Gå til innhold
  • Bli medlem

Praktisk og lett pakkliste for fjelltur


can

Anbefalte innlegg

Har lest denne tråden her, skal på den første "skikkelige" turen til sommaren veit ikkje heilt kor eg skal reisa foreløpig får sjå det litt ann om det blir skog eller fjell eller ein kombinasjon, "alle" skal jo til Femundsmarka og kanskje eg reiser dit eg og har kart har vært der før. Tenkte dette innlegget skulle handle om turutstyr.

 

Eg har ein mulitfuel fra primus men det virker ikkje som om det er så mange som bruker det her uansett kor mykje parafin bør eg ha med meg for å lage mat for la oss sei ei veka? Vil det fungere med å ta ein bossekk inni sekken min for å holde klær og mat tørt?

Eg har ett helsport Nordmarka 2 mannstelt hadde vel i utganspunktet tenkt å bruke dette teltet, har testa det med å spyle på det med ein hageslange det slapp iverfall ikkje noe vatn inn. Sekken min er ein karrimor sekk fra -91 condor 50-65 heiter den eg liker sekken og selv om den veier ca 2,5 kg så syns eg at det er for galt å vrake den god å bera er den og. Tenkte å feste liggeunderlaget bakpå sekken og teltet oppå (for å unngå vått telt inn i sekken).

Soveposen eg har er ein ca 20 år gammel Ajungilak lite brukt trur den er like bra som ein ny Helsport alta for å ta ett eksempel. Veit jo at det er dun som er tingen vektmessigt men er jo ein jungel av tilbud der ute samt at alle tilbuda er jo stort sett i ein nettbutikk fra USA og de koster jo flesk, men tar selvsagt imot råd.

Er litt tradisjonell vil derfor ha med regnklær noen forslag? må vera skikkelig tette får heller veia litt meir er noe dritt og bli våt.

 

Bekledning ellers hadde tenkt å ta med 1 boxer, 1 par ullsokker,1 brynje artic ulltrøye, 1 ullstilongs, 1 ullvang ullgenser, 1 ullbalaclava,1 tynn ullhals laga av avklippt stilongs,1 ullhue, 1 par ullvotter.  På kroppen hadde et tenkt å gå med boxer, sokker samt ulltrøye ytterbekledning er eg ikkje sikker på vil jo som sagt ha med regnklær så vindtett treng de ikkje vera, lurte på å kjøpa meg ein anorakk av bomull og polyester samt ei tillsvarande bukse, anorakker er det jo nok av men noen som har forslag på bukse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er litt tradisjonell vil derfor ha med regnklær noen forslag? må vera skikkelig tette får heller veia litt meir er noe dritt og bli våt.

Ja, jag var in i en Sport1 butik i somras och fick syn på ett set regnkläder (jack + byxor) från något som hette Jotunheim. Nätfodrat och 700 NOK. Nätfodrade regnkläder är svåra att få tag i oavsett vad du betalar, och ger en lyftigare och mindre svettig miljö på insidan. Hade jag haft det minsta behov, så hade jag köpt det direkt. Jag har dock regnkläder så det räcker och blir över.

 

Vill du betala mer så kan jag rekomendra jackan "Spark" från Rab. Dom har flera liknande modeller och matchande byxor. Denna jacka sopar banan med alla mina Gore-Tex jackor. Enda haken är att tyget är väldigt tunnt: Den tål alltså inte så mycket stryk som kraftigare saker. Lätt, vattentät, överlägsna "andningsegenskaper". Ligger bra i pris jämfört med mycket annat. Jag köpte min på salg i England för 700NOK.

 

Undvik produkter i Gore-Tex packlite med brun insida. Jag har flera, jacka + byxor. Inte bra. Det finns med ljusblå insida också, den verkar mycket bättre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det fungere med å ta ein bossekk inni sekken min for å holde klær og mat tørt?

 

Brukte en søppelsekk til klær og sovepose i fjor. Fungerte helt fint. Bare pass på at du har nok tom sekk til å kunne rulle toppen godt sammen. Styr unna de tynneste/billigste søppelsekkene - stiftet bekjentskap med noen sånne i helgen og de ville jeg ikke risikert på tur - selv om de var lette :)

 

Sekken min er ein karrimor sekk fra -91 condor 50-65 heiter den eg liker sekken og selv om den veier ca 2,5 kg så syns eg at det er for galt å vrake den god å bera er den og. Tenkte å feste liggeunderlaget bakpå sekken og teltet oppå (for å unngå vått telt inn i sekken).

