Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiur/Orreleik


Hts1971

Anbefalte innlegg

Er det noen som har startet med å gå på leik ennå? Det hadde vært interessant å lese rapporter fra både tiur og orrfuglleiker.

Det er vel forholdsvis tidlig nå, men litt aktivitet er det vel rundt omkring. Personlig har jeg kun vært og sett etter sportegn på en tiurleik jeg sporadisk besøker. Det var noe spillmøkk, så her i Vestfold ser det ut til å være i gang.

Andre som har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt tidlig, med "Høneuka" nå. :) Minst en måned. Her på Østlandet begynner den normalt i slutten av april, eller første uke av mai. Men denne tiden er fin til å lage seg en skjermet  biuvak, så kan en sove over og våkne tll spillet. Må ikke drive med slik bygging i Høneuka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Enig med Tiur3. Det er først omkring 1. mai de kommer i sving og det bør være bare flekker i snøen, de kan leike på.

 

Jeg er så heldig å ha orrhaneleik rett utenfor på jordet ved hytta, så jeg åpner bare sovekammer døren tidlig på morningen. Ingen kammu-bivi trengs!

Siste år var det litt for masse snø, så det var ikke så mange og konkurranse om de bare flekker.

 

Men jeg har hørt dem klukke i skogskanten, så de er der.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Enig med Tiur3. Det er først omkring 1. mai de kommer i sving og det bør være bare flekker i snøen, de kan leike på.

 

Vær obs. på at høneuka KAN starte så tidlig som ca 20 april. Perioden starter gjerne en gang mellom ca 20.april og første uke i mai og varer normalt KUN en uke. Så en må følge med. Og forberedelse må gjøres i god tid, ellers kan fuglene sky plassen og benytte en annen plass, kanskje en km unna, eller noen mil unna. 

 

Kan nevne at århanene kan starte sin "kurring", lenge før høneuka. Og ved rette forhold kan de "kurre" utover sommeren, også tidlig på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnattet ved en leik på Skrim som jeg er fast på hvert år nå i natt. Så tydelige spor etter orrhaner i nysnøen da jeg kom opp tidlig igår kveld så de er så smått igang. Lå noen fjærtufser og skitt på spillplassen i tillegg til fotsporene. Var ikke noen som var å spilte der idag morges, men det var endel vind og så kom tåka på morgenkvisten. 

Noen mener de kanskje er mer forsiktig i tåke blant annet på grunn av rovfugl.

Mulig det var derfor de ikke kom. Det er første gangen jeg ikke har sett dem på morgenkvisten.

 

Det er rundt 1.5 meter snø der nå så den kommer til å bli liggende lenge. Jeg har flere år opplevd at de spiller på snøen om det ikke finnes bare flekker. 

 

 

Det er fasinerende at de holder på med dette ritualet i månedsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet til soloppgang og orrfuglspill i nordmarka nord (oslomarka) på søndag, helt rått!!  Vår, vår, vår!!!  8)

Mener du kun "kurring" i tretoppene, eller spill med slossing? Tviler på det siste. Århaner kurrer  mye av våren og på høsten, uten at det er århaneleik. Og kurring, er vel verken århaneleik, eller spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar. Jeg er klar over at det ikke er høneuke nå. Lurte mer på om folk bare kunne skrive litt om turer på leik. Høneuke eller ikke:)

At orrer slåss også utenom høneula har jeg sett mange ganger. Både på snø og bare flekker.

Skal prøve meg på en tiurleik neste lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noe sjøl enda, men leste i "østlendingen" at en hadde vært på leik allerede i et område jeg er mye på tur. Lurer på om det ratt var med en filmsnutt fra det også :) skal se om jeg finner det igjen og legge ut linken her. Det var riktig nok orreleik da men.... Spell er spell ;)

Sent from my GT-S6500 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var på tiurleik forrige helg. Det var det antagelig to stk. Ikke det store trykket.

Denne helgen var jeg på orreleik i Elverumsområdet. Kom opp i strålende solskinn. La oss på en furuholme som stakk ut i en diger myr, omkranset av gammel furuskog.. Reinsdyrgryte ble varmet over et tyribål, mens ølboksene kjølet seg i snøen. Det var et leven fra traner som var på myrene rundt omkring, men orrene uteble på kvelden. Natten var kald (-7) og klar, med en fantastisk stjernehimmel. Sovnet til en utdøende bål i en varm sovepose. Liker å legge fjellduken, hunter rundt posen, sånn i tilfelle.

Vanligvis pleier fuglene å komme helt i grålysningen. Jeg sover lett og ligger og venter på å høre fuglene slå seg ned på myra. Ingenting skjedde, så jeg lurte på om de ikke ville komme denne morgenen. Det var noe overraskende helt lyst før de kom. Fuglene virket lite aktive og det var ikke mye fart. Jeg lurer på om det kunne ha vært kulda som la en demper på det hele.

Godt var det uansett å kunne fyre opp et morrabål, steke egg og bacon, samt sitte og nippe til kaffe varmet på svartkjelen.

Disse vårturene på skauen under åpen himmel er en skikkelig vitamininnsprøytning. Sol og varme på sommeren er vel og bra, men denne stille oppvåkningen sent i mars og utover i april er noe eget. Vi har "det beste" foran oss . Refleksjoner og tanker under en sakral stjernehimmel i april er balsam for sjelen! Uavhengig av om det er fart i leiken eller ikke!

post-14354-0-83422200-1396737755_thumb.j

post-14354-0-46014800-1396737768_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er for min del turer på leik over for i våres. Har vært på en tiurleik og tre med orrfugl. Jevnt over en god del mindre fugl enn tidligere.

