Gå til innhold
  • Bli medlem

fiske fra gummibåt


jsk

Anbefalte innlegg

Jeg er en frilufts glad ung mann som er lei av å stå med stanga i handa og ikke få så mye som ett napp. Det er i allefall veldig kjedelig når man ser de som fisker fra båt dra opp fisk på fisk. Sant skal sies, jeg er en skikkelig lykkelig amatør når det kommer til å fiske, har fisket hele livet. Men jeg er mer opptatt av naturopplevelsen enn fisking, derfor har jeg forblitt en amatørfisker. Jeg driver nå å ser etter en gummibåt for å bruke til fisking, prisene spriker like mye som ett stygt kutt i hånda. Hva bør jeg se etter? Fungerer de til å ha med bikkja i, eller bør jeg da gå for en alley kano? Om vi dropper bikkja, er de holdbare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare testet alpackaraft av slike. Vært på tur med den med bikkja men bare fisket fra den når hu stod på land. Litt dårlig plass ellrs.

de er dyre men tåler mye. Padles som kajakk. Enklere med ally eller annen kano med bikkje ombord. Men de er til litt forskelig bruk. Ally veier 20 kilo, alpackaraft veier 2,5-2,7 kilo. Så starter men nær bilvei er kano fint, men med alpackaraft kan man bære den med i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være gummibåt? Er det pga transport, lagring eller fordi du skal dra den med på fjellet?

 

Har selv en oppblåsbar kajakk av typen Advanced Frame som jeg bruker til fisking. Tyngre enn en alpackaraft, men også mer som en skikkelig kajakk. Hadde jeg kjøpt i dag hadde det imidlertid blitt en alpackaraft siden den er lett nok til å tas med på kombinerte fot og padleturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Sevylor Colorado. Stødig som danskebåten, og helt sikkert fin som fiskekano. Har hund selv, og det går bra i denne båten. Bretter sammen et gammelt liggeunderlag som hunden kan sitte på, men er neppe nødvendig. Men passe på at man husker at det er en oppblåsbar gummikajakk når men holder på med kroker, kniver og annen skarp redskap. :)

Edit: Lagt til link

Gammel tråd om Sevylor Colorado

Endret av Jegerjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerjente: den har jeg kikket litt på, den høres bra ut.

Kommer jo ikke til å fiske med bikkja i båten, hun har ikke helt skjønt at den kroken er til fisken. Og ikke noe hun skal hente til pappaen sin. Så det viktigste er egentlig at den kan transportere bikkja så får hun heller stå på land og skremme fisken til meg he he.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker fra alpackaraften med bikkja oppi. Nå er riktignok ikke bikkja tyngre enn 7kg (parson russell) og ikke-apporterende. Litt krevende er det å "lande" fisk, men det går.

Slitasjemessig trenger du ikke bekymre deg for å ha med hund, men er den stor(20kg +), kan du få¨problemer med plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at båten er solid slik at den tåler litt bruk over tid. Det at alpackaraften er såpass lett og anvendelig kompenserer litt for prisen. Men jeg får ikke bikkja i den, hun er en liten muskelklump på 32kg av en tispe goldenretriver/labrador blanding. Hun har flydd fritt i skog og berg hele livet, sånt blir det muskler av. Hun er nå 7år. Tenker redningsvest til bikkja så kan hun svømme etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.