Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Hva med denne. Vet ikke om gi får lov til å svare da han tydeligvis har vært på alt av bratt terreng i Norge.

Ja vel, får vel ta det til etterretning :) Men heldigvis har jeg en del bratt terreng til gode ennå....

Eggen i bildet er forøvrig en veldig fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva med denne. Vet ikke om gi får lov til å svare da han tydeligvis har vært på alt av bratt terreng i Norge.

Siden jeg ikke heter gi :) , gjør jeg et forsøk på ditt bilde ods. Min første tanke var fjell ved Romsdalen når jeg så bildet, og min gjetning er at personen står under nordre Trolltind og at store Trolltind stiger til værs til høyre (og med avkuttet topparti :lol: )?

Ser en tanke luftig ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke heter gi :) , gjør jeg et forsøk på ditt bilde ods. Min første tanke var fjell ved Romsdalen når jeg så bildet, og min gjetning er at personen står under nordre Trolltind og at store Trolltind stiger til værs til høyre (og med avkuttet topparti :lol: )?

Ser en tanke luftig ut! :)

Du har helt rett, Nils. Jeg imponeres stadig over din evne til å kjenne igjen fjell selv om du ikke har vært der. Jeg fatter ikke hvordan du klarer det.

At gi skulle kjenne seg igjen tok jeg som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Nils. Jeg imponeres stadig over din evne til å kjenne igjen fjell selv om du ikke har vært der. Jeg fatter ikke hvordan du klarer det.

Jeg bøyer meg i støvet, og dette var mitt bidrag til å få tråden i tusen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidalsmuen (1745 moh) bak i bildet. Fotografen står nok støtt på Kvitingskjølen (østre) 2064 moh.

Yes sir! Vi er på St. Kvitingskjølen/2064. :)

Men særlig støtt sto jeg ikke i hardvinden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, ikke vesttoppen heller... :? Står du på høydedraget mellom vest- og østtoppen da, i nærheten av 1971-høyden? :) Eller imellom 1971 og 2064?

Mens vi avventer eaa's svar, legger jeg ut en som muligens kan gi litt problemer. :? Noen som kjenner igjen denne steinrøysa og hvilke topper som befinner seg øverst? Denne eggen har vært diskutert flere ganger her på forumet... :)

post-42-13347440847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på Torfinnstind, vesttoppen til venstre og midttoppen til høyre. Litt uvanlig vinkel mot toppene. Var du på vei opp renne mellom toppene da du tok bildet? Eller har du funnet en snarvei ned fra Vestre på vei til Torfinnsbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på Torfinnstind, vesttoppen til venstre og midttoppen til høyre. Litt uvanlig vinkel mot toppene. Var du på vei opp renne mellom toppene da du tok bildet? Eller har du funnet en snarvei ned fra Vestre på vei til Torfinnsbu?

Hehe, det er nok en slitsom omvei hvis du skal fra vestre Torfinnstind til Torfinnsbu via rennene på fjellet jeg la ut her. :roll: Det minner såvisst om Torfinnstinder, men dette er en del av en annen populær ryggtravers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Nils sitt bilde. Kan det være Uradalsryggen?

Korrekt ods! :roll: Midtre Urdadalstind (2060) til venstre og i midten det bratte hakket som er den største utfordringen på ryggen. Bildet er tatt langs østbredden av Semelholstjørni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, ikke vesttoppen heller... :roll:

Åja - her ble det nok en liten misforståelse gitt...

El Gringo hadde nok rett helt fra start, når han sier Kvitingskjølen Østre.

Jeg mener den heter Kvitingskjølen Store/2064.

Videre har jeg et sted sett at Nordre/2025 er blitt kalt Østre, og tenkte derfor umiddelbart på denne.

Men Nordre ligger jo faktisk lenger vest enn Store, så å kalle den for Østre blir jo definitivt feil.

Defor ikke så gåtefullt i det hele tatt, men kun litt misforståelser og begrepsforvirring ute og går her altså...

Bare for å avklare det hele: bildet er tatt fra Store/2064.

Og Kvitingskjøltoppene heter vel da Store/2064, Vestre/2060 og Nordre/2025?

