Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til Himalaya - Island Peak tur.


Anbefalte innlegg

Rett på sak:

På pakkelisten står det ta med sovepose med comfort temp -20. Dette blir vel regnet ut fra kaldeste natten i Base Camp på Island Peak.

Jeg har 3 typer sovepose å velge mellom:

     - Marmot "monsterpose" CWM Membrain, duganes vinterpose med rating -40 (har sovet varmt og godt i den i -20).

     - Marmot Helium Membrain, tre-sesongs pose med temp rating -9.

    - Helsport Kongsfjorden Light, tre-sesongs pose med T-lim -5

 

Min første tanke var å ta med Monsterposen, den vet jeg holder - 20. Men ved nærmere tanke antar jeg det blir "varmere" temperaturer på omtrent samtlige overnattinger ila resten av turen (overnatter i tea-houses), selvom jeg har hørt tea-housene er temmelig kalde så går jeg ut fra rommene holder et sted rundt -5 og oppover. Dvs Monsterposen blir jo stress å pakke opp og ned, og kanskje altfor varm også. (sett bort fra at det alltid er lettere å lufte ut varme enn å øke varme).

 

Sånn sett tror jeg Marmot Helium posen blir greiere for de fleste nettene, og hvis jeg tar med Light-posen fra Helsport så kunne jeg brukt begge utenpå hverandre på de kaldeste overnattingene(?). Eller blir dette i tynneste laget uansett?

 

Noen som har erfaring med Island Peak/ Everest området og nattetemp, hva funka for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var der ble det meget kaldt på natta og hadde en sovepose med -10 som jeg frøys veldig i! Har i ettertid kjøpt Marmot COL Membrain (-29c) og elsker den, fikk den på Sunnysports.com til 2300kr (ser den har steget til 4000kr for samme modellen nå). Denne blir med neste gang i Himalaya.

 

Søkte opp Kongsfjorden Light, men fant ikke ut vekten på den, kun på hovedposen som er hele 3.5kg... du sparer over 1.5kg på å ha COL eller CWM, noe som er litt viktig når du skal opp i Himalaya, trenger ikke mer vekt enn nødvendig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for erfaringsdeling :), ikke kjekt å fryse!

Vekt på Kongsfjorden LT er 1,3 kg, Marmot Helium er 1,0 kg og Marmot CWM 2,1 kg. Blir ikke så mye vektbesparelse med Monsterposen, men litt blir det og jeg ser helt klart at hvert gram teller så mye som jeg egentlig har lyst å ta med ;).

 

COL Membrain høres bra ut, kunne vel trengt en pose som er midt i mellom de to Marmot'ene jeg har, men for sent å bestille nå dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge disse Marmot-posene og har vært i Khumbudalen. Ingen av de posene er idelle, den ene er for stor/tumg/varm, den andre er for kald.

Kombinasjonen tror jeg kunne funke, men det blir masse volum/drass?

En Marmot Lithium eller Col eller en Helsport Polheim er nok i det du burde ha.

Eller Marmot Coloiur, de finner du en masse av på eBay.

....eller du kan låne av meg hvis du ikke rekker å bestille, liker å hjelpe turvenner, har selv 6 dunposer. Send PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge disse Marmot-posene og har vært i Khumbudalen. Ingen av de posene er idelle, den ene er for stor/tumg/varm, den andre er for kald.

Kombinasjonen tror jeg kunne funke, men det blir masse volum/drass?

En Marmot Lithium eller Col eller en Helsport Istind er nok i det du burde ha.

Eller Marmot Coloiur, de finner du en masse av på eBay.

 

Så da er altså mellomposen COL kanskje det beste alternativet?

 

Finnes jo en haug av andre poser også som er meget fine, men de blir fort dyre disse dunposene som skal tåle mange kuldegrader og samtidig være så lett som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er altså mellomposen COL kanskje det beste alternativet?

 

Finnes jo en haug av andre poser også som er meget fine, men de blir fort dyre disse dunposene som skal tåle mange kuldegrader og samtidig være så lett som mulig.

Nei, Colour eller Polheim er nok best. Selv om jeg tror at en Col gir deg best " etterbruk" tatt hensyn til deposene du allerede har. Fine vinterposer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Colour eller Polheim er nok best. Selv om jeg tror at en Col gir deg best " etterbruk" tatt hensyn til deposene du allerede har. Fine vinterposer i Norge.

