Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn
Kan det være på toppen av Midtre Gjevilvasskam?

Du er for langt øst og nord - men vi er i Trollheimen :)

Her er utsikten som damene hadde da de satt ved varden:

post-511-133474409929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Seternavnet er altså nå kommet for en dag - men jeg er litt usikker på fjellnavna her i vest -

noen som vet sikkert (det blir minst 4 navn....)

Mens Nils ser på kartet - kan dere se på damene - men hvilken topp sitter de på ?

Tok meg den frihet å klusse litt på bildet ditt Fjellfinn. :wink: Har sett på kartet nå, og der var flere av toppene vi ser på bildet uten høyde og navn. Derfor står noen av de i parentes med en ca høydeangivelse.

Forøvrig pussig at de toppene som ruver høyest mangler navn og høyde på kartet. Mulig at Skjerdingen egentlig er toppen jeg har kalt "øst for Bjøråskaret/ca 1520", men på Norgesglasset er Skjerdingen plassert på den lille taggen midt på eggen. :!: Det hender jo at navn blir feilplassert på kartet. :wink:

post-42-133474410284_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Hadde tenkt å tippe Dyrhaugstinden (2147)? Men får det ikkje til å stemme 100% med kartet...

Da ville jeg ha lagt litt mer vekt på at kartet ikke stemmer helt Jarle, for du er litt for langt mot vest, men i riktig "heim". :wink: Du skal ennå høyere enn Dyrhaugstind også.

Toppen som titter frem bakerst har nesten alle hørt om... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du traff blinken der El Gringo, midt i skiva også! :roll:

Bildet er tatt ovenfor den første og høyeste hammeren som også utgjør den luftigste opplevelsen. Bratt og utsatt, men meget gode tak. Kan klatres uten sikringsutsyr under gode forhold, eller så er det vistnok mulig å omgå den i sørsiden. Nedenfra ser den første hammeren slik ut:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=343

Videre er det 2-3 mindre hammere som også byr på lett klatring/klyving. Disse er også luftige og utsatte. Mer om Skardstind under denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3327

Legger ut et bilde til tatt fra Dumhøe, som viser hammerene som trappetrinn på vesteggen:

post-42-133474410377_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Tok meg den frihet å klusse litt på bildet ditt Fjellfinn

Du må revurdere klussinga Nils :wink:

Fikk en solid email nylig:

Sitat:

"Storfjellet/Grinaren/Litjgrinaren har Nils plassert rett. Når det gjelder der han har skrevet Skjerdingfjellet/Skjerdingen?(ukjent navn for meg)/øst for Bjøråskaret så bruker vi Skjerdingfjellet på hele denne eggen (vi bruker ikke Ø1,Ø2 osv).

Der han har skrevet Snøfjellet/SV for Bjøråvatnet?; hele greia heter Snøfjellet."

E-posten avsluttes slik:

Eggen på Skjerdingfjellet er forresten topp! For å si det slik, jeg venta med matpausen til jeg var kommet til enden, matlysta (pga. nervøsitet) var heller laber før jeg kom dit:-)

Jau, jau...

Med det samme Nils - slik ser dissse greiene ut fra Kråkvasstind - du klarer sikkert å navnsette alle her å du :wink:

post-511-133474410473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Takk for nyttige opplysninger! Jeg får se om jeg våger meg en tur opp dit i sommer. Poenget er at jeg vet at det eventuelt kommer til å være en skam for meg å snu, selv om de gode, gamle fjellvettreglene sier noe annet. :wink:

Fjellfinn: Åh, det er så flott i Trollheimen! :wink:

Hadde jeg ikke lidd av "2000-metergalskap", så hadde jeg nok vært bedre kjent der. I tillegg kommer alle turene mine i Hedmark.

Så et lite bilde...hvilken sæter er dette?

post-436-133474410477_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må revurdere klussinga Nils :wink:

Fikk en solid email nylig:

Sitat:

"Storfjellet/Grinaren/Litjgrinaren har Nils plassert rett. Når det gjelder der han har skrevet Skjerdingfjellet/Skjerdingen?(ukjent navn for meg)/øst for Bjøråskaret så bruker vi Skjerdingfjellet på hele denne eggen (vi bruker ikke Ø1,Ø2 osv).

Der han har skrevet Snøfjellet/SV for Bjøråvatnet?; hele greia heter Snøfjellet."

Takk for tilbakemelding der Fjellfinn! Det var noe sånt jeg ventet på. :wink: Siden jeg ikke er kjent i området, ble det ren avskrift av kartet på Norgesglasset. Kjekt at noen kjentfolk kom med nødvendige justeringer. 8)

E-posten avsluttes slik:

Eggen på Skjerdingfjellet er forresten topp! For å si det slik, jeg venta med matpausen til jeg var kommet til enden, matlysta (pga. nervøsitet) var heller laber før jeg kom dit:-)

Tviler ikke. Den eggen ser spennende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Takk for nyttige opplysninger! Jeg får se om jeg våger meg en tur opp dit i sommer. Poenget er at jeg vet at det eventuelt kommer til å være en skam for meg å snu, selv om de gode, gamle fjellvettreglene sier noe annet. :wink:

Det er absolutt verdt et forsøk El Gringo! Så får du heller se an når du har passert vestre Skardstind og kommet deg til skaret hvor den første hammeren reiser seg, om den er spiselig eller om omgåelsen i sørsiden er mer fristende. :wink: Liker du luft under vingene, vil nok veien om alle hammerene gi den største opplevelsen. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et lite bilde...hvilken sæter er dette?

