Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Aha...da må det være Larstind. Fyren sitter på nordtoppen og ser mot hovedtoppen. Den eggen vi ser på bildet, er den grei når man først har kommet seg opp i skardet på et eller annet vis? Enten ved å klatre ned fra nordtoppen eller ved å klyve opp den der rennen. Sistnevnte mistenker jeg er nokså løst og ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils skrev:

Jeg kan jo prøve å hinte litt, for lett var den kanskje ikke.

Etter hintene våger jeg vel meg til å gjette at bildet er fra Snøhettaområdet, og tatt fra Hettpiggen mot Vesttoppen. Synes jeg kjenner igjen Storstygge Svånåtind i bakgrunnen til høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de hintene som du gir høres det ut som at kompisen din ser mot Østre Langvasstinden.

Da forstår jeg hvorfor jeg ikke har klart oppgaven. Har ikke vært der. Forsøket mitt på å komme meg opp, ble avbrutt av dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...da må det være Larstind. Fyren sitter på nordtoppen og ser mot hovedtoppen. Den eggen vi ser på bildet, er den grei når man først har kommet seg opp i skardet på et eller annet vis? Enten ved å klatre ned fra nordtoppen eller ved å klyve opp den der rennen. Sistnevnte mistenker jeg er nokså løst og ekkelt.

Der kom løsningen raskt ja! B) Du traff der El Gringo, det er Larstind sett fra nordtoppen.

Eggen vi ser som går helt opp til hovedtoppen er grei, men litt luftig. Når du står nede i hakket/skaret må du først gjennom en sprekk i en svær stein som ser ut til å sperre den videre vei. Har du holdt pondusen nogenlunde i sjakk, kommer du greit gjennom der. :wink: (Den er vel en halv meter bred). Opp på eggen igjen på andre siden er det bratt klyving, men så er det som sagt problemfritt videre til topps.

Rennen fristet ikke oss. Der den smalner av et stykke oppe så det ut til å være blåis, og uten snø/is vil jeg tro det er noe løsmasse der som vil ned. Klatringen ned i hakket fra nordtoppen er ikke vanskelig. Det er nesten loddrett, men meget gode tak i fast fjell. Jeg legger ved et bilde fra klatrepunktet (beklager dårlig kvalitet! Bildet er scannet):

post-42-133474413016_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hintene våger jeg vel meg til å gjette at bildet er fra Snøhettaområdet, og tatt fra Hettpiggen mot Vesttoppen. Synes jeg kjenner igjen Storstygge Svånåtind i bakgrunnen til høyre?

Du har rett i at Storstygge Svånåtind kan skimtes i disen i bakgrunnen andersno :wink: , men det var altså Larstind vi var på vei mot her.

Med de hintene som du gir høres det ut som at kompisen din ser mot Østre Langvasstinden.

Jeg ser likheten i hintene der ja! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver et nytt bilde....

Er det noen som kan anslå sånn ca. hvor i all verden dette er hen?

Er ikke så nøye med navn på de nærmeste fjelltoppene. Et hint..se på det store fjellet med litt nysnø på toppen som stikker opp i bakgrunnen.

post-436-133474413064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan anslå sånn ca. hvor i all verden dette er hen?

Er ikke så nøye med navn på de nærmeste fjelltoppene. Et hint..se på det store fjellet med litt nysnø på toppen som stikker opp i bakgrunnen.

Fjellet med nysnø i bakgrunnen er jeg rimelig sikker på er Sølen. Ut vinkelen mot Sølen vil jeg tro at toppene foran bl.a er nordre Storbekkfjellet og Storhøgda (1188). Da kan du ha tatt bildet fra Gravdalsåsen eller Veslbyringen, øst for Storsjøen? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Nils, du er helt utrolig. :)

Du har aldri vært i nærheten en gang av disse fjellene, har du vel? 8)

Bildet er tatt fra Gravdalsåsen. Lengst til venstre ses ganske riktig Nordre Storbekkfjell. Bak denne bør det nevnes at den noe høyere Vestre Nubben såvidt stikker opp, men det skal man vel være temmelig lokalkjent for å legge merke til! Det "store", småspisse fjellet til høyre for midten er ganske riktig Storhøgda, det høyeste fjellet i området. Til venstre for denne ligger Nubbene, som vi for ordens skyld pleier å kalle Østre Nubben. Til høyre og litt lenger foran ligger Raudfjellet. Og lengst bak ruver selvsagt Sølen! :)

