer i plussgrader - vannet blir lunka, men ikke kaldt, etter 24 timer i -30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet en del termoser og etterhvert kommet frem til at Thermos er det beste for å holde på varmen. Light & Compact er beste lettvekter, mens modellen med håndtak vel er best dersom vekt er mindre viktig. De selger disse på Jernia - ofte på tilbud merkelig nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den Themos termosen kjøpt på Clas Ohlson jeg også og har vært godt fornøyd med den i vinter. Holder grei temperatur hele dagen og koker jeg vann om kvelden er det varmt nok til den første kaffekoppen på morgenen.

Vurderte den opp mot Stanley, men Thermos er vesentlig lettere og tar mindre plass. Liker også helletuten på Thermos som slipper ut minimalt med varme siden man ikke trenger skru av korken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man kaffe på den bør man forøvrig være nøye med å skru fra hverandre korken helt og vaske delene godt etter hver tur, hvis ikke legger det seg et belegg her etter bruk som er vanskelig å få av. Dette er minuset med en slik helletut. På andre termoser er det ofte nok å bare riste med varmt vann.

 

Har forøvrig hatt 0,5 literen også, men denne holder naturligvis ikke like godt på varmen som 1 literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bare gode erfaringar med Hammarplast Sarek 1l. Men så skyr eg også fancy helletutar med masse deler som både er vanskeleg å reingjera og utsatt for lekkasje. Hammarplast sine termosar er herleg fri for slikt jåleri. Termosen er tilogmed fri for håndtak som hektar seg fast i innhald i sekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste termosen jeg har brukt, er fra thermax-serien til Thermos. Vannet i termosen virker like varmt om kvelden, etter en hel dag på toppen av pulken. Thermaxen er helt overlegen de andre termosene jeg har fra Primus, Thermos, Zojirushi. Fin størrelse også.

 

http://www.thermosonline.co.uk/store/Thermos-Work-Flask-1-2L/sp/product/308/m/product_writer/m2/write_product

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man kaffe på den bør man forøvrig være nøye med å skru fra hverandre korken helt og vaske delene godt etter hver tur, hvis ikke legger det seg et belegg her etter bruk som er vanskelig å få av. Dette er minuset med en slik helletut. På andre termoser er det ofte nok å bare riste med varmt vann.

 

Har forøvrig hatt 0,5 literen også, men denne holder naturligvis ikke like godt på varmen som 1 literen.

Du kan rense den med Bakepulver (fin til krfetraktere) Og trolig også Sitronsyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg trengte en ny termos var jeg var på "Claser'n" og kjøpte en Thermos "Light & Compact" i går etter jobben etter å ha lest denne tråden. Jeg er heller ikke jordmor, så jeg har egentlig ikke behov for å ha varmt vann tilgjengelig til enhver tid:-) Men min gamle termos er litt "bulky", veier en del, og holder egentlig ikke så godt på varmen. Light and compact passet meg fint i størrelse og vekt, skulle jeg gått for "work" varianten så hadde det vektmessig vært en avveining om  det noen ganger hadde vært like enkelt å ta med "Lifesystems" termokopp, og noe å varme vannet med der og da i stedet.

 

Men, jeg gjorde et lite uhøytidelig eksperiment på kjøkkenbenken i går. Jeg forvarmet L&C med vann fra springen, deretter fylte jeg den med varmt vann og stappet steketermometert nedi. Det viste 98 grader. Deretter skrudde jeg på lokket og koppen, og lot den stå på kjøkkenbenken til i morges, da åpnet jeg den og satte steketermometeret ned igjen, viste det 78 grader. Det betyr at over et tidsrom på 14.5t så har temperaturen sunket med 20 grader, som jeg synes var ganske bra, det er også en fin drikketemperatur. Nå stod termosen riktignok oppreist, helt i ro og i romtemperatur, så andre temperaturer og bevegelse vil nok gi mer varmetap, samme gjelder om den ikke er full.

 

Når det gjelder korken så var den i hvert fall tett så langt, men det avhenger av at klaffventilen i bunnen av korken som tetter mot en pakning ikke går tregt, slik at den ikke ligger godt nok mot pakningen. Trykket i termosen vil også gjøre at tettingen presses mot den. Jeg kommer mest til kun å bruke den med rent vann, og heller blande den drikken jeg skal ha i koppen, det eliminerer rengjøringsproblemet. Med mindre en koker kaffe og heller rett i termosen, vil også varmt vann fra vannkoker eller kjele alltid ha høyere temperatur, dermed holder termosen akseptabel temperatur lengre enn om man trakter kaffe og heller oppi (selv om det er litt varmetap i tidsrommet når drikken blandes).

 

Så det ser bra ut så langt med L&C, skulle det endre seg skal jeg prøve å komme med en oppdatering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.