Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellområder uten sau?


Fjellvåk

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet, det er et teit spørsmål, men jeg er litt lei nærgående sau. Om det er vilt og rein i området er selvfølgelig bare koslig. De holder seg litt på avstand, men det er så irriterende med nærgående sauer og søyer som er sinte på hund (som selvfølgelig går i bånd). Er det noen som vet om fine fjellområder (store nok til en rolig ukestur med telt) hvor det ikke er sau og ikke ekstremt mye folk? Øst- eller Midt-Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

 

Jeg husker heller ikke sau på Dovrefjell, men det finnes noen meget store "sau", moskus, som absolutt heller ikke liker hunde. Med hund bør sikkerhetsavstand til moskus være større enn vanlig.

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beiter sau på Dovrefjell også. Lite i og rundt skytefeltet, men trekker du nordover mot Oppdal møter du de. De går mest i lav og mellomalpin sone, så du kan unngå de i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier sauen å være nærgående? De løper alltid vekk når jeg kommer :D

Ser vel ut som en stor stygg ulv kanskje :hairy:

 

De store sauene på Dovrefjell er i hvert fall nærgående. Som turgåer får du beskjed om å holde 200m avstand. Hvis du da setter deg ned for å ta pause, hender de at de kommer svært nær menneskene, < 100m. Selv da vi stod opp og viste oss fram, ble de ikke skremt av det. Heldigvis heller ikke provovosert.

 

Jeg har ikke vært plaget av nærgående sauer. Kun av nærgående fasanter som vi hadde foret kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt problemer med sau. Vanligvis er det sauen som har problemer, der den løper 100m foran meg på stien. Stopper opp, venter på at jeg tar den igjen og løper 100m til. Gjenta til sauen tar av fra stien etter 3-4-5 forsøk på å komme seg unna meg.

 

Har derimot hatt problemer med en svart svane. Satt å spiste lunsjen min på kanten av en dam (med ryggen til svanene). En av dem ble tydligvis så provosert av dette at den svømte bort til meg og bet meg i rumpa. Tror jeg var 8 år gammel. Er lett å unngå dem da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovre er det sau ja. Det er vel de samme svære beista som er på Oppdal/Trollheimen, og de er ihvertfall ikke helt gode :P Men Femundsmarka var ikke dumt forslag. Mye folk på de mest populære stiene, men er kanskje ikke det ellers?

 

Det er ihvertfall ikke hunden som sto bundet som oppsøkte sauen for bråk her... Greit den forsvarer lammene sine, men den trenger jo ikke gå bort til hunden for å gjøre det. Denne var ikke direkte sint da. Den hunden der har blitt stanga ganske mye av sauene rundt gjevilvasshytta...

 

IMG_3372.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være moskus i Femundsmarka også innimellom. Blir vel gjerne på østsiden av Femunden, helt i grensetraktene om jeg ikke tar feil. Ikke at jeg ville latt det forhindre noen turplaner...

 

Nei, Moskus er jo ikke tamme og oppsøker folk og dyr på den måten. Så lenge man holder seg unna dem, så er de jo helt greie :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang en malamute som klikket fullstendig om den så sau. Ei svær tispe på 50 kilo. Totalklikk. Da var det ikke moro i fjellet når sauekrekene absolutt ville lukte på oss, fotfulgte oss i lang tid. Etter dette liker jeg rett og slett ikke å møte sau i fjellet, selv om mine nåværende hunder gir beng i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine klikker ikke på sau da :) Kunne nok tenkt seg en løpetur etter om de var løse, men det er de ikke, så de oppfører seg fint og rolig. Og sau er greit nok om de holder seg på lang avstand, men de nærgående er skrekkelig irriterende og det er ikke moro å få bikkja stanga av sau gang etter gang. Eller sau som står utenfor teltet og styrer om morgenen. 

