Gå til innhold
  • Bli medlem

Svellnosbreen/Eventyrisen


Ragnar

Anbefalte innlegg

Har tenkt å ta ei helg på blåis og vurderer derfor å reise til Svellnosbreen/Eventyrbreen i Jotunheimen. Skulle gjerne ha hatt litt meir informasjon om breen, og særleg korleis forholda er iår.

Er det mulig å campe ganske nære breen, eller må det bli nede i dalen ved Spiterstulen?

Tviler egentleg på at det blir tid til å gå toppturen, men viss sjansen skulle by seg, så er vel kanskje Svellnosbrehesten aktuell. Er det vanskeleg å gå opp frå breen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et ganske stort platå oppe ved innsteget til brefallet, dvs på høyde med den fineste delen å utforske. Der kan man jo sette opp telt, på stein. Ellers må det bli telting nede i dalen.

Jeg har kun vært i Eventyrisen i påsken, da er den virkelig et eventyr å rusle rundt i. Nå er det selvfølgelig ikke noe snø, bare blank is. Dvs full sikring med øks, tau, skruer, stegjern ...

Videre opp på Svellnosbreen er det bratt som du ser av kartet, så du må vel ta meg det samme sikringsutstyret videre. Men jeg har ikke selv gått opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lørdag 9. august gikk vi opp breen og til toppen av Svellnosbrehesten. Vi benyttet tau og stegjern hele veien. Rimelig greit opp på høyre side av Solskinnstoppen og deretter innover flatene. Noe snødekt bre helt på slutten, men syntes å være relativt små sprekker på det partiet. Returen la vi over Store Tverråtind, Lindbergtinden og ned langs kanten av Tverråbreen.

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, hvis du var på Tverråtindane lørdag 9 (og ikke fredag) så var det helt sikkert oss du så, da vi ikke kunne se noen andre oppe på breen hverken før eller etter oss. Vi krysset brua fra Spiterstulen ca 09.40, og det var en kar som gikk alene som spratt forbi oss i starten på første bakke. Det var kanskje deg ?

Forøvrig så vi en kar som traverserte fra vestre mot hovedtoppen når vi var rett nede i lia opp mot Tverråtinden. Vedkommende kom ikke tilbake, så han gikk nok videre mot Østre eller rett ned lia. Kanskje det var deg også ? (men da må du ha brukt veeeeldig lang tid på veien opp ..., men når jeg leser turbeskrivelsen din så kan sikkert det stemme )

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.