Gå til innhold
  • Bli medlem

uranostinden


Anbefalte innlegg

Hei. Vi er to stk som har lyst til å prøve oss på uranostinden til sommeren. Planen er å starte ved koldedalsvatnet og gå sørryggen opp. Vi er ganske fjellvante begge to, men har ikke all verdens erfaring med bruk av tau og sikring i fjellet. Har lest litt rundt, og det virker som om de fleste anbefaler sikring på denne turen. Er det sikringspunkter på denne ruta, eller må man sørge for å ha med alt av utstyr? Kanskje dumt spm, men som sagt har vi ikke så mye klatreerfaring (kun innendørs). Og hvordan fungerer denne typen sikring på klyving og lett klatring? Altså selve teknikken og hvordan man faktisk sikrer seg når man går? Alle tips og råd mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Med den informasjonen du legger fram og ferdighetsnivå ville jeg kanskje fått med meg en mer erfaren uteklatrer, evt. ventet med den til dere er mer erfarne.

Nå vet jo jeg svært lite hvordan dere takler luftig klatring, hvilke ferdighetsnivå dere har på innendørs klatring, hvor sterk psyke dere besitter o.s.v. Det er en del parametre her som gjør det litt risikabelt for meg å kunne si: Bare kjør på... Noen kaller turen for klyving andre for klatring.

 

Du kan jo søke på tinden her på Fjellforum og se hva andre tidligere har skrevet, som f.eks denne posten:

http://www.fjellforum.no/topic/6822-sydeggen-på-uranostind-farlig/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå over breen og opp på nordsiden innebærer ikke klatring, det er kun en stor steiur fra breen og opp. Dere må selvsagt ha utstyr til bruk på bre for å ta veien over den. Det har vært organiserte turer i regi DNT/Fondsbu med guide og inkludert lån av breutstyr, om det kan være interessant. Turene starter i Koldedalen. Det er sikkert mulig å høre med betjeningen på Fondsbu om de arrangerer turer i år også. Er en god dagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gik Uranostind ad sydeggen i 2008 sammen med Bjarne Lindholdt

 

http://www.fjellforum.no/topic/10917-uranostraversen-juli-2008/

 

brugte vi ikke sikring. Der er ikke noget svær klatring, men der er steder, hvor det er vigtigt, hvis man går usikret, at man kan koncentrere sig og fokusere på ikke at lave fejl. Hvis man skal sikre, må man selv have kiler m.m. med. Der er ingen faste bolte. Man kan evt. overveje løbende forankringer, hvor man ikke bruger standpladser og tovbremse, men hvor hele tovlaget bevæger sig simultant, og hvor førstemanden sætter sikringer og sidstemanden fjerner dem.

 

Så lykkedes det langt om længe at rette linket ovenfor og lagre ændringerne. Jeg har forsøgt mange gange at rette, men ændringerne er ikke blevet lagret før nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker så mye for tips og råd! Jeg tror vi satser på å gå via breen, siden det er første turen oppi der. Vi har gått på bre før og lar heller sørryggen vente til vi har litt mer erfaring med sikring! Noen som vet om det blir arrangert kurs i sikring ifm klyving og tinderangling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg gikk sydeggen med damen i fjord sommer. Vi hadde ikke sikring. Som sagt lenger oppe her er det veldig individuelt hvordan man ser på denne ruten. Noen mener det er idiotisk og gå usikret. Andre (inkludert oss) mener at dette fint kan bli gjort om man har kløvet litt i fjellet før og når det er tørt berg. Den heftigste men også morsomste parten var fra S1 og opp til hovedtoppen. Om du vil lese om det kan du se turrapporten min:

http://peakbook.org/tour/64391/Luftig+dag+over+s%C3%B8reggen+p%C3%A5+Uranostinden.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hver gang jeg ser navnet Uranostind i en overskrift kjenner jeg det pirrer i fjellfoten :)

Uranostinden inngikk i min andre topptur-tur og jeg har siden hatt lyst til å dra tilbake igjen for å ta noen flere bilder, da jeg tok for få bilder sist. Profilbildet hvor jeg sitter på eggen er ett av de få !

 

Som Endre Olsen så gikk jeg og en kompis den uten sikring, og selv om kompisen hadde høydeaversjon den gangen så kom vi oss greit opp under fantastiske forhold! Skyfritt og sikkert + 20 grader! :) T-skjorte og shorts hele dagen :)

 

Turrapporten lå en gang i tiden her inne, men finnes i alle fall her http://peakbook.org/tour/14940/Uranostiden+via+S%C3%B8rryggen.html Dessverre har jeg ikke lagt ut noen bilder (kanskje jeg fikser det i kveld) - Fikset :)

 

God tur!

(kanskje vi sees, da jeg nå virkelig fikk lyst på en tur til!)

 

Edit : Jeg har vært der en gang senere, da gikk jeg og en venninne med tyngre sekk (vi skulle være på tur 4 dager). Vi skulle til Skogadalsbøen og tenkte vi skulle gå over Uranostinden og Slingsbytinden på veien. Hun ble sliten i kropp og hode på vei fra S1 til der den vanskeligste klyvingen starter og vi valgte å gå ned noen grusrenner i vestsiden. Det var ett helvete med tunge sekker og mye løs grus/stein. Vi brukte 3 timer ned...jeg skal aldri mer ned der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.