 

Men sau eller ikke, jeg ble veldig inspirert til en tur til Femunden :D Kanskje det blir en Femundtur siste uka av juli :D Må vel kjøpe inn nok myggmiddel da kan jeg tenke meg hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovre er det sau ja. Det er vel de samme svære beista som er på Oppdal/Trollheimen, og de er ihvertfall ikke helt gode :P Men Femundsmarka var ikke dumt forslag. Mye folk på de mest populære stiene, men er kanskje ikke det ellers? Det er ihvertfall ikke hunden som sto bundet som oppsøkte sauen for bråk her... Greit den forsvarer lammene sine, men den trenger jo ikke gå bort til hunden for å gjøre det. Denne var ikke direkte sint da. Den hunden der har blitt stanga ganske mye av sauene rundt gjevilvasshytta.

Har ikke sett en eneste sau i Femundsmarka nasjonalpark eller i Rogens naturreservat. Bare masse tamrein.

Litt ironisk med en belgisk fårehund som ikke liker nærgående sauer. :-) Du får være glad du ikke har en alaskan malamute. De spiser vel gjerne så nærgående sauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett en eneste sau i Femundsmarka nasjonalpark eller i Rogens naturreservat. Bare masse tamrein.

Litt ironisk med en belgisk fårehund som ikke liker nærgående sauer. :-) Du får være glad du ikke har en alaskan malamute. De spiser vel gjerne så nærgående sauer.

 

Hehe fårehunden liker sau. Det er eiern som ikke gjør det  :lol: Men eiern liker rein da. De er fine og ikke plagsomme  :aww:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett en eneste sau i Femundsmarka nasjonalpark eller i Rogens naturreservat. Bare masse tamrein.

Litt ironisk med en belgisk fårehund som ikke liker nærgående sauer. :-) Du får være glad du ikke har en alaskan malamute. De spiser vel gjerne så nærgående sauer.

Det var noe sau i Valdalen, sør for nasjonalparken. Men det er mange år siden jeg var i det området, så jeg vet ikke om det fremdeles drives med sau der. Mener sauene tilhørte bonden Valdalen. Mittveis mellom Femundsenden og Elgå, går det en vei til Sverige. Der ligger Valdalen, for de som ikke er kjent.

 

Ellers har jeg ikke vært i kontakt med sau, i Femundsområdet. Kun rein (både i skog/lavland og i fjellet) og sett moskus på lang avstand. Har både jaktet og padlet i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være moskus i Femundsmarka også innimellom. Blir vel gjerne på østsiden av Femunden, helt i grensetraktene om jeg ikke tar feil. Ikke at jeg ville latt det forhindre noen turplaner...

Moskus er noe dritt, hvis du kommer for nære. Og ei plage for jegere med løse hunder. Moskusen har ennå mindre tålegrense, hvis de ser hunder, enn ovenfor folk. Og angriper de og kommer etter hunden, så løper hunden til eieren. Mange har blitt alvorlig skadet av slikt. Da er eneste redningen et høyt nok tre og solid nok (eller en stor stein), men det finnes det lite av. Så hold dere langt unna moskus. Av det jeg har sett (og hørt) så er de bare i den nord østlige delen av Femunden. Dovrefjell har ennå mer av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus er noe dritt, hvis du kommer for nære. Og ei plage for jegere med løse hunder. Moskusen har ennå mindre tålegrense, hvis de ser hunder, enn ovenfor folk. Og angriper de og kommer etter hunden, så løper hunden til eieren. Mange har blitt alvorlig skadet av slikt. Da er eneste redningen et høyt nok tre og solid nok (eller en stor stein), men det finnes det lite av. Så hold dere langt unna moskus. Av det jeg har sett (og hørt) så er de bare i den nord østlige delen av Femunden. Dovrefjell har ennå mer av dem. 

Hunden er det lurt å holde i bånd uansett hvor du er. Kjenner flere jegere som har luftet hunden og har måttet tilbringe litt tid i et tre fordi hunden hadde med seg en elg tilbake til eieren.......

