Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen på villspor


Hawk!

Anbefalte innlegg

Annonse

De la ut feed fra spoten hans under sending og i sendingen ligger også track som viser hvor han gikk, men kanskje lettest å tyde om man er lokalkjent.

Han gikkfra Storbørja via Strompdalen (her så han helt sikkert hvor han var) men ikke videre over broa. I stedet gikk han opp fra Strompdalen mot sør før han dreide mot breivasselva og krysset den og holdt høyden mellom lomsdalen og middagsfjellet og ned i nordenden av Lomsdal - deretter opp henriksdalen og ned mot litlskardvatnet og stavassgården (i nærheten av gården). Returnerte samme vei - men dreide mot laksmarka . Jeg har ikke kartet foran meg når jeg skriver men rute sånn omtrentlig. Det hadde vært lettere å gå i selve lomsdalen og oppVelfjordskardet men det kunne ikke han vite...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må du forklare nærmere Grimner, venter i spenning  (før du misforstår er jeg ingen Gore eller annen tex slave og forkjemper)

 

 

Det er en scene hvor jakka henger "til tørk" på en busk sammen med et annet plagg. Noe før sier han at han er gjennomvåt. Nå - jeg vet det han tørker antagelig er kondens og at såpass mye regn gjør deg våt uansett, men det var godt å se hvordan det virkelig fungerer. Skadefryden er i retning av reklamefolkene til Gore-Tex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så helgens programmet i går, men jeg trente på sykkel innendørs. Denne gange syntes jeg at det ble lagt litt mer vekt på hans avgjørelser: fiske eller bli varm, Lage bål eller sove lengre osv. Jeg er nå overbevist om at han har pakket utstyret sitt selv og det kun er maten og kartet som er overraskelsen.

Og så ble det Lomsdalen Visten. Det var et område som jeg på forhånd hadde tippet at de skulle bruke i dette programmet, siden det er ny nasjonalpark og fortsatt litt ukjent.

 

Når det gjelder elvekrysning av Anne Rimmen, synes jeg det er merkelig at hun ikke fikk skjære seg en stav. Det pleier vi ofte å gjøre, spesielt når vannet er stri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder elvekrysning av Anne Rimmen, synes jeg det er merkelig at hun ikke fikk skjære seg en stav. Det pleier vi ofte å gjøre, spesielt når vannet er stri.

Elvekrysningen var jo ikke akkurat av det brutale slaget. Ellers har han vel sagt i en chat at han valgte støvlene fra boden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var et bra program, som viser noe av problemene med navigering i et skogsområde, med store myrer. Det er ikke så lett, selv med vanlige kart og kompass. Og det eneste han hadde å gå etter var vann og vannveier. Han var heldig med været, dette hadde ikke gått i tåke, eller med dårlig sikt (les: sol), uten kompass. 

 

Alle som har vært en del i naturen vet, at kartene (1:50 000) ikke bestandig stemmer med virkeligheten. Og at det som ser ut som liten elv, kan være en av flere bekker. Og bekker som er avmerket, kan være vanskelig å finne. Regner det mye, er det bekker over alt. Vann av en viss størelse er avmerket, men ikke alle. Og det hender de er feil utformet på kartet, i forhold til virkeligheten. Kartene "lyver". I fjellet (med sikt) er det gjerne noen fjellformasjoner og gjør det lettere. Skogsområder kan være utfordrende.

 

Der Lars gikk feil, planla han riktig i forkant, men gikk for langt nord. Han skulle grovt sett vestover, for å komme på sydsiden av vannet og så følge elven til vannet og til post 1. Vet ikke om han "la inn" en feil, eller om han var på "bærtur". :) Uannsett, feilen ble oppdaget og han tok en hvil. Riktig vurdering på langtur (over dager), men kunne vært problematisk på dagstur, uten utstyr for det. 

 

De gangene jeg har rotet  og blitt usikker på hvor jeg har vært, har normalt vært i slikt skogsterreng. Nå skal det sies at jeg de siste ti-årene hovedsakelig har gått dagsturer fra camp, eller bil. Og det har vært på jakt, eller jakthund trening. Da går vi normalt i en bue og skal tilbake til utganspunktet. Utnytter en dagene, kan det bli problem hvis en roter litt. En planlegger kanskje å komme tilbake i skumringen og så blir det litt kluss på tilbakeveien. Så det er litt anderledes enn turer over flere dager og med utstyr for å overnatte og kanskje en bestemt kurs å følge.

 

Programmet kunne kanskje litt oftere vist GPS trackingen og vi kunne fått noe flere vurderinger og kommentarer. Men, jeg synes dette er bra. Og nybegynnere (kanskje også andre) bør følge godt med. Jeg er ikke opptatt av hvor han er, men av landskapet (natur), hvordan han takler det og hvorfor. 

