Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøpluk


Cameron Lee

Anbefalte innlegg

Snøpluk. Findes der snøpluk til telt? Jeg skal ud på hardangervidda næste uge med telt og tager nogle dagture med Snøkite. Hvordan kan jeg sikre mit telt så den ikke blæser væk? Nogen som har nogle tips til området? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde nok sette deg grundig inn i om teltet er godt nok for vinterforhold som det tross alt kan bli på Hardangervidda enda en stund utover.

Og hvordan du sikrer det. Med kite har du vel ikke med deg ski og staver som er mitt sikringsmiddel no.1.

Snøplugger finnes, buede og perforerte. I hvert fall opp til 1/2 meters lengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt Helsport sine snøplugger og har havnet på de 50 cm lange pluggene da jeg synes de på 30 ikke alltid gir godt nok feste. Til mitt telt trenger jeg 11 lange og 8 små pluss 2 ski for å bardunere 100%, men det er kanskje litt overkill med mindre det blir full storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også fullt mulig å lage seg et passende antall snøplugger selv. Treplugger er litt tyngre og tar litt mer plass en aluminium, men er langt billigere i anskaffelse.

 

Det meste av trelister er fullt brukbart. Eks gran eller furu er godt egnet. Ferdige plugger kan godt ha 10-15 mm tykkelse og 40-50 mm bredde. Hvis disse kappes i lengder på omkring 30-50 cm så holder det godt i snøen.

 

Hvis du i tillegg trer tau gjennom hull i øvre del av pluggen og lager løkke så er løkkene en god måte å feste pluggen til enten pluggfeste eller bardunsnor i teltet. Løkken bør være lang nok til å tre pluggen gjennom.

 

Setter du pluggene inn med linolje eller en annen treolje så trekker de ikke så lett fuktighet fra snøen.

 

God tur på Hardangervidda!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Jeg bruker å kappe meg snøplugger av kvist. Hvis jeg telter over skoggrensa bruker jeg å stoppe og kappe ned et tilstrekkelig antall kvister til snøplugger når jeg forlater de siste kjærrene før skoggrensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.