Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotokonkurranse 2014 (Vinter)


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

afe, selv i Nord-Norge er inndelingen av året som følger: desember-januar-fabruar=vinter, mars-april-mai=vår o.s.v. Er det annerledes i sørligere strøk? Flott med fotokonkurranse, ønsker Fjellforum lykke til og håper det ender med Norges vakreste fjellkalender! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes rammen for konkurransen er topp. Om man ikke klarer å formidle noen bilder med tema "Vår" i løpet av mars/april/mai, tror jeg grunnen ligger andre steder enn rundt reglene til konkurransen... Hvorfor ikke ta det som en kreativ utfordring, hvis man er uenig i formatet? Alle stiller jo likt uansett. Gir min fulle støtte til de som ofrer mye av sin fritid til å styre med dette, kjempegøy at dere arrangerer en slik konkurranse gjennom året :)

 

Et par spørsmål:

 

Er kvadratiske bilder utelukket? Er bilder tatt med film utelukket (pga mangel på exif/dato)?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

afe, selv i Nord-Norge er inndelingen av året som følger: desember-januar-fabruar=vinter, mars-april-mai=vår o.s.v. Er det annerledes i sørligere strøk?

 

Mars og april er i alle fall vinter i fjellet her sørpå. Våren i fjellet byrjar vanlegvis ein gong i løpet av mai. Og juni er i alle fall ein vårmånad, også nede i bygda.

Klimaet i nord er nok ikkje så ille som alle nordpå vil ha det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er kvadratiske bilder utelukket? Er bilder tatt med film utelukket (pga mangel på exif/dato)?

Kvadratisk blir på grensen da det passer dårlig inn i Kallenderformatet, men det kan vell til nød godtas.  Ang hvor strikte vi skal være på det med exif er jeg litt usikker på.  Personlig vil jeg si at vi kan godta scannede bilder fra film da exif data uansett er noe som er mulig å tukle med. Det blir litt å stole på folk uansett men vi sjekker litt ekstra opp om vi legger merke til noe som skurrer.     Kommer tilbake til det om vi kommer fram til en annen konklusjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter å ha sett på bildene i avstemmingstråden så virker det for meg som om flere av bildene har farger som er litt unaturlige. Typisk noe man opplever hvis bilde har feil fargeprofil, type Adobe RBG, de bildene jeg sjekket har sRGB profil så jeg antar det ikke er forklaringen. 

 

Har disse bildene vært gjennom en form for konvertering før de blir lagt ut?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett på bildene i avstemmingstråden så virker det for meg som om flere av bildene har farger som er litt unaturlige. Typisk noe man opplever hvis bilde har feil fargeprofil, type Adobe RBG, de bildene jeg sjekket har sRGB profil så jeg antar det ikke er forklaringen. 

 

Har disse bildene vært gjennom en form for konvertering før de blir lagt ut?  

 

Jeg er enig. Har sjekket opp - og det er noe som er gjort feil som jeg må komme tilbake til. Når jeg tar et bilde som er sendt inn på vår epost - og legger det ut - så ser det helt OK ut. Usikker på hvorfor det er blitt slik med de bildene som @Phaser har lagt ut - men det skal selvsagt ikke være slik så det skal vi fikse.

 

@Timmey78 - bildene blir redusert til 1600 I bredden gange 1200 i høyden. (Sto tidligere på 1200x1600)

 

@Martin HJ - jeg jobber med den saken akkurat nå. For de som ikke er sponsorer er det også et par reklamer på forsiden nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forminsket bildene før jeg har lagt de ut pga av treig opplasting på linja her.  Alle er nå slettet og Jeg har opprettet en egen bruker som heter Fotokonk.  Med denne er alle bildene blitt lagt ut på nytt uten noen forandringer.  Har bare skiftet navn på filene for å kunne organisere det hele.    Ser alt ok ut nå?  

 

Det er noen som ikke har fått godkjent bildene sine.     

 

Man må være aktiv registrert bruker (minimum 5poster) 

Bildene må være tatt i oppgitt tidsrom. 

og kvaliteten må være tilstrekkelig for bruk til kalender.  Dvs at det antagelig bør være en filstørrelse på over 1 megabyte minimum.   Det har vært forespørsler om A2 kallender og da er egentlig ikke 1 megabyte nok heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser unekteleg rart ut at ein ikkje kan delta med bilder fra påskehelga i kategorien vinter. Det neste er vel at fristen for vårbildene vert før våren kjem til fjells.

 

Du får skylde på Jesus. Rart at de spikret datoen han ble født, mens kvelden han tok reper'n varierer med en måned frem og tilbake :hyper::frantics::puppeh:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påska har nok langt meir i seg enn at Jesus vart hengt på korset.

Påska er feiring av at lyset seirar over mørkret. I denne feiringa er det to ting som skjer, og som begge har med forholdet mellom lys og mørke å gjera. Dagen har vorte lenger enn natta, dette skjer etter vårjamdøger. Det andre er at det er fullmåne, altså sjølv nettene er lyse. Attpåtil feirer mange av oss denne høgtida i den lyse snøen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skylde på Jesus. Rart at de spikret datoen han ble født, mens kvelden han tok reper'n varierer med en måned frem og tilbake :hyper::frantics::puppeh:

 

 

De spikret vel datoen han tok reper'n også, men på en litt annen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Devold sponser oss på forumet med premier i fotokonkurransen med ullundertøy til en verdi av 4000,- Dette syns jeg er kjempebra.

 

Jeg tipper vi fordeler dette i 4 premier a 1000,- 

 

Det blir da andre og tredje premie i denne vinterens fotokonkurranse. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport stiller som kjent med premier for oss også - og til vårens konkurranse blir premien et av de nye lettvektsteltene til Helsport - enten et Helsport Reinsfjell -  eller et Helsport Rondane . Begge disse teltene har en verdi på ca 6000,-

 

Til høsten stiller Helsport med en av sine ekstremsoveposer som premie. Skal se på om vi ikke kan få enda flere som sponser oss med premier. Om det er noen som vet om noe så gi meg et signal - eller om man ønsker å sponse med premie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt til de bildene jeg har mottatt på epost innen fristen.  De som ikke har blitt godkjent har fått tilbakemelding. Om noen andre savner bildet sitt eller det er noe feil så si i fra så fort som mulig.  Jeg organiserer avstemming i slutten av påske.     

 

Bildene ligger her    http://www.fjellforum.no/topic/30975-fotokonkurranse-vinter-bildeavstemmingstråd/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.