 

Editt: Vil føye til, at i slike myrområder er det vanskelig å holde kurs. En må ofte vike til en av sidene, på grunn av ufremkommelighet, eller unødig plunder. Og det kan være en grunn til, at Lars fokuserte for mye på kortsiktid fremdrift og ikke solen og kursen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen viser igjen sin klasse ved å greie å orientere seg i meget utfordrende lende. Flatt skogs-og myrterreng er vanskelig! Virkelig et par perler han campa i da. Idylliske steder ved vann og elver som plutselig dukka opp inni skogen. Jeg håper han blir sendt lengre nordover snart, er jo der den virkelige villmarka befinner seg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var en grei ting han gjorde da han hadde rota seg vekk. Nemlig å slå leir. Jeg gjør noe lignende når jeg blir usikker. Setter meg ned, får i meg noe varmt, og kansje litt mat, og får roa ned. Så er det fram med det jeg har av hjelpemidler for å finne meg sjøl og plassen jeg skulle vært...hadde en sånn opplevelse i fjor sommer. Da jeg ble snudd litt rundt i tull i tett granskog...Ikke artig når du har gått i i en halvtime og det skulle være 10 minutter til målet...og da jeg kom ut av skogen, var jeg 20 meter fra der jeg gikk inn, ha ha

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av egen erfaring at de svenske skogene kan være vanskelige å navigere selv med kart og kompass (flere årsaker nevnt i tidligere innlegg om det tema). Har til og med undervist i faget på den siden av grensa og innså da hvor vanskelig det kan være borte hos "søta bror" i motsetning til det latterlig enkle terrenget vi for det meste har her til lands. Artig å se at Monsen klarer seg bra på tross av en blunder og 10-12 km omvei før første post.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var en grei ting han gjorde da han hadde rota seg vekk. Nemlig å slå leir. Jeg gjør noe lignende når jeg blir usikker. Setter meg ned, får i meg noe varmt, og kansje litt mat, og får roa ned. Så er det fram med det jeg har av hjelpemidler for å finne meg sjøl og plassen jeg skulle vært...hadde en sånn opplevelse i fjor sommer. Da jeg ble snudd litt rundt i tull i tett granskog...Ikke artig når du har gått i i en halvtime og det skulle være 10 minutter til målet...og da jeg kom ut av skogen, var jeg 20 meter fra der jeg gikk inn, ha ha

Morsomt å se og lese hvor likt vi tenker, vi er, vi som ferdes mye i naturen. Vi vet ikke så mye om hverandre, men avgjørelsene vi tar er meget sammenfallende.  Når jeg kom i samme situasjoner, for ikke å si, når jeg blir trøtt og sliten, selv midt på dagen sa jeg til hunden min:  "Shalka!  Skal vi ta en liten snork"?  Og Shalka var bestandig enig. Etter noen få mnutter lyste min lille Akta rødt og friskt opp i fjellheimen, og snart suste det fra Wisperliten.  I mellomtiden hadde vi begge inntatt horisontalen, og  da et par skiver med prim og ett griseøre ( det siste til Shalka) hade satt fart på blodsukkeret senket roden og freden seg - lenge. Og da følltes det som Kåre Willoch en gang sa:  "Nu går alt så meget bedre".  Eller noe sånt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmescenarioet mitt er at de doper ned Monsen og lar ham våkne opp inni teltet sitt men midt i festivalcampen til Roskildefestivalen. Når han så forsøker å fyre opp bål til morgenkaffen sin kommer det vakter løpende og slukker bålet hans med brannslukningsapparat.

Spøk til side, Roskildefestivalen er et forferdelig sted og jeg håper Monsen slipper den opplevelsen. Kunne likevel vært morsomt å se ham traske rundt på en dansk strand i et program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok program fra Hærjedalen i kveld.

Men for meg alt for kjedelig natur.

Myr, skog og noen småkoller.

Gå i flere dager uten å se et eneste fjell.

Nei takk.

 

 

Ja jeg hopper nok over det siste programmet her. Venter spent på flere vestlandsepisoder.

 

Jeg synes terrenget og naturen var flott. Det er denne type terreng vi fra østlandet (som ikke har familiehytte på fjellet) er oppvokst med. Det er sånn natur vi har lært oss å fiske i, jakte i, rote rundt i og føle oss hjemme i. (I know, store ord, som jeg nok bare til en viss grad fortsatt lever opp til :hmm: )

 

Fjell er jo alltid "like", Monsen selv trodde han var på nordvest-landet når han var i Ryfylket i første episode. I går kveld visst han omtrent hvilken landsby midt i Sverige han var ved. Det er imponerende.

 

 

Ellers var det morsomt å se hvor stolt  A Rimmen var over å ha sovet alene under en tarrrrrp :D  Og hvor redd hun var for å ta på en fisk :hyper:  Det er jo virkelig ting hun burde lært og dermed lært seerne, basic ting som å sløye en fisk, håndtere en multifuelbrenner riktig, vurdere vannkvalitet, lese terrenget og planlegge ruten 1 km fremover osv

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ståsteded her i kystbjørkeskogen (krattskauen) så er det fascinerende med sånn furuskog. det nærmeste jeg kommer er ei og anna enslig fjellfuru, ja også de forjævlige plantefeltene med sitkagran...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ståsteded her i kystbjørkeskogen (krattskauen) så er det fascinerende med sånn furuskog. det nærmeste jeg kommer er ei og anna enslig fjellfuru, ja også de forjævlige plantefeltene med sitkagran...

 

Veldig enig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...., ja også de forjævlige plantefeltene med sitkagran...

 

Forjævlig er rett ord, ja. Og jeg må beskjemmet innrømme at jeg i min ungdom fikk betalt for å plante sitka i regi av kommunen. I ettertid er det lett å se at det var miljøkriminalitet vi drev med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.