 

Polheim er nok endel bedre ja, men nokså mye dyrere. Vurderte denne lenge, men en så fattig mann som jeg er måtte gå til Marmot tilslutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert å bruke kombinasjon av flere sovesystem? Jeg mener jeg brukte Ajungilak Tyin der, men på senere turer i høyden har jeg brukt kombinasjon av silkelakenpose innerst, lett dunpose og Ajugilak helt tynn fiberpose (stor) ytterst. Sistnevnte skal øke temprating med 10 grader - noe som er min erfaring også.

Dette har for meg fungert helt utmerket - og er svært fleksibelt etter som tempen varierer i de forskjellige høydene og teahouses osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kjiver, kombinasjon av flere poser kan være en god løsning. Har selv gode erfaringer (riktignok ikke fra Island Peak) med http://www.fjellsport.no/sts-sleepliner-reactor-extreme.html Påstår å øke komfortemp. med 14 grader, usikker på det, men vil tro du får en ganske bra effekt i kombinasjon med "kompromiss-posen". Hvis du derimot ønsker kun en pose ville jeg gått for det sikre og tatt den varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk en slik Thermoliner Gauken, har dog aldri brukt den for jeg synes den virka så  tynn da jeg fikk den. Tenker som du at den neppe holder hele 14 grader som annonsert, men hvis du har god erfaring med den så virker den iallfall bra da. Liten og lett ved pakking er den iallfall.

 

Skal prøvepakke diverse "systemer" og se hva som blir best vekt og plassmessig. Hvis jeg ikke finner god løsning som jeg også mener blir varm nok går jeg for Monsterposen som jeg vet duger :). Den er ikke SÅ tung med sine 2 kg men du verden så stor plass den tar...

 

Når jeg først er inne i spørsmålsrekka; hva med liggeunderlag? Tenkte å kjøpe i Kathmandu, liker best de oppblåsbare siden de er så nette og små, men flere jeg har snakket med sier de "alltid" punkterer så man bør ha "Bamse-typen" på Island Peak turen..

Kommentarer anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye grus og skarpe stein der vi hadde High Camp - så du bør ikke kun ha down-mat f.eks,. Ville ikke handlet dette i Kathmandu nei - ha med skikkelig hjemmefra i stedet. Alt jeg kjøpte av billig feik var bare søppel og skrot egentlig.

 

Når du snakker vekt/volum på sovepose etc - du skal vel ikke bære dette selv så det skulle vel ikke bety så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja :), da får jeg gå til innkjøp av liggeunderlag i morgen, er vel ikke så mye å velge mellom skal man ikke ha oppblåsbart, blir vel type "Bamse" som eneste valg.

 

Tenker volum/ vekt selv om jeg ikke bærer, volum fordi jeg ser at pakkehaugen allerede er et lite fjell på stuegulvet, spørs om jeg får alt oppi reisebagen (vanlig North Face), Monsterposen fyller jo mye selv komprimert det jeg makter. Vektmessig har vi 20 kg å rutte med, men har hørt at på Lukla-flyet får vi bare 15 kg bagasjevekt, stegjern, sko, øks, gåstaver, fjellklær, hjelm, klatrestash osv veier endel når det plusses på, og posen spiser 2-3 kg alene, hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppsummering:

Etter mye om og men falt valget på å ta med Monsterposen (Marmot CWM 2,1 kg, -40 grC).

Var SÅ fornøgd med det etterhvert som turen skred frem! Romkompisen min frøs om natten allerede i Namche, hu hadde en -20 graders pose (ifølge henne selv), jeg lå godt og varmt, bare å åpne posen på de varmeste stedene men stort sett var den sånn passe lukket ila nettene, og jeg passe varm. Periche må ha vært den kaldeste plassen, uberkald lodge, men i Monsterposen var det varmt :). Og i Island Peak BC tror jeg jeg var den eneste som sov godt ;), litt kald på føttene men ikke sånn at det holdt meg våken.

