Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

No anar eg ikkje kor biletet er i frå. Derimot har eg sett sokalla pyramidetoppar ein stad nord i Stølsheimen, nemleg i Vestrebotn midt mellom Vardadalsbu og Norddalen mellom Modalen og Sognefjorden. Der er det ganske mange små pyramidetoppar i eit lite område, men dei er mindre enn det som er på biletet her.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det finnes kanskje flere slike, ja? Men denne er ikke fra Sylan.

Denne er forholdsvis stor, høyden er nok over 20 meter, og den er også avmerket på kart....

Med den primærfaktoren tar den jo rotta på flere av knausene over 2000 meter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den primærfaktoren tar den jo rotta på flere av knausene over 2000 meter :)

Hehe..... Skal kanskje ta et lite forbehold om at den kanskje ikke ruver mere enn 15 meter over bakken, og den ligger som dere ser nede i ett søkk i landskapet. Men det er ihvertfall ett rimelig stor landemerke. :D

Eg sitter nå å venter på at først og fremst Nils finner den på kartet, for du kan faktisk se konturen av pyramiden der! Det er satt navn på den også! Tror det er de færreste her inne som har vært i området.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Legger ut en virkelig stor nøtt for dere.

Som dere ser er dere ikke nødt til å reise til Egypt for å se en pyramide. Vet ikke om noen er i stand til å peile inn hvor denne merkelige formasjonen ligger hen i fjellheimen vår??

Geologene er ikke sikker på hvordan den er laget, men sannsynligvis er det avrenning med løsmasser fra isen som har laget denne kjegleformede toppen.

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4456

Ikke lett denne nei, men prøver på en gjetning for å se om jeg er i riktig område ihvertfall... :wink:

Landskapet ser ut til å være typisk Hedmark/øst for Rondane og Gudbrandsdalen, ca 1200-1500 moh. Når du i tillegg nevner at det er et område svært få her inne har vært i, tok jeg en ekstra kikk på Alvdal Vestfjell som ikke har dominert her på forumet akkurat. Der er det litt avrundete koller i den høyden bildet ser ut til å være tatt i.

Jeg la ganske raskt merke til en liten høydekotesirkel et stykke sørøst for Storhøa/1518 moh, dvs. i skaret mellom Blårandfjellet/1237 og Storhøaksla/1318. Der ser man konturen av en topp med navnet Kuven. En kuv betyr jo blant annet kul eller rundvoren topp, og da er jo navnet logisk. Bakgrunnen i bildet kan også stemme kartet, ved at det er tatt mot nordvest og at vi dermed ser Prekstolen/1434 (like ved Storhøa) lengst til høyre. Videre skulle Storhøaksla være den slake skulderen til venstre. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett denne nei, men prøver på en gjetning for å se om jeg er i riktig område ihvertfall... :roll:

Landskapet ser ut til å være typisk Hedmark/øst for Rondane og Gudbrandsdalen, ca 1200-1500 moh. Når du i tillegg nevner at det er et område svært få her inne har vært i, tok jeg en ekstra kikk på Alvdal Vestfjell som ikke har dominert her på forumet akkurat. Der er det litt avrundete koller i den høyden bildet ser ut til å være tatt i.

Jeg la ganske raskt merke til en liten høydekotesirkel et stykke sørøst for Storhøa/1518 moh, dvs. i skaret mellom Blårandfjellet/1237 og Storhøaksla/1318. Der ser man konturen av en topp med navnet Kuven. En kuv betyr jo blant annet kul eller rundvoren topp, og da er jo navnet logisk. Bakgrunnen i bildet kan også stemme kartet, ved at det er tatt mot nordvest og at vi dermed ser Prekstolen/1434 (like ved Storhøa) lengst til høyre. Videre skulle Storhøaksla være den slake skulderen til venstre. :wink:

Vannvittig bra løst, Nils! Dette er så riktig som det kan bli!

Du kan jo utropes til den store Quiz-kongen her på Fjellforum.

Viste at om noen idet hele tatt skulle klare denne quizen så var det nok du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannvittig bra løst, Nils! Dette er så riktig som det kan bli!

Du kan jo utropes til den store Quiz-kongen her på Fjellforum.

Viste at om noen idet hele tatt skulle klare denne quizen så var det nok du. :)

Enig!

Jeg blir bare målløs..! :roll:

Du vet at "Kvitt eller Dobbelt" har startet opp igjen Nils? 8)

Så nå tar han vel snart køddebildet mitt fra s.7 også... :wink:

http://www.fjellforum.com/download.php?id=1444

Men folkens - minner igjen om at mitt bilde nederst på s.60 fortsatt står uløst...

