Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til Dame - 167cm høy


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er en nokså uerfaren kvinne som skal ut på tur. Jeg er av typen som "alltid" fryser til tross for at alle andre er varme, og til tross for Forsvarets vintersoveposer har jeg aldri hatt noen varm natt i disse hvis jeg ikke har ligget i både netting, ull, doble sokker, balaklava osv.
 

Nå skal jeg snart ut på tur med flere netter ute, og ser etter en pose jeg kan bruke både vår, sommer og høst. 

Jeg er 167 høy - og har tittet på HELSPORT sin Huldreheimen, siden den er spesialtilpasset kvinner. Imidlertid synes jeg lengde 170 virker litt snaut for min del - og den lange versjonen er 215 cm. 

Hvor stor plass anbefaler dere til en kvinne på min høyde? Jeg vil gjerne ligge i posen og ha litt plass ved føttene så jeg ikke kjenner at jeg er helt i enden og drar i stoffet - men vil jo ikke ha den så lang heller at det blir så mye tomrom at jeg fryser.


Da jeg kun vil bruke posen et par netter per år - vil jeg gjerne at prisen ikke skal overstige 1500-1600 kr. 

Har dere noen tips til meg dere erfarne friluftsmennesker? 
Setter isåfall utrooolig stor pris på det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg kan ikke si så mye om hvor lang posen bør være, men jeg kan kanskje hjelpe deg litt på vei med de andre spørsmålene dine.

 

Selv har jeg best erfaring med kunstfiber eller en blanding av kunstfiber og dun i vinterposen. Dette fordi rene dunposer mister noe av isolasjonsevnen om den skulle bli fuktig. Du sier ikke noe om hvor du skal gå på tur eller hvor kaldt du forventer at det kan bli og dette med hvor mye beskyttelse en sovepose gir temperaturmessig er ikke så lett å forstå. Her er en link du kan følge for å lese litt om dette og andre ting ved valg av sovepose: http://www.oslosportslager.no/magasinet/sovepose--hvordan-velge-sovepose-fa-hjelp-her-til-a-finne-riktig-sovepose--988.aspx 

Fordi kvinner normalt fryser lettere enn menn skiller ofte produsentene mellom kjønn når de oppgir temperaturgrensene. Man kan også kjøpe både inner- og ytterposer som hjelper til med å øke temperaturgrensene litt og samtidig beskytter posen.

 

Ajungilak tyin EXP 5-season 180 cm er en sovepose fra Ajungilak som ligger litt i overkant prismessig (ca 2000,-). Denne posen finner du her: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Soveposer/Fiberposer/Ajungilak/Ajungilak-Tyin-EXP-5-season-180cm-Bison--For-de-t%C3%B8ffe-forholdene-142821-p0000074206

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kan ikke si så mye om hvor lang posen bør være, men jeg kan kanskje hjelpe deg litt på vei med de andre spørsmålene dine.

 

Selv har jeg best erfaring med kunstfiber eller en blanding av kunstfiber og dun i vinterposen. Dette fordi rene dunposer mister noe av isolasjonsevnen om den skulle bli fuktig. Du sier ikke noe om hvor du skal gå på tur eller hvor kaldt du forventer at det kan bli og dette med hvor mye beskyttelse en sovepose gir temperaturmessig er ikke så lett å forstå. Her er en link du kan følge for å lese litt om dette og andre ting ved valg av sovepose: http://www.oslosportslager.no/magasinet/sovepose--hvordan-velge-sovepose-fa-hjelp-her-til-a-finne-riktig-sovepose--988.aspx 

Fordi kvinner normalt fryser lettere enn menn skiller ofte produsentene mellom kjønn når de oppgir temperaturgrensene. Man kan også kjøpe både inner- og ytterposer som hjelper til med å øke temperaturgrensene litt og samtidig beskytter posen.