I dette området har familien hatt hytte siden lenge før jeg ble født, så der oppe kjenner jeg hvert eneste tre og hver eneste stein. :lol:

Det var der jeg lærte å elske fjellet og skogen og naturen, og det var der jeg lærte å gå på ski og å finne frem på egen hånd. Det var også der jeg prøvde jakt for første gang, legg merke til haglen. Bildet ble tatt høsten 2004. Selv om jeg samler ivrig på 2000-metere og andre store fjell, så kommer jeg aldri til å slutte og besøke disse småfjellene øst for Storsjøen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Nils, du er helt utrolig. :)

Du har aldri vært i nærheten en gang av disse fjellene, har du vel? 8)

Spørs hva du mener med i nærheten... :lol: Har kjørt en rekke ganger langs med Storsjøen og min mor kommer fra Rendalen, så noen turer har det blitt dit også. Så har jeg da vært på Sølens sørtopp med start fra Grøndalen i sør (om det kan kalles i nærheten). Og da jeg bodde på Elverum vurderte jeg å ta en vårskitur på nettopp disse toppene på bildet ditt (+ Borveggen). Ser ut til å være en fin rundtur tidlig på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig fint der oppe tidlig på våren, ja. Men så er det skikkelig fint sent på våren også - for ikke å snakke om om sommeren, høsten og vinteren! :lol:

Vi pleier sjelden å gå annet enn korte til middels lange "hyggeturer" i området, men dersom motivasjonen er i orden, så burde man kunne rekke over ganske mye på én dag, ja. De beste utsiktstoppene i området er etter min mening Storhøgda, og kanskje enda mer Vestre Nubben. Turen Bordveggen på langs er kjempefin, da er man "høyt" oppe ganske lenge, og når man først er kommet seg til nordenden, så er jo det jo ikke lange veien opp på Storhøgda. På viddene mellom disse fjellene er det mange kjempetrivelige steder, f.eks Grøsjøen (bortsett fra i den verste insektsesongen!). Her er det både ørn og bever og masse rype...og sjelden mye folk. På andre siden av Drykkjedalen ligger Storbyringen. Der oppe står det en gammel brannvakthytte der man kan sitte og drikke kakao og spise niste i ly for vinden. Hvis du har tenkt deg inn i området vinterstid eller tidlig på våren, bør du vite at ingen av sideveiene er vinterbrøytet. Vet ikke hvordan det er på andre siden i f.eks Osdalen. Fra hyttefeltet ved Flendammen går det imidlertid vanligvis scooterløyper opp til fjellet. En opp til Klettsætra og en over myrene og opp gjennom skogen til vestenden av Raudfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner da mistenkelig om Nordre Soleibotntind!?

El Gringo du har rett.

Når det gjelder oppgaven din, så tipper jeg at du er på vei mot Ryggehøi og at det vi ser er Veodalen med foten av Veotindene i bakgrunnen. Jeg er langt fra sikker, men jeg tar sjansen på å dumme meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dummer deg ikke ut. Jeg er ganske riktig på vei til Ryggehøi, og dalen der nede er øvre del av Veodalen med elven Veo. Jeg vet egentlig ikke om vi ser stort av selve Veotindene på bildet, men de skal nå ligge baki der et sted hvertfall. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var vrien, Pelle. Jeg klarer den ikke, i alle fall ikke uten hint. Legger ut et annet bilde imens...

Jeg er vel litt forutsigbar siden alle bildene mine kommer enten fra Jotunheimen, Sør-Trøndelag eller nordlige Hedmark...så her har jeg prøvd noe annet for en gangs skyld. Mulig den er litt for lett. Hvilket fjell er jeg på toppen av? Hva heter det spisse fjellet til venstre for midten? Jeg hadde tenkt å spørre om hva man ser helt i bakgrunnen til høyre også, men dette ble helt ugjenkjennelig da jeg reduserte bildestørrelsen. :(

post-436-133474413129_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hint til nøtta mi: Bildet er tatt under 100 meter fra huset mitt.

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2432

Da skulle vel bildet ditt være tatt ved Hovden i Setesdal vil jeg tro... :)

Er ikke det grann kjent der, så dette blir gjetting med kun kart som grunnlag og hvordan sola kaster skygge. Kan bildet være tatt innover mot Vesterdalen og at det er Tjørnnuten som dominerer bakgrunnen?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.