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3358

Har jo lagt på litt tips for bildet tidl. også, så jeg gjentar det her:

Hedmarksfjell. Bakerst til venstre: 1090 moh.

Nils er inhabil (heldigvis! :lol: ), for han fikk en sms mens jeg sto v/ varden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens - minner igjen om at mitt bilde nederst på s.60 fortsatt står uløst...

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3358

Har jo lagt på litt tips for bildet tidl. også, så jeg gjentar det her:

Hedmarksfjell. Bakerst til venstre: 1090 moh.

Nils er inhabil (heldigvis! :evil: ), for han fikk en sms mens jeg sto v/ varden!

Jeg har ikke Nils sine analytiske evner når det gjelder kart, men skal jeg ta en råsjanse på det bilde, så står du på Storbekkfjellet, 1123moh. ved Myklebysjøen i Stor-Elvdal, og du ser sørover mot Tuva, 1090moh. Får det ikke helt til å stemme, vanskelig å sjå i snølandskapet. Men det stemmer nok? Er 90% sikker..... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Nils sine analytiske evner når det gjelder kart, men skal jeg ta en råsjanse på det bilde, så står du på Storbekkfjellet, 1123moh. ved Myklebysjøen i Stor-Elvdal, og du ser sørover mot Tuva, 1090moh. Får det ikke helt til å stemme, vanskelig å sjå i snølandskapet. Men det stemmer nok? Er 90% sikker..... :evil:

Aaah- tampen brenner endelig! :P Relativt varmt også! 8)

Det er Øyungstuva/1090 som du ser ja, men det er ikke Storbekkfjellet/1123 jeg står på... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da må det nok være rett ved siden av, på Gjertrudsfjellet,1104moh? Åstdalen sees ihvertfall i høgre del av bildet, og da må Godlidalen være bak varden. :evil:

Yeeeiii! Endelig! Bra jobba. Godt å bli "kvitt" denne omsider. :evil:

Alt du sier er korrekt. Og den hvite solbelyste kanken midt i bildet er Kotuva/977.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at "Kvitt eller Dobbelt" har startet opp igjen Nils? :)

Fikk ikke være med. Var for gammel! ;):)

Når det gjelder køddebildet ditt, tror jeg hintene skal være mange og solide før den lar seg sirkle inn. :)

Eaa's vinterbilde på s.7 er vel den eneste uløste her inne nå, så da prøver jeg et nytt bilde som bør være overkommelig for langt flere. Hvilken topp sees bakerst midt i bildet, og hvilket fjell leder den luftige ryggen i forgrunnen opp til?

post-42-13347443812_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken topp sees bakerst midt i bildet, og hvilket fjell leder den luftige ryggen i forgrunnen opp til?

Bildet viser nordryggen opp til Nordre Trollsteinshø/2201, og kvitvola i bakgrunnen er Moldulhø/2044 på Lomsegga.

Du står vel da på den vestre toppen av Østre Trollsteinshø/2090.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser nordryggen opp til Nordre Trollsteinshø/2201, og kvitvola i bakgrunnen er Moldulhø/2044 på Lomsegga.

Du står vel da på den vestre toppen av Østre Trollsteinshø/2090.

Hadde en anelse om at du ville kjenne igjen dette eaa. ;) Helt rett alt sammen selvsagt! Er ikke så lenge siden du selv "vanket" der oppe og slikket frisk fjelluft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så lenge siden du selv "vanket" der oppe og slikket frisk fjelluft...

Hehe, slikket vel mer enn fjelluft på den turen.

Fikk jo både grovsnø og barnål i kjeften på den heller strabasiøse returen! ;)

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=19204

Skal vi prøve en til da?

Skral bildekvalitet, men likevel...

Hva heter toppen til venstre?

post-51-133474438135_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være Midtre Bukkeholstind Vest, og Midtre Bukkeholstind Øst litt lengere bak som en spiss. Vi ser og ryggen opp mot Store Bukkeholstind. Ser ut som bildet er tatt med tele muligens fra Vestre Tverrbottind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være Midtre Bukkeholstind Vest, og Midtre Bukkeholstind Øst litt lengere bak som en spiss. Vi ser og ryggen opp mot Store Bukkeholstind. Ser ut som bildet er tatt med tele muligens fra Vestre Tverrbottind.

