Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Annonse

Nils: Beklager, men jeg la ikke merke til at du hadde svart der oppe.

Uansett, Nysætri er riktig, men campingplassen heter faktisk Skjåk sæter.

Riksvei 15 kan skimtes i høyre bildekant.

Spennende fjellområder nord for (og sør for!) denne sæteren/campingplassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi i nærheten av Sylane, kan det være Helagsfjellet ? Vill gjetning, lenge siden jeg var der, men mener å huske noen breklatter i området.

Fel, men du minns rätt. Sveriges sydligaste glaciär ligger i en gryta nedanför Helagstoppen.

Minner meg om bilder jeg har sett fra Sarek. Kan det være fjellmassivet rundt Pierikpakte. Vanskelig å finne skikkelige kart på nettet.

Helt korrekt. Bierikbakte är toppen till höger med den lilla glaciären. Hela massivet heter Ähpar och ligger i det nordöstra hörnet av Sareks nationalpark. Bilden är tagen från väst, ganska långt ner på Vuojnestjåhkkås sluttning.

http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4742&products_id=27 <- Här kan man se (små bitar av) den färskaste versionen av det svenska lantmäteriets fjällkarta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott i Sarek, ingen tvil om det!

Jeg holder meg i Norge, og i et område mange har vært. Hvilket fjell er vi iferd med å bestige her? Ikke den mest brukte ruta til topps dette her, men ganske direkte var den ihvertfall...

post-42-133474410851_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er biletet til larsl plassert ser eg, og tanken på Sarek slo meg óg. Det var no det, men det eg lurte på var om dalen biletet viser er Rapadalen, elgenes dal?

Nej, Rapadalen är några kilometer till höger. Dalen på bilden har inget namn på kartan, men om den har något namn alls så skulle jag gissa på Bierikvágge (Bierikjåhkå rinner längst ner i dalen, sjön Bierikjávrre ligger strax utanför bild till höger och den lilla toppen som ligger mitt i dalen heter Bierikvárásj). Dalgången som skymtar till höger är Basstavágge och är en populär ingång till Sarek om man kommer från Sitojaurestugorna längs Kungsleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være opp mot Styggehøe med Visdalen, Skauthøe og Spiterhøe i bakgrunnen.

Styggehø er mitt forslag også. Da ser vi Visdalen, Visa, Skauthø, Spiterhø...og såvidt litt lenger bak Glittertind og Ryggehø.

Dere har så rett, og Alek var raskest til mølla. :wink:

Vi gikk opp ved Gammelsætra og opp til enden av den lille breen nordøst for Styggehø/2180. Derfra hadde vi tenkt å gå rett mot sør for å greit bruke den brede østryggen som leder opp til 2180. Vi var litt vel ivrige og gikk mer sørvest hvor det er mye brattere. Resultatet var at vi havnet under kanten på den store fonna som sees tydelig fra Spiterstulen og som hviler oppe på østryggen. Og komme opp på fonna på septemberis uten stegjern og isøks var ikke helt enkelt, men vi fant til slutt et sted hvor vi greide å hogge trinn med skoa. Det var vel i nærheten av der dette bildet ble tatt.

Turen gikk vi forøvrig den 12.09.2001, og alle kan vel tenke seg at det store samtaleemnet foruten naturen var en viss hendelse fra dagen i forveien... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante opplysningar, larsl, og flott med eit bilete frå svensk side. I nord heng fjellet saman, sjølv om riksgrensa går rett gjennom fjellområda. Sjølv har eg budd i Vesterålen nord i Nordland nokre år, og hugsar kor flotte fjell ein kunne sjå inn mot frå toget mellom Narvik og Kiruna, med Tornetræsk og Lapp-porten, nord for Kebnekaise-fjellan. Sarek er dermed litt lenger sør, ikkje langt frå på linje med Bodø.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nye bilder på gang etter tur i helga! navn på fjell? og kor tok eg biletet frå?

Åhh, herlig lys i det vinterbildet Jarle! Ser ut som du har vært ved Åmotsflyin, kanskje ved Åmotsdalshytta, og tatt bilde mot, fra venstre: Storskrymten (1985), Litlskrymten (1961) og Grytkollen (1836).

