Gå til innhold
  • Bli medlem

- Kuppeltelt til helårsbruk (2 pers)


aker

Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Jeg er på jakt etter et nytt telt for helårsbruk. Primært blir det nok et vintertelt, men jeg kommer definitivt til å bruke det en del om sommeren også. Mitt gamle Helsport Fjellheimen 3 Camp har blitt flittig brukt de siste 8 årene og trenger en avlaster. Tunneltelt er supert, men har noen begrensninger, derfor ser jeg nå etter et kuppeltelt/selvstående telt. Helst av typen med mulighet for å sette opp yttertelt først, så innertelt (har god erfaring med det etter uker med regnvær).

 

Krav til nytt telt:

- Vekt, helst < 4 kg

- God plass til 2 personer

- God ventilasjon

- Selvstående, vindstabilt

- God til vinterbruk (og sommerbruk)

- Gjerne litt høyde i innertelt, ok fortelt og god nok liggelengde (er 185 cm høy)

 

Pris er altså ikke et av kravene, men det teller selvsagt positivt om det hele kan bli en litt hyggelig opplevelse for lommeboka også.

Jeg har kommet fram til en liste på 10 telt som er med i vurderingen (se under). For å gjøre det litt enklere å vurdere de opp mot hverandre legger jeg også ved skisser av alle teltene. Om noen har mer mer nøyaktig vekt en produsentenes info; del det gjerne.

 

Det jeg i bunn og grunn lurer på er:

- Noen som har erfaringer eller innspill angående teltene?

- Andre selvstående telt for helårsbruk jeg burde vurdere?

 

 

Jeg setter veldig stor pris på all hjelp, erfaringer og innspill! :)

 

 

- LM

 

---------------------------------

 

1 - Exped Orion Extreme II - 3,4 kg (Oslosportslager) - kr 5279 (klatresiden.no)

Pluss: Lett, god høyde, gode detaljer og løsninger, vindstabilt

Minus: Noe kort lengde (2,15 m) og bredde, men to Exped Downmat skal visstnok få plass ved siden av hverandre. 

Foreløpig konklusjon: Aktuelt. Litt kort liggelengde, hvordan er teltet for personer med høyde 180-190 cm? Hvor godt egner det seg egentlig til vinterbruk?

 

2 - Exped Orion Extreme III - 3,5 kg (Exped) - kr 6799 (klatresiden.no)

Pluss: Relativt lett mtp plass, god høyde, gode detaljer og løsninger, vindstabilt. Svært god bredde.

Minus: Godt til vinterbruk? Oppsett i mye vind?

Foreløpig konklusjon: Svært aktuelt. Er 220 god nok lengde? Hvor godt egner det seg egentlig til vinterbruk?

 

3 - Hilleberg Allak - 3,3 kg (Hilleberg) - kr 7190 (hektapatur.no)

Pluss: Lett, grei plass. Godt system mtp montering. Hillebergkvalitet.

Minus: Pris. Blant alternativene med minst plass.

Foreløpig konklusjon: Mindre aktuelt.

 

4 - Hilleberg Staika - 4 kg (Hilleberg) - kr 7449 (outnorth.no)

Pluss: Godt system mtp montering. Hillebergkvalitet. Regner med at 230 cm er god nok liggelengde.

Minus: Litt skrånende sider i innerteltet.

Foreløpig konklusjon: Aktuelt. Gode løsninger.

 

5 - Bergans Helium Dome - 5 kg (Bergans) - kr 4799 (XXL.no)

Pluss: Høyt! God plass. Kan få det til en god pris.

Minus: Høy vekt. Stormmatter. Innertelt må opp først.

Foreløpig konklusjon: Mindre aktuelt. Hvordan er ventilasjonen her?

 

6 - Helsport Svalbard High 3 Camp - ca 5,0-5,5 kg (Helsport) - kr 6399 (XXL.no)

Pluss: God plass i fortelt. Kan fås til en ok pris. Lett å få reparert, god service.

Minus: Stormmatter. Høy vekt. Ikke spesielt høyt. Ikke en ren selvstående konstruksjon.

Foreløpig konklusjon: Lite aktuelt.

 

7 - The North Face VE 25 - 4,9 kg (TNF) - kr 5990 (oppoverbakke.no)

Pluss: God plass i innertelt, god høyde. God ventilasjon. Velprøvd kvalitet og design.

Minus: Lite fortelt. Vekt. Innertelt må opp først.

Foreløpig konklusjon: Mindre aktuelt.

