Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Legger ut en ny nøtt fra en av sist lørdags topper. Bildet er av toppvarden fra en forholdshvis lite besøkt topp.

Kanskje ikke så lett hvis man ikke kjenner igjen toppvarden. Det er litt hjelp hvis man kjenner igjen nabotoppen. Den er litt mer besøkt.

post-248-133474427694_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Det ser ut som at forrige bildet var en vanskelig nøtt å knekke. Hadde tro på at noen skulle kjenne igjen nabotoppen som stakk opp i bakgrunnen. Tror det blir litt lettere hvis jeg legger ut et bedre bilde av nabotoppen.

post-248-133474431678_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut en ny nøtt fra en av sist lørdags topper. Bildet er av toppvarden fra en forholdshvis lite besøkt topp.

Kanskje ikke så lett hvis man ikke kjenner igjen toppvarden. Det er litt hjelp hvis man kjenner igjen nabotoppen. Den er litt mer besøkt.

Hehe, nabotoppen er "litt" mer besøkt... 8) Nesten utrolig at denne ikke er blitt løst tidligere Jobru, og selv kjente jeg ikke igjen nabotoppen før nå ikveld. Får skylde på at det er 12 år siden jeg selv sto på toppen som bildet ditt er tatt fra. :wink:

Du står nok på vesle Galdhøpiggen, og toppen i bakgrunnen er den ikke så ukjente Galdhøpiggen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Nils! Jeg har lurt på om jeg skulle gi flere hint siden det gikk så lang tid før svaret kom, men jeg hadde troen på at det skulle være noen som hadde sett Galdhøpiggen også fra den siden.

Jeg hadde en fantastisk tur opp til Vesle Galdhøpiggen. Jeg gikk kun i shorts og fjellstøvler hele veien fra skisenteret. Var innom både Kjeldhø og Galdhø på veien. Disse toppene må være de enkleste 2k toppene i Norge. Hadde vi hatt med ski kunne vi tatt skiheisen opp til toppen og kjørt ned etterpå. Da hadde spesielt Kjeldhø vært latterlig lett.

Den eneste utfordringen underveis var ryggen opp fra skaret mellom Galdhø og Vesle G. Øverst på ryggen før det flate partiet meldte samboeren min "pass". En liten hammer måtte klatres med et par tak. Ikke noe vanskelig, men det var luftig og et fall kunne vært fatalt. Hun ventet nede i skaret mens jeg gikk til toppen og fylte minnekortet på kameraet mitt.

Ny oppgave. Fra hvilke 2k topp tok jeg dette bildet?

post-248-133474432447_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulltreffer! Og ja - lett og fin tur; selve toppeggen (i bildet) er 4 taulengder. Den øverste er en fin 4 +, resten er mye 2 og 3. Selve klatringa er ikke egentlig noe man tar turen for, men posisjon og eksponering tatt i betraktning må det være en av landets flotteste 4'er-ruter. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette her for et fjell!?

Fjellet er nok kjent for mange her, men kanskje ikke fra denne vinkelen og så nært hold.

Det der er muligens Semeltind, med sørtoppen til venstre og hovedtoppen bakenfor midt i bildet. Uvant vinkel isåfall, helt klart.

Da får jeg prøve med en ny en jeg også. Hvilken topp er dette? Den har en langt lavere primærfaktor enn det ser ut til...

post-42-133474434459_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semeltind er riktig. Den dagen jeg tok bildet begynte jeg å gå fra teltplassen min ved Langvatnet og oppover i Urdadalen i retning Hinnotefjellet. Målet var å bestige Hinnotefjellet, de to sørligste Heillstugutindene og Store Heillstugutind, men været ble skikkelig dårlig. Jeg hadde på meg min nesten nye goretex-jakke, men ble gjennomvåt likevel. Slikt skal ikke skje, skal det vel?! Regnbuksen holdt heller ikke. Ikke så jeg noe heller, alt var grått. Våt, iskald og møkklei etter mye våt og sleip ur i det ikke spesielt lettgåtte Semelholet sto jeg omsider på toppen av Hinnotefjellet og bestemte jeg meg for å utsette Heillstugutindene til neste dag. For å få litt tur av det likevel, gikk jeg en annen vei tilbake igjen til teltet, altså på motsatt side av Semeltind (sørsiden) og deretter ned i Storådalen et stykke under Langvatnet. Så fikk jeg sett litt "nytt" terreng også! Bildet er altså tatt rett under Semeltind i det jeg begynte for alvor på nedstigningen mot Storådalen.

Det ringer ingen bjeller når jeg ser på bildet ditt. Tenkte først på Ymelstind, men får det ikke helt til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ringer ingen bjeller når jeg ser på bildet ditt. Tenkte først på Ymelstind, men får det ikke helt til å stemme.

Ymelstind er det ikke nei.

Toppen på mitt siste bilde er det nok aldri noen som har som hovedmål på en tur. De aller, aller fleste tar denne i forbifarten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Alek, både med hvilken topp der er og hvor bildet er tatt fra!

Du er forøvrig inne på noe når det gjelder pf'en. Har ikke tenkt noe på det før, men når jeg nå studerer bilder av Dyrhaugsryggen i profil, ser det ihvertfall ut som om Midtre Dyrhaugstind sør og nord har omtrent samme pf, og nesten i favør av søre. :wink: Men, nå er det ikke så greit å lese høydeforskjeller på grunnlag av bilder da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange stedsnavn, gitt!

Angående Neksjølia og Veslhøgda....hvis du sier det så! Gidder ikke lete frem kartet nå. :)

Men Gråhøgda (t.h.) og Elgpiggen (t.v.) kan jeg i alle fall bekrefte at er rett! :-(

Bildet ble vel tatt i krysset der den siste vesle sideveien forlater "hovedveien" inn til Spekedalssætra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.