Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen på villspor


Hawk!

Anbefalte innlegg

Annonse
Den 10.12.2016 at 21.04, Miamaria skrev:

Rimmen ut med kompass igjen? Why?!

Fordi det er flere (norske folk), som trenger en påminnelse om kart og kompass er viktig! At hun som "grønnskoling", ikke klarer oppgaven uten hjelp og litt flaks, er da greit. Oppgaven er da ikke så enkel, som noen her later til å tro. Tror det er flere her på forumet, som ville fått problemer! Tror også at det på forumet, er flere som tilbringer mer tid på internet, enn de er i naturen.

Rimmen er en bra progrmleder, ikke noe friluftsmeneske (tross klærne og "girly" vesen), men hva så?. At hun er søt og blid er ikke noe bakdel, samme med hennes uerfarne innsikt i friluftsliv. Det  viser problemer nybegynnere og uerfarne hvilke problermer, som kan oppstå Og hva de bør lære seg. For mange stoler på GPS.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Tiur3 said:

Fordi det er flere (norske folk), som trenger en påminnelse om kart og kompass er viktig! At hun som "grønnskoling", ikke klarer oppgaven uten hjelp og litt flaks, er da greit.

Helt greit ja, men det var morsommere første gangen. Når de gjør akkurat det samme for andre gang, i kjedeligere utgave enn første gang, så er det mindre greit. Men nå var han nye fyren noen hakk kjedeligere enn Trond, det har vel litt av skylda for det siste.

Hjelpeløse Rimmen prøver ting synes jeg fungerer greit nok, men de burde variert bruken av henne mer synes jeg. Tidlig å resirkulere ideer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, REs skrev:

 Kunnskapene om bruk av kart og kompass ligger langt under middels hos de fleste deltakerne. Dette er nok også ganske representativt for befolkningen generelt. Selv begriper jeg ikke hva som skulle være så vanskelig med dette, men det er vel med kart og kompass som med sykkel. Har man først lært det en gang så kan man det (tror du kanskje), men ved å praktisere kunnskapen så blir man bedre og bedre.

Er i utgangspunktet enig, i ditt inlegg. Og at 71 grader nord deltagere, ikke kan mer om "basic" kart og kompass, skuffer meg. Tror nok sammenligningen med sykkel og kart/kompass, er litt feil. :( Husker min første introduksjon om kart og kompass på 60 tallet (Folkeskolen og 7 klasse.), en meget kort forklaring i klasserommet. Men en positiv gruppeoppgave i naturen etterpå, hvor vi skulle finne en "post", alla Rimmen. Vanskelig nok i tett skog og da vi var oppdelt i grupper, hvor dominante fikk medhold, usansett hvor ille forslagene var. Tror jeg og flertallet lærte lite av det! :( De færreste kunne sette en korrekt kurs og lese terreng på kartet, viste vi lite om.  Usikker på om dette, har vært en del av opplæringen i ettertid. Mitt intrykk, er at befolkningen kan "lite og ingen ting" om kart og kompass. Gjelder nok mange her også, tross noen polfarere og folk med god erfaring, som uteblir med sine kommentarer.

Når folk begynner å sykle, så sykler de fleste daglig og de lærer for hvært minutt.  Mens for kart og kompass, så lærer en pr gang, da en selvstendig setter kurs og gjennomfører turen aleine. Ganske stor forskjell! Minutt, kontra pr. gang! Og jeg er usikker på hvor mange her på forumet (som uttaler seg), som er kompetenet med kart og kompass, på en tur aleine. 

Jeg tror det med fordel komnne vært ennå mer, om kart kompass og det å lese terrenget, som en "folkeopplysning" da programmet er poppulært i befolkningen. Kanskje et eget program. Skulle gjerne sett mer av naturen og hva Monsen gjør både i leier og underveis, men det hadde blitt et dyrere program.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PerAw skrev:

Bra episode, men matsmakingen var bra kleint, eller hva? :) 

 

han fikk da fisk. :) Men, her er tid et aspekt og et poeng! Og selv om vi i ettertid, vet at Monsen hadde god tid, er tid et poeng. På vanlig tur med lite mat, blir matsanking prioritert, av de som satser på det. Jeg har dårlig fiskelykke, så jeg satser aldri på matsanking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tiur3 skrev:

Mitt intrykk, er at befolkningen kan "lite og ingen ting" om kart og kompass.