 

8 - Fjällräven Akka Dome 2 - 3,6 kg (Fjällräven) - kr 3499 (gmax.no)

Pluss: Ok vekt og plass. God pris.

Minus: Lang nok liggelengde (220 cm)?

Foreløpig konklusjon: Aktuelt. Hvordan er ventilasjonen?

 

9 - Fjällräven Akka Dome 3 - 4,3 kg (Fjällräven) - kr 4499 (gmax.no)

Pluss: God plass. God pris.

Minus: Vekt. Små fortelt.

Foreløpig konklusjon: Mindre aktuelt. Hvordan er ventilasjonen?

 

10 - Fjällräven Akka View 2 - 3 kg (Fjällräven) - kr 5199 (outnorth.no)

Pluss: Lett. Ok plass/høyde.

Minus: Kanskje mer sommertelt mtp konstruksjon og ventilasjon.

Foreløpig konklusjon: Mindre aktuelt. Hvordan er ventilasjonen? Fungerer det som vintertelt?

 

PS: Dette innlegget oppdateres/redigeres underveis.

post-2610-0-15998400-1394963728_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag skulle ha tagit Hilleberg Allak. Eventuellt Fjällräven Akka Dome 2 om priset var ett problem.

Men jag priortierar vikt och packvolym mer än plats inne i tältet. Vill man ha gott om plats inne i tältet för 2 pers och är van vid att ha ett 3-manstält är nog ett nytt 3-manna en bättre lösning.

 

Ta det tält som du tycker verkar bäst i listan och tejpa upp golvytan hemma. Räcker detta? Är det för litet? Kanske kan man gå ned i storlek (och vikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for raske svar!

 

Hvorfor vurderer du stormmatter som minus?

 

Når det gjelder stormmatter/ikke stormmatter så er det mange meninger der ute. Jeg har aldri hatt behov for det vinterstid (i sterk kuling), legger bare snø opp mot teltduken. Det kan sikkert dukke opp en dag da jeg ikke får festet plugger/barduner eller hvavetjeg, men inntil den dagen er jeg lykkelig uvitende om deres nytte. Slik jeg ser det er de kun ekstra vekt og forhindrere av ventilasjon. Mange som sikkert er uenige og det er helt greit :)

 

Jag skulle ha tagit Hilleberg Allak. Eventuellt Fjällräven Akka Dome 2 om priset var ett problem.

Men jag priortierar vikt och packvolym mer än plats inne i tältet. Vill man ha gott om plats inne i tältet för 2 pers och är van vid att ha ett 3-manstält är nog ett nytt 3-manna en bättre lösning.

Ta det tält som du tycker verkar bäst i listan och tejpa upp golvytan hemma. Räcker detta? Är det för litet? Kanske kan man gå ned i storlek (och vikt).

 

Gode poenger, for min del er vekt og plass inne i teltet viktigere enn pakkvolum. Når jeg ønsker et helårstelt/vintertelt blir plassen inne i teltet raskt et viktig parameter for meg, spesielt høyde og liggelengde.

God framgangsmåte du nevner ved kjøp. Slå det opp i butikken (eller hjemme) og ta en god titt. Foreløpig har jeg ikke kommet så langt i prosessen.

 

Jeg har det ikke travelt med nytt teltkjøp, så kommer til å bruke litt tid :)

 

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har Staika. Personlig ville jeg ikke valgt det til 2 personer vinterstid, til nød på sommeren. Jeg er 1,85 og på oppblåsbart underlag og vintersovepose er det fort gjort at det subber i de skrånende veggene. Du får duken rett over munnen og det er lett for at det blir mye kondens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye svar! :)

 

Relevant forslag! Ja, har faktisk tittet litt på det. Ok høyde, og fås til fin pris. For min del trekker dette ned: Ikke spesielt lett mtp volum (3,5 Helsport-kg). Kun en inngang, relativt lite fortelt (når det kun er ett), skrånende vegger ved hode-/fotende + 220 cm i liggelengde tror jeg blir i korteste laget, samt stormmatter.

De har en versjon som ikke er X-trem-variant. Den fant jeg ikke på nettsidene deres nå, men de har den hos XXL. Det er litt lettere og uten stormmatter, men fortsatt litt for mange minus for min del. Men i en slik tråd bør den være nevnt ;)

 

Hei!

Jeg har Staika. Personlig ville jeg ikke valgt det til 2 personer vinterstid, til nød på sommeren. Jeg er 1,85 og på oppblåsbart underlag og vintersovepose er det fort gjort at det subber i de skrånende veggene. Du får duken rett over munnen og det er lett for at det blir mye kondens.