Tung sekk, ja, men hoftebeltet så bra ut og resten av sekken var ikke gal. Vekten kommer vel i materialvalg. Passer den, så bruk den. Men test grundig med full last.

 

Er litt tradisjonell vil derfor ha med regnklær noen forslag? må vera skikkelig tette får heller veia litt meir er noe dritt og bli våt.

Har ikke noe bedre enn hva Johan2000 sier. Du kan med god samvittighet styre unna diverse membraner. Et alternativ kan være poncho, men for min del er det fortsatt på utprøvingsstadiet. Så en tråd om regntøy for litt siden. Det kom forslag om Forsvarets overtrekksregntøy fra et overskuddsutsalg. Ca 500 for full dress, hvilket er billig hvis kvaliteten er god.

 

Bekledning ellers hadde tenkt å ta med 1 boxer, 1 par ullsokker,1 brynje artic ulltrøye, 1 ullstilongs, 1 ullvang ullgenser, 1 ullbalaclava,1 tynn ullhals laga av avklippt stilongs,1 ullhue, 1 par ullvotter.  På kroppen hadde et tenkt å gå med boxer, sokker samt ulltrøye ytterbekledning er eg ikkje sikker på vil jo som sagt ha med regnklær så vindtett treng de ikkje vera, lurte på å kjøpa meg ein anorakk av bomull og polyester samt ei tillsvarande bukse, anorakker er det jo nok av men noen som har forslag på bukse?

 

Siden du skal ha vanntett regntøy, så ville jeg sett etter lett/tynt vindtøy. Fint med hette på jakka, ellers kan det være svært enkelt. Hvis det må være bomull i tøyet, hopp i regntøyet så snart det blir antydning til regn.
Resten av garderoben din ser fin ut, men jeg hadde brukt et par noenlunde vindtette hansker sammen med tynne ullhansker i stedet for ullvottene. Eller lagt til et par vindvotter.

 

Og på føttene har du i tillegg til sokker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja trur det får bli dei eg bruker på arbeid Husqvarna sine vernesko den dyraste typen i lær. Dei er svært gode einaste er at det er metalltå slik at eg frys litt lett og de blir jo litt tyngre også da, ellers vis eg finn noen fjellsko eg liker så får eg vel investera i ett par.

 

Er det noe vits i å klippe ut ein del av ein billig pressening å legge under teltduken for å skåne den, veier jo alltid "litt" den tingen også eller er det bedre å kjøpe ein lett tarp og ha med til å slå opp over teltet er jo greit viss det regner eller bør eg ha begge deler kanskje?

 

Må jo ikkje vera bomull i ytterklærne men far min har ein dress, jakke og bukse fra norrøna fra ca tidlig nitti tall er vel den klasiske 35/65 blandingen av bomull og polyester. Liker den dressen eg, men trur ikkje at det går an og få tak i slikt meir iverfall ikkje heile dresser.

 

Kva klær bruker de andre da til skallbekledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Husqvarnaene?

http://www.husqvarna.com/asia/accessories-2682/safety-equipment-and-clothes/boots,-socks-and-insoles/leather-boots-with-steel-toe-cap,-blue/

 

Selv de uten stålforsterkning er antagelig meget tunge og ganske stive. Tviler ikke på at de er gode på arbeide, men er du sikker på at du vil hele dagen med dem? For å ha sagt det, det er ikke mye som skiller Husqvarnaene fra gjengse fjellstøvler, bortsett fra prisen, men normale fjellstøvler finner du ikke mange av i en tråd som snakker om lav vekt.

 

Vet ikke, men høres ut som om teltet er mer enn solid nok til å klare seg uten ekstra hjelp eller vekt. Så med mindre du vet du skal slå leir på glasskår, nei. Ekstra yttertelt blir muligens et luksusspørsmål. Fint for flere dager i regn, stort sett ikke nødvendig.

 

Antagelig en fin dress, men husk at våt bomull forblir vått og tungt lenge. Passer bedre til vinterstid. På sommeren er du bedre tjent med lett vindtøy og godt regntøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.husqvarna.com/no/search-results-for-homeowners/?q=vernesko+i+l%c3%a6r&facet=products desse her, dyraste oppe til venstre. Såg litt på Bergans sine sider på ytterklær lurt på om eg skulle kjøpa denne herhttp://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Anorakk1/Microlight-Anorak--Red-XXL--129265-p0000088722  og tilsvarande bukse eller kanskje ein morgedal eller  Nordmarka anorakk begge er fra Bergans. Du har sikkert rett i det med klærne og kva eg bør velga men ingen ting er jo som ein skikkelig anorakk da, får sjå litt kva dei har i butikken og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værnesko på tur?

