Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Annonse
Det må i alle fall være i Rondane! Det skulle vel ikke tilfeldigvis være Høgronden vi ser bak der? Da blir det Storsvulten som går ut fra den til høyre, og Atndalen nede til høyre muligens med Sleukampen og Kyrkjekletten såvidt synlige? Og Langglupdalen i mellom. Kan være at du sitter et sted oppunder Storronden på nordsiden!?

Var nok El Gringo som traff spikeren på hodet! :arrow: Det er Høgronden bak til venstre, og jeg sitter på Storronden, noen meter fra toppvarden.

Regnet med at dette ikke var ukjent terreng for deg El Gringo! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg har da vært på de kanter et par ganger. :arrow:

Bortsett fra en småtur til Store Elgvasshø i fjor sommer er det imidlertid flere år siden sist jeg var "ordentlig" på tur i selve Rondane, så jeg planlegger så smått noen nye turer etterhvert.....er det noen som vet hvordan det er å komme seg til topps på Storronden via den ryggen i nord? Altså den mellom Storbotnen og Langbotnen? En rundtur fra Atndalen, opp den ryggen og så tilbake igjen over Rondvasshøgda kunne vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....er det noen som vet hvordan det er å komme seg til topps på Storronden via den ryggen i nord? Altså den mellom Storbotnen og Langbotnen? En rundtur fra Atndalen, opp den ryggen og så tilbake igjen over Rondvasshøgda kunne vært fint.

Den runden drev jeg å vurderte en gang også, men så ble det kortversjonen fra Rondvassbu til Storronden. Tror den ryggen skal være farbar, men at det er noe småplunder der. Det er vel samme rygg som ble diskutert for en tid tilbake under denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1834

Jeg prøver samtidig et bilde til, som kanskje er litt verre å ta på strak arm. Vi vandrer her på vei tilbake til bilen, i et fredelig og stille område. Her risikerer du ikke å gå i kø, og vi så kun noen andre på den høyeste toppen vi var på denne dagen, ellers ikke spor etter andre folk (eller dyr for den saks skyld 8) ).

Hvor er vi her?

post-42-133474419885_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i helv...! :) Det var jo nesten så du tok den før jeg rakk å legge ut quizen! Var toppene i bakgrunnen så lett gjenkjennelig, hintet jeg litt for mye eller er du bare ekstremt godt kjent i Trollsteinskvolven ozzi? Kjapp var du ihvertfall. 8)

Siden ozzi var raskere enn sin egen skygge på det forrige bildet, hiver jeg ut en til før jeg køyer. Hvor er vi her, og hvilken topp er til venstre?

post-42-133474419895_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du er ved foten av eggen som går opp til Nørdre Hellstugubreahesten og toppen bak er Søre Hellstugubreahesten. Helt til venstre bak ser vi flanken opp mot Memurutind Vest-2 og 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek og El Gringo:

Dere har helt rett, igjen! 8) Neimen ikke gode å sette fast dere... Sekken står altså igjen ved foten av eggen til nordre Heillstugubrehest, og bakgrunnen stemmer også.

El Gringo: Ditt siste bilde må være tatt i Atndalen. Vi ser Veslsvulten (1579) helt til venstre, med Rondvasshøgde til høyre for og noe lenger bak. Til høyre i bildet har vi Veslkollhøe med deler av søre Oksle som leder opp til Høgronden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye nøtter å tygge på. Det første spørs om ikke Nils må til for å løse. Eller kanskje har gi vært også her og klatret. Eller kanskje Stuttjukken har reist forbi her en gang.

Det andre er en spektakulær passasje på en T-merket sti.

post-66-133474419908_thumb.gif

post-66-133474419914_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i helv...! :) Det var jo nesten så du tok den før jeg rakk å legge ut quizen! Var toppene i bakgrunnen så lett gjenkjennelig, hintet jeg litt for mye eller er du bare ekstremt godt kjent i Trollsteinskvolven ozzi? Kjapp var du ihvertfall. 8)

Har aldri vært i Trollsteinkloven, men har sett en del bilder derfra. Tror nok jeg hadde tatt den uten hint også.

Hvilken topp ser vi i disen her?

post-387-133474419943_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passasjen på bilde nr. 2 finner vi på stien fra Melkevoll i Oldedalen til Oldeskaret.

Så du har vært der også. Veldig flott oppgang til Josten via brehyllen under Hanekammen. Vi hadde en flott rundtur videre om Larsnibba, Slingsbyvarden og Kattanakken.

Ozzi sitt bilde tar jeg ikke i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo's bilde. Kan det være Bukkeholshø?

Angående mitt bilde litt høyere oppe, et lite hint:

Tinderekken kan sees fra sentrum av en middels stor norsk by. Førstegangstraversen sto beskrevet i ”Norklatt”, forløperen til bladet ”Klatring” for kanskje bortimot 25 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: Nei, det er nok ikke Bukkeholshø. Bukkeholshø er vel litt "slappere" i fasongen og uten breen langt oppover på fjellet. Men toppen på bildet, i likhet med Bukkeholshø, er en "spurv i tranedans" - i alle fall hvis høyden over havet skal være gjeldende. :(

Nettopp derfor er det nok få som besøker den, fordi de har andre mål for øyet når de er på de kanter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neådalssnota med Salen i forgrunnen sett fra toppen av Snota.

Riktig det, Even. Selv om det var mye dis på bildet syntes jeg det var rart at det tok så lang tid å løse den.

Tipper ods sitt første bilde er Eresfjordtraversen på Kvaløya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mitt bilde litt høyere oppe, et lite hint:

Tinderekken kan sees fra sentrum av en middels stor norsk by. Førstegangstraversen sto beskrevet i ”Norklatt”, forløperen til bladet ”Klatring” for kanskje bortimot 25 år siden.

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3050

Tinderekken vi skal fram til er trolig Småtindan sør for Bodø. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinderekken vi skal fram til er trolig Småtindan sør for Bodø. :!:

Tror du jaggu meg ikke Nils klarte denne også. For øvrig et litt pysete navn på så flotte tinder selv om den til høyre faktisk heter Stortind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...et litt pysete navn...

På Fet i Velledalen kaller de Skarrabben og deler av Raudmolsegga også for Småtindane. Kanskje navnet er pysete, men egga er ikke for pyser :oops: Der er det forresten ikke noen Storetind såvidt jeg vet... Men det er nå så. Slo ikke ned som ei bombe at Nils tok denne også... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.