God tilbakemelding! Har vært redd for det med Staika. Har sett det oppslått i butikk og med liggeunderlag synes jeg teltduken kom farlig nær.

Ellers liker jeg veldig godt krok-systemet ved oppsett, virker veldig effektivt i mye vind.

 

Exped Orion-teltene er høyere, men kortere liggelengde (220 cm) = brattere vegger, men bratte nok til at man unngår kondensdusj?

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 - The North Face VE 25 - 4,9 kg (TNF) - kr 6990 (hektapatur.no)

Pluss: God plass i innertelt, god høyde. Velprøvd kvalitet.

Minus: Lite fortelt. Vekt. Innertelt må opp først

Dette teltet er billigst på oppoverbakke.no, 5999,-. Selv om pris ikke er en faktor er det jo greit å evt spare en tusenlapp.

Angående teltet kan det jo sies st det kan settes opp i nær sagt all slags vær. Det er en grunn til at det er populært på ekspedisjoner til himalaya, antarktis og andre steder hvor ting MÅ fungere, uansett hvor mye vind vind og vær det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til vanlig ersjon av storsylen http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Storsylen_2

har det ikke selv men har tittet på det. Synes det så bra ut. Litt dumt med bare ett fortelt men i konstruksjon er det og litt ekstra brdde inne.

på snø med grop i deler av fortelt villemjeg tro det er fin plass.

synes det er litt slik at skal man ha god plass i fortelt må man ofte se på tunelltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Exped Orion Extreme II en del, og selv om jeg er 187cm oppleves ikke liggelengden som kort. Det skyldes nok de forholdsvis rette veggene. Ellers setter jeg stor pris på to fortelt og inn/utganger, og den innvendige høyden. Det virker som solid og gjennomtenkt telt. På mitt (eldre modell) kan stangkanalene synes litt trange, men det er ikke noe problem.

Men hvis man er to personer på lengre vinterturer ville jeg valgt et tremannstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet er billigst på oppoverbakke.no, 5999,-. Selv om pris ikke er en faktor er det jo greit å evt spare en tusenlapp. Angående teltet kan det jo sies st det kan settes opp i nær sagt all slags vær. Det er en grunn til at det er populært på ekspedisjoner til himalaya, antarktis og andre steder hvor ting MÅ fungere, uansett hvor mye vind vind og vær det er.

 

Definitivt et velprøvd og godt brukt ekspedisjonstelt ja. Oppdaterte den første posten nå, takk for info!

 

Her er link til vanlig ersjon av storsylen http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Storsylen_2

har det ikke selv men har tittet på det. Synes det så bra ut. Litt dumt med bare ett fortelt men i konstruksjon er det og litt ekstra brdde inne. på snø med grop i deler av fortelt villemjeg tro det er fin plass. synes det er litt slik at skal man ha god plass i fortelt må man ofte se på tunelltelt.

Et godt poeng; tunneltelt gir mye volum/vekt. Nå blir det ikke tunneltelt på meg i denne omgang (tror jeg iallefall) :) Storsylen er altså lite aktuelt for min del.

 

Jeg har brukt Exped Orion Extreme II en del, og selv om jeg er 187cm oppleves ikke liggelengden som kort. Det skyldes nok de forholdsvis rette veggene. Ellers setter jeg stor pris på to fortelt og inn/utganger, og den innvendige høyden. Det virker som solid og gjennomtenkt telt. På mitt (eldre modell) kan stangkanalene synes litt trange, men det er ikke noe problem. Men hvis man er to personer på lengre vinterturer ville jeg valgt et tremannstelt.

Godt innspill! 

Fint å høre at det er håp for de litt lengre i et slikt telt. Hvordan er det å bruke på vinteren, klarer du å holde deg litt unna duken med vinterpose?

Hvordan synes du det er å slå opp teltet i mye vind?

Orion Extreme III frister ettersom den gir en god del mer plass og lengre liggelengde for 250g. mer i vekt. Har en mistanke om at den reelle vekten er litt mer enn 3,55 kg. Noen som har teltet?

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at det er håp for de litt lengre i et slikt telt. Hvordan er det å bruke på vinteren, klarer du å holde deg litt unna duken med vinterpose?

Hvordan synes du det er å slå opp teltet i mye vind?

Orion Extreme III frister ettersom den gir en god del mer plass og lengre liggelengde for 250g. mer i vekt. Har en mistanke om at den reelle vekten er litt mer enn 3,55 kg. Noen som har teltet?