Jeg bruker selv værnesko på jobb og det kunne aldri i min villeste fantasi falle meg inn å gå med de på tur :D

Du finner vindtette jakker som veier halvparten av Bergans anorakken til samme prisen...

Telt + tarp er helt overkill om du ønsker å pakke lett. og presenning under teltet er helt unødvendig, bruk heller 20 sekunder på å se etter skarpe steiner der du har tenkt å plassere teltet ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte arbeidsstøvler. Det er folk som går med tilsvarende i fjellet, men jeg tror ikke føttene dine vil takke deg. Tungt og stivt. Lettpakkerregel nr 47: Stål over tærene straffes med korte dager.

 

Bergans Microlight er bortimot hva jeg snakker om, ja. Hvem kan si noe mer? Bare husk at "vannavvisende" betyr at den tåler ti minutter lett yr. Tørker nok på et blunk.

En skikkelig anorakk er fint på vinterfjellet, men vei den du har og sammenlign med den halve kiloen for hele Microlight dressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du får berre glisa du koffar av vernesko på tur men gløm ikkje at de er de beste du kan få for penga, koster like mykje som ett par fjellsko. Beina mine er vant med de går me de fra halv sju til tre kvar dag. Trur ikkje at de veg meir enn ett par fjellsko heller, men kjem sansynligvis til å kjøpa meg ett par fjellsko da men da må eg jo ut med noen grunker verneskoa får eg av arbeidsgiver, forslag til sko, ønsker noen litt solide helst uten gore tex.

Men du har jo ett poeng også da kanskje ikkje det mest vanlige å gå med i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur de at microlight dressen duger med hensyn til mygg?

Overhovudet ikkje.

Kan underbygge mitt bombastiske svar med bileter av tur i myggterreng i microlight, skallbekledning ikkje prioritert.

Skal seiast at dei lokale sa det var noko med myggen det aaret, ny sort for omraadet eller noko slikt.

148 Myggstikk paa meg. 79 paa jentungen, 48 paa gutongen.

Feber og utilpass. Ned fraa fjellet.

Prednisolontablettar, truse og aloe vera i 2 dagar hjaa venn paa Otta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje prøvd teltet i praksis enda berre spylt på det med ein hageslange i ca ein halv time det seier jo ikkje all verden om vanntetthet på litt sikt, har du krølla 50 lapp prøvd teltet og forkasta det?  Anngåande ytterbekledning bør vel gå for noe meir tradisjonelt da. Har ei litt tjukk bukse kjøpt på xxl den består av 35/65 bomull og polyester kanskje den kan duga mot mygg. Jakka, har ei Skogstad jakke  med tilsvarande type stoff får kanskje ta den og, takk til alle som bidrar med råd og innspell. Ikkje så lett og vite kva ein skal kjøpe alltid. Går jo ann og kjøpe litt solide ting men da er de som relel temmelig tung, når utsyr er for lett begynner eg å lure på om det held rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Microlight verkar bra. Inte regntätt, men detta + ett rent regnställ som ju finns billigt och bra är bättre än diverse membran-kläder som skall "klara allt + andas". Det enda i den vägen jag provat som fungerar rikgit bra är som sagt Rab Spark. Men det är en tunn jacka som man inte vill nöta på mer än nödvändigt. Nackdelen att gå med bara en jacka är också att när den är blöt, så är alla jackor man har med blöta.

Skall man annars bara ha en vindjacka, så har t.ex. Birk vindjackor för cykling. Brukar vara väldigt billiga, vissa av dom. Jag har en som jag har använt massor, perfekt på toppturer. Just den mins jag inte vad den kostade. 4-500 skulle jag tro. Den är med huva och fickor och nätfoder. Inte vattentät för 5 öre dock...

 

Nordmarka 2 saknar spec hos tillverkaren. Och visst, takhöjden är inte så stor. Inte vikten och priset heller. Jag tror inte det är några problem med detta så länge man inte ligger ute flera dagar i sträck i hårt regnväder. Läser man på Nätet om folk som har testat det i verkligeheten så verkar det fungera helt OK. Något har haft problem, men dom flesta verkar nöjda.

För den som tältar mycket, spciellt uppe på fjället i oskyddad terräng, så är det bättre att köpa något mer bomb-säkert. Typ Hilleberg. Men då är det ju ett helt annat pris.

