Gå til innhold
  • Bli medlem

Til dere med Hilleberg telt


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe meg et Hilleberg telt, men det er et par ting jeg har lagt merke til, som jeg trenger litt feedback på.

 

 

1- Har lagt merke til at det ser ut til å være dårlig med feste/ henge-muligheter i Hilleberg teltene. Da tenker jeg på innvendige muligheter for å få hengt opp et tørkeloft/ tørkebarduner/ lykt eller lignende.

 

2- Det ser også ut for meg som om alle hilleberg telt leveres med aluminiums glidelås-hemper. Jeg kan tenke meg dette låter helt forferdelig når det blåser opp og man skal sove. Har noen forsøkt å       bytte ut disse hempene med noe annet?

 

3- Det ser også ut som om duken på saivo, saitaris og de fleste tunnel modellene er temmelig slappe, som jeg også kan se for meg lager et leven uten like når det blåser opp. Er det generelt vanskelig å få hilleberg duken stram?

 

4- Hvordan er deres oppfatning av Hillebergs kundeservice? Jeg sendte dem nemmelig en mail for 8 mnd siden, som jeg enda ikke har fått svar på. Da lyser det en liten varsel lampe...

 

 

 

Dette blir veldig generelt og mine referanser er kun hentet fra bilder og videoer av Hilleberg telt på nett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Har erfaring med Keron og Nallo og mine svar er basert på dette. 

 

1. Det går en snor i taket på forteltet langs lengderetningen så hengemulighetene er bra. 

 

2. Har aldri opplevd hempene som bråkete - eller i det hele tatt tenkt tanken. Tror vind mot barduner og stram teltduk gir mer vindstøy enn hempene. 

 

3. Jeg opplever at det er enkelt å få duken på Keron og Nallo helt stram, i alle fall dersom man bardunerer en del. Mange barduner og strammemuligheter. 

 

4. Har ikke benyttet meg av kundeservicen. Ble i sin tid sponset av Hilleberg, og da var kontakten rask og enkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Har ikke opplevd nor spesielt bråk fra hempene på de turene jeg har hatt med teltet

3. På mitt akto er det ikke problemer med å stramme duken

4. Kundeservucen opplevde jeg som MEGET bra, raskt svar å de ordnet repsett til meg da dette ikke følger med orginalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Keron 3GT som jeg er veldig fornøyd med!

 

1) De fleste Hillebergteltene har en tørkesnor i taket, denne har samme strammer som på bardunene for å kunne stramme den så den ikke "Sagger" for mye. Bardunstrammerene til Hilleberg er forøvrig veldig bra.

 

2) Hempene på Hilleberg er i metall for at belastningen på glidelåsen skal bli mest mulig i lengderetningen når den åpnes/lukkes. En snor vil kunne lettere dra låsen skjevt og ødelegge den. Best mulig holdbarhet på glidelåsen er grunnen til at det er metallhemper.  "Problemet" løses ved å ha en gummistrikk rundt den ene eller begge hempene, da kan de også fests sammen.

 

3) For å stramme duken er følgende viktig: Strammingen på enden av stangkanalen på strammes maksimalt slik at duken er helt på enden av stengene. Endene på teltene har også strammere, disse må også strammmes, da ligger også duken helt ned mot bakken. Stengene må flyttes lengst mulig fra hverandre før de festes i bakken med pluggen. Deretter strammess bardunene i enden.

På Hilleberg teltene er det hun bardunene som er i ventilene som er festet i duken, resten er festet i stangkanalene for at belastningen skal bli bedre fordelt og ikke belaste duken.

Alle teltduker strekker seg eller krymper ved temperaturendringer. Helsport f.eks krymper og blir som pølseskinn i sola, men slappere på natta. Jeg har en formening om at duken på teltet mitt ikke strekker seg/krymper så veldig, men at det er motsatt, altså at den krymper når det blir kaldere, slik at det er strammere på natta og slappere på dagen.

Har opplevd blafring ved sterkere vind enn 20m/s på fjellet, men da stod teltet på tvers av vinden. Det sto samme sted en uke så jeg snudde det ikke rundt etter hvert som vinden skiftet. Men da var det flere telt i nærheten som ikke tålte vinden, og la seg ned, bla noen lavvuer, ett Holmeslet og noen odde billigtelt (som kun hører hjemme på campingplasser) var det bare filler igjen av. Tror ikke blafring er noe du skal bekymre deg for.

 

Har ikke hatt behov for å kontakte kundeservice så den skal jeg ikke si noe om.

 

Mange Hillebergtelt har to innganger, det betyr at det er rette ender inne i teltet og du slipper våt ende på soveposen om du siger ned i løpet av natta og duken er våt.

Finner du det Hillebergteltet som har rett størrelse, vekt, styrke og fasong som er passe til ditt bruk, kan du vanskelig gå veldig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å anskaffe meg et Hilleberg telt, men det er et par ting jeg har lagt merke til, som jeg trenger litt feedback på.

