Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Her kommer et bilde til som heller ikke er fra Østfold. Bildet er tatt fra en kommunetopp og viser en annen kommunetopp. Så her blir det dobbel oppgave, men ikke dobbelt så vanskelig håper jeg.

Dette er altså Blåtind i Ulstein sett fra Kongsvollen i Hareid, se forøvrig https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=20649&highlight=#20649 :(

Har vi nå noen oppgaver som ikke er løst her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
He, he Skruven igjen, denne gangen med Litle Skruven til høyre. Dette er jo den vanligste siden å se Skruven fra, så denne var enkel :(

Imponerende detajer ja, bildet er vel tatt i området nær Dalagubben ?

Visste den var enkel, la den ut likevel :P Vinkæl'n er fra området rundt Dalagubben ja :)

Nå gir jeg meg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forresten lett, det er vel fra Kvitingskjølen? ... Er orienteringersløper ser du :)

Joa, orienteringsløper har jeg vært óg, men jeg hadde ikke skammet meg over å bomme på denne!

Hvordan kunne du kjenne igjen Kvitingskjølen her da, du får ihvertfall ikke hjelp av M711...?

Ble litt imponert over katt jeg også her! :D Var ikke direkte mye å kjenne igjen av fjell. Selv om jeg har sett store Kvitingskjølen like hvit og fra samme vinkel, hadde jeg slitt med den der.

Eaa, er det forresten samme skya du nevnte en gang, som du hadde gjenkjent på et bilde tatt av en annen fotograf fra en annen vinkel?

Ja, det stemmer Nils. Tidvis er verden liten. Jeg la inn dette bildet på en fotosite, og en seilflyver kommenterte da bildet. Han forklarte værfenomenet og dets betydning for flyveforhold/vinder/oppdrift ved seilflyvning og hanggliding. Han viste så til en annen website for slikt, med bildeeksempler på liknende slike skyer. Jeg oppdaget da at de bildene han viste til, ikke bare var "liknende" skyer, for disse var tatt samme dato og time som mitt, og til overmål var de av samme skya! Skya holdt seg på samme sted lenge (lentikulære skyer gjør jo nettopp det), og jeg tok flere bilder av den. Bildene flyveren viste til var tatt østfra Vågåsida, mens jeg fotograferte vestfra Kvitingskjølen, på samme tid - og samme sky! :( Stilig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt : Jeg reiser med første fly til Teheran, og fortsetter så til Tokyo. Tør ikke komme hjem igjen på lenge etter dette.....

Skriv 10 ganger :Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Jeg skal aldri legge ut bilder jeg ikke har tatt selv

Dessuten blir det jo ikke så gåtefullt med bilder jeg har lagt ut her tidligere da.... Blåtind og Kongsvollen var jo litt lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg legger ut en ny oppgave, og ja, det er nord for Sinsenkrysset, og faktisk nord for Nardokrysset også :?

Skal vi til Kvaløya eller Senja ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dobbel oppgave: Hvilken fjord + finn 3 forskjeller mellom de 2 bildene: http://members.home.nl/saen/Special/Zoeken.swf

Whuhh! Spooky saker ja! :? Godt vi ikke ser slikt i fjella for ofte...

----------

Jeg skal la husdyra få sloss om den ovenstående gåte, for den har jeg ikke peiling på.

Så selv om den er fortsatt uløst, legger likevel inn en til, som bør være vesentlig enklere.

Styggmange her har nok også vært på denne.

post-51-133474401465_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tar jeg feil hvis jeg ser Hamarøyskaftet i bakgrunnen? Og at toppen da må ligge på Storemolla? Har liksom lyst til å foreslå Sveinen, men er temmelig usikker...?

Bra! Jeg lurte med skaftet i bakgrunnen for å gjøre det litt enklere. Men det er ikke på Molla...

Dette er vel uansett en topp dere fsg'erne fra Tromsø går på uti april en gang...

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår Veslesmeden sett fra Kaldbekkbotnen. :?

Yeii! Riktig igjen, Nils! :D

Men bildet er tatt fra vegen ikke langt innenfor Spranget, ikke fra Kaldbekkbotn.

Kaldbekkbotn ligger bakenfor flya i skyggen innunder fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Siden Lena bare er et par tastetrykk fra å løse min siste quiz, legger jeg ut en ny. Denne gangen fra utlandet, og er den høyeste toppen i et fjellområde som er oppkalt etter innfødte med store føtter (!)

(kanskje noe tabloid-format på den forrige setningen, men tror det skal være sånn...)

post--1-133474401473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kom med noe litt vanskeligere pleez...

Sorry, ikke lett å vite hvor man skal legge lista. De fleste jeg kjenner hadde ikke hatt snøring på hvor det var.

Men har ikke du en vrien topp da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var ment litt fleipete fra min side..

Synes bildet til eaa derimot er FOR vanskelig. Jeg har sikkert sett den haugevis av ganger, men hvor.. :wink: Jeg skal komme med et bilde når bilde til eaa er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny en, burde være overkommelig. Alle har har sett dette haugevis av ganger, vil jeg tro.

Er det mot Hestbrepigg M-1 (2160 moh)? :wink:

I skyggen skal det ligge en isbre som vi en gang brukte til å raskt ta oss ned fra platået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mot Hestbrepigg M-1 (2160 moh)? :wink:

I skyggen skal det ligge en isbre som vi en gang brukte til å raskt ta oss ned fra platået.

Du er håpløs å lure, Nils! :wink:

Korrekt igjen! Bildet er tatt fra Sognefjellsvegen fra brekket ned mot Turtagrø, så dette synet har mange sett.

Forøvrig tatt på kvelden (kl. 18:31) samme dagen som vi hadde vært der oppe, og kjørt bretunga du ser nedatt.

Se turreferat: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2858

Må nok øke skalltjukkelsen på disse nøttene noe, skjønner jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig tatt på kvelden (kl. 18:31) samme dagen som vi hadde vært der oppe, og kjørt bretunga du ser nedatt.

Se turreferat: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2858

Ser ut til det var på kvelden dere skulle ha vært der oppe ja :wink: Ser lite fristende ut 'a, med den blå himmelen og et kritthvitt platå høyt der oppe! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.