Enig. Og jeg mistenker at mobiltelefoner med GPS har en del av skylda. "Alle" stoler på teknikken. Og denne reklamen fra Telenor hjelper heller ikke. Her gir reklamen inntrykk av at kart og kompass er ut:

 

Endret av Hege P.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

 Når de gjør akkurat det samme for andre gang, i kjedeligere utgave enn første gang, så er det mindre greit.

Hjelpeløse Rimmen prøver ting synes jeg fungerer greit nok, men de burde variert bruken av henne mer synes jeg. Tidlig å resirkulere ideer.

Den oppgaven er vanskeligere, enn mange her på forumet later til å tro. Tror det er kun et lite fåtall av forumets medlemmer (aktive), som hadde klart dette. Ser nå bort fra Rimmens tragiske forsøk. Oppgaven var nok for vanskelig, for en "grønnskolling".

At en "stand-ind" kar, har en annen tilnærming, synes jeg er greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tiur3 skrev:

Er i utgangspunktet enig, i ditt inlegg. Og at 71 grader nord deltagere, ikke kan mer om "basic" kart og kompass, skuffer meg. Tror nok sammenligningen med sykkel og kart/kompass, er litt feil. :( Husker min første introduksjon om kart og kompass på 60 tallet (Folkeskolen og 7 klasse.), en meget kort forklaring i klasserommet. Men en positiv gruppeoppgave i naturen etterpå, hvor vi skulle finne en "post", alla Rimmen. Vanskelig nok i tett skog og da vi var oppdelt i grupper, hvor dominante fikk medhold, usansett hvor ille forslagene var. Tror jeg og flertallet lærte lite av det! :( De færreste kunne sette en korrekt kurs og lese terreng på kartet, viste vi lite om.  Usikker på om dette, har vært en del av opplæringen i ettertid. Mitt intrykk, er at befolkningen kan "lite og ingen ting" om kart og kompass. Gjelder nok mange her også, tross noen polfarere og folk med god erfaring, som uteblir med sine kommentarer.

Når folk begynner å sykle, så sykler de fleste daglig og de lærer for hvært minutt.  Mens for kart og kompass, så lærer en pr gang, da en selvstendig setter kurs og gjennomfører turen aleine. Ganske stor forskjell! Minutt, kontra pr. gang! Og jeg er usikker på hvor mange her på forumet (som uttaler seg), som er kompetenet med kart og kompass, på en tur aleine. 

Jeg tror det med fordel komnne vært ennå mer, om kart kompass og det å lese terrenget, som en "folkeopplysning" da programmet er poppulært i befolkningen. Kanskje et eget program. Skulle gjerne sett mer av naturen og hva Monsen gjør både i leier og underveis, men det hadde blitt et dyrere program.

Grunnen til at jeg nevnte sykkel er fordi de fleste av oss lærte å sykle en gang i barndommen og brukte vel sykkelen en god del da, men senere, etter at vi fikk lappen på bil og senere også familie så ble det nok ganske lite sykling i en periode, men vi kunne jo sykle. Så nærmet vi oss 40 års krisen og skaffet oss ny sykkel, gjerne en dyr fin en med breie dekk, og ambisjonen var å sykle Birken eller et eller annet turritt. Fremdeles kunne vi sykle, men det å mestre sykkelen i stor fart på dårlig vei og gjerne også i terreng var noe helt annet enn å trille rundt i nabolaget eller til og fra skolen, 20 år tidligere, i et bedagelig tempo sammen med venner, var noe helt annet. 

Slik er det gjerne med kart og kompass også. Vi lærte det som barn, på skolen eller i speideren, og var kanskje med på noen få o-løp som tenåring, men når vi mange år senere plutselig står der, midt i naturen, og skal bevise for venner eller familie at "hvis ikke Lars Monsen hadde vert først så hadde det vert meg som var på tv", Da er det ikke sikkert at vi mestrer kart og kompass i den grad man burde. Det er ikke så vanskelig å ta ut en kompasskurs, men det å kunne overføre det man ser på kartet til det man ser i terrenget, eller omvendt, er ikke like lett uten lang erfaring.