1- Har lagt merke til at det ser ut til å være dårlig med feste/ henge-muligheter i Hilleberg teltene. Da tenker jeg på innvendige muligheter for å få hengt opp et tørkeloft/ tørkebarduner/ lykt eller lignende.

Jeg synes der er dårlige festemuligheter da der kun er snor og ingen mulighet for å henge opp en type loft som på Helsport. Snoren er grei nok den men litt begrenset synes jeg.

De andre tingene har jeg ingenting å tilføye til utover at mitt Nallo står som et trommeskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skikkelig uværsdag sydde jeg fast en tørkesnor i innerteltet på min Akto.  Sydde også på noen tynne skinnbiter (hvor fikk jeg dem fra er en gåte) på tvers slik at tøy til tørk ikke ble hengende I en bylt.  Sydde også fast en Pin on reel i innertelttaket og festet en liten og lett lommelykt der.  Etter dette har jeg hverken hatt problemer med tørk av tøy eller lys. 

Alle systemer til tross, en morgen fant jeg en sokk som hunden hadde ligget på.  Den var nå helt tørr, 

Jeg må tilstå at jeg et par ganger senere (jugekryss) har benyttet meg av denne tørkemåten, men bare på sokker.  (kors på halsen).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - Det er feste for tørkesnorer i taket.

 

2 - Aldri tenkt over at aluminiumshempene kan bråke så har ikke opplevd det som noe problem.

 

3 - Aldri fått noe inntrykk av at Hilleberg sine telt har spesielt slapp duk. Ikke noe problem med Nammatj i hvert fall. Unna synes jeg faktisk krever en anelse mer omtanke ved barduneringen men heller ikke noe som kan sies å være et problem.

 

4 - Aldri hatt behov for kundeservicen   ( :-D )

 

Mine telt: Nammatj 3 GT og Unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tørke tøy I soveposen er jo et gammelt triks.  Personlig gjør jeg det kun med fuktige sokker, fordi tørkeprosessen krever energi, og den trenger jeg til å holde meg varm.  Da er det bedre f eks å legge våte sokker på skuldrene, under jakka, når en går.  Da produseres det nok energi likevel. 

 

 

Selv om jeg har levd en stund lenger enn de fleste her på FF, leser jeg de unges innlegg med stor glede.  Og da er det ikke til å unngå at gamle minner og "Triks I Ludo fra det forrige århundre, da Berlnmuren stod, og John F Kennedy fremdeles levde dukker opp og trenger seg på. 

"Før I beksømsstøvlenes tid, måtte man om vinteren ta med seg støvlene I posen og plassere dem under knehasene, ellers var de stivfrosne neste morgen.

---------------------------------

Når det gjelder oppkveiling av barduner, har jeg sluttet med det.  Jeg bare ruller sammen teltet, og lar barduner være barduner.  Har aldri opplevd at det blir nevneverdige floker, og har aldri hatt problemer, selv ved oppsetting I dårlig vær.  Men jeg har sprunget marathon etter flyktende liggeunderlag I stiv kuling. 

 

Ellers er Akto et telt jeg gjerne anbefaler.  God plass til sekk, hund og meg selv I innerteltet, og i et knipetak tror jeg to personer kan ligge der.  Det hjelper også å være glad i hverandre, ikke lide av klaustrofobi, og ikke må ut å tisse 20 ganger pr natt.

 

Tilleggsopplysninger.

 

Eneste negative med Akto er den silikonbehandlede duken.  Jeg oppdaget noen små hull, som jeg først prøvde å tette med Tear.  Heller ikke Acva Sure hjalp.  Fikk ikke feste. 

Løsningen, så langt jeg brakte I erdaring, var å sende inn teltet og sy en lapp over hullene.  Dette har jeg ennå ikke gjort, men tidligere har jeg fått utført reparasjon av teltet på Systua på Bekkestua.  Importøren var meget hjelpsom og ekspedtt.

post-6671-0-58373700-1396086601_thumb.jp

Endret av torø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine erfaringer med Keron 3GT

 

1. Har tørkesnor som går langs hele taket i innerteltet. Det er også en hempe over ventilen i ytterteltet, hvor det kan festes en snor/lykt. Synes generelt snorløsningen er bedre enn hylla til Helsport. Den stjal takhøyde på det høyeste området av kuppelen, og jeg synes ting alltid falt ut av hylla om man kom litt borti den. I Keron kan ting henges unna vei i bakerste del av innerteltet, hvor takhøyden fortsatt er like god. Ser tremon har motsatte erfaringer som meg, så det blir vel en smakssak. Tørke- og opphengsmulighetene er i alle fall gode nok.