Mja, må vel gi deg delvis rett der, Alek! :!:

Men kun delvis, hvis jeg ikke tar feil sjøl da - og det er jo fullt mulig... :evil:

Bildet er tatt fra Jervefonni/2001.

Tverrbotntindene ligger ut for høyre bildekant.

Tror du har rett i at den nærmeste toppen som sees foran snønakken på den bakre, er Bukkeholstind M-2/2135.

Bukkeholstind M-1/2154 tror jeg er usynlig, og den spisse bak m/ snønakken mener jeg er St. Bukkeholstind/2213.

M-1 blir usynlig fordi den ligger for langt innover ryggen imot Store, og rager kun 19m høgere enn den synlige M-2.

Søre Bukkeholstind/2058 blir også borte, bak Store/2213.

Fjellet helt der ute i bakgrunnen er Heilstuguhø/2072 og ryggen videre mot Heilstugutind N-3/2218.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra Jervefonni, jævla til linser du har da :evil::) Godt mulig du har rett. Skal ta en sjekk på søndag da jeg får tilgang til egen pc med bilder. Det er noe muffens med dette bildet :!: Midtre-1 ser akkurat ut som den ser ut i min hukommelse, også ryggen bak mener jeg å dra kjensel på. Store Bukkeholstind bør ligge til høyre for M-2 og M-1 og ikke rett bak M-2 sett fra denne vinkelen. Hvis det er Hellstuguryggen bak drar den seg usannsynlig voldsomt oppover til å være så langt unna. Jeg ville trodd at det flate fjellet i bakgrunnen er Styggehømassivet og ikke Hellstuguhøe. Du har ikke et bilde fra Storbreahøe som viser mer av området? noe som ikke er så tele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke et bilde fra Storbreahøe som viser mer av området? noe som ikke er så tele?

Joa, her er en mer vidtfavnende utgave.

Tverrbotntinder til høyre her.

Blir ørlite usikker sjøl, jeg gitt! :arrow:

Men jeg tror fortsatt den spisse er Store Bukkehols...

Vi får fintygge litt på denne så lenge, så finner vi vel en løsning! 8)

post-51-133474438168_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, her er en mer vidtfavnende utgave.

Tverrbotntinder til høyre her.

Blir ørlite usikker sjøl, jeg gitt! :arrow:

Men jeg tror fortsatt den spisse er Store Bukkehols...

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4550

Tverrbotntinder er ganske riktig til høyre og nærmest på ditt siste bilde eaa. Det store fjellet bakerst og litt til venstre for midten er store Bukkeholstind/2213. Den spisse dere snakker om til venstre (med snøfonn på venstre side) er 2154, mens 2135 er foran og såvidt synlig.

Sammenlign med vedlagte bilde som er tatt fra 2135:

post-42-133474438179_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe da hadde jeg rett da :arrow: Bortsett fra at det sikkert er Leirhøe og ikke Styggehøe lengst bak på bildet til eaa også. Jeg gikk Bukkeholstindane i 2002 og glemmer egentlig aldri proflen til Midtre 1 og Store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe da hadde jeg rett da 8) Bortsett fra at det sikkert er Leirhøe og ikke Styggehøe lengst bak på bildet til eaa også. Jeg gikk Bukkeholstindane i 2002 og glemmer egentlig aldri proflen til Midtre 1 og Store.

Hehe, ok da! :)

Godt jeg ikke var for selvsikker her. Jeg får unnskylde meg at jeg aldri har vært i nærheten av disse, nærmeste jeg har vært er vel

på Tverrbotntindene, men da i grauttjukk skodde, så jeg har jo knapt sett Bukkeholstindene fra denne sida. Innbilte meg derfor at St. Bukkehols var den spisse, sett vestfra Jervefonni. Virket liksom så fryktelig langt til den bakerste, så jeg innbilte meg den var mye lenger øst... Men da har jeg jo lært noe nytt! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils sitt bilde: Det ligner unektelig på vestryggen på Austabottind.

Og det er det ods! :wink: Fra min første tur til store Austanbotntind 21.09.1996.

Toppen av store Austanbotntind/2204 er også med på originalbildet, men den fikk ikke lov til å være med her. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blåser liv i denne tråden igjen med et bilde fra en topp som er et godt stykke unna Jotunheimen og andre 2k-områder. Vel, et av fjellområdene med 2000-meters topper er ikke veldig langt unna. Man ser litt av det i bakgrunnen til høyre...

Er det noen som har vært ved den voksne toppvarden på bildet og/eller kan si hvilken topp jeg er på?

post-42-133474439809_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.