Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen med hund - sommertid


Nagini

Anbefalte innlegg

Jeg og et par av vennene mine planlegger i disse dager en tur til Jotunheimen. Vi ønsker å ta med oss hundene våre, og har planer om å ligge i telt. 

Det vi er litt usikre på er hvordan vi skal gjøre det med teltingen, og hvor vi skal starte. Vi ønsker å gå Galdhøpiggen, Glittertind og Besseggen, og trenger altså litt tips og erfaringer utenfra om stier og slikt, hva man bør ha med seg og rett og slett alt som kan være nyttig for oss å vite til den dagen vi står i Jotunheimen. 

 

Håper på svar og tanker fra andre! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et veldig åpent spørsmål du kommer med.

Når har dere tenkt å dra til Jotunheimen? Til fots eller på ski?

Har dere erfaring med telting fra før og kjennskap til utstyret?

Hvor mange dager ønsker dere å være på tur?

En enkel pakkliste er jo et greit utgangspunkt. Personlige preferanser gjør at man kan ta vekk, legge til en del ting på en slik liste.

http://ut.no/artikkel/1.7753817

Hvilken rute dere burde ta osv, bør noen andre svare på. Samme gjelder alt som har med hund å gjøre.

Er dere vant til å gå med tung sekk? Jotunheimen er krevende landskap å gå i, så det er viktig å ikke pakke for tungt.

Kartet på ut.no er fint til planlegging av rutevalg:

http://ut.no/kart

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lenge skal dere være på tur, hvor mye spiser bikkjene pr dag (husk at hunder trenger mer mat på tur enn når de er hjemme), skal hundene bære kløv, er hundene i god nok form til å bære kløv hele veien, hvor mye kan hundene bære sjæl, kommer hundene seg frem i den ruta dere skal gå (gjennom steinrøyser og lignende), trenger hundene potesokker/sko (mange skarpe steiner)..

 

planlegg realistisk, ikke planlegg for lange dagsetapper (det blir fort 20 kg pluss på ryggen med telt og mat, og i ulendt terreng), hundene trenger hvile, mye mat og vann, sørg for å alltid ha det tilgjengelig.

 

ellers som @tronn skrev..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite forslag til pakkeliste til bikkjene..

 

-kløv

-regndekken

-hvilepose

-potesokker og sko

-potesalve

-halsbånd

-bånd m/strikk

-håndkle

-trekksele og belte

-sammenleggbar matskål/vannskål

-1.hjelpsskrin til hund

 

Så kommer maten i tillegg, kan vel doble maten de får til daglig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nævner både Glittertind og Besseggen, så du har måske tænkt at følge (noget af) ruten mellem Glitterheim og Memurubu. Jeg har hørt om flere, der har haft problemer med at få hunden til at gå over broen over Blåtjørnåi vest for Russvatnet. Hvis det er en lille hund, kan du måske bære den over, hvis den ikke vil gå selv, men med en større hund går det nok ikke. Du bør måske overveje, om du kan finde en rute, hvor du ikke er afhængig af denne bro. Det er måske muligt at gå højere op  i Blåtjørnholet og krydse mange små bække i stedet for en stor å. Dette er ikke noget, jeg selv har erfaring med - jeg refererer bare, hvad jeg har hørt. Hvis du også skal på Galdhøpiggen, er det nok svært at undgå broen over Visa ved Spiterstulen. Jeg husker ikke, om denne bro er mere "hundevenlig", men det kan være, at andre kan svare på det. Der findes danske fjeldvandrere med hund, som konsekvent tager til de nordsvenske fjelde, fordi de norske brokonstruktioner ikke er hundevenlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkla vägen:
Start Spiterstulen. Gå upp på Galdhöpiggen (gå med lätt pakning upp, jag föreslår Expeds kombinerade packpåse/ryggsäck.

Gå sedan mot glitterheim. Har ni bra kondition kan ni släpa all packning över toppen på väg mot glitterheim. Det skulle dock inte jag ha gjort. Jag skulle istället gått till glitterheim oh slagit läger där.