Altså ingen Østre...

Eller heter Store egentlig Østre? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kryk: Selve Storkringla ER vel strengt tatt til å ta feil av, men terrenget rundt er nå ganske så karakteristisk. Storkringla er rett. Bildet er tatt fra veien til Dørålsæter.

eaa: Jeg begynte virkelig å lure nå! Hvis det ikke var hverken østtoppen eller vesttoppen måtte det være nordtoppen, men det fikk jeg aldeles ikke til å stemme, så jeg unnlot å svare det. Jeg har alltid kalt høyde 2064 for østtoppen, men det er godt mulig det er "mer riktig" å kalle den stortoppen.

Det nye bildet ditt, kan det være tatt fra østsiden av Femunden, litt sør for midten av innsjøen? Over Sollerøya? Med Elgpiggen og muligens deler av Gloføken i bakgrunnen? Den "fjerne" toppen lengst til venstre kunne da være Gråhøgda ved Spekedalssætra, den på 1400 og noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye bildet ditt, kan det være tatt fra østsiden av Femunden, litt sør for midten av innsjøen? Over Sollerøya? Med Elgpiggen og muligens deler av Gloføken i bakgrunnen? Den "fjerne" toppen lengst til venstre kunne da være Gråhøgda ved Spekedalssætra, den på 1400 og noe.

Jepp jepp! :P

Bildet tatt 08.04.2004. Jeg står øst for Femunden, på Nyrøstvola/1020 rett sør for Volsjøen (5 km sør for Elgå). Fra venstre sees:

Gråhøgda/1436, Gloføkkampen/1325, Gloføken/1357, og rett bak den Elgpiggen/1604. Videre mot høyre ligger Gråhøgda/1367 og Svartdalshøgda/1424.

Og som du også sier, midt i Femunden ligger Sollerøya. Flott landskap dette!

Men kanskje denne er verre?

Hva ligger i kikkerten her, og hvor er vi?

(og om to innlegg når tråden 1000 svar! :P )

post-51-133474408491_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tusen og én, ett tusen... :P

Men kanskje denne er verre?

Hva ligger i kikkerten her, og hvor er vi?

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2061

Til det siste bildet ditt eaa: Rolige og skjønne Femundsfjell igjen her. I kikkerten sees muligens Grøthogna (1401) og Sylfjellet (1335)? Er ennå mer usikker på hvor bildet er tatt fra, men gjetter på Digerhogna (1294)? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det siste bildet ditt eaa: Rolige og skjønne Femundsfjell igjen her. I kikkerten sees muligens Grøthogna (1401) og Sylfjellet (1335)? Er ennå mer usikker på hvor bildet er tatt fra, men gjetter på Digerhogna (1294)? :)

Du fornekter deg ikke du, Nils! :?:

Stemmer på en prikk, som vanlig!

Rett over hodet på Arvid sees Rønsjøen/888 og Rønsjøruten/1263.

Videre mot høyre som du sier; Sylfjellet/1335 og Grøthogna/1401.

Og langt i nord over Rønsjøen blåner selveste Storviglen/1561.

Bildet tatt 24.07.2003, en søvnig sommerdag der heiloa fløytet saktmodig over flyene, og fjellvinden nynnet som før rundt vardene,

mens vi sakte ruslet over Lifjellet/1219, Digerhogna/1294, Sushøgda/1252 og Rundfjellet/1120, som samlet kalles "Valdalsfjellet".

Noen ganger, noen ganger, er det all right... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra de mosedekte og varme flyene rundt Femunden, til et langt kaldere landskap man ikke finner mye av i Hedmark (noen små rester ligger vel igjen i Rondane?):

Hvilken bre vandrer vi rundt på her, og hvilket fjell er i bakgrunnen til høyre?

post-42-13347440852_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bak der ser vi først og fremst Fannaråken. Til venstre for denne ser vi noe av Skagastøls-Styggedals-massivet dekket av tåke. Til høyre for Fannaråken kan vi se en liten del av Steindalsnosi.

Bildet er kanskje tatt fra Bøverbreen, brefallet på Smørstabbreen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.