Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulike Optimus-varianter


Hapa

Anbefalte innlegg

Hei

 

Optimus har en rekke ulike modeller, de mest beskrevne ser ut til å være Optimus 111 og Optimus Hiker +. Hva er forskjellen på disse? Har de like god kvalitet og brukervennlighet? Noe spesielt en bør tenke på når en skal velge mellom disse?

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

111 er eldre, finnes i flere versjoner. Bl.a stilleversjon og bråkeversjon. BRenner har litt flere deler og er litt skjørere. Bl.a den bly/grafitt pakning. Må ikke pumpe trykk med regulator festet på. 111 kjøpes brukt.

 

Hiker+ er samme boksen men er oppgradert versjon der har man satt inn Nova-brenneren. Litt færre deler så den skal tåle mer. Dog har jeg hatt masse tull med min Hiker+ så den er sendt i retur, nye så ikke lovende ut på 2 første tester den heller. Køpes ny og brukt.

 

Du får sikkert litt mer utfyllende svar fra noen med 111 hvilke versjoner som er hva osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom akkurat over beskrivelser av en japansk primusleverandør som heter Manaslu. Har noen her inne erfaring med denne produsenten? Hvordan er kvaliteten på Manaslu kontra Optimus 111 eller Hiker+?

 

- Er den effektiv? (Hvor lang tid tar det å koke 1l vann?)

- Er den driftssikker?

- Er den lett å operere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som borgern nevner er Hiker+ den nye varianten. Vet ikke om jeg vil si at brenneren er skjørere på den gamle 111 kontra Hiker+. Er ikke spesielt mange likheter mellom Optimus 111 og Hiker+ annet enn det generelle designet. Hiker+ flyter nok mye på den gamle 111 sin popularitet. Om produksjonskvaliteten er like god som den var tviler jeg egentlig litt på. Er man obs på å være forsiktig med grafittpakningen er det lite som kan gå galt med den gamle 111. Det har derimot vært en del klager på at Hiker+ går tett osv. 111 har tålt tidens tann, og holder fortsatt mål. Har kjøpt en del "skrotete" 111 for en slikk og ingenting, og alle har jeg fått i utmerket stand. 

 

Har hørt skryt om Manaslu. De gamle messingprimusene med det designet er driftssikre som pokker, og enkle å bruke. De må demonteres under forflytning, og bruker kun parafin. Det er eneste bakdel i mine øyne. Ville valgt Manaslu 121 over Hiker+ når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manaslu er en glimrende parafinprimus. Har den minste selv, Manaslu 96. Grei ryggsekkprimus. Bare styr unna denne grønne parafinen Primuskongen.no ynder å dytte på folk som handler der. Min primus likte ikke den "grønne guffa", men er yderst tilfreds med tennvæske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manaslu er en glimrende parafinprimus. Har den minste selv, Manaslu 96. Grei ryggsekkprimus. Bare styr unna denne grønne parafinen Primuskongen.no ynder å dytte på folk som handler der. Min primus likte ikke den "grønne guffa", men er yderst tilfreds med tennvæske. :)

 

 

Som borgern nevner er Hiker+ den nye varianten. Vet ikke om jeg vil si at brenneren er skjørere på den gamle 111 kontra Hiker+. Er ikke spesielt mange likheter mellom Optimus 111 og Hiker+ annet enn det generelle designet. Hiker+ flyter nok mye på den gamle 111 sin popularitet. Om produksjonskvaliteten er like god som den var tviler jeg egentlig litt på. Er man obs på å være forsiktig med grafittpakningen er det lite som kan gå galt med den gamle 111. Det har derimot vært en del klager på at Hiker+ går tett osv. 111 har tålt tidens tann, og holder fortsatt mål. Har kjøpt en del "skrotete" 111 for en slikk og ingenting, og alle har jeg fått i utmerket stand. 

 

Har hørt skryt om Manaslu. De gamle messingprimusene med det designet er driftssikre som pokker, og enkle å bruke. De må demonteres under forflytning, og bruker kun parafin. Det er eneste bakdel i mine øyne. Ville valgt Manaslu 121 over Hiker+ når som helst.

Takk for gode tips!! Da står valget mellom Optimus 111 og Manaslu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikkje er redd for å kjøpe brukt (det kan du ikkje vera dersom du skal ha ein 111), er det ein enkel sak å få tak i ein Radius 21, Svea 121, Optimus 00 eller Primus 210 til ein billig penge (godt under 500,-). Alle desse modellane er kliss lik Manaslu 121.