Hva erd eres erfaring i år?

Det meste jeg har hatt var 6 orrhaner denne våren. Ingen av leikene har vært kjent for å ha mye fugl.

Det meste ieg har hatt på på den ene av disse leikene var 20 orrhaner. Dette var på slutten av 80tallet. Siden har det gått jevnt nedover. I år var det 4 stk.

Hva er folkets 'rekord' sett i antall fugler på leik? Ikke i år, men også tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Orreleiken ved hytta er for så vidt i gang nå, men de virker noe forvirret, fordi det er masse snø og ingen bare flekker hvor leiken vanligvis foregår. Så nå klukker de både på dagstid formiddag og sen ettermiddag oppe i skogen baken om. Det er noen få bare flekker der, Men så langt har jeg ikke fått sett annet enn trestubber med kikkerten.

Men de er der og i gang, men det er et spørsmål, hvor mye det blir ut av det.

Det meste jeg har sett for et par år siden var vel en 6-8 par overfor hver andre. Røyene ser man nesten ikke. De trykker sig i gresset litt bortenfor.

 

Til gjengjeld så jeg i dag et trane par på dagens skitur med huskyen. Vått og tungt føre, men hunden gjorde hvad den kunne for å trekke meg.

 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på orreleik i påska, i austagder. Så 11 sikre haner og to høner. Satt i kamotelt så hadde ikke full oversikt. Var der i fjor også, mener det var samme antall haner, men så ingen høner da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i helga. Er vel i seneste laget, men fire tiurer vandret rundt meg. Ingen frøkner...post-9585-1399827481,7693_thumb.jpg

Første gang for min del. Ligget mye å ventet tidligere år men uten resultat. Første var på plass i trærne rett før halv ti. Halv fem var første på plass ned fra trærne !post-9585-1399827636,81_thumb.jpg

Hurra jeg fikk mitt første treff!post-9585-1399827676,0484_thumb.jpg

See you!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Orreleiken ved hytta er for så vidt i gang nå, men de virker noe forvirret, fordi det er masse snø og ingen bare flekker hvor leiken vanligvis foregår. Så nå klukker de både på dagstid formiddag og sen ettermiddag oppe i skogen baken om. Det er noen få bare flekker der, Men så langt har jeg ikke fått sett annet enn trestubber med kikkerten.

Men de er der og i gang, men det er et spørsmål, hvor mye det blir ut av det.

Det meste jeg har sett for et par år siden var vel en 6-8 par overfor hver andre. Røyene ser man nesten ikke. De trykker sig i gresset litt bortenfor.

 

Til gjengjeld så jeg i dag et trane par på dagens skitur med huskyen. Vått og tungt føre, men hunden gjorde hvad den kunne for å trekke meg.

 

Hilsen Elgen

 

Siste helg av påsken var vi på hytta og kjørte tidlig rundt for å se storfugl. Fant en tiur ett sted og 3 røyer et annet sted. Hørte mye synging, men så ikke tegn til leik. Vi dro ditt igjen ved 1. mai. Men da så vi ikke noen gugl i det hele tatt. Det lå fortsatt så mye snø at det var skiføre, selv om det ble noen mindre bare flekker rundt trær. I tillegg var det kaldt og surt vær og det snødde.

Tror du at vi kan se dem igjen når vi drar ditt i slutten av mai? Da vil jeg tro at mye begynner å bli bart. Jeg har fortsatt aldri opplevd noen tiurleik og skulle gjerne se det. Nå vet jeg om et område hvor fuglene holder til, men vet ennå ikke hvor leikeplassen skulle være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lindap

Om det er bart eller ikke har nok ingen betydning for om fuglene spiller. Men slutten av mai blir nok for sent for tiurleik uansett. Allerede nå går det på slutten. Har lest at tiuren kan få et lite oppsving rundt 17 mai, da røyer som har mislykket i eggleggingen kan dukke opp på leiken igjen.

Neste år ville jeg lett etter spor etter spillende tiur i snøen for å se hvor spillplassen er. Spillmøkk er også annerledes enn ordinær møkk.

Lykke til! Jeg synes tiur er vanskelig å få "full klaff" på, men når man får det, er det en utrolig naturopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang vi var der, har vi gått rundt på truger og letet etter potavtrykk og møkk, på samme sted der vi så hannen den første gangen. Ikke funnet noen av delene. Så vi konkluderte med at leikeplassen måtte være et annet sted. Men det var ingenting å høre, selv om vi var ganske tidlig oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs. på at høneuka KAN starte så tidlig som ca 20 april. Perioden starter gjerne en gang mellom ca 20.april og første uke i mai og varer normalt KUN en uke. Så en må følge med. Og forberedelse må gjøres i god tid, ellers kan fuglene sky plassen og benytte en annen plass, kanskje en km unna, eller noen mil unna. 

 

Kan nevne at århanene kan starte sin "kurring", lenge før høneuka. Og ved rette forhold kan de "kurre" utover sommeren, også tidlig på høsten.

Noen mil? Har du avla langdistanse fugl? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.