Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 8R


hakonbe

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp kjøpt meg en brukt Optimus 8R og er litt usikker på hva jeg skal fylle tanken med.

Det står "gasoline" på esken, det er (etter som jeg husker fra skole engelsken) bensin?

Hvaslags bensin skal jeg isåfall bruke, den jeg får i fra pumpa på Statoil?

Eller kan jeg pruke noe annet? f.eks. parafin/lampeolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8R går på bilbensin, men etter en tids bruk vil tilsetningene medføre avleiringer. Optimus anbefaler blyfri 4-takts miljøbensin eller sk. alkylatbensin. Det er viktig at du ikke bruker oljeblandet bensin.

I enkelte sportsforretninger får du "primusbensin" fra vel 50 kr/ l, Andre gode ting er heptan, katalytbensin, colemanfuel, renset bensin. Mange MC folk velger slik primus, og kjører på bensin fra tanken, det kan gå bra lenge.

dsk

ps

Du finner noe info på optimus.se, og kan drukne i informasjon hos spiritburner.com.

ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å holde tanken i handa, riste litt på den (minst 30 sek) sette ned primussen og slippe ut bensin til forvarmingen, blir det ikke nok til å fylle "spritkoppen" så må vi bruke mer tid. la varmeskjolde være oppvippet og tenn på. Når det nesten er slutt, åpne ventilen igjen. Først når trykket er stort nok vipper jeg ned varmeskjoldet.

Trykket i tankenbygges opp av varmen, og bruker du for stor panne, eller det er veldig varmt, Da kan rett og slett sikkerhetsventilen i lokket slippe ut litt , og da får du noen stikkflammer. Jeg bruker aldi 8r inne i teltet. Husk å ikke fylle mer enn ca 2/3 full tank.

Lykke til!

dsk

PS Min 9-åring "elsker denne typen"

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei!

Leser disse innleggene om Optimus 8R med interesse. Ser dog at de fleste av dem, og kanskje alle begynner å bli noe gamle. Ingen innlegg fra 2007. Jeg eier en 8R, samt en Taiwansk kopi av den. Kopien er i utmerket tilstand, men min 8R er i uorginal opplakket tilstand (lakket med hammerslaglakk), ikke hyggelig på turer i skog og mark. Det jeg lurer på etter å ha søkt endel på nettet. Er det mulig å kjøpe nye 8R i dag? Og er det noen som kunne tenke seg å selge meg en brukt en i bra originaltilstand?

mvh Helge O :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonen av 8R er avsluttet, men man kan jo håpe at etter Katadyn tok over Optimus at de tar opp igjen noen av de gamle slagerene. Det dukker opp ubrukte 8R på ebay i ny og ne, men belag deg på å betale USD 130-160 (+frakt og tollbehandling), du vil by mot yen-sterke japanske samlere...

Du kan sende en epost til Vidar på uniflamesupply.no og høre om han har eller kan skaffe ny kasse til 8R. Ellers hør med Finn på Slåttum, han har nok både kasser og restuarerte 8R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Og tusen takk for opplysninger!

Jeg har nå sendt pr. e-post forespørsler til begge de du foreslo.

8R har enstørelse og ikke minst en tyngde som er svært tiltalende når jeg er på enmannsturer i skog og mark. En har liksom tid til de ekstra minuttene det tar å koke opp kaffevannet, men selvsagt med pumpa går jo dette raskere også.

Vurderer også å ta opp igjen litt samling av forskjellige nostalgiske kokeapparater ("primus")

Disse brennerne er kanskje ikke alltid best, men for meg oppveier nostalgi-faktoren mye.

Godt år til alle som leser dette!!

Helge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Til hakonbe!

Jeg anbefaler en tur til Fellesskjøpet. Spør etter gressklipperbensin. Dette er 4 takts alkylatbensin som er helse- og miljøtilpasset. Tilsetninger som skal ertatte bly er her fjernet. Du har ingen ventiler som skal smøres i Optimus 8r Hunter.

Forvarming på selvdrevne primuser er så fleksibel at meninger og metoder blir mange. Mitt forslag; Finn frem rødspriten som du kjenner fra Optimus 111. Finn en glassullveke og legg den nede i forvarmerskåla og fyr i vei med sprit. Skru regulatoren sakte mot venstre mot slutten av brenntiden. Da åpner du for bensingassen og primusen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8R ser ut til å forbli historie, men samme prinsipp og brenner brukes i 123 (Svea) som igjen har dukket opp på Optimus.se

Det er et godt tegn. Denne er kanske enda mer gunstig m.h.p. vekt, men ikke så stødig.

Sigg stormkjøkken ble tilpasset denne fine brenneren, og jeg lurer på om det burde gå med Trangia også.

Rune! Oppgave for deg å finne ut av!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som før skrevet og sagt,: Optimus 8R krever større tålmodighet enn sin storebror 111. Men vekt er viktig på tur.

Denne 8R og de kopimodeller jeg har av 8R, er faktisk den kjekkeste kaffekokeren i sommerhalvåret når en ikke kan fyre bål.

Måtte faktisk kjøpe meg en ny 8R Hunter her forleden (kjekt å ha!) :wink: , og ny boks til min bruks-8R som Rune bidrog med "stickers" til.

Svea 123 veier nok litt mindre, og er kjekk med sin toppkopp, men som det her skrives, den er nok ikke så stødig. Velter jo alle steder, særlig om en skulle forsøke å varme noe litt tyngre enn denne koppen. Ellers er det jo samme brenner som i 8R og andre.

Er vel nesten samme brenner i Optimus 10....... også, eller dette er kanskje en stillebrenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.