Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 1pers telt til en kar på 2m?


groeve

Anbefalte innlegg

Sitter her i kveld og surfer webben for telt.

 

Lurer på om det er noen som kan komme med en anbefaling med de kravene jeg stiller? Gjerne også så en student har råd, brukt går bra. 

 

Helsport Ringestind light 2 et ok kjøp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det så jo greit ut. Hva er forskjellen på UL og Extreme egentlig? Ligger en extreme på finn til to og et halvt tusen.

 

Redigert: Forskjellen ligger i materialet brukt i ytterteltene?

 

Redigert2: Hva med dette? http://seuf.dk/svalbard-pu 

Blir kanskje litt problematisk med langt liggeunderlag?

 

Fjellreven? http://seuf.dk/abisko-lightweight-1-person-letvaegtstelt-27208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1,93m og har en Hilleberg Akto. Her får jeg plass til litt utstyr inne i teltet ved føttene. Bør dermed også holde til en som er 7cm høyere enn jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like lang som deg og har derfor en del telt på samvittigheten i letingen etter noe som passer.

 

Vella som Bjørn nevner er det teltet med den lengste liggelengden jeg har vært borte i. Jeg har et Vella II som har blir brukt når vi er to på tur.

 

Når jeg er alene på kortere turer i bra vær bruker jeg Ringstind Superlight. Tidligere hadde jeg Ringstind Light 2 som er litt større. På Ringstind tar jeg skalljakka rundt fotenden på soveposen dersom det er vind og fuktig vær.

 

Er det ventet regnvær velger jeg større telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo greit ut. Hva er forskjellen på UL og Extreme egentlig? Ligger en extreme på finn til to og et halvt tusen.

 

 

Alfa Fritid i Tromsø har et nytt Vela I Extreme til 2990.-. Personlig ville jeg nok valgt det i stedet for UL, til tross for litt ekstra vekt.

http://www.alfafritid.no/produkt/fritidsutstyr/teltlavvu/exped-vela-i-extreme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med HIlleberg Akto er at det koster en halv bondegård :P

 

Kan det betale seg å ta det inn fra usa? 

Min erfaring med Hilleberg er at det er verdt de ekstra kronene.

 

Dersom du ikke har bråhast kan det lønne seg å vente med kjøp til Sportsnett har 25% på hele utvalget.

XXL som selger Helsport kjører også 25% salg med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Hilleberg er at det er verdt de ekstra kronene.

 

Dersom du ikke har bråhast kan det lønne seg å vente med kjøp til Sportsnett har 25% på hele utvalget.

XXL som selger Helsport kjører også 25% salg med jevne mellomrom.

Hos Fjellsport får du teltet med 15% medlemsrabatt. Dette er billigere enn Sportsnett med 25%.

Velger du rødt kan du ha teltet til i morgen (avhengig av hvor du bor). Grønt er ikke på lager.

Pris 3697, 50 og fraktfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 2 m, og både Hilleberg Akto og Ringstind er ikke lange nok. Jeg ligger på en Down Mat 9, og det at man kommer litt opp fra bakken gjør at effektiv liggelengde blir kortere.

Jeg har ikke funnet et enmannstelt som har god nok lengde. (Om man leter i lettvektsutgavene blir det gjerne verst, for den enkleste måten å spare vekt på er å lage ting mindre..) Mitt råd er å finne et lett tomannstelt. Da kan man ligge litt diagonalt, og slipper å komme borti duken i fotenden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 2 m, og både Hilleberg Akto og Ringstind er ikke lange nok. Jeg ligger på en Down Mat 9, og det at man kommer litt opp fra bakken gjør at effektiv liggelengde blir kortere.

Jeg har ikke funnet et enmannstelt som har god nok lengde. (Om man leter i lettvektsutgavene blir det gjerne verst, for den enkleste måten å spare vekt på er å lage ting mindre..) Mitt råd er å finne et lett tomannstelt. Da kan man ligge litt diagonalt, og slipper å komme borti duken i fotenden.

 

Hvilket er det du bruker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 2 m, og både Hilleberg Akto og Ringstind er ikke lange nok. Jeg ligger på en Down Mat 9, og det at man kommer litt opp fra bakken gjør at effektiv liggelengde blir kortere.

Jeg har ikke funnet et enmannstelt som har god nok lengde. (Om man leter i lettvektsutgavene blir det gjerne verst, for den enkleste måten å spare vekt på er å lage ting mindre..) Mitt råd er å finne et lett tomannstelt. Da kan man ligge litt diagonalt, og slipper å komme borti duken i fotenden.

 

Problemet er at vi som er rundt 2 meter lange nesten ikke finner telt der vi ikke kommer borti duken. Dette både ved pent vær og i alle fall ved sterk vind og/eller snø.Helsports storselgere Fjellheimen og Svalbard er for korte bortsett fra Svalbard 6 Basecamp som kan brukes om du ligger diagonalt.

 

Jeg har etter en del års prøving og feilling blitt sittende igjen med følgende telt som passer en på 198cm og 100 kilo. Vekt fra 1 til 3,3 kilo:

 

 

Helsport Ringstind Superlight: For kortere soloturer med bra værutsikter. 

 

Helsport Fjellheimen 4 Superlight: For lengere soloturer med varierende vær, men ikke for vindutsatt. Plass til å styre med mye fotoutstyr og til nød en god venn.

 

Exped Vella II: Når vi er to stykker på tur er det suverent med hver sin inngang på siden. Liggelengde på 250 cm, men dårlig romfølelse pga skrått tak.

