Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

El Gringo skrev:

"Til topps"....er det sånn liste med bestemte topper/åser man skal bestige for å få en premie eller noe sånt?

Ja, det har tidligere vært 7 "topper" som skal besøkes i løpet av sommeren. Vassfjellet og Gråkallen er fast med hvert år, mens de andre varierer. I år er det spennende med en ekstra 8. topp i Brungmarka: Sandafjellet - 649 moh.

Har gjort et eller annet "stunt" hvert år tidligere; I fjor gikk jeg til fots heimefra og til hver eneste topp, men turen til Jervfjellet på 52 km t/r ble i tøffeste laget med mye asfalt. Så i år vet jeg ikke hva jeg skal finne på; kanskje offentlig transport til alle utgangssteder? Har 2 ganger tatt alle topper på en dag, så det er ikke noen utfordring lenger etter som jeg allerede har syklet mellom dem på en dag.

Mer info om opplegget finner du på skiklubbens heimeside: http://www.skiklubben.no/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er jeg..? Hmmm... da burde jeg kanskje ha vært der hvis jeg var nærmest... Taggene kan ligne litt på området rundt søre Brekketind, dvs mellom Steinreset og Geitskaret, men får det ikke helt til å stemme. Breøksa og gamasjer tyder i alle fall på at dere er på bretur :shock:

Du er på riktig side av Hjørundfjorden, Svein. Jo vi har vært på bre og skal fortsette på bre, men den er mindre enn breene rundt Brekketindene. Jeg trodde forresten dere sunnmøringer hadde tatt disse greit da dere jo har vært på det meste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på riktig side av Hjørundfjorden, Svein. Jo vi har vært på bre og skal fortsette på bre, men den er mindre enn breene rundt Brekketindene. Jeg trodde forresten dere sunnmøringer hadde tatt disse greit da dere jo har vært på det meste der.

Hmmm.... øst for Hjørundfjorden, klatretopp og bre... Kommer ikke på noe som passer med terrenget...

Har ikke vært på "alt" i tåke.. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... øst for Hjørundfjorden, klatretopp og bre... Kommer ikke på noe som passer med terrenget...

Har ikke vært på "alt" i tåke.. :D

Litt tips. Hvor mye solid is denne breen har, skal jeg ikke uttale meg om, men den har iallfall bre i navnet. Der bildet er tatt har vi passert nedre del av breen og vi ser tilbake østover mot disse klatretoppene i tåka som har menneskelige byggverk i navnet. Vi er på vei videre sydover mot den høyeste toppen i dette området hvor vi må passere den øvre del av denne breen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett ods, det er Kyrkjedørsnuten. Fra lørdagens tur over Hallingskarvet. Hadde lyst til å gå opp, men gjorde det ikke.

I venstre kant er den grei å gå opp. Jeg har hatt med en sønn i 11-årsalderen opp der på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods, alt det du sier stemmer med Trollkyrkjetindane. Men jeg får ikke det til å stemme med det lave skaret. Tenkte på denne tidligere, men slo det raskt fra meg...

Eneste toppen jeg kommer på i farta med "byggverk" i navnet er Tårnet, men den er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vel fortsette å gjøre det vanskelig for Nils.

Hva heter toppen i midten med sin flotte symmetriske profil? Den er ikke så høy, men passerer da 800 meter med litt margin.

Ja den var vanskelig den andersno. Ikke så ruvende den toppen og dermed ikke så lett å finne igjen på kart. Men jeg har fått med meg at du var på Sandafjellet i helgen, og sør/sørøst for den ligger en topp ved navn Kråkfjellet som jeg tipper ditt bilde er av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils skrev:

Men jeg har fått med meg at du var på Sandafjellet i helgen, og sør/sørøst for den ligger en topp ved navn Kråkfjellet som jeg tipper ditt bilde er av?

Innertier som vanlig Nils. Godt jobba.

Ventet en dag med å legge ut turrapporten for å se om det var noen trøndere som kjente seg igjen. Forøvrig tror jeg det ligger en turrapport fra meg som omhandler en tur til Kråkfjellet i fjor høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det tar tid å løse skiheisgåten. Da skal dere få et bedre hint. Dette alpinsenteret hører på sett og vis til et av Norges største og mest kjente alpinsentere som ikke ligger langt unna. Så da er det bare å kaste seg over Norgesglasset å lete seg frem.

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2810

Din skiheisgåte står vel fortsatt uløst Alek. Jeg har ikke lagt igjen mange penger i alpinsentre opp gjennom årene, så dette blir en gjetning med Norgesglasset som hjelp. Jeg lurer litt på om vi skal til Grøndalen ved Hemsedal, og om fjellet på bildet ditt er Harahorn (1581 moh)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din skiheisgåte står vel fortsatt uløst Alek. Jeg har ikke lagt igjen mange penger i alpinsentre opp gjennom årene, så dette blir en gjetning med Norgesglasset som hjelp. Jeg lurer litt på om vi skal til Grøndalen ved Hemsedal, og om fjellet på bildet ditt er Harahorn (1581 moh)? :)

Riktig Nils, der kom den endelig. Harahorn er det riktige svaret. Tar man heisen fra Grøndalen og opp på fjellet, har man et fint utgangspunkt for å bestige toppen. Selve toppen består av en ganske flott egg og utsikten er flott, spesielt mot Skarveheimen og andre Hemsedalsfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.