 

2. Hempene har jeg aldri hørt noe til i mye vind. Duken lager nok mest lyd uansett.

 

3. Har ikke hatt problemer med å få det tilstrekkelig stramt, og merker ikke noe forskjell fra telt av andre merker. I instruksjonene nevner Hilleberg spesifikt at man ikke skal stramme barduner for mye, fordi det kan svekke konstruksjonen. (Dette gjelder i alle fall Keron, vet ikke hva de sier om andre modeller)

 

4. Kundeservice har jeg aldri hatt behov for :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine erfaringer med Keron 3GT

1. Har tørkesnor som går langs hele taket i innerteltet. Det er også en hempe over ventilen i ytterteltet, hvor det kan festes en snor/lykt. Synes generelt snorløsningen er bedre enn hylla til Helsport. Den stjal takhøyde på det høyeste området av kuppelen, og jeg synes ting alltid falt ut av hylla om man kom litt borti den. I Keron kan ting henges unna vei i bakerste del av innerteltet, hvor takhøyden fortsatt er like god. Ser tremon har motsatte erfaringer som meg, så det blir vel en smakssak. Tørke- og opphengsmulighetene er i alle fall gode nok.

I mitt nallo så får jeg ikke snoren stram nok så der sklir alt inn mot midten. Enig i det med takhøyden men foretrekker det fordi det da er litt lettere å tørke bukser f.eks. Det betyr vel egentlig at du har rett i at det er en smakssak. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt endel Hilleberg-telt opp gjennom årene. Unna, Allak, Nammatj 3gt, Kaitum 3 og Saitaris. Har fortsatt de to sistnevnte.

Jeg har selv kontaktet Hilleberg angående tørke-opplegg i teltene. Svaret jeg fikk etter kort tid var at folk hadde forskjellige behov, og Hilleberg derfor overlot folk til å fikse noe selv. Kaitum har snor langsgående i taket i innerteltet. Unna og Allak og Saitaris er det påsydd hemper i taket og i midten. På Saitaris har jeg selv sydd på nylon ringer i endene på innerteltet tilpasset et loft fra Fjellräven.

I forhold til slarkete duk varierer dette med temperatur, sol og om underlaget tillater at du får strukket teltet godt utover.

På de nyere teltene er det påsydde hemper du kan koble glidelåsene på, som låser glidelåshempene sammen nede ved bakken. Beskytter både glidelåsene, duken og mot lyd i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger hittil.

 

Jeg innbiller meg at det er lettere å få til provosoriske løsninger med kuppelteltene til hilleberg når du har luftelukene midt i taket ved kryssende stenger? Har noen for eksempel lykkes med en tørkeloft løsning i disse teltene?

Hei.

Jeg har Hilleberg Jannu. I mitt telt er det innsydde hemper ved spissene i i den triangelformede toppluftingen og det fulgte med en tynn snor til tørkesnor. Jeg har også laget et triangelformet tørkeloft at en gammel myggnetting med minikarabiner som kan hektes på hempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt endel Hilleberg-telt opp gjennom årene. Unna, Allak, Nammatj 3gt, Kaitum 3 og Saitaris. Har fortsatt de to sistnevnte.

Jeg har selv kontaktet Hilleberg angående tørke-opplegg i teltene. Svaret jeg fikk etter kort tid var at folk hadde forskjellige behov, og Hilleberg derfor overlot folk til å fikse noe selv. Kaitum har snor langsgående i taket i innerteltet. Unna og Allak og Saitaris er det påsydd hemper i taket og i midten. På Saitaris har jeg selv sydd på nylon ringer i endene på innerteltet tilpasset et loft fra Fjellräven.

I forhold til slarkete duk varierer dette med temperatur, sol og om underlaget tillater at du får strukket teltet godt utover.

På de nyere teltene er det påsydde hemper du kan koble glidelåsene på, som låser glidelåshempene sammen nede ved bakken. Beskytter både glidelåsene, duken og mot lyd i sterk vind.

 

Informativt, takk! :) Hvilket trives du best i på vinteren og hvor lang tid bruker du på å sette opp Saitaris alene? Kjøper mitt som et vintertelt til meg, fruen og bikkja for lengre vinterturer og valget står mellom Saivo, Keron 3 GT og Saitaris. Hadde tatt Saivo glatt hvis det hadde hatt litt større fortelt da jeg ofte bruker forteltene som pilkeplass.

 

Hvis du krysser Saivo med et GT fortelt og med festemulighetene du finner i et TNF telt, så hadde man endt opp med drømmeteltet.

 

Hei.

Jeg har Hilleberg Jannu. I mitt telt er det innsydde hemper ved spissene i i den triangelformede toppluftingen og det fulgte med en tynn snor til tørkesnor. Jeg har også laget et triangelformet tørkeloft at en gammel myggnetting med minikarabiner som kan hektes på hempene.

 

 

Jeg hadde sett meg ut en tilpasningsløsning med MSR sin (http://www.cascadedesigns.com/msr/tents/tent-accessories/enhance/universal-gear-loft/product) eller exped sitt, men myggnetting var jammen en god idè og med en ålreit syerske på laget kan dette fort bli mer enn bra nok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.