Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen på villspor


Hawk!

Anbefalte innlegg

For å ikke ha fått med seg Ingebrigtsenene sine bravader de siste årene kan det umulig holde å ikke være interessert. Da tror jeg man må ha gått aktivt inn for å ikke følge med😄 Og nei, det dreier seg ikke om fotball😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (50 minutter siden):

Fotball har jeg null interesse for. Så hvis han er fotballspiller er jo det forklaringen. Hvis man mener folk er langt inne i en hule fordi man ikke ser på fotball, så har man ett temmelig spesielt forhold til fotball 🤣🤣🤣

Nei, de har ikke noe med fotball å gjøre,  referansen mtp fotball var at jeg ikke ser på sport i det hele tatt, og at en dertil oppegående person tok den dertil. Beklager at jeg tok feil. 😅 

Vi kan jo ikke alle være oppegående.

Ingebrigtsen gutta, inkludert faren/treneren, Gjert Ingebrigtsen, har vært eksponert eksepsjonelt i alle media igjennom de siste årene, så man må nesten ha tatt tiltak for å ha unngått å fått med seg denne eksponeringen. 

Dog er det noen som bare er slik, og slik er det bare.

Er ikke alle som går fått med seg seg at det har vært en pandemi pågående de siste årene, eller at Russland har invadert Ukraina. Det politiske riktige nå er å forstå dem siden der hverken er deres egen eller deres foreldres feil, det bare er slik, og slik skal det være 🤗

Men for ordens skyld, Gjert Ingebrigtsen er en ganske så eksponert person igjennom media og sosiale medier i Norge, og er således en kjent person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoten1 skrev (1 time siden):

Min tv har en av og på knapp og mulighet til å bytte kanal. Jeg fatter ikke at Monsen programmene kan skape slik engasjement.

I min nettleser kan jeg velge å lese en annen tråd dersom en bestemt tråd irriterer meg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen kunne fått med f.eks. Nils Faarlund, Dag O. Hessen,  Arne Johan Vetlesen i en runde, da kunne diskusjon rundt natur og friluftsliv blitt interessant. Samtidig vil muligens en del av de som er med nå føre til at fleire tørr å prøve.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (1 time siden):

Monsen kunne fått med f.eks. Nils Faarlund, Dag O. Hessen,  Arne Johan Vetlesen i en runde, da kunne diskusjon rundt natur og friluftsliv blitt interessant. Samtidig vil muligens en del av de som er med nå føre til at fleire tørr å prøve.

Hadde ikke vært dumt med en tur med @Randulf Valle heller, der det ble nerdet på høyt nivå om fysikken rundt alt som skjer på en tur.

Veldig enig med siste punkt der, å ha med personer som tør å vise svakheter og mentale utfordringer ifm friluftsliv kan godt tenkes å motivere flere til å prøve.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, ASI said:

Monsen kunne fått med f.eks. Nils Faarlund, Dag O. Hessen,  Arne Johan Vetlesen i en runde, da kunne diskusjon rundt natur og friluftsliv blitt interessant.

En glimrende ide! Da skulle pinadø jeg også sett på!
Men det vil selvølgelig sldri skje - slike mennesker er ikke kommersielt interessante for statskanalen.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (10 timer siden):

Monsen kunne fått med f.eks. Nils Faarlund, Dag O. Hessen,  Arne Johan Vetlesen i en runde, da kunne diskusjon rundt natur og friluftsliv blitt interessant. Samtidig vil muligens en del av de som er med nå føre til at fleire tørr å prøve.

For min del synes eg det er mange høver til å høyre desse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (12 timer siden):

For min del synes eg det er mange høver til å høyre desse. 

Jeg kan ikke komme på at jeg har sett mer enn Hessen hos statskanalen noen sinne, og det er ikke alltid folk oppsøker muligheter for å høre på folk. Jeg ville neppe oppsøkt en mulighet for å høre på noen av de Monsen har dratt ut på tur denne gang, og ble muligens noe mer positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid kjekt og se Monsen på tvn igjen. 

Personlig så nyter jeg å se på Monsen på grunn av blandingen av Monsens alltid positive aldri negative personlighet, koblet med en stor dose natur og villmark. Jeg synes det beste han har laget er Canada på tvers, det er en råhet i de episodene som er vanskelig og få i korterer turerer. Sesong 1 av Monsen på Villtur var ganske bra. Episoden med Gjert er den jeg har likt minst til nå. Finner det slitsomt med personer som er pessimistiske, klagete og lite entusiastiske. Det morsomste med episoden er hvordan det, i mine øyne, fremstår som om Monsen må trekke noen ekstra dype drag for å få fram pedagogen i seg og pushe Gjert litt. Fant det og morsomt at Monsen shippa Gjert avgårde straks han fikk muligheten med tanke på helikopterliften. (Monsen har hatt andre deltakere som har slitet hardt, som han tålmodig har pushet mye, f.eks Mikkel raska over Isen på forrige episode). 