 

- LM

 

Jeg har ikke brukt det på skikkelig vintertur, bare senhøstes med lite snø. Jeg med mine 187 har ikke problemer med lengden, men du bør kanskje prøveligge i en butikk før evt. kjøp. Eller kjøpe på nettet og bruke angreretten

Å slå opp teltet i vind går greit, og det er svært vindstabilt. Men ikke gjør samme tabben som meg når du skal pakke det ned - jeg løsnet alle pluggene og bardunfestene før jeg hadde tatt ut stengene. Det ble et bra vindfang, så vinden tok det - i retning havet - og jeg satte ny rekord på 100-meter for å få tak i det. Kompisen som var med holdt på å le seg i hjel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nanok Arxis duo, som har omtrent samme mål og utforming som Allak. Jeg savner utvendige stangkanaler. Dette er i seg selv et godt argument for å velge Hilleberg, mener jeg.

Når det gjelder plassen er den svært god for en person på 1,79. Flott med to fortelt. For to går det greit på sommerturer om man er gode venner. Vinter også, men hadde nok føltes trangt om man lå værfast e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk også på TNF Mountain 25. Bomesikkert topersoners. : http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article549302.ece (dårlig bilde!)

 

Du nevner TNF VE 25. Det er en kongetelt. Velprøvd og godt som tåler røff bruk. Det er et 3 pers, men vi har alltid brukt det til 4 voksne, god plass!

 

For to pers, er kanskje Mountain 25 et bedre alternativ? Jeg er veldig nøgd med teltet, to innganger, god ventilasjon, greitt å sette opp. Skal prøve å tape stenger og pakke det i pulkpose med ytterduk festet på, ser ut som det kan fungere fint, men har ikke prøvd det ute enda. Lite fortelt har ikke plaget meg, fungerer fint til matlaging og digg med to innganger.

 

http://www.backcountry.com/images/items/900/TNF/TNF4950/SUMGD.jpgSUMGD.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt det på skikkelig vintertur, bare senhøstes med lite snø. Å slå opp teltet i vind går greit, og det er svært vindstabilt. Men ikke gjør samme tabben som meg når du skal pakke det ned - jeg løsnet alle pluggene og bardunfestene før jeg hadde tatt ut stengene. Det ble et bra vindfang, så vinden tok det - i retning havet - og jeg satte ny rekord på 100-meter for å få tak i det. Kompisen som var med holdt på å le seg i hjel :)

 

Jepp, det har fått svært mye skryt for vindstabiliteten sin: 

Vind og telt gir en bratt læringkurve om man ikke tar noen forhåndsregler ;)

 

Jeg har Nanok Arxis duo, som har omtrent samme mål og utforming som Allak. Jeg savner utvendige stangkanaler. Dette er i seg selv et godt argument for å velge Hilleberg, mener jeg.

Når det gjelder plassen er den svært god for en person på 1,79. Flott med to fortelt. For to går det greit på sommerturer om man er gode venner. Vinter også, men hadde nok føltes trangt om man lå værfast e.l.

 

Nanok Arxis Duo klarte jeg ikke å finne hos noen butikker, kan det ha gått ut av produksjon? 

Arxis Duo har grei høyde (120 cm), men litt liten bredde (120 cm) og for kort liggelengde vil jeg tro (210 cm, med skrånende tak). Dessuten blir totalvekten på 3,4 kg litt i meste laget med tanke på volumet jeg får.

Jeg fant 3-personersvarianten i en engelsk nettbutikk; forteltene er relativt brede (110 cm) og en vekt på 3,6 kg var ikke avskrekkende.

Nanok er for meg ensbetydende med dårlig kvalitet dessverre. En kamerat av meg har hatt noen soveposer derfra som lekker mye dun og hvor kamrene er dårlige, samt at comfort-temp var langt unna det de lovet. Teltene har jeg dessverre også lest en del kjedelig om; raknede sømmer i stangkanaler, lite effektive lufteluker, etc. 

 

Ikke misforstå; veldig bra om du er fornøyd med ditt telt, men jeg tar nok ikke sjangsen på Nanok selv ;)

 

Kikk også på TNF Mountain 25. Bomesikkert topersoners. Du nevner TNF VE 25. Det er en kongetelt. Velprøvd og godt som tåler røff bruk. Det er et 3 pers, men vi har alltid brukt det til 4 voksne, god plass!