Var du på noen av toppene i helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer korrekt nils! var på tur med ntnui ski og fjell i helga, gikk til dindalshytta fredag kveld, åmotdalshytta lørdag, og ned til kongsvold igår, søndag. vart ingen toppar, men iallfall lyst på eindel av dei! det var ganske lite snø på ruta lørdagen, eindel beinhard skare, og masse ur. men det er ikkje så ille at eg heller ville vore heime! det er for få nordmenn i fjellet som det er... vi var 7 nordmenn, og 2 utlendingar i følget vårt, og møtte 3 hollendarar, 2 finnar (som hadde vore i området og fotografert i nesten 2 veker), og 4 tyskarar, men ingen nordmenn!

vi kom over jervspor mellom åmotdalshytta og reinheim og forresten... og moskus på nesten litt for lang avstand! skal legge inn ein turrapport etterkvart, må berre få tilgang til nettverksdisken min igjen først!

post-339-133474410868_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen minner om Skredahøin, men det lå mye mer snø der vi der og vi gikk i tilfelle mye lengre til høyre på ryggen, så jeg har aldri hatt den utsikten derfra hvor kameraet befinner seg på bildet og er derfor litt usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart Skredahøin! Høyeste toppen på 2004 moh til venstre og den til høyre er den på...var det 1994 moh, da?

Det var betraktelig mer snø da jeg var der også, det var vel sommeren 2000. Husker det lå en diger snøfonn i det lyse feltet opp mot hovedtoppen som var litt ekkel å komme seg over fordi den var så hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen minner om Skredahøin, men det lå mye mer snø der vi der og vi gikk i tilfelle mye lengre til høyre på ryggen, så jeg har aldri hatt den utsikten derfra hvor kameraet befinner seg på bildet og er derfor litt usikker...

Du har helt rett Julia, dette er som også El Gringo bekrefter Skredahøin! :)

Stemmer dessuten at toppen til høyre er 1994 moh.

Det ser litt anderledes ut med så lite snø ja? Vi var der 09.08.2003, og det var en sommer som var hard mot snøfonnene. Var temmelig grått på Dovrefjell da; sjelden jeg har sett så lite snø der i første halvdel av august.

Da vi skulle kjøre ned igjen på grusveien fra Maribu og Snøheim, var veien plutselig sperret av 2 skapninger. Vi lurte litt på om forsvaret hadde plassert ut nye bomvakter, og var litt i tvil på hva slags betaling de ville ha:

post-42-133474410955_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde! Mine digitale bilder av moskus viser stort sett bare noen brune klumper. Hvor mange megapiksler har du på kameraet? Det ser litt skarpere ut enn mine bilder. Mitt har 5 megapiksler.

Jeg pleier forresten ikke å like at noen står i veien for meg. Men når det er en moskus eller to som gjør det, så er det på en måte greit. Da lar jeg dem passere i sitt eget tempo mens jeg betrakter dem beundrende, vel vitende om at det jeg sitter og ser på er noe helt spesielt. :D

Så et lite bilde...hvilket fjell er det som dominerer bakgrunnen her?

post-436-133474411091_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde! Mine digitale bilder av moskus viser stort sett bare noen brune klumper. Hvor mange megapiksler har du på kameraet? Det ser litt skarpere ut enn mine bilder. Mitt har 5 megapiksler.

Kameraet mitt har 4 megapiksler og 3 ganger optisk zoom. 4 mp er ikke mye nå, men var brukbart da jeg kjøpte det i feb. 2003. Jeg er ikke så avansert når det gjelder kameraer, så det er et enkelt "lommekamera" hvor autofokusen alltid brukes. Til bruk på pc og til vanlige 10x13 papirbilder er det mer enn nok synes jeg. Det er forøvrig et Minolta-kamera (Dimage F100 mener jeg). Ifølge selger skulle optikken være veldig bra, men det sluker strøm!

Bildet av moskusene er forresten zoomet inn 2-3 ganger.

Men når det er en moskus eller to som gjør det, så er det på en måte greit. Da lar jeg dem passere i sitt eget tempo mens jeg betrakter dem beundrende, vel vitende om at det jeg sitter og ser på er noe helt spesielt.

Ja, vi hadde det ihvertfall ikke travelt med å komme hjem når disse sto midt i veien. :D Da var plutselig ikke tiden så nøye lenger. De holdt vel på 3-4 min, før de tuslet ut av veien.

Det siste quiz-bildet ditt er forresten litt mer vrient... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det så så skarpt ut til å være 4 megapiksler. Jeg har et hendig lite Sony-kamera som jeg er ganske fornøyd med.

Et lite hint på bildet...jeg tok det på den turen jeg skrev min forrige turrapport fra. Fjellet på bildet ligger et stykke unna der jeg var, så jeg brukte zoom for å få det til å se så stort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.