Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Annonse
Kanskje denne er litt verre....

Hva heter det store fjellet litt til venstre for midten? Og hvilket fjell ruver i bakgrunnen i høyre bildekant?

Jeg kjente fort igjen Tron (1666) helt til høyre i bildet. Men så var det hvor i huleste du står hen… Vannet nede til høyre ser ut til å være vesl Marsjøen, og da er bildet tatt fra nordvest. I så fall står du kanskje på Marsjøfjellet (1523) og knipser, nordvest for Savalen. Fjellet litt til venstre for midten skulle være Rødalshøa (1435). :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Next -

Hvor står jeg, og hva ser vi?

Vi skal nok øst for Femunden ser det ut som. Minnes at du har hatt noen skiturer der eaa… :)

Synes det store fjellet langt bak til venstre minner om Elgåhogna/1460. Litt retningsjustering sender meg til Tovbergan/1026, sørvest for Elgåhogna. Kan se ut som du står på kanten av de bratte skrentene øst for Tovbergan og fotograferer. Flåtesjøen ligger da nede til høyre. Det bratte berget midt i bildet, vil i så fall være Båthusberget/1092. Småkulene på Djupsjøberget/1112 synes til venstre for Båthusberget (og foran Elgåhogna).

Åhh, jeg får så voldsomt lyst til å rusle på ski når jeg ser det terrenget, i DET været! :D Kjenner smaken av solkrem og kvikk-lunsj helt hit…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Litt retningsjustering sender meg til Tovbergan/1026, sørvest for Elgåhogna. Kan se ut som du står på kanten av de bratte skrentene øst for Tovbergan og fotograferer. Flåtesjøen ligger da nede til høyre. Det bratte berget midt i bildet, vil i så fall være Båthusberget/1092. Småkulene på Djupsjøberget/1112 synes til venstre for Båthusberget (og foran Elgåhogna) …

Oh yeah - bingo! :P

Dine analyser er som alltid presise, komplette - og korrekte!

Tatt østpå Tovberga/1026 dette.

Når man først vet at den er der, så ser man deler av isflata på Flåtåsjøen/884 ned til høyre.

En sjø som huser meget fin fjellørret forøvrig.

Og dette var som du bemerker en uvanlig flott dag i fjellet, skjærtorsdag 8. april 2004, her dokumentert kl. 15:18.

Da føttet jeg alene Storbekkfjellet rundt - i hæla på en jerv forøvrig (se bilde).

Etter at jeg på silkeføret ók nedatt på sjøen, krysset jeg denne i retning Djupsjøberget,

hvor en lang og solvarm pause m/ appelsin og kaffe ble nytt i lange drag (for det heter vel ikke nytet, eller "nøti" :D:) ).

Godt å "reise" tilbake til slike øyeblikk i det våte og kalde novembermørket.

Eia var vi der du! 8)

post-51-133474442765_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begriper ikke hvordan Nils klarer å kjenne igjen de mest ugjenkjennelige fjell. F eks El Gringos bilde med Tron helt til høyre. Jeg har sett Tron kanskje flere titalls ganger, også vært på toppen, men å kunne se at det var Tron, var jeg langt unna. Nei, jeg blir mer og mer imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut et bilde til, jeg. Antageligvis i letteste laget for dere, selv om vinkelen sikkert er noe uvant. Hvilke fjell ser vi her?!

Vinkelen lurte meg litt der El Gringo, men etter litt justering gjetter jeg på at vi ser Svånåtindan, med selveste Storstyggen/2209 som høyeste der bak. Du tar trolig bildet fra Drugshø/1957?

Det er visse likheter med Kalvehøgde sett fra vest faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Hestbrepiggene vi ser i bakgrunnen. Kan det være Loftet dere er på? Det er 4 år og en god del toppvarder siden jeg var på Loftet, men jeg husker at jeg gikk og gikk og gikk bortover steinsletten i tykk tåke til jeg til slutt kom til en liten forhøyning med en varde som kanskje så omtrent sånn der ut? Eller?! Mener å huske at det sto en sånn trig-dings der oppe, men den kan jo være nedblåst og ligge på andre siden av varden. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo,

du kjente igjen Hestbrepiggene baki der altså! :) Regnet med at kanskje noen kjente igjen disse, og at dette ville være den beste ledetråden.

Dette er helt riktig toppvarden på Loftet, den 16.06.1996.

Så din hukommelse er ikke så verst! :lol:

Denne trig-saken synes ikke på noen av de andre bildene jeg har av toppvarden, men så ligger det en stor snøhaug på andre siden av toppvarden som muligens kan skjule noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når man først har vært på en 100 til 150 topper i Jotunheimen, så blir Hestbrepiggene sett fra sør et ganske kjent syn. :lol:

Men hva med dette her? Det er kanskje ikke fullt så familiært for folket her på forum. Hvilket fjell står vi på, og hva heter den relativt store dalen i bakgrunnen? Enn fjellene bak denne dalen igjen?!

post-436-13347444281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med dette her? Det er kanskje ikke fullt så familiært for folket her på forum. Hvilket fjell står vi på, og hva heter den relativt store dalen i bakgrunnen? Enn fjellene bak denne dalen igjen?!