 

Exped Polaris: Solotelt for toppturer der man kan bli utsatt for ekstremvær. Rette endevegger gir konstant liggelengde  på 220 cm men føles trangt på grunn av formen.

 

Hilleberg Kaitum 2: Solotelt for vinterbruk og dårlig vær. Best romfølelse. Med rette endevegger og fortelt i begge ender har det liggelengde på 220 cm som er upåvirket av vind og snø.

 

 

Jeg har eid men forkastet standard Ringstind 2, Fjellheimen 3 og Svalbard 3 da de er for korte.

Svalbard 6 Basecamp ble solgt da det var for klønete å håndtere alene.

Terra Nova Laser Competition ble solgt da soveposen stengte for ventilasjonen.

 

Ringstind og Fjellheimen Superlight  er i korteste laget, men blir mest brukt da de gir mye plass i forhold til vekt.

 

Skulle jeg bare hatt et telt hadde det blitt Kaitum 2 eller 3 da det med sine rette vegger har meget god plass, er svært solid og har en vekt som er til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Vella II: Når vi er to stykker på tur er det suverent med hver sin inngang på siden. Liggelengde på 250 cm, men dårlig romfølelse pga skrått tak

Takk for bra svar! Hvordan er dette hvis man er kun en person? Eventuelt et vela l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Vela II på alenetur, men ville nok valgt Vela I extreme hvis jeg hadde hatt det. Det er 1 kilo lettere, og to innganger er ikke så viktig når man er alene.

For så lange personer som deg er liggelengden på Vela-modellene gull verdt, også siden det har rette (men lave) vegger i endene, så du risikerer ikke at innerteltet henger ned på soveposen eller i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket er det du bruker da?

Jeg bruker ikke enmannstelt. Har ikke funnet noe som er langt nok, derfor har det blitt tomanns.. Nå bruker jeg et Mountain Hardware Twin Arch (2-manns, 3-sesong) når jeg er ute alene.

Enig med Tor Einar over her i at det er en fordel med bratte endevegger. Særlig for meg som ligger på tykk madrass..

 

Fjällräven har for øvrig god liggelengde i sine telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar! Hvordan er dette hvis man er kun en person? Eventuelt et vela l?

Er du alene har du kjempegod plass, inngang på den ene siden og kjøkken på den andre. Du har et effektivt gulvareal på 130x250cm.

 

Jeg har ikke overnattet i Vela I, kun slått det opp i butikk. Det ble ikke noe kjøp da jeg ikke fikk plass til liggeunderlaget mitt(Downmat 9LW).

Selv om Vela I er bredt på midten er det bare 45 cm i hver ende. Det gjør den lange liggelengden vanskelig å utnytte.

 

Ved nærmere ettertanke kan jeg være intressert i å selge mitt Vela II. Pris kr 1500,- + frakt.

Det brukes svært lite da både jeg og mine turkompiser finner det mer praktisk å bruke hvert vårt telt. Da kan vi forandre planer underveis og slipper å høre på andres snorking :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er ca 2 m, og både Hilleberg Akto og Ringstind er ikke lange nok. Jeg ligger på en Down Mat 9, og det at man kommer litt opp fra bakken gjør at effektiv liggelengde blir kortere.

Jeg har ikke funnet et enmannstelt som har god nok lengde. (Om man leter i lettvektsutgavene blir det gjerne verst, for den enkleste måten å spare vekt på er å lage ting mindre..) Mitt råd er å finne et lett tomannstelt. Da kan man ligge litt diagonalt, og slipper å komme borti duken i fotenden.

 

Eg har alltid hatt god plass i mitt Ringstind, men så ligg eg på bakken også. Med eit tjukkare liggeunderlag i det teltet, vert liggelengda effektivt forkorta til det ubrukelege også for barn. Lettvektstelt er kompromiss, der liggelengde og takhøgde må vera skadelidande. Dersom dette ikkje passar til eins ønske, får ein velge eit tyngre telt.

Tunneltelt med fortelt i begge ender, og forteltåpningane åpne, gjev ordentleg liggelengde for dei fleste ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Lompa"

Jeg er enig med deg. Jeg bruker også et mindre to-manns og får da plass også til det jeg har med . Jeg har et lite telt som heter "Hooped Bevy", eller noe i den retning, tror jeg. Det er amerikansk eller canadisk og er i og for seg et godt telt. Men det blir for lite for meg, selv om jeg "bare" er 176 cm. Jeg bruker det ikke lenger.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke det samme problemet som deg med kroppslengde, men vil råde deg til å prøve evt. enmannstelt i butikk før du kjøper. Min erfaring er at mange av disse er så smale at det rett og slett ikke er holdbart.

Fik akkurat et tips om Vaude Power Lizard. Veier 1,1 kilo og er vel i størrelsesorden 1-2 manns. Verdt å sjekke ut. Litt bredere, men vet ikke hvordan det kjennes ut i lengden og så vidt jeg kan se er det ingen som fører dette i butikk i Norge.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at ingen har foreslått Tarptent for deg enda, du er kjent med dem?

 

Eks 1: Scarp 1. 1,36 kg, 218 langt, rette endevegger og to innganger, er en eller to (minst) på forumet som har Scarp 2 som kan si noe om dette.

Eks 2: Samme produsent, litt lettere, Moment DW (kan fås med helt innertelt) eller Rainbow. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.