 

Så lenge du holder avstand og opptrer rolig tar ikke moskusen noen notis av deg. Anbefalt sikkerhets avstand på 200 meter bør overholdes dersom du ikke har noe erfaring med dyrene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauene i fjellet her i sørvest pleier være ganske så sky, største problemet er når man kjører bil og de ikke gidder å flytte på seg. Eneste gangen jeg har hatt for innpåslitne sauer rundt teltet er når jeg har campet langs Hemsila (type kommer dinglende med bjeller kl 5 på morgenen og begynne å gresse inntil teltduken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er det lurt å holde i bånd uansett hvor du er. Kjenner flere jegere som har luftet hunden og har måttet tilbringe litt tid i et tre fordi hunden hadde med seg en elg tilbake til eieren.......

 

Så lenge du holder avstand og opptrer rolig tar ikke moskusen noen notis av deg. Anbefalt sikkerhets avstand på 200 meter bør overholdes dersom du ikke har noe erfaring med dyrene. 

Ja for de som ikke jakter med løs hund, er det et godt råd. Men for øss som jakter med stående fuglehunder, så må nok hunden være løs.

 

Ellers er det nok relativt sjelden, at elgen forfølger elghunder så mange meterene. Men, det kan Moskusen. Elgen bryr seg gennerelt lite om hunder. Mine fuglehunder er ofte i nærheten, på skogsfugljakt. Samme med venners- og bekjentes hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut til at det er få sau-frie fjellområder i det sørlige norge og at trådstarter heller bør gå en tur til Finnmark. Kan ikke huske å ha sett sauer der. Bare rein.

Jeg har heller ikke sett sau, ute på vidda, eller i terrenget. Men, jeg har sett sau i Finnmark. Den var inngjerdet og  ved gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MidtNorge.

Hva Med Blåfjell/Sjækerfjella? (28 pattedyrarter, stort antall fuglearter.. Fjellrev, elg, hjort, rådyr, Jerv, gaupe og bjørn observeres jevnlig her.)

Kan gå noen dager/ over 1 uke der uten å møte på sau.

 

Ikke slå leir nærme seter ol selvfølgelig, aldri møtt sau over tregrensa der.

 

Men ikke la sauen bestemme turområdet. :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauene i fjellet her i sørvest pleier være ganske så sky, største problemet er når man kjører bil og de ikke gidder å flytte på seg. Eneste gangen jeg har hatt for innpåslitne sauer rundt teltet er når jeg har campet langs Hemsila (type kommer dinglende med bjeller kl 5 på morgenen og begynne å gresse inntil teltduken).

Jeg synes absolutt ikke sauene i setesdalsheiene er skye. De flykter, når du kommer gående mot. Men kommer tilbake, når en tar pause. Etablerer base el. Og jeg går også med hund. Flere ganger sauene kommer bort ca 1m fra hunden og begynner å sparke med beinet, i bakken. Jeg kan ikke snakke "sausk", men jeg oppfatter det som en advarsel til bikkja. Som gjerne sitter bom stille og bare kikker.

Han har ikke blitt stanga enda da :)

@TS

Nord i austheiene, er det ikke mye sau. Noen småflokker er det, men en kan fint gå flere dager "sauefri". Tror de fleste trekker ned i bjørkebeltet. Og så er det gøy at man kan treffe på villrein der. Synes det er ett flott område.

Sør i austheia er det mye sau i Fyresdal kommune. Lite ellers..

Sånn har ihvertfall jeg opplevd det etter relativt mange turer der siste 2-3 årene.

Synes temaet er interessant. Sau er noe dritt! (Sett bortifra at de er nødvendige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke blitt stanga enda da :)

.

 Sau er noe dritt! (Sett bortifra at de er nødvendige)

Det har hent (en gang) at væren har blitt med i heia. Den stanget alt og alle...

 

Sauedritt er noe dritt. (overalt og inne i hyttene om de kommer til.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.