Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet - kaukasus


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har reservert plass på tur hos en av de store turoperatører til Elbrus i kaukasus.

Innkjøp av klær og div. Manglende utstyr er påbegynt. Trening, fokus og motivasjon er på topp.

Men, så kommer det som jeg går å grubler på dagen lang, nemmelig tanken på om jeg er trygg i elbrus området. Jeg har lest opp og ned på nettet, surfet mye rundt, kommet frem til at jeg ønsker å høre erfaringer til noen som har vært i elbrus området etter terrorhandlingene i 2011.

Finnes det mye anti terror politi i området? Når man er der, kan man fokusere på toppstøtet framfor å tenke for mye på sikkerhet? Er det folksomt på fjellet? Er det forhåldsvis trygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har blitt informert om at det har vært rolig i områdene rundt elbrus siden 2011. Så det hadde vært supert å komme i kontakt med noen som har vært der de siste åra.

Flere påstår at UD sin informasjon som ligger ut på nett ikke stemmer helt og ikke er oppdatert på noen år.

Jeg regner med at ambassaden i Oslo og Moskva har informasjon som er up to date.

Takk for det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen på UD sine sider er alltid oppdatert. Noen vil ofte opp de som i overkant forsiktige, men her vil meningene ofte være delte. Om du vil kan du sjekke tilsvarende råd fra land som Storbritannia, USA og Canada.

Jeg har reist i områder UD ikke anbefaler mange ganger, men noen ganger har det også vært litt farlig. Man må selv vurdere risiko opp mot hva formålet med reisen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skjønner godt at du er bekymra for sikkerheten i området, med tanke på alt man hører om i regionene rundt. Har selv planer om å reise ned til Elbrus i slutten av juni, og har i den forbindelse sjekka litt rundt. Kjenner et par russere fra tidligere turer, og disse jobber i noen av de større guidefirmaene i Russland. Har hørt litt med de om situasjonen. I følge de er sikkerhetssituasjonen i selve Elbrus-området god og stabil, har ikke skjedd noe spesielt siden hendelsene i 2011. Selv har vi snakka litt om å besøke en av byene i området etter klatringa, slik som Nalchik eller Pyatigorsk, men dette fraråda de. Ikke da det nødvendigvis er kjempefarlig, men da sjansen for at det skjer deg noe der er større. Så beskjeden fra dem, var at så lenge planen er å kjøre direkte Mineralnye Vody-Terskol, og oppholde seg i området rundt Terskol og Elbrus, så har vi ingenting å frykte! (bortsett fra å bli stoppe av politi på vei dit, som ønsker bestikkelser da;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Now the risk of terrorism in Caucasus is relatively low, because unprecedented actions of safety were performed during and before olympic games in Sochi. Also, there are no bad news about Elbrus region on russian mountaineering websites. However, Caucasus is unpredictable, and everything can happen suddenly.

But, I think, that, generally, risk of terrorism is much less than risk of natural mountain dangers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Kom over en bok om Elbrus her om dagen. Sier litt om sikkerhetssituasjonen og hvor en evt kan søke for oppdatert info, deriblant nevner de http://www.landsider.no/land/russland/. Boka er en reiseguide om alt du trenger å vite om du reiser på egenhånd eller med operatør. Har selv planer om turen på sikt og syntes jeg fikk mye og god info om det meste jeg trengte. I tillegg er den på norsk... Den heter Elbrus på ski - Europas høyeste topptur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Liten oppdatering - Nettopp kommet tilbake fra området. Følte ingen sikkerhetsrisiko, og opplevde heller ingen truende situasjoner. En god del militære-/politiposter på veien, men vi ble ikke stoppet i noen. Et tips er dog å ha en "Border zone registration" (vi hadde heldigvis det), dette fører til at man kan gå til topps på Mt Cheget, og en god del andre topper på sørsiden av dalen, noe som kan være nyttig mtp akklimatisering. Vil anbefale å bruke minst mulig tid på selve Elbrus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.