Gå til innhold
  • Bli medlem

Diesel pa Omnifuel ?


Ulvemor

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden et stykke fra Norge og i omgivelser som mangler det meste. Enkle ting som a koke vann kan vare en utfordring, sa jeg tenker a fa ned noe av turutstyret mitt, blant annet Omnifuelen. Problemet er bare at drivstoff er mangelvare, og jeg er usikker pa hvor lett det er a skaffe vanlig bensin. Derimot gar alt pa diesel her, sa det burde vare en mulighet. Er det noen som vet om Omnifuel (eller andre typer kompaktprimuser)  kan bruke diesel?  Jeg blaser i om det ryker og brenner urent eller stygt, bare det avgir nok varme til a koke vann og virker pa et vis... 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omni er vel en av få som man jan kjøre på diesel.

Vil tippe det blir mer sot, avleiringer etc som gjør at rensebehov øker mye.

Har aldri testet min på diesel, ikk enoe vits å tette den til når jeg ikke skal bruke det som drivstoff til vanlig.

Ville passet på å forvarmet ekstra godt slik at forstøving og forbrenning er best mulig fra oppstart.

Du skriver ikke hvor du er, er det noe der som går på parafin? Det er bedre enn diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa bra! Tusen takk for raske svar :)

Jeg er i Sor-Sudan, parafin tror jeg ikke finnes her i det hele tatt.

http://www.fjellforu...i-dag/?p=281146

 

Jeg har kun brukt parafin og miljobensin pa Omnifuelen tidligere og har derfor lite erfaring med andre typer drivstoff pa denne. Kan jeg bruke diesel til forvarming ogsa? Brenner ikke diesel veldig tregt? Eneste erfaring jeg har med diesel er pa bil (da klarte jeg selvsagt a fylle bensin pa den ogsa ;) ) , men har forstatt at diesel er mye mer tregt antennelig. Temperatur er null problem, i dag er det 45c her :sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "legesprit" så fungerer det sikkert fint. Ta med en liten flaske ekstra på tur så har man en knert til kvelds også. Drakk en del av det på vorspiel i yngre dager.

Yepp ... det er det :)   ... men tror jeg ma prioritere primusen :hyper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forvarme med annet enn diesel. Rødsprit, bensin, annen sprit.

Er det en flyplass i nærheten med jetfly så finnes det sikkert Jet Fuel A1, en slags veldig ren parafin. Om du får kjøpt noe er en annen sak.

Dette kalles også for F-34, er vell 94% parafin og 6% disel om jeg ikke husker helt feil. Forsvaret/Nato bruker dette drivstoffet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kalles også for F-34, er vell 94% parafin og 6% disel om jeg ikke husker helt feil. Forsvaret/Nato bruker dette drivstoffet :)

Nei, JetA1 og F-34 er ikke det samme. Putter du diesel i en jetmotor, tror jeg du får problemer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

 

Er det en flyplass i nærheten med jetfly så finnes det sikkert Jet Fuel A1, en slags veldig ren parafin. Om du får kjøpt noe er en annen sak.

 

"veldig ren parafin" er veldig feil. Men som primusdrivstoff fungerer det sikkert godt dersom ein ikkje har noko anna, i alle fall ute i friluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel at tråden egentlig begynner å bli gammel, men denne lenken kan kanskje være til hjelp: http://en.wikipedia.org/wiki/JP-8 når det gjelder jetfuel.

 

Supert på parafinprimusser.

 

Diesel går som oftest på de fleste parafinprimusser, bare den får nok forvarming. Ja det soter, og går tett og er slett ikke å anbefale.  Det finnes egne diesel primusser, en variant af forsvarets 111, og ikke minst en noe større fra det britiske forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For moro skyld (og litt for at det høres så jævlig kult ut) har jeg fyrt litt med diesel på Optimus 111C og MSR XGK EX. XGK'en brant greit, men det var ispedd noen gule flammer - greit som nødfuel om ikke annet er å oppdrive, blir nok en del sot. 111C brant med klar blå flamme, utrolig nok! Men da bare på full guffe, reduserte jeg effekten så ble flammen gul og til slutt ble det rene HV bålet.

Begge brennere måtte ha full guffe for å brenne dieselen greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ganger brukt diesel på gamle Optimus 111 som er beregnet for parafin. Det går så det suser, men kokeredskapen bør ikke oppbevares sammen med andre ting etterpå, alt blir sotsvart. Men hva brenner ikke unna i den gamle 111`ern, bare det er antydning til brennbart?

 

Ser det er en gammel link, men håper det har ordnet seg for Ulvemor. Hvis ikke, donerer jeg gjerne en 111 til deg som jeg vet funker på diesel. Synes det står respekt av den jobben du gjør "på tur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.