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2206

Setra husker jeg ikke, men landskapet rundt med lauvtrær og noen gamle furutrær innimellom er litt typisk for bl.a Sjoadalen og flere steder i Skjåk. Ser ut som en asfaltert vei helt til høyre også, og det er jo et lite hint. :shock:

Sjoadalen tror jeg ikke det er, men hva med Billingen, eller litt vest for Billingen ved Nysetra? Det minner litt om landskapet der. Er det Nysetra vi ser og bildet er tatt østover? :lol: Har bare kjørt forbi der en 2-3 ganger pluss at vi en gang parkerte ved Billingen for å gå til Gråhø. Da kjørte vi litt for langt og snudde ved Nysetra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan nogen af jer fjell-originaler så fortælle mig hvor dette fjell findes.? - I Danmark forstås.. :shock:

Ser jo her det jeg alltid har ment - at Danmark er en hvit flekk på fjellkartet! :lol:

Mens vi tygger på dette, så får jeg trå til med en norsk variant, jeg da...

Sikkert lett, men hvilken kjent innkvartering ser vi i nedre høyre hjørne her?

post-51-133474410729_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett er lett når svaret vites, men ej så meget når det vites ej.

Jeg vet at det er Raubergstulen du har tatt bilde av Erik, sikkert på vei opp fra Visdalen på din slitsomme gjennomslagsskitur med kurs mot tinder i Glittertindens bakgård.... Var det for et snaut år siden? Eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er Raubergstulen du har tatt bilde av Erik, sikkert på vei opp fra Visdalen på din slitsomme gjennomslagsskitur med kurs mot tinder i Glittertindens bakgård.... Var det for et snaut år siden? Eller to?

Å jada, du vet vel det du, Morten! :)

Så rett , så rett, alt du sier. Og turen kan rekapituleres her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2657

Og "alle" var enige om at det var en fiin tur...! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at noen har prøvd seg på mitt forrige bilde litt lenger oppe på denne siden.

Var den litt vanskelig?

Hint: Veien vi ser såvidt i den ene bildekanten er en riksvei som litt lenger vest inngår i en av Norges kanskje mest kjente fjelloverganger. Bildet tok jeg da jeg sto utenfor en liten campinghytte. Denne sæteren er altså en campingplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit ikkje eg kor El Gringo sitt bilete er i frå. men byggjeskikken synest eg høyrer heime i Hallingdalen og Hemsedalen. Fjellandskapet i bakgrunnen minnar om omkring oppstigningen mot Hemsedalsfjellet (frå Hemsedalssida). Så står det no att og sjå om dette er langt unna.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggestil har jeg ikke peiling på gitt, men én ting er sikkert - denne sæteren er ganske mye lenger nord enn Hemsedal!

Kanskje husene i sin tid ble satt opp av en emigrert hemsedøl? :)

Et hint til, da...langt bak de fjellene vi ser i bakgrunnen ligger en viss 2000-metertopp ved navn Gråhø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Tviler ikke. Den eggen ser spennende ut!

Jau jau :(

Hvilken topp er det som lokker derframme ?

Så får jeg samtidig sagt og vist at skiføret heromkring har gått rett vest (dvs nord) - se hvor det blinker i isskaren !!

post-511-133474410787_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggestil har jeg ikke peiling på gitt, men én ting er sikkert - denne sæteren er ganske mye lenger nord enn Hemsedal!

Kanskje husene i sin tid ble satt opp av en emigrert hemsedøl? :D

Et hint til, da...langt bak de fjellene vi ser i bakgrunnen ligger en viss 2000-metertopp ved navn Gråhø.

Du er nok i Skjåk, og veien går vestover mot Strynefjellet.

Nedanfor Grotli er det fleire tidlegare stølsområder med hytter og campingplass.

Ein av dei er Nysætre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at noen har prøvd seg på mitt forrige bilde litt lenger oppe på denne siden.

Var den litt vanskelig?

Hint: Veien vi ser såvidt i den ene bildekanten er en riksvei som litt lenger vest inngår i en av Norges kanskje mest kjente fjelloverganger. Bildet tok jeg da jeg sto utenfor en liten campinghytte. Denne sæteren er altså en campingplass.

El Gringo,

jeg prøvde meg med et svar litt lenger oppe, skrevet igår tors 16. feb. kl 1:29 pm!

Dine seneste hint styrker min mistanke. :D

Og jeg ser nå at Agnar er enig! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo,

jeg prøvde meg med et svar litt lenger oppe, skrevet igår tors 16. feb. kl 1:29 pm!

Dine seneste hint styrker min mistanke. :D

Og jeg ser nå at Agnar er enig! :(

Heisann Nils.

Eg la heller ikkje merke til at du hadde svart i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.