For to pers, er kanskje Mountain 25 et bedre alternativ? Jeg er veldig nøgd med teltet, to innganger, god ventilasjon, greitt å sette opp. Skal prøve å tape stenger og pakke det i pulkpose med ytterduk festet på, ser ut som det kan fungere fint, men har ikke prøvd det ute enda. Lite fortelt har ikke plaget meg, fungerer fint til matlaging og digg med to innganger.

 

TNF har knallprodukter, det er det liten tvil om :) Fint med erfaringer om VE 25, skal oppdatere første post. Imponerende at du får plass til 4 stykker!

Vil tro du har TNF VE 25 som rent vintertelt? Om du har brukt det på sommeren; hvordan er det å sette opp i mye regn?

TNF Mountain 25 var bra du nevnte.

 

The North Face Mountain 25 - 3,9 kg (TNF) - 

Pluss: Grei plass i innertelt (218x137cm). Velprøvd design og kvalitet.

Minus: Lite fortelt. Lav høyde (101 cm). Innertelt må opp først.

Foreløpig konklusjon: Mindre aktuelt. God kvalitet, men inntertelt opp først og mindre volum/vekt enn mange av alternativene.

 

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aker , jeg foreslo ikke at du skulle kjøpe teltet, selv om jeg er fornøyd med det (virker som kvaliteten hevet seg på de nyere modellene). Men ettersom dimensjonene og utformingen er omtrent lik med Allak gir det et sammenlikningsgrunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Hilleberg Tarra selv om det ikke står på listen din?

 

To like fortelt med asymetriske innganger. Er selvstående kuppeltelt med "tunnellfasong", slik at det har rette endevegger og lik høyde i hele lengden innvendig (er selvstående, bortsett fra at forteltet må strekkes ut) Og.. rimelig solid. 

http://www.outdoorgearlab.com/4-Season-Tent-Reviews/Hilleberg-Tarra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er å forsøke å finne en kompromissløsning i ett telt. Det er manges erfaring at man ikke kan lykkes godt i dette. Ettersom pris ikke betyr allverden, burde du etter mitt syn velge et lettere sommertelt og et tyngere vintertelt med stormmatter.

 

Når du sier at stommatter er overflødig vekt på et vintertelt, tenker jeg at du antagelig ikke har vært ute i sterk nok vind ennå. Da er man gjerne takknemlig for hver eneste millimeter med forankring. I tillegg er det slik at man reduserer volumet/plassen i ytterteltet på telt uten stormmatter når man kaster snø på duken. I mindre grad med stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Orion er utrolig vindstabilt så lenge vinden treffer riktig (som i de aller fleste tilfeller handler om å sette teltet rett;).  Så lenge vinden følger den tverrgående buen som ligger over tunnelformasjonen, er Orion en sikker vinner. Om vinden kommer inn fra fotende eller hodeende blir det relativt fort flatpakket. Det er i alle fall min erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på alle bidrafene! :)

 

Har brukt det om sommeren, men ikke i mye regn. TNF er mer vintertelt enn sommertelt her i huset. 

 

Det er nok et mer dedikert vintertelt ja ;) For min del blir vekten litt avskrekkende.

 

@aker , jeg foreslo ikke at du skulle kjøpe teltet. Men ettersom dimensjonene og utformingen er omtrent lik med Allak gir det et sammenlikningsgrunnlag. 

 

Oi, my bad! :) Godt poeng!

 

Har du vurdert Hilleberg Tarra selv om det ikke står på listen din? To like fortelt med asymetriske innganger. Er selvstående kuppeltelt med "tunnellfasong", slik at det har rette endevegger og lik høyde i hele lengden innvendig (er selvstående, bortsett fra at forteltet må strekkes ut) Og.. rimelig solid. 

 

Absolutt et tøft telt og godt forslag. Litt i tyngste laget kanskje (4,2 kg). Kort liggelengde (210 cm) og høyde på 105 cm trekker litt ned, men med hillebergkvalitet og bombesikker konstruksjon frister!

 

Dette er å forsøke å finne en kompromissløsning i ett telt. Det er manges erfaring at man ikke kan lykkes godt i dette. Ettersom pris ikke betyr allverden, burde du etter mitt syn velge et lettere sommertelt og et tyngere vintertelt med stormmatter.

Når du sier at stommatter er overflødig vekt på et vintertelt, tenker jeg at du antagelig ikke har vært ute i sterk nok vind ennå. Da er man gjerne takknemlig for hver eneste millimeter med forankring. I tillegg er det slik at man reduserer volumet/plassen i ytterteltet på telt uten stormmatter når man kaster snø på duken. I mindre grad med stormmatter.