På lørdag var jeg invitert til feiring av en venns 60 års dag, og noen av gjestene kunne da fortelle at de hadde vert med jubilanten på tur, tur som etter grundig planlegging og noen konferanser med medlemmer av Turistforeningen, skulle bli årets happening. Det viste seg derimot at verken utstyr, kondisjon eller kartkunnskaper stod i forhold til ambisjonene, og turen var derfor blitt mer et traumatisk mareritt enn en flott naturopplevelse. 

Du kommer langt med tro, men ute i naturen så bør du helst vite.

Det blir lett som med den mannen som gikk til legen for å få hjelp til å komme ned i vekt, og legen foreslo fotball. Det hadde mannen ingen tro på for han hadde sett alle kampene av betydning de siste årene, men like vel var han bare blitt fetere og fetere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REs skrev:

Grunnen til at jeg nevnte sykkel er fordi de fleste av oss lærte å sykle en gang i barndommen og brukte vel sykkelen en god del da,

Slik er det gjerne med kart og kompass også. Vi lærte det som barn, på skolen eller i speideren, og var kanskje med på noen få o-løp som tenåring,

Tror nok du overvurderer, hva andre lært på skolen i speideren, o-lag og lignende. :) Jeg lærte IKKE å bruke kompass på skolen, etter den korte inføringen og ingen repetisjon. Da vi (to) vokste opp var nok speideren, ganske poppulær. Men selv da, var det nok ikke så stor andel av befolkningen som deltok der og så lenge, at de lærte å bruke kompass. Hverken jeg, eller noen av mine bekjente gikk på speideren. Kjenner heller ingen som har deltatt i noe turorientering, eller løp. Og slik tror jeg det er med flertallet av folk i Norge. De vet knapt hva et kompass er! Tviler på om Rimmen noensinne har lært det: Og da blir sammenligningen med sykkel ganske feil, fordi en aldri har lært å bruke kart og kompass tidligere. Blir vel også litt feil å sammen ligne en ting som en godt innlært balanse og en teknisk ting, som det å bruke kompass. Det siste blir vel som, å huske regneregler en lærte på skolen, men senere aldri har brukt.

For meg personlig så tok det vel ca 20 år, fra jeg først hadde kontakt (tatt i, en gang) med et kompass og til jeg selv kjøpte et, Tross at jeg vokst opp nær skog og mark og det var både lekeplass og turområde - sommer som vinter. Og jeg måtte nok lære meg å bruke kart og kompass selv. Nei det er ikke vanskelig å stikke ut en kurs, hvis en kan det. :)

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tiur3 skrev:

Tror nok du overvurderer, hva andre lært på skolen i speideren, o-lag og lignende. :) Jeg lærte IKKE å bruke kompass på skolen, etter den korte inføringen og ingen repetisjon. Da vi (to) vokste opp var nok speideren, ganske poppulær. Men selv da, var det nok ikke så stor andel av befolkningen som deltok der og så lenge, at de lærte å bruke kompass. Hverken jeg, eller noen av mine bekjente gikk på speideren. Kjenner heller ingen som har deltatt i noe turorientering, eller løp. Og slik tror jeg det er med flertallet av folk i Norge. De vet knapt hva et kompass er! Tviler på om Rimmen noensinne har lært det: Og da blir sammenligningen med sykkel ganske feil, fordi en aldri har lært å bruke kart og kompass tidligere. Blir vel også litt feil å sammen ligne en ting som en godt innlært balanse og en teknisk ting, som det å bruke kompass. Det siste blir vel som, å huske regneregler en lærte på skolen, men senere aldri har brukt.

For meg personlig så tok det vel ca 20 år, fra jeg først hadde kontakt (tatt i, en gang) med et kompass og til jeg selv kjøpte et, Tross at jeg vokst opp nær skog og mark og det var både lekeplass og turområde - sommer som vinter. Og jeg måtte nok lære meg å bruke kart og kompass selv. Nei det er ikke vanskelig å stikke ut en kurs, hvis en kan det. :)

Kanskje jeg rett og slett tror litt for godt om folk flest?518d13efdd100f44091c97f3fb627fb4.jpg

Kanskje det kommer av at jeg vokste opp på landet, der barnehage var fremmedord og byen var farlig, mor var alltid hjemme og lekeplassen vår var kulturlandskap, bondegårder og mindre fjell- og skogsområder. Stokkelandsvannet og Storåna var fiskeplass vår, sommer og høst og vannet var skøytebane om vinteren. Jeg hadde også en far som både var et friluftsmenneske og leder i speideren. men han døde dessverre da jeg var 12 år.