Jeg som var redd Posen var for pes å pakke hver morgen men det ble jo grei rutine på det. Godt hjulpet av Helsport kompresjonstrekk str L, da var det lett å dytte oppi for deretter å komprimere det reimer og snorer holdt. Ble så liten og fin att :)

 

Reiser jeg i de trakter igjen blir nok størrelse Monsterpose med, digger ikke å fryse :)

...og summit nådde vi :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja :), da får jeg gå til innkjøp av liggeunderlag i morgen, er vel ikke så mye å velge mellom skal man ikke ha oppblåsbart, blir vel type "Bamse" som eneste valg.

 

Tenker volum/ vekt selv om jeg ikke bærer, volum fordi jeg ser at pakkehaugen allerede er et lite fjell på stuegulvet, spørs om jeg får alt oppi reisebagen (vanlig North Face), Monsterposen fyller jo mye selv komprimert det jeg makter. Vektmessig har vi 20 kg å rutte med, men har hørt at på Lukla-flyet får vi bare 15 kg bagasjevekt, stegjern, sko, øks, gåstaver, fjellklær, hjelm, klatrestash osv veier endel når det plusses på, og posen spiser 2-3 kg alene, hjelp ;)

Hei, var på samme turen for 2 år siden. Kom ikke opp, høydesyk med hodepine.

Vekt trenger du ikke bekymre deg over, en av de på følge mitt hadde med Real turmat og masse digg, vekt 29 kg. Det var bærerene som fikk den børen...

Det er mat å få kjøpt på alle lodgene oppover, MEN du risikerer magesjau. Mange som fikk det, de fleste var ok etter 2 dager. Vann får du også kjøpt. Ta med nok lokal valuta oppover, veksle i Katmandu eller Namche.

Jeg er ikke enig i at du ikke får sikkelige varer i Katmandu. Jeg kjøpte en orginal Exped downmat 7m for 100 $. Den var super i sengene på lodgene oppover, for der er der lite madrasser. Jeg hadde kjøpt en Exped 7 eller 9 LW Down, og supplert med et billig "bamsetype" i Namche. De har egne merke butikker i begge plasser. Viktigste for meg var gode solbriller. Og gjerne et ekstra par. Camelback er greit, men du også kjøre Nalgrene 1 liter.

Guiden vår gikk på lave Salomon tursko opp til 5600 moh. Det er mye stein på slutten, så da er ankelstøtte greit.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, var på samme turen for 2 år siden. Kom ikke opp, høydesyk med hodepine.

Vekt trenger du ikke bekymre deg over, en av de på følge mitt hadde med Real turmat og masse digg, vekt 29 kg. Det var bærerene som fikk den børen...

Det er mat å få kjøpt på alle lodgene oppover, MEN du risikerer magesjau. Mange som fikk det, de fleste var ok etter 2 dager. Vann får du også kjøpt. Ta med nok lokal valuta oppover, veksle i Katmandu eller Namche.

Jeg er ikke enig i at du ikke får sikkelige varer i Katmandu. Jeg kjøpte en orginal Exped downmat 7m for 100 $. Den var super i sengene på lodgene oppover, for der er der lite madrasser. Jeg hadde kjøpt en Exped 7 eller 9 LW Down, og supplert med et billig "bamsetype" i Namche. De har egne merke butikker i begge plasser. Viktigste for meg var gode solbriller. Og gjerne et ekstra par. Camelback er greit, men du også kjøre Nalgrene 1 liter.

Guiden vår gikk på lave Salomon tursko opp til 5600 moh. Det er mye stein på slutten, så da er ankelstøtte greit.

God tur

Swiss: Takk for det men turen er allerede gått :). Alle 3 på turen vår nådde Island Peak summit :).

Skrev den lille oppsummeringen (siste innlegg før ditt) i tilfelle andre senere lurer på det samme med sovepose osv som jeg gjorde før jeg dro.

Enig med deg at man fint kan bruke Exped downmat ol, kjøpt i Kathmandu, jeg drasset med meg "Bamse underlag" hjemmefra men brukte det kun de få timene i BC, syntes madrasser på lodgene var ok jeg. Var også madrass i teltet mitt i BC, men kanskje noen telt er uten? Sånn sett hadde jeg fint greid meg uten hverken Bamse eller Exped...

En i mitt følge gikk også så godt som hele turen i lave joggesko, selv vil jeg ha ankelstøtte på slikt underlag og brukte lett halvhøy tursko hele runden (untatt på breen/ summit day da). Fin tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.