Siden jeg hovedsakelig trekkes mot Monsen i samspill med natur og villmark, så er det nye formatet med Monsen på Villspor, som kansje bedre kunne blitt omdøpt til Monsen rundt leirbålet, litt mindre interessant for meg. Det er fortsatt et program jeg liker og se, men da jeg personlig bryr med døyt om kjendiser, så er ikke historiene til Sandra Lyng og Mikkel Niva kjempeinteressante. Men for all del, sikkert mange som er uenig i meg på dette. 

 

Endret av fjelltrollet2
Skrivefeil*
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God episode sammenlignet med forrige. Og for et sted! Ble helt forelsket i området og vil definitivt se på mulighetene for å ta en tur dit. Skal ikke spoile for de som ikke har sett episode ennå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For de som vil se hvor turene fra siste sesong går, så ligger de ute i egen artikkel på NRK for dette.
Linkene til kart med detaljerte ruter for hver tur ligger i artikkelen:
https://www.nrk.no/kultur/se-kart_-her-gikk-turene-med-monsen-pa-villspor-1.15881930

Så nettopp turen med Lisa "Stokke" i Langsua nasjonalpark, og det så jo ut som et meget flott område, så tror det må på "lista".

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (På 16.4.2022 den 17.29):


Så nettopp turen med Lisa "Stokke" i Langsua nasjonalpark, og det så jo ut som et meget flott område, så tror det må på "lista".

Kjente igjen Langsua fra tråden om Fjellski og pulk som snøsikkert og kanskje det første stedet det gikk an å dra fra Østlanbdet tidligere i vinter.. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (På 26.3.2022 den 12.56):

Og han er så pass flink til å prate med folk, at jeg tror programmene faktisk kunne blitt langt mer interessant om han fikk med seg mindre kjente folk med en historie.

Nettopp det synes jeg de løste godt i siste episode, med Christina Eriksen fra ambulansetjenesten. Hun har riktignok vært medvirkende i en dokumentarserie, men lever ikke av å være mediepersonlighet. Hun har en historie og ikke minst et hjerte for naturen.

Uansett tror jeg det er nettopp kjemien mellom Monsen og deltakeren som er avgjørende, jeg likte for eksempel godt fjorårets episode med Herman Flesvig. At de har hvertfall noe friluftserfaring og -motivasjon er også helt nødvendig. Men det er klart, man savner Monsen, Monsen og Mattis, den nye serien er blitt litt for formatisert etter min smak, man vet i stor grad hva man kan forvente.

Det beste med Monsen sine programmer er jo nettopp at det er hans turer og ekspedisjoner, det mangler en autensitet når det er noen andre som skal planlegge dem for ham. Ikke er han spesielt på villspor lenger heller, når turene må tilpasses en mindre erfaren deltaker. Skal de fortsette med dette formatet, der han tar med seg mindre erfarne mennesker ut i naturen, burde de hvertfall benytte sjansen til å lære folk i stua litt mer enn hva en høydekurve er for noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoten1 skrev (På 26.3.2022 den 22.30):

Min tv har en av og på knapp og mulighet til å bytte kanal. Jeg fatter ikke at Monsen programmene kan skape slik engasjement.når det bare er event. slå av eller velge noe annet. Det å gå på hvilke gjester som er med blir litt rart. vi er heldigvis forskjellige og står fritt til å velge hva vi vil se. Tror ingen her inne er eller har fasit på hva og hvem som er med i Monsen programmene. Er det noe eller noen du ikke liker er det bare å la være å se.

 

Nei, man kan ikke bytte kanal. For det er ingen andre som produserer programmer med Monsen. Når den ene sjansen til bra tv blir somlet bort på kjendisvas, betyr det at det er flere år til neste Monsen-program for en del av oss... Youtube har et bedre programutvalg av folk som lager eget innhold, enn NRK har innenfor natur for tiden.

Norsk Naturfilmforening (medlemmene har laget det meste av naturprogrammer dere har sett opp gjennom årene, fra Norge) har til og med skrevet et høringssvar til kulturdept. om at NRK ikke oppfyller samfunnsoppdraget sitt, blant annet fordi de har ikke kjøpt noen norske naturprogrammer fra noen av medlemmene de siste to årene. 