 

Ajungilak tyin EXP 5-season 180 cm er en sovepose fra Ajungilak som ligger litt i overkant prismessig (ca 2000,-). Denne posen finner du her: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Soveposer/Fiberposer/Ajungilak/Ajungilak-Tyin-EXP-5-season-180cm-Bison--For-de-t%C3%B8ffe-forholdene-142821-p0000074206

 

Lykke til! :)

 

Anbefaler du en vinterpose til tre-sesongs bruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Takk for tips! :) 

Jeg har tittet litt på Helsport sin Huldreheimen: http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/_PRO_SOVEPOSER/Huldreheimen
Tror dere imidlertid den er litt liten? Jeg ser den er beregnet for personer OPP til 170 cm.. Jeg som ikke er kjent med soveposer vet ikke hvor mye de pleier å ha som slingringsmonn når det kommer til høyde. Jeg vil jo IKKE ligge i den og kjenne at tærne nesten river i stoffet fordi den er trang liksom. Vil jo ha så jeg ikke kjenner tuppen.. Når jeg er 167 cm  - er det litt snaut å gå på at den er beregnet til folk opp til 170 cm ? 

Jeg skal til hardangerfjorden og sognefjorden i mai/juni - men vil ha den VARM likevel - da jeg som sagt alltid fryser enten jeg er innendørs eller utendørs.. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @LilleTusenfryd og velkommen til Fjellforum.

Jeg vil tro at dersom du er 167 cm. så vil en pose i personlengde 170 passe akkurat.

Du vil selvsagt føle bunnstykket mot føttene men så lenge du ikke dytter imot så det komprimeres vil det ikke ha noe å si for varmekomfort.

 

Når jeg skal kjøpe nye soveposer så prøveligger jeg dem i butikk, da får man sjekket bredde, lengde samt glidelås og snorstramming (at disse glir greit. ikke hekter seg opp i stoffkanter osv.).

Har du mulighet til å få gjort dette med Huldreheimenposen? I så fall, gjør dette. Posen kommer godt ut i tester andre steder på nett og i omtaler her hos oss på FF.

 

Et annet aspekt som kan være lurt dersom du fryser lett, vil være å sikre seg mot varmetap mot bakken, med andre ord ha et godt nok underlag.

Det kan også være lurt å få i seg noe sjokolade, nøtter  e.l. slik at forbrenning holdes igang i løpet av nattetimene. Et annet tips vil også være å legge seg etter at man har fått opp varmen litt, ikke gå rett å legge seg mens man er hustrig men f.eks. hoppe og sprette litt for å få puls og varme igang. Husk også å ikke legge deg med full blære.

Hvor mye en har anstrengt tidligere på dagen/turen samt inntak av mat og væske påvirker også kroppens evne til hvile og restitusjon og derav opplevd varme/kulde. 

Endret av martin.m
Skrivefeil + ekstra opplysning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.isbjorn.no/  Sjekk denne siden du norsk produsert pose der du får extrem posen til ca 2000,- hvis du ringer inn til de skreddersyr de posen for deg. Koster ingen ting når du skal "ta" av litt av stoffet i posen for og få den kortere. Jeg og 3 andre som jeg kjenner har denne posen og ingen har frøset enda og da er min prøvd i -40 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har huldreheimen 170

Hun virker godt fornøyd, er noen cm kortere en TS, men vil tro en 170 vil være godt nok (dra til en sportsbutikk å legg deg på gulvet der i en. ;) )

 

Det positive med Huldreheimen er vel nettopp passform/utforming og at det er betydelig mer fyll i fotenden, hjelper veldig på varmefølelsen. ~1,95kg

Synt fyll (Termoguard 6000) på øvrig og dun/synt blanding i fotenden.

Mener Huldreheimen absolutt er noe du bør se på sammen med alternativene, de fleste sportsbutikker har den vel inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 167 cm og har en pose som er 175. Er veldig fornøyd med lengden. Jeg er glad den ikke er kortere, men ville ikke hatt den noe lenger heller. Men som sagt over her er sikkert dette veldig individuelt. Det er sikkert lurt å prøveligge i butikken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du finner ut at Huldreheimen LT er en interessant pose, selges de for 795 hos Helsport ... :)

Du, det så jeg - men så var jeg så usikker på LT i forhold til den som bare heter Huldreheimen og ikke LT. 

Forstod det som at LT var mindre varm enn den vanlige..? Er så redd for å fryse.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke smart å legge opp til kalde netter nei, - livet er for kort til å fryse! Kjøpte selv en LT for å ha til sommeren. Jeg har en innerpose sydd av Devold Expedition-stoff som lett blir med i sekken sammen med sommerposen (LT) dersom det ligger an til kalde netter... :) 

Er du usikker på kulda; kjøp en varmere pose enn LT :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helsport alta short og den passer fint til meg, er 168 cm, å posen er 175. Føler at lengda er god på posen, å holder ned til 15 minus for min del, men nå er jeg alltid varm når jeg sover. posen tåler -5 med god margin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Eg er 167. Dotter mi har ein Huldreheimen.