Jeg mener å kjenne igjen fjellene vi ser fra midt i bildet og mot venstre. Der ser ut til å være Borveggen/1114 midt på. Bak denne stikker toppen av Storhøgda/1188 opp. Lenger mot venstre ser vi Vestnubben/1136 og nordre og søre Storbekkfjellet. Dalen vi har foran skulle da være Osdalen.

Hvor du tar bildet fra er noe verre, men det er et sted sørøst for de ovennevnte toppene. Det kan være at du står i vesthellinga på Blekufjellet/991, sørvest for Eltdalen? :wink:

Dette er som du sier et nokså ukjent område for mange ja. Selv har jeg vært noen ganger på en hytte oppe i Eltdalen, men utover det er jeg lite bevandret i fjellene her. Dette til tross for at jeg bodde veldig nært i over 20 år (Elverum). Hadde mange planer om spesielt skiturer til bl.a. Borveggen og Storhøgda, og det er jo ennå ikke for seint. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært en sportsgren kunne du blitt olympisk mester. Det er som vanlig helt rett. 8)

Det er som du sier ikke for sent, nei - og især ikke nå som du er ferdig med alle 2000-metertoppene!

I fjellene rundt Storhøgda, Vestre Nubben og Bordveggen er jeg vel mer kjent enn noe annet sted, for der (i Flendalen) har familien hatt hytte i alle år. Fjellene rundt Eltdalen hadde jeg imidlertid aldri besøkt før i år. I juni gikk jeg en runde over Rømundfjellet, Kampflåhøgda og Sennsjøkampen med start nede i Elvdalen. Og i oktober var jeg altså på Blikfjellet/Blekufjellet, denne gangen med utgangspunkt på Osdal-siden. I selve Eltdalen har jeg aldri vært. Til neste gang jeg er på de kanter har jeg sett meg ut en topp ved navn Kvitvola (1153 moh) et stykke lenger nord. Denne ligger nokså isolert og burde gi god utsikt i alle retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa: Det der må vel være Slettmarkshø sett fra de søndre Svartdalspiggene?

Nettopp! :D

Tenkte denne ville være hakket verre, med toppen gjemt oppi tåka, men neida... 8)

Røpes vel mer av breen enn fjellprofilen kanskje...

I det hele tatt, nær umulig å finne et motiv som lever særlig lenge her inne gitt (ja, selv uten Nils!)! :P

Fjellene rundt Eltdalen hadde jeg imidlertid aldri besøkt før i år. I juni gikk jeg en runde over Rømundfjellet, Kampflåhøgda og Sennsjøkampen med start nede i Elvdalen. Og i oktober var jeg altså på Blikfjellet/Blekufjellet, denne gangen med utgangspunkt på Osdal-siden. I selve Eltdalen har jeg aldri vært.

I fjella rundt Eltdalen har jeg jaktet i mange år, og vært overalt. Osdalen har man jo kjørt gjennom noen ganger, samt fisket litt i,

så det var artig å se bildet ditt ovenfor fra slikt kjært landskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tester atter en!

Og en liten digresjon også, som vanlig :) :

Hver gang jeg ser scener som denne, så renner en tekst fra ei svensk vise meg i hu,

nemlig et vers fra salige Fred Åkerström sin nydelige sang om "Skjärslipar Lindeman".

Med stort forbehold om svensk skrivemåte (og egen hukommelse), så går den omtrent som her:

Hvart är ni nu, alla ni jag kjende,

hvar mullig piga, hvar mager dreng?

Nån fikk vel slut på sitt livs elände,

nån går og drass med sin brustna sträng –

Men jag finns ennu ibland dom raska,

mitt hår är hvitt - men min kjeft är rød!

Og ennu lenge så ska’ jag leva,

i morran kyla, i afton glöd…

Så hva skuet jeg her da tro, mens jeg lavmælt nynnet på visa i kjøligheta...?

post-51-133474442874_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skuet jeg her da tro, mens jeg lavmælt nynnet på visa i kjøligheta...?

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4957

Tja, si det... På grunnlag av et annet bilde du har lagt ut i quizen engang ( https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1542 ), gjetter på at ditt siste foto er fra samme tur. Mitt tips er at du skuet opp mot Storslåga/1344, sør for Elgåhogna/1460, mens du nynnet på visa? :( Bildet tatt fra vest, kanskje fra veien til Elgå?

Veldig usikker her, for denne er ikke lett å lese ut av et kart akkurat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det... På grunnlag av et annet bilde du har lagt ut i quizen engang ( https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1542 ), gjetter på at ditt siste foto er fra samme tur. Mitt tips er at du skuet opp mot Storslåga/1344, sør for Elgåhogna/1460, mens du nynnet på visa? :( Bildet tatt fra vest, kanskje fra veien til Elgå?

Veldig usikker her, for denne er ikke lett å lese ut av et kart akkurat. :)

Ja du fornekter deg ikke du Nils! :P

Hva annet kan jeg si enn at det er selvsagt rett!

Det er Storslåga/1344 dette, sett vestfra bruket Dalset nede langs Elgåvegen.

Kan også skjønne at du tipper det er tatt fra samme tur som https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1542,

men så er ikke tilfelle. Bildet av Elgåhogna som du nevner ble tatt 24.11.2003 kl. 15:35,

mens Storslåga er her fotografert 19.02.2006 kl. 17:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.