Tenk også litt over bruksområdet før du velger mellom desse 2 konstruksjonane. 111 er stor og tung, men ferdig montert i kassa. Det er bare å lyfte opp lokken, vippe ut tanken og starte oppfyringa. Dette er min favoritt på kalde turar med pulk, der vekta betyr mindre, og minimalt fikling ved oppstart betyr mykje i kulda. Den demonterbare modellen som Primus 210 og alle kopiane (inklusiv Manaslu) er lett (omlag same vekt som Optimus Nova komplett med flaske) og kompakt samanpakka (tar mindre plass totalt enn Nova med flaske), men må monterast før bruk, og demonterast før transport. Brennaren er også høgare, så det er litt meir utfordrande å skjerme for vind enn på 111. Dette er ein utmerka ryggsekkprimus. Eg har sjølv ein Radius 21 og ein Primus 210 (min er produsert i Norge av Høvik verk), Radiusen er favoritten min av alle primusane eg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å skjule hvilke primus jeg liker best :ike:   Skal du ha en superdriftsikker 11 så er de tidlige variantene med bråkebrenner helt utrolig seigliva.

 

Skal du spare vekt men fortsatt ha Optimus så ville jeg gå for Nova med reguleringsratt.

 

Her på forumet blir vi aldri enige om hva som er best, men det er mer kronglete å lære å bruke en ordentlig parafin eller multifuel primus ennå fyre opp en gassbrenner.   Du prøve litt forskjellig, og en Coleman 550B er slett ingen dum bensin brenner.  

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manaslu primusene har vært laget i flere tiår og er av minst like god kvalitet som de skandinaviske primusene (Høvik,Radius og Optimus). Jeg har også en Manaslu 96 , og denne er bare veldig bra. Og liten & lett. Men vurder også Svea123R. En fin og lett bensinprimus som virker hver gang. Jeg bruker i grunn den mest nå. Det er også gammel og velprøvd teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan er det å få tak i reservedeler til f.eks. radius 21?

www.fettlebox.co.uk har alt av pakninger til tanklokk, brenner og pumpe for alle primuser av denne typen. Billig er det også. Greit å bytte disse med én gang, så vet du at du ikke får lekkasjer etter kort tids bruk. Dyser (og dyseverktøy) får du billig på eBay. Messingdelene blir litt vanskeligere, men har du først alle trenger de ikke utskiftning. Et tanklokk/lufteskrue og en tankplugg kan kanskje være greit å ha i fall du skulle miste disse på tur, men det skal godt gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Manaslu er en glimrende parafinprimus. Har den minste selv, Manaslu 96. Grei ryggsekkprimus. Bare styr unna denne grønne parafinen Primuskongen.no ynder å dytte på folk som handler der. Min primus likte ikke den "grønne guffa", men er yderst tilfreds med tennvæske. :)

Jeg har en Manaslu 121 og også strålende fornøyd - inkludert når jeg fyrer med den grønne parafinen. Hvilke problemer merket du med denne parafinen, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp og lim fra et svar jeg ga i en annen tråd:

""Grønn guffe". "Gamle" primustravere her inne mener at det stort sett er forsvarets gamle Optimus 111 som takler dette greit. Det skal visstnok være fargestoffene som gjør ett eller annet muffens i brenneren. Jeg er tilbøyelig til å være enig, etter å ha testet grønn fyringsolje på to av mine parafinprimuser (Manaslu 96, og Optimus Nr. 00). Begge brant bra i ca. 15 minutter, før flammen ble aymmetrisk og svak tross pumping av trykk. Det virket som om dysa kokset igjen. Etter bruk av dysenål fungerte det fint i 15 minutter til. Og sånn der bortetter. Manaslu har samme type brenner som Optimus 00, og var ny ut av eska da jeg startet opp med grønn guffe. Etter å ha tømt og renset tanken fylte jeg på med tennvæske, og etter noen fyringer ble begge primusene friskmeldt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste som skulle gjera Optimus 111 betre eigna enn Manaslu 96 og 121 og Optimus 00 og alle andre liknande variantar, til ureint brennstoff er den innebygde rensenåla. Med innebygd rensenål dytter ein ureininga ut av brennaren. Men brennstoff som tettar dysa etter 15 min, ville eg ikkje anbefale til bruk på 111.

Når det gjeld parafin frå fat eller tank, kan det vera andre ureiningar som skapar trøbbel. Og fortsatt er det bare den innebygde rensenåla som går i favør 111. Dersom det er brennstoffet i seg sjølv som skapar problema, er rensenåla av mindre betydning, fordi problemet vil dukke opp at etter kort tid. Men dersom det er tilfeldige ureiningar som tettar dysa, vil problemet dukke opp att så lenge ein bare dytter ureininga inn i brennaren att, og ikkje får det ut.

Brennarane som er på Manaslu 96 og 121 og Optimus 00 og andre liknande variantar er minst like god som 111 bråkebrennar. Det er langt enklare å rense ein slik brennar enn brennare til 111, så for bruk av tvilsomt brennstoff, ville eg gjera denne på ein slik brennar, og heller la 111 få reint brennstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en ide å skylle tanken med rent brennstoff når du har fått mye "dritt" på tanken.

 

Tvilsomt drivstoff, f. eks det du skylte med kan filtreres gjennom et kaffefilter, la det gjerne stå på en klar flaske over natta, så ser du også bunnfall og evt vanndråper.