Den er fort kort til meg.

Eg har sjølv soveposar på 180 og 185 cm. Det er fin lengd. Langt nok til å få halskragar skikkeleg lukka, utan at føttene pressar mot fotenden og blir kalde, kort nok til at det ikkje vert for mykje luft å varme opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lett for å fryse, forsøk følgende: sørg for å ha med en tom brusflaske (eller to) eller liknende. Før du legger deg fyller du de med varmt vann og surret et klesplagg rundt for å isolere. Så legger du en flaske ved lysken, og eventuelt den andre i brystregionen. En halvannenlitersflaske vil kunne gi varme nesten hele natten gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Huldreheimen i normal størrelse og er kjempefornøyd. Jeg er 167 cm og jeg tar nedi bunnen med føttene, men "sparker" ikke i mot om du skjønner. Og jeg føler jeg har plass til ting i enden i tillegg. Jeg vil anbefale den fordi jeg føler at den "passer" meg akkurat, men test gjerne lengden ut selv. 

 

Veldig pluss med ekstra varm ende, og en form som ikke er så sylinder. Første gang jeg føler en sovepose ikke er for lang, men samtidig ikke er "trang" rundt overkroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tanker om syntet /dun? Fjellsport har hvertfall hatt fine prisar på ajungilak kompakt serien. Kjøpte den i 180 til dotter mi, i winter modellen. Høg liggekomfort, passe vid å lang, god krage, nesten så eg vart misunneleg og baud ho bytte med min tresesongs dunpose (har nokre soveposar, men berre ein i dun. Det vert ikkje fleire dunposar for å seie det slik). Ho foretrekk den framfor Huldreheimen.

Kompakten fins i både sommar, tre sesongs og vinter.

Det blir ein slik til min sønn også på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du, det så jeg - men så var jeg så usikker på LT i forhold til den som bare heter Huldreheimen og ikke LT.

Forstod det som at LT var mindre varm enn den vanlige..? Er så redd for å fryse.. :)

Vil bare gi deg mine tanker etter jeg nettopp kjøpte ny sovepose selv. Har vært i samme situasjon som deg. Jeg er alltid den som fryser når vi er ute på tur. Sitter og fryser rundt bålet på kveldene og må låne ekstraklær av de rundt. Kjøpte en pose som skulle være VARM og ble strålende fornøyd med den. Men, det kan bli for varmt også. Den har en komforttemperatur for vanlige menn på -29*C og det skal ikke langt opp på plussiden før jeg ligger og svetter selv om jeg ikke ligger i annet enn undertøy. Ja, jeg kan åpne opp og lufte, men det er langt fra ideelt - spesielt under åpen himmel med vind. Jeg kjøpte en dunpose fra Robert's Outdoor Equipment om du lurer og kunne ikke vært mer fornøyd, men mulig det er litt over ditt prissjikte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på G-Max og XXL i går og prøvde lengdene på soveposene. Huldreheimen synes jeg var trang rundt skuldrene, og i tillegg hvis jeg satt meg opp i den med hodet inni hetta var den helt "sprengt" i begge ender. Så den blir det ikke. 

Prøvde imidlertid en som het Mammut Kompakt 3-season. Den var lysegrønn. Hva er forskjellen på denne posen og den Ajungilak Kompakt 3-season folk skryter så av? 
Er ikke Ajungilak et undermerke av Mammut? Eller er jeg helt på viddene? Synes hvertfall jeg hadde fin plass i Mammut Kompakt-posen. Det stod den var 195 (eller beregnet på noen som var 195cm - litt usikker). Stod hvertfall 195cm på den. Men det høres jo veldig langt ut til lille meg? Men følte at da hadde jeg god plass til bena og kunne vri meg greit. Prøvde den det stod 180 cm på - den synes jeg var drit-trang og følte jeg buttet i mot i endene. Er ikke dette litt snodig når jeg bare er 167? 

Jeg er av normal tykkelse - så det er ikke der "problemet" ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.