Mesteparten av det jeg har lært har jeg nok lært etter at han døde. Kanskje fordi jeg hadde arvet hans interesse for friluftsliv.ut.gif

Jeg lærte noe kart og kompass i speideren, ikke særlig mye, men de sådde kanskje et lite frø hos meg. Senere gikk jeg på et O-kurs i idrettslaget og var med som junior o-løper i noen år. Men mesteparten av den lærdommen og erfaringen som jeg fikk i ungdomsårene var nok som medlem av Røde Kors Hjelpekorps. 

Vi lærte også å bruke kart og kompass på skolen, men etter som jeg har forstått så var det ofte lærernes interesser som avgjorde om vi lærte om friluftsliv eller fotball i gymnastikktimene, eller om vi skulle pugge salmevers eller læres opp til å bli selvstendig tenkende mennesker i kristendomstimene. (Ja for den gang het dette faget Kristendom.)

5877476_54.jpg

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få føye til en liten ting. Tror nok Rimmen kan bruke kompass. Det er verre med navigeringen, og der er akilleshælen. Det er ikke vanskelig å lære seg og bruke kart og kompass, men å lære seg navigering er ikke fullt så enkelt. Du er ikke nødvendigvis god å bygge hus selv om du kan slå inn en spiker.

Endret av Joker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var flink til å bruke kompass og hadde stålkontroll, helt til jeg skulle navigere under vann i grumsete Oslofjorden. Her snakker vi feil bærtur. Siden har jeg aldri brukt kompass. 

Jeg har kikka litt på navigeringskurs faktisk. Har planer om å lære meg dette igjen. Jeg er født og oppvokst i en haug med kart men greit å lære å bruke kompass også. Så jeg synes det var helt gull med Rimmen på sjokoladetur. Da fikk jeg en påminnelse om at det ikke er bare bare å surre rundt med et kompass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2016 at 1:02 PM, Trond Arvid Hagen said:

Hva feiler det Trond Strømdahl, kommer han tilbake?

Jeg lurer også veldig på dette, han ser litt brukt ut i programmet (selv om det helskjegget og den nye sveisen definitivt kler en gammel kæill), så jeg satt og lurte på om han hadde blitt alvorlig syk. Jeg savnet han veldig i den siste episoden fra Finland, han er rett og slett gull å ha med. 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg trodde jeg var flink til å bruke kompass og hadde stålkontroll, helt til jeg skulle navigere under vann i grumsete Oslofjorden. Her snakker vi feil bærtur. Siden har jeg aldri brukt kompass. 

Jeg har kikka litt på navigeringskurs faktisk. Har planer om å lære meg dette igjen. Jeg er født og oppvokst i en haug med kart men greit å lære å bruke kompass også. Så jeg synes det var helt gull med Rimmen på sjokoladetur. Da fikk jeg en påminnelse om at det ikke er bare bare å surre rundt med et kompass. 

Jeg har en 2. plass i klubbmesterskap i uv-orientering, men det er en stund siden, og så har jeg vert med en gang på "Bonndilten" i Kristiansand. http://paddadykkerklubb.no/2016/06/09/bonndilten-2016/

Det er ganske stor forskjell på uv-orientering og orientering på land, spesielt hvis du svømmer og ikke ser bunnen. 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hege P. skrev:

Fikk lyst på en sånn der pedal/seil -greie jeg. Så veldig gøy ut! :)

Enig! Den så jo helt magisk ut for turer i kystnære strøk uten at man tar den helt ut med seilbåt og slikt! Første jeg gjorde var å google greia. Finnes mye artig på youtube, ekstrautstyr fra tredjeparter osv. :)
Skal virkelig vurdere en slik på sikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et fornuftig sted de satte han ut på. :D Tipper de merker pågang etter den seilfarkosten etter dette programmet ja. Jeg kjenner en som har sånn, men har aldri helt skjønt greia. Monsen fikk det til å se direkte fristende ut. Dette blir nok en av de episodene jeg kommer til å se en gang til etter hvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.