Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvekts telt, Helsport superlight


varri

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg søkte rundt på nettet etter lettvekts telt og havnet her inne :)

 

Skal ha nytt telt til sommer og høst bruk for meg og hunden. Har sett meg ut helsport ringstind superlight, men ser at noen skriver at dette teltet er veldig lite, for tynne stenger og for spinkel duk til høyfjellsbruk?

Jeg har sett meg ut dette teltet på grunn av vekten.

 

Jeg tar gjerne i mot tips til andre alternativer som veier rundt kiloen!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut Hillebergs Akto, kanskje det kunne være interessant ?

 

Det så også ut som ett greit telt, egnet til vinterbruk skal det også være.

Klarer ett telt med bare en stang å stå i mot litt kraftig vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport ringstind superlight som jeg veide til 1085g, har ikke fått testet det i sterk vind enda, det er ett lettvekts produkt og det går nok utover kvaliteten, det er lite, men jeg har ok plass i det og lager greit mat inne i telt samt alt utsyr inne i det, jeg er 182 høy og en relativ kraftig kar. 

Hillebergs Akto som er "nesten" dobbelt så tung er nok bedre til høyfjells bruk. da det er større slitestyrke på duken 4kg mer. 

men noe jeg savner på Hilleberg telta er at det ikke følger med reppset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gamble mot norsk fjellnatur for å spare noen gram i sekken? Om du skal ha et høyfjellstelt som du ønsker å føle deg trygg i når det blåser som et helv... rundt deg, så velger du ikke et telt som er produsert for å spare inn vekt på alle tenkelige måter. Det er rett og slett lite fornuftig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

men noe jeg savner på Hilleberg telta er at det ikke følger med reppset.

 

Gjer det ikkje det? Eg har 3 Hillebergtelt, og det fulgte med ekstra teltstangledd og hylse til alle telta. Det fulgte også med saumtettelim og lapp til alle duktyper. Kva meir savnar du?

OK, det er nokre år sidan eg kjøpte mitt siste telt, så det kan ha endra seg sidan då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Gjer det ikkje det? Eg har 3 Hillebergtelt, og det fulgte med ekstra teltstangledd og hylse til alle telta. Det fulgte også med saumtettelim og lapp til alle duktyper. Kva meir savnar du?

OK, det er nokre år sidan eg kjøpte mitt siste telt, så det kan ha endra seg sidan då.

Sant! fungte med alt det der, unntatt lapper til dukene. + nål og tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport ringstind superlight som jeg veide til 1085g, har ikke fått testet det i sterk vind enda, det er ett lettvekts produkt og det går nok utover kvaliteten, det er lite, men jeg har ok plass i det og lager greit mat inne i telt samt alt utsyr inne i det, jeg er 182 høy og en relativ kraftig kar. 

Hillebergs Akto som er "nesten" dobbelt så tung er nok bedre til høyfjells bruk. da det er større slitestyrke på duken 4kg mer. 

men noe jeg savner på Hilleberg telta er at det ikke følger med reppset.

 

Takk for tilbakemeldingen!

Hvordan synes du ventilasjonen i dette teltet fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en som benytter dette teltet til jakt på Hardangervidda med bikkje. Han er fornøyd med selve teltet, men bardunoppsettet som følger med egner seg nok ikke på vidda. Legg opp egne egne barduner framfor å benytte medfølgende oppsett. Det kan muligens også være et alternativ å få bestilt telt med et par ekstra barduneringspunkt.

 

Vurderer å kjøpe et av dem selv. Ikke så mange lette telt som har lengde nok til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe et av dem selv. Ikke så mange lette telt som har lengde nok til meg.

 

Jeg  er en 198cm og trives bra i dette teltet på kortere turer i godt vær. Forventer jeg regnvær velger jeg et større telt.

 

Pluggene til bardunene kan gjerne byttes ut i noe kraftigere dersom teltet skal utsettes for litt vind. De er tynne som spiker og korte. De blir likevel kraftige i forhold til 'nålene' i titan som leveres til Terra Nova Laser Competition :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport ringstind superlight som jeg veide til 1085g, har ikke fått testet det i sterk vind enda, det er ett lettvekts produkt og det går nok utover kvaliteten, det er lite, men jeg har ok plass i det og lager greit mat inne i telt samt alt utsyr inne i det, jeg er 182 høy og en relativ kraftig kar.

Hillebergs Akto som er "nesten" dobbelt så tung er nok bedre til høyfjells bruk. da det er større slitestyrke på duken 4kg mer.

men noe jeg savner på Hilleberg telta er at det ikke følger med reppset.

Har hilleberg akto telte og savna også repsett, sendte mail til hilleberg å spurte etter repsett, de fiksa ett til meg med ytter og inner duk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.