 

Heller du forsiktig så får du brekt mesteparten.  Parafin som står lenge (mange år) kan bli dårligere da de lettfordamplige komponenten blir borte.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tar opp igjenn denne tråden her. Er litt gammaldags av meg, har ein moderne slangebrenner (multifuel) som ein svært hyggelig person tar seg av for tida, men eg har allikavel lyst på ein "gammaldags" primus. Tenke fyrst og fremst på at den skal berast så til mitt bruk denne gongen så trur eg 111 blir for tung. Kom over denne tråden her som eg leste nøye. Har tenkt litt på ein manaslu no 96, men korleis regulere ein effekten på denne når ein vil laga mat å berre ha litt forsiktig varme? eller er det "av og på" Blir den for høg inni eit telt, tenkte på Hileberg unna eller soulo, i opninga eller er det slangeprimus som er mest egna der kanskje. Ser og at det blir selt primusar som radius 21, dersom eg ikkje har vært borti og fiksa på gammle primusar før er det lika lurt å legga dei ekstra kronene i ein ny, tenkte manaslu nr 96 eller manaslu nr 21 eller pleie sånne gammle radiusa virka eller er dei ikkje allfor vanskelige å fiksa?  Eller er det som eg mistenker, alltid deler som manglar, ting som ikkje virker og eigentleg mest egna som pynt på ei hylla eller som prosjekt for ein handy person (kjønnsnøytral) som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det borga vel for kvalitet, har undersøkt litt sjølv no og funne ut at optimus 00 skal vistnok vera samme primus som manaslu 121, og at manaslu er kopi av dei meir kjente primusane fra før i tida, sett på youtube at ein regulere effekten med trykket i tanken så det eg må finna ut, er kva størrelse eg skal gå for 96 eller 21 og om eg skal kjøpa ein ny manaslu eller ein brukt høvik, optimus, radius, eks vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2017 den 19.33, can skrev:

Har tenkt litt på ein manaslu no 96, men korleis regulere ein effekten på denne når ein vil laga mat å berre ha litt forsiktig varme? eller er det "av og på" Blir den for høg inni eit telt, tenkte på Hileberg unna eller soulo, i opninga eller er det slangeprimus som er mest egna der kanskje.

Manaslu 96, siden brenneren står oppå tanken, og tanken står på tre ben, så blir den litt høy ja, men ikke mye høyere enn en slangebrenner. Men det kan jo bli litt blafring under opptenningen, så anbefaler opptenning og forvarming utendørs.  Bruker fritidsparafin med min Manaslu, funker fint, men krever litt forvarming før den begynner å frese (les: brenne som den skal). Litt ekstra når det er kaldt.  Jeg har både Unna Og Soulo - tenner aldri opp inne i disse. Gjør det utenfor eller i døråpningen om været er ille, men da med stor varsomhet - og med ei panne klar til å holde over flammene om de blir for høy, slik denne karen viser: www.youtube.com/watch?v=8cGjObYXOpQ

Regulere effekten på Manaslu 96 gjør du ved 1) å lette litt på trykket ved å skru opp tanklokket litt  og så heller pumpe litt igjen før flammen dør ut,  og ikke mer enn at du får den effekten du ønsker. Eller 2) løfte litt på gryta/stekepanna. Har gjort begge deler. Ikke den primusen jeg tar med om det jeg vet det blir mye steking, men det har nå gått bra når jeg har forsøkt.

Om du vil ha noe "old school" og ikke tenker å kjøpe flere primuser, så ville jeg nå først vurdert en Optimus Svea 123R (aka Climber). Lettere å bære og enklere å bruke enn Manasluen. Går på bensin så opptenningen går som regel raskere, krever ikke like lang forvarming er min erfaring. (Men setter du den i på kaldt underlag går det lengre. Svea kommer jo ikke med pumpe, må få opp trykket i tanken med varme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett bra og utfyllande svar. Har nå tenkt litt dei seinare dagane. Ein hjelpsom og hyggelig kar har fått skikk på ein slangeprimus for meg ein lite brukt multifuel så no får eg testa ut den på biltema si tennvæske tenkte eg. Skal og få tak i noken liter av jet A1 så da har eg vel noke passande drivstoff der og håpar eg. Tenkte at siå han har tatt seg tid med den så må eg nå sjå om ikkje eg og kan bruka den, men kanskje eg kjøper ein messingprimus pga "kjekt å ha" er jo ett økonomisk spm og.  Anngåande telt har tenkt mellom desse to unna og soulo. Bruksområdet i første omgang er vel sommarhalvåret over tregrensa. Har sån halveis bestemt meg for unna. Det som helde meg litt igjen er at soulo tåle vel meir ver å ikkje minst snø dersom eg skulle reist på ein vintertur. Men det går vel kanskje å setta noken tjukkare stenge i unna så er det og brukande på vinteren, men no er det nå hovedsaklig sommaren teltet blir planlagt til. Kin av dei like du best da? Tenke korleis dei er i uvær, ventilasjon, fortelt ikkje fortelt, til matlaging, vektforskjell, plass, enkelt å setta opp, generelle løysinga, var det eg kom på :) eg rage 180 cm over bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.