Gå til innhold
  • Bli medlem

SPOT og forslag til tekst i meldingene


PTG

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av en SPOT II, men ønsker tips til innhold i meldingene. Hva bruker dere?

 

OK-knapp :        "Alt OK"..

Custom-knapp : "Leir oppe, alt OK" eller "Tidsplan endret, alt OK" eller "vi er på avtalt hentested, kan hentes nå"..

Hjelp-knapp:      "Trenger assistanse, ingen hast, men kontakt nærmeste redningssentralen/avtalt hjelp"

SOS:                 "NN er i nød trenger øyeblikkelig hjelp, kontakttelefon pårørende, blodtype..m.m."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK-knapp : "Alt er OK"

Custom-knapp : "Vi gir opp. Ønsker henting ved nærmeste vei til denne posisjonen." - Denne er den som varierer mest.

Hjelp-knapp: "Vi har vanskeligheter men er ikke i livsfare, og trenger assistanse hvor vi er nå."

SOS: Denne har ingen egen melding. Avtalen er at trykkes det på denne så står det om liv og at vi trenger umiddelbar redning.

På mange måter kan det være vanskelig å skille på Hjelp og SOS i Norge. Man kontakter uansett politi/redningssentral så vi har prøvd å sette skillet i hvor alvorlig man trenger hjelp. Min far har allerede måttet bruke Hjelp knappen en gang og det var godt å vite at det bare var middels alvorlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK-knapp : "Alt er OK"

Custom-knapp : "Vi gir opp. Ønsker henting ved nærmeste vei til denne posisjonen." - Denne er den som varierer mest.

Hjelp-knapp: "Vi har vanskeligheter men er ikke i livsfare, og trenger assistanse hvor vi er nå."

SOS: Denne har ingen egen melding. Avtalen er at trykkes det på denne så står det om liv og at vi trenger umiddelbar redning.

På mange måter kan det være vanskelig å skille på Hjelp og SOS i Norge. Man kontakter uansett politi/redningssentral så vi har prøvd å sette skillet i hvor alvorlig man trenger hjelp. Min far har allerede måttet bruke Hjelp knappen en gang og det var godt å vite at det bare var middels alvorlig.

 

Slik jeg har forstått det så går SOS til Spot sin alarmsentral som så igjen kontakter hjelpemannskaper i Norge. Hjelp-knappen går kun til de man har satt opp som mottakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK-Knappen  :  "Alt OK"

Custom-Knappen  :  "Tidsplanen er fremskyndt med en dag"

Hjelp-Knappen  :  "Ingen hast, men trenger assistanse (Se koordinater)"

 

Har bevist valgt settninger uten Æ,Ø og Å for å unngå % $ # tegn i meldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterte dette under treffet i helgen. Et tips der - som jeg ikke var klar over - er at man f.eks. kan programmere en tekst "her går jeg nå" (eller lignende) i stedet på den Hjelp tasten. Det blir da sendt Sporlogg til mottakerne i en time. Dette er vel en tjeneste som man normalt må betale for - men som man altså har gratis tilgang til via denne knappen selv ved et vanlig abonnement.

Jeg sitter på toget hjem nå - og får ikke sjekket dette helt - men ser vel kanskje en større nytte i slik bruk enn den påtenkte hjelpfunkskjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn som endel bruker spoten, så er det ikke aktuelt å involvere venner eller familie ved å trykke på Hjelp-knappen. Dersom det er skjedd noe alvorlig, så er det SOS-knappen som gjelder. Det betyr at Hjelp-knappen,  som sender "every five minutes for one hour or until cancelled" kan brukes til sporing mens man vandrer. Hjelp-knappen kan settes opp med SMS/epost, men det mest aktuelle er kanskje bare å spore til en webside/shared page.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter tracking av og til/konstant basert på batterinivå. Dermed ikke behov for å bruke "OK" knappen kun for å signalisere hvor jeg er og at alt er ok.

 

Husker ikke ordlyd jeg har benyttet, men er omtrentlig slik:

OK: "Alt vel, men blir muligens noe forsinket" eller til å bestille på forhånd avtalt henting "Klar for henting på avtalt lokasjon X. Eget navn"

Custom: "Alt vel, men rekker dessverre ikke tilbake til planlagt tid" (Denne sendes som eneste melding også til nærmeste leder. Benyttes hvis jeg har behov for å gi beskjed om at jeg ikke rekker tilbake til jobb.)

Hjelp: "Behov for å bli hentet ut. Ingen hast. Benytter SOS dersom situasjon eskalerer"

 

Person/personer listet for "Hjelp" er informert om tur og hva jeg eventuelt ønsker/forventer dersom melding blir sendt.

 

Enn så lenge ikke hatt behov for å benytte annet enn tracking og bestille henting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble første versjon slik:

OK-Knappen : Alt OK

Custom-Knappen : Alt OK, hent oss på vei nær angitte koordinater

Hjelp-Knappen : Behov for hjelp/uthenting, ingen hast, se koordinater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.