Gå upp på glittertind som en lätt dagstur dagen därpå.

Från glitterheim går man sedan söder ut och följer Hestbekken genom passet mellan Vestre och Auste Hestelægerhøe. Så kommer man ned vid russvatnet.
Forsätt sedan bort till östra änden på Bessvatnet. Tälta där. Då kan ni dagen därpå gå besseggen, men slipper den jobbiga uppförsbacken upp från Gjendeheim som alla andra måste hålla på med. Ni kommer upp från baksidan, så att säga. Det finns flera varianter på detta, det ser ni när ni kommer dit. Tält vid Memurubu.

Ta er sedan västerut antingen med båt, eller till fots (det finns en flackare omväg lite norr om standardvägen. Likdant när ni skall ned: Gå INTE standardvägen ned i väst om ni går över Bukkelægret. Det är seriöst brant. Det finns en flackare väg norr ut, det står skylt på plats om inte den har blåst bort.
Ni hamnar nu i Storådalen. Den har jag inte gått, men det är bara att följa den väst om Semeltinden så kommer ni fram till Spiterstulen igen. Räkna med 2 dagar från Memurubu till Spiterstueln.

 

Allmänna tips:

Skaffa karta över området. Lär rutten, vilken ni än tar, i förväg. Google earth kan också vara till god hjälp.

Ta med det ni behöver, inte mer.

Öva! Gör en provtur i ert näromrde med dom grejjor ni skall använda + hund för att se hur det fungerar med hund i tält och allt sånt. Bra också att öva på att slå upp tältet i hård vind några gånger så att ni kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! 
Som tittelen tilsier, er planen å gå på sommeren. :) 

Jeg har en Australian Shepherd-tispe som er veldig miljøsterk og tar stort sett alt på strak labb. Skulle hun like vel ikke ville gå over en hengebru, får jeg i verste fall bære henne med meg. Det er hun liten nok til. :)

 

Vi er alle turvante mennesker, men har aldri gått i Jotunheimen tidligere. 

Vi har tenkt å ha en dag til å kjøre opp til Jotunheimen (da vi bor i Vestfold), for så en dag per topp om det er realistisk, samt en dag til å kjøre ned igjen. Så 5-6 dager alt i alt.

Vi må jo selvfølgelig ha noen prøveturer først, men vi ønsker å få på plass alt av planleggingen rundt den faktiske turen, slik at vi vet mer noenlunde hvordan vi skal gjøre det med pakking, camping og det hele. 

Vi blir å kjøre opp dit, og har fått anbefalt å parkere bilen ved Spiterstulen, ettersom at vi skal gå både Galdhøpiggen og Glittertind. Det vi ikke er helt sikre på er hvordan det da blir når vi skal gå Besseggen, i forhold til hvor bilen er parkert. Bør vi da legge til en ekstra overnatting, eller går det buss/båt eller lignende til Spiterstulen hvor det også er tillatt med hund?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere kjører sørfra er det kanskje en ide å gå beseggen først (eller sist). Stoppe på gjendesheim , sove, gå tur/retur, kjøre til spiterstulen. Osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget til Fenriken. Skulle dere ønske å gå hele som en sammenhengende tur er forslaget til Johan2000 bra og da unngår du hengebrua over Blåtjønnåe som Lars M nevner. Dere må istedet over hengebru over Tjønnholåe, men den er ikke så luftig som Blåtjønnåe.

jeg syns dog det virker å være en vel drøy tur på tiden dere har til rådighet. Sekkene blir tunge og terrenget er tungt. 

Tror jeg ville tatt dette som foreslått av Fenriken, Spiterstulen som første stoppested for deretter å kjøre til Gjendesheim. Da kan du velge om du vil ta båt som start på Besseggen, eller som en hyggelig avslutning. Har dere ekstra tid er jo et godt alternativ å gå begge veier, den ene langs vannet den andre over eggen. 

 

Her er en filmsnutt fra en turen en arbeidskollega og jeg hadde i området og den viser litt av hengebruene det er snakk om.

 

Uansett ønsker dere god tur i et fantastisk fjellområde.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.