Forøvrig ser ikke folk på min alder så mye på TV, her er det on-demand apper som gjelder ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (På 26.3.2022 den 23.35):

Ingebrigtsen gutta, inkludert faren/treneren, Gjert Ingebrigtsen, har vært eksponert eksepsjonelt i alle media igjennom de siste årene, så man må nesten ha tatt tiltak for å ha unngått å fått med seg denne eksponeringen. 

Det er faktisk ikke verre enn å konsekvent aldri lese noen som helst sportsnyheter uansett form, format, eller farge. Hva som står i titlene på nyhetsforsiden hva gjelder sport, blir ikke registrert hos meg. Så fort det står "SPORT" så går musehjulet mitt virr virr virr 😁

Når du er passe eplekjekk hva gjelder de kognitive egenskaper til de som ikke vet hvem disse supergutta er, så tror jeg du går ut fra at folk faktisk leser noe innen sport... Eller lytter til radio, eller dagsrevyen, eller andre tradisjonelle medier der en redaktør bestemmer hva du skal få med deg. Nettaviser, SoMe, og organisk spredning gjør at man aldri får sportsnyheter opp i livet sitt. Det eneste jeg får med meg, er at Molde vant cupfinalen i helga, for jeg har mange FB venner fra Molde som deler det 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfilmeren skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk ikke verre enn å konsekvent aldri lese noen som helst sportsnyheter uansett form, format, eller farge. Hva som står i titlene på nyhetsforsiden hva gjelder sport, blir ikke registrert hos meg. Så fort det står "SPORT" så går musehjulet mitt virr virr virr 😁

Når du er passe eplekjekk hva gjelder de kognitive egenskaper til de som ikke vet hvem disse supergutta er, så tror jeg du går ut fra at folk faktisk leser noe innen sport... Eller lytter til radio, eller dagsrevyen, eller andre tradisjonelle medier der en redaktør bestemmer hva du skal få med deg. Nettaviser, SoMe, og organisk spredning gjør at man aldri får sportsnyheter opp i livet sitt. Det eneste jeg får med meg, er at Molde vant cupfinalen i helga, for jeg har mange FB venner fra Molde som deler det 😂

Jaha, jeg må gjøre en grundig rydding i vennene mine skjønner jeg. Ikke interessert i sport men klarer ikke å unngå å få med meg disse tingene likevel. Kjenner tydeligvis for mange sportsidioter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (10 minutter siden):

Jaha, jeg må gjøre en grundig rydding i vennene mine skjønner jeg. Ikke interessert i sport men klarer ikke å unngå å få med meg disse tingene likevel. Kjenner tydeligvis for mange sportsidioter. 

Klikk på ... ved siden av sportshodets navn, og velg "slutt å følge" 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner de gode Monsen turene hvor det å være på tur var det viktigste, med flott natur, dyr, fiske, bålkos og friluftslivet i fokus. Mindre talkshow og seilbåter, der finns det andre programmer.

Håper også Nrk kan sette opp flere timer med Monsen på nett tv. Ble så skuffet når Monsen,Monsen og mattis viste 10minutter av Dovrefjell, resten var seiling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det er ett bevist valg, så har jeg etter de fleste praktiske definisjoner sluttet å se TV.
Dermed har jeg heller ikke fått med meg at Monsen er på villspor igjen, sånn bortsett fra at aktiviteten i denne tråden har vært ett tydelig hint.

Tok meg tid til å lese litt i tråden, og er oppriktig overrasket over hvor skuffet enkelte er over Monsen og hvilke forventninger som stilles til hva han skal produsere.

Dvs. litt av den underliggende mekanismen kan jeg skjønne, Monsen er ett sterkt merkenavn, så noen forventninger vil alltid ligge der når navnet preger en TV-produksjon. Men verden er jo helt annerledes enn da Monsen begynte å lage TV-programmer, den gang var det praktisk talt en ny sjanger - og han hadde i praksis monopol på den type innhold. Nå har vi en overflod av tilsvarende innhold, både på TV og strømming, og mye av det kan vi nok takke Monsen for, da han åpenbart har inspirert mange. Jeg trenger ikke lenger Monsen for å se Monsen.

