Gå til innhold
  • Bli medlem

skal kjøpe meg min første gps. tips?


anniken

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt rundt, har vert borti litt gps men vil si jeg er veldig fersk. Jeg har sett litt på garmin 62s, virker som en grei gps.

Jeg har og sett litt på den i utlandet og ser den er billigere der. Er det noe forskjell på de i usa og de her i norge? Først og fremst kart og språk.

Også har jeg ikke blitt så klok på disse kartgreiene enda. Ligger det i gps' n, eller må man kjøpe kart? Jeg har hørt så mye at jeg blir helt forvirra:)

Hilsen ferskingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere tråder her om GPS og om kart. Og det er andre her, som kan mye mer enn meg om GPSer. Men, jeg kan komme med noen kommentarer.

 

Det ligger normalt et dårlig basiskart over hele Norge, hvis du kjøper enheten her. Tror ikke noen, bruker det til noe. Jeg har norske Topo kart og de må kjøpes. Det har vært to serier, med kartpakker. I de siste versonene, er det kommet større kartpakker, men dette kan du lese om hos Garmin Norge, samt priser. De billigste Topo kartene kommer på diskett og kan lastes inn på GPSen. De dyreste kommer på en "mini-disk". Uansett bør du bruke en "mini-disk" (minnekort). Tror mitt heter SD-Disk, eller SD- Minidisk. Grunnen er at hvis du ønsker noen kartpakker og samtidig ha plass til annen informasjon under bruk (alla - sporlogg, m.m.) og arbeids og lagringsplass, trengs det mer plass enn den innebygde disken. Det er også stor forskjell på størrelsen, på de innebygde diskene.

 

Tror du får et problem, hvis du kjøper GPS i utlandet. Det er lagt inn ei "sperre" hos Garmin, som gjør bruk av Topo kartene vansklig. Men det finnes også frie kart, som kan lastes ned på nettet, enten det er sperre i enheten eller ikke. Eks. Google Maps og Frikart. Dette er det skrevet mye om tidligere, så søk litt her inne.

 

Selv bruker jeg nå en Dakota 20 og har ikke behov for noe annet pr dags dato, kanskje aldri. Men jeg har alltid med papirkart og kompass, selv de blir lite brukt. Selv drøyde jeg lenge før jeg kjøpte GPS og den første var en enkel Garmin E-trax uten kart. Og selv om jeg kunne legge inn spor på forhånd, punkter underveis, samt div., ble den mest brukt til å markere bil/hytte/lavo. Så hvis været ble ille, fant jeg lettere veien tilbake. Tror jeg brukte den i ca 12 - 13 år, før jeg for 2 -3 år siden kjøpte en kartmodell. Men mitt bruksområde, er hovedsakelig jakt.

 

Det er GPSer i mange prisklasser og med forskjellige funksjoner, så for å få adekvate råd og tips, bør du skrive litt om hva og hvor du skal bruke GPSen, samt hvilke funksjoener du skal bruke, eller hva du trenger. Modellen du tenker på, burde være bra nok til de fleste, men så var det behovet, eller hva du ønsker av hjelp og informasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter selv en Garmin 62s grunnet de manuelle knappene. Misliker touch når jeg benytter sjukke votter.

 

Kart kjøper du utenom, enten som nedlasting eller på minnekort (Micro-SD): http://www.kartbutikken.no

Det finnes også noen gratis kart for nedlasting: http://www.frikart.no

 

 

NB: Ny modell av Garmin 62 er rundt svingen - En Garmin 64 !

Produktsammenligning av 62 og 64 finner du her.

 

Eller følg denne linken, for å sammenligne alle Garmin modellene - Vil kanskje tippe en Dakota 10 eventuelt 20 ville passet deg bra.

Men om du velger en 6x serien, ville jeg kjøpt 62 fremfor 64 - Grunnet 62 har vært prøvd ut en stund (Software som funker), samtidig er nok 62 vesentlig billigere ettersom denne utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Dette hjalp meg veldig mye. Jeg driver med kadaversøk/sauetilsyn og skal hovedsaklig bruke den til merking på gps, legge inn kordinater og se hvor jeg går henne. Ikke noe avansert bruk.jeg er heller ingen avansert person, så om noen har tips til en gps som passer mitt bruk, hadde jeg blitt glad. Jeg er åpen for tuch og knapper, vil ikke ha en som er så høy i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Til det bruket kan du bruke hvilken som helst GPS, til og med de uten kart. Jeg bruker ikke Frikart, men slik jeg har forstått på andre, er de mer enn gode nok. Det blir som (omtrent) som Tropografiske papirkart i 1:50 000. Se inne på Frikart.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger en garmin 64s, så gambler du litt. Den er helt ny, man vet lite om den i praktisk bruk, og som de fleste av garmin sine gps'er så har den sannsynligvis en del barnesykdommer.

 

Her kan du sammenligne de ulike gps'ene: https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/cOnTheTrail-cHandheld-p1.html?locale=nb_NO

 

Både garmin 62s, etrex 30, etrex 20 eller en dakota 20 tror jeg vil kunne gjøre god nytte for seg. Det de fleste legger vekt på når de kjøper en gps er pris, om den kan håndtere kart, størrelsen på skjermen, skjermens lesbarhet i sollys, touchskjerm eller knapper, størrelsen på selve gps'en og hvor lenge batteriene varer før de må byttes/lades.

 

Toposommer fra Frikart tar ca 800MB på gps'en, men da har du dekning for hele Norge. Kvaliteten på disse kartene varierer en del siden de lages på dugnad, men det er nå uansett en god start.

 

Jeg kjøpte en garmin 62s i fjor og er så langt rimelig fornøyd med den, selv om den nok er noen hakk ned på skalaen i forhold til min gamle arbeidshest, en 60CSx.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.