 

Et godt poeng ang. flere telt. Det er nettopp det jeg søker nå. Jeg skal fortsatt beholde Fjellheimen 3 Camp som mitt primære sommertelt og leter nå etter et telt som blir vinterteltet mitt, men som jeg også kan benytte om sommeren (altså vil jeg gjerne ha et lett et).

Joda, stormmatter har sikkert et godt bruksområde, jeg har bare ikke funnet det enda. Men fint at du gir konkrete eksempler! Bra med belysning av den andre siden av saken i en slik tråd ;)

Nærmeste jeg kommer stormmattebehov må ha vært i sommer med liten storm og dårlig pluggfeste. Med steiner som forsterkning var det ikke noe problem, men uten steinene ville det vært verre (også med stormmatter vil jeg tro). 

 

Exped Orion er utrolig vindstabilt så lenge vinden treffer riktig (som i de aller fleste tilfeller handler om å sette teltet rett;).  Så lenge vinden følger den tverrgående buen som ligger over tunnelformasjonen, er Orion en sikker vinner. Om vinden kommer inn fra fotende eller hodeende blir det relativt fort flatpakket. Det er i alle fall min erfaring. 

 

Interessant innspill. Det samme gjelder strengt tatt for mitt Fjellheimen 3 Camp (selv om det har tålt skikkelig juling av sidevind også), så er rimelig vant til å ta hensyn til vindretning.

Ser ut til å ha godt med bardunerfester - også på "langsidene", så burde vel få det til å stå rimelig støtt iallefall ;)

Hvordan synes du det er til vinterbruk med tanke på ventilasjon og liggelengde?

 

 

Allerhelst skulle jeg kjøpt 3 telt; et dedikert vintertelt som er tyngre og et nytt lett kuppeltelt (3 sesongs) og et nytt superlett solotelt. På sikt gjør jeg også kanskje akkurat det, men foreløpig er jeg altså på jakt etter et lett kuppeltelt med lang nok liggelengde og høyde som kan egne seg bra til vinterbruk :)

 

Nok en gang: Takk for mange bra innspill og kommentarer! :)

Tar gjerne imot flere!

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion 2 extreme, som jeg har, virker ganske ok med tanke på plass vinterstid. Vi har vært 3 personer inni teltet to netter på rad. Ingen av oss er særlig svære (rett rundt 1.80 alle tre), men det gikk fint å sove komfortabelt 3 stk. Da hadde vi med et annet telt vi brukte som spise- og samlingstelt, så vi fikk ikke et helt realistisk bilde av Orionen alene som bosted. For min del hadde jeg bra plass i hodeende og fotende med vintersovepose. Ventilasjonen er grei. Blir det veldig kaldt og vindstille legger det seg frossen kondens på innerteltduken, men den eneste gangen jeg har registrert store mengder var da vi var 3 i teltet. 

 

Jeg har spekulert litt i om sidevinden blir verre for Orionen siden det har en veldig høy tverrbue. Jeg er ikke fysiker, men jeg ser for meg at den er mer nyttig når vinden følger den heller enn å krysse den. 

 

Etter at Orionen gikk på en smell kjøpte jeg en Tarra. Det er et svært solid telt, så langt jeg kan se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Orion II, og er kjempefornøyd til tre-sesongsbruk. Selv om jeg knakk en stang da det plutselig kom en voldsom vindkule... På vinteren er det altfor lite(smalt) til to personer i store vinterposer, selv om vi fikk sove alle sammen den natta vi lå tre inni der. Personlig syns jeg forteltene er litt små til matlaging og litt bagasje på vinteren, og duken går ikke langt nok ned mot bakken i forteltene, så snøen må være av helt riktig kvalitet for aat man skal kunne spa opp snø, og så grave ut kuldegrop, uten at alt kommer rasende inn. Jeg har vurdert å sy stormmatter rundt forteltene kun for å forenkle kuldegropgravinga. Ville valgt noe annet til vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

Kort liggelengde (210 cm) og høyde på 105 cm trekker litt ned, men med hillebergkvalitet og bombesikker konstruksjon frister!

&nbsp;

Hugs at det er stor forskjell på liggelengde i eit telt med rette endeveggar og telt med skrå endeveggar. Eg er sjølv 1,9m og har aldri plagast av liggelengda i Tarra, men har erfart at 2,2m er ein halvmeter for lite i eit telt med skråvegg i eine enden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.