Så var det kjendiser på godt og vondt. Jeg må skrive noen ord om det også.. Siden jeg klarer meg uten TV, så klarer jeg meg helt fint uten kjendiser også. I tillegg så er jeg såpass heldig å ha unger som er interessert i natur og naturprogram, så de få gangene familien samles foran skjermen er det gjerne for å se naturprogram. Det er derimot hevet over tvil at når kjendiser som f.eks. Victor Sotberg er med i 71° Nord, så fører det til en større interesse for disse naturprogrammene. Og som forelder så synes jeg alt av naturprogram som utkonkurrerer f.eks Roblox, Minecraft og sosiale medier er ett kjempe pluss, selv om det involverer kjendiser. 
Så selv om disse kjendisene kanskje skremmer bort puristene og Monsens ur-publikum, så er det kanskje ett akseptabelt kompromiss og ett effektivt verktøy for å nå ut til ett nytt publikum og få flere interessert i natur og naturopplevelser? Vi andre kommer jo til å oppsøke naturen uansett. Og kanskje til og med smugtitte på programmene..

Som en personlig anekdote, litt på sidelinjen, så husker jeg fra den tida jeg selv fulgte med litt på TV at jeg ble mer interessert i 71° Nord igjen når de begynte med kjendisversjonen. Ikke fordi kjendisene interesserte meg, men fordi hele programmet endret seg fra å handle om allianser og taktisk spill, til samarbeid, samhold og naturopplevelser.
Og jeg kjenner meg igjen i podcast-analogien ovenfor. Selv om kjendiser stort sett er helt irrelevante for meg i sin innarbeidede rolle, kommer de som regel positivt ut av slike program. Du kommer litt tettere innpå og bak fasaden, og kan av og til lære noe nyttig av- og om mennesker og mennesketyper med helt andre interesser og veivalg i livet. Noen har gått fra tilnærmet idiot-status til å rett ut imponere meg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfilmeren skrev (3 timer siden):

Det er faktisk ikke verre enn å konsekvent aldri lese noen som helst sportsnyheter uansett form, format, eller farge. Hva som står i titlene på nyhetsforsiden hva gjelder sport, blir ikke registrert hos meg. Så fort det står "SPORT" så går musehjulet mitt virr virr virr 😁

Når du er passe eplekjekk hva gjelder de kognitive egenskaper til de som ikke vet hvem disse supergutta er, så tror jeg du går ut fra at folk faktisk leser noe innen sport... Eller lytter til radio, eller dagsrevyen, eller andre tradisjonelle medier der en redaktør bestemmer hva du skal få med deg. Nettaviser, SoMe, og organisk spredning gjør at man aldri får sportsnyheter opp i livet sitt. Det eneste jeg får med meg, er at Molde vant cupfinalen i helga, for jeg har mange FB venner fra Molde som deler det 😂

Eplekjekk og eplekjekk.

Om du tar deg ett minutt å lese hva du faktisk har skrevet selv, så bekrefter du faktisk bare påstanden min. 

"så man må nesten ha tatt tiltak for å ha unngått å fått med seg denne eksponeringen."

Du beskriver faktisk tiltaket du gjør 😂

Og det er greit det, bare finner det litt merkelig i dagen sammfun der man blir eksponert for nyheter igjennom hele dagen at man ikke hadde fått med seg hvem det var.

Med mindre man som sagt ikke gjør som deg og gjør tiltak for å ikke bli eksponert for nyhetene. 

Vet ikke helt hvor du fant indikasjon på at jeg disser kognitive evner, men du har jo tildels bekreftet at dette kanskje er tilfelle for deg selv, all den tid du skrev innlegget ditt uten å få med deg hva svaret ditt faktisk betydde 😏

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting folk tydeligvis glemmer er at Monsen snart bikker 60 år (født i 1963). Ut fra kommentarer her virker det som om heltedyrkerne av Monsen fortsatt tror han er 25 (eller 38 som han var da han krysset Kanada) og kan gjøre hva han vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (8 timer siden):

En ting folk tydeligvis glemmer er at Monsen snart bikker 60 år (født i 1963). Ut fra kommentarer her virker det som om heltedyrkerne av Monsen fortsatt tror han er 25 (eller 38 som han var da han krysset Kanada) og kan gjøre hva han vil. 

Takk. Har tenkt akkurat det samme og der kom du meg i forkjøpet. Det er en helt naturlig overgang til litt mildere turer med noe mer moderat innhold enn tunge ekspedisjoner. Og han sier det jo selv, han var fysisk på topp som 37. Er da et mye bedre alternativ det han gjør nå enn å legge opp. 
Er andre som tar over og for de som vokser opp med f.eks Jens Kvernmå vil nok han gjøre mye av samme nytta for den yngre generasjon som Monsen har gjort for meg og oss på min alder. 

Endret av Joachim V
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.