 

Mygg håller jag inte på med. Jag är inte på tur på platser med mycket mygg. Helgardering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med Nordmarka teltet på Hardangervidda en sommer for 3 år siden, da jeg begynte med å gå turer. Andre natta regna, sludda og blåste det, våkna midt på natta at det dryppet gjennom innerduken. Og det er trangt å pakke inne i teltet, hvis det er dårlig vær, må ligge å pakke, men det fungerer. Telt er dyrt.. (turutstyr og turklær generelt) Men dårlig utstyr kan drepe turlysten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje prøvd teltet i praksis enda berre spylt på det med ein hageslange i ca ein halv time det seier jo ikkje all verden om vanntetthet på litt sikt, har du krølla 50 lapp prøvd teltet og forkasta det? Anngåande ytterbekledning bør vel gå for noe meir tradisjonelt da. Har ei litt tjukk bukse kjøpt på xxl den består av 35/65 bomull og polyester kanskje den kan duga mot mygg. Jakka, har ei Skogstad jakke med tilsvarande type stoff får kanskje ta den og, takk til alle som bidrar med råd og innspell. Ikkje så lett og vite kva ein skal kjøpe alltid. Går jo ann og kjøpe litt solide ting men da er de som relel temmelig tung, når utsyr er for lett begynner eg å lure på om det held rett og slett.

Er nok lurt ja. Den gongen me vart oppetne (einaste gongen faktisk) hadde me noksaa tjukke bukser, ulltroyer og mictolightjakker. Caps og myggbeting. Myggen saug rett gjennom klea. Ogsaa der kleda ikkje var heilt tilsittande (snabelkrefter??)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm anngåande teltet så får eg testa det litt i regnvær i nærområdene først, kanskje begynne med i hagen. Men eg graver og spør videre. Tenkte å bruka ein primus multifuel som eg har når det ikkje er mulighet for bål. Har prøvt han me vanlig fritidsparafin som eg tenkte å ta med. Har ein svartkjele og  ei lita steikepanne for bruk på bål men synes at de blir litt tunge når det går ann med noe lettare alternativ.

Tenkte på ei lita og lett gryte, stor nok til å koke havregraut og fisk samt litt middag. Tenkte og på ei lett steikepanne som forhåpentligvis kan steikast litt fisk på. Litt av vitsen med å kjøpe disse to tinga er at de må vera lette samt faktisk tåle primusflammen. Meiner eg såg er gryte som berre veide 27 gram, men kan ikkje ta igjen kor eg såg det hen.

kor mykje parafin bør eg ta med meg for ei veka sån ca om sommaren, har også hørt at ein bør ha med rødsprit for å forvarme men eg brukte berre parafinen og det gjekk heilt fint, så er rødsprit unødvendigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å teste og lære teltet uansett, kjipt å måtte sette opp teltet for første gang i vind på fjellet..

Du får sånn kjelesett i aliminium til en billig penge på div nettbutikker, så kan du jo velge hvor mange ting i settene som du trenger/vil ha. Litt unødvendig å drasse på en jerngryte på halvannen kilo..

 

Er ikke lov å fyre bål om sommeren, så beregn brensel for alle dagene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang lett stekepanne - Du får veldig gode, små stekepanner for mellom 50-100 kr på ikea, clas ohlsson eller rema. disse veier kanskje noen få gram mer enn spesialpanner for turbruk, men bunner tåler primusflammen uten å slå seg, og fordeler varmen bedre, slike at du slipper å flytte panna rundt på primusen for å få pannekakene jevnt stekt. Jeg har slutta helt med turstekepanner - de funker ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er ulike erfaringer med nordmarka teltet. Det kan muligens komme av at noen har vært uheldige med nettopp sitt telt. Har du spylt det godt ned med hageslangen og det fremdeles var tørt inni, så har nok du vært heldig å fått et som faktisk er tett. Jeg brukte selv dette teltet i mange år, også i skikkelig drittvær. Jeg har bare positive erfaringer med det teltet :) det veier litt i forhold til størrelsen, men jeg opplevde det som en solid bolig og hadde det alltid tørt på tur :) det blir fremdeles brukt av onkelunga mine på tur i dag, og de har det alltid tørt og godt i teltet. Aldri blitt impregnert og holder fortsatt stand etter mange års hyppig bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bare gode erfaringer med Nordmarka-teltene fra Helsport. Litt dårligere forhold mellom vekt og størrelse naturlig nok men derfor også særdeles rimelig  i innkjøp. Brukte Nordmarka 2 i noen år(har det fortsatt) og må si at det var mye telt for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.