Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose, comf.temp -4 + Jerven hunter = OK vinterpose?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har enda et spørsmål angående vinterutstyr. Har orginialt greit vintertelt og pose - men har ikke tilgang til disse nå når jeg skal ta meg en liten Rondane-tur. Har dog en finfin dunpose fra Mountain Equipment - Helium 800 heter den og har comf.temp -4. Comf limit er -11. Jeg fryser lett, så dette holder jo ikke alene. Tror det er meldt ned til -10 på det kaldeste, men det er sikkert enda kaldere oppi der, en ikke-vindstille natt. Så da kommer det store spørsmålet. Har en Jerven Mini Hunter, og denne passer jeg inni. Hva med å bruke denne som grevling? Har to tre-sesongs liggeunderlag jeg tenkte å ligge på, og selv om dette blir mange reserveløsninger på en gang, men hva tror de? Hvor mange grader tror de jeg kan få ekstra med duken? Alternativet er å kjøpe en ny pose, og det er jo svært kjedelig, når man har en varm fra før. Evig takknemlig for synsing, erfaring og til og med gjetting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, har kun erfaring med jerven hunter med 70 g vattering, altså gammel type ikke primaloft. Denne fungerer som telt rundt hele hengekøya mi om vinteren ( lufter da ca10 cm i topp i begge ender) og jeg bruker da en tresesongs pose med comf temp på -2 og Biltema underlag kombinert med ullundertøy og lue. Funker for meg til minus ti. Men dette er min erfaring. Ikke ta dette som fasit. Er noe du må teste litt under kontrollerte former, men generelt er det viktig med lufting ved bruk av tett jervenstoff. Vet ikke om dette hjelper eg videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ME Helium 600. Det kaldeste jeg har brukt denne i er -24. Hadde i tillegg Jerven Hunter  rundt posen, samt en fleece pose fra sea-to-summit inni posen. Underlag av typen mammut pump mat winter. Jeg frøs ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for innspill. Nei, jeg har tenkt litt på det der med kondens, har ikke lyst til å narre meg selv heller. Får kanskje bare campe utenfor turisthyttene, eller i nærheten (har nøkkel.) Meldt mildere mye av tida, men med meldinger og fjellområder vet man aldri. Skulle gjerne likt å vite litt mer om Jerven som overtrekk, så dette blir iallefall en glitrende mulighet til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Jerven Hunter-duken min fast på alle vinterturer utenpå soveposen. Jeg brer den mest som en dyne over og rundt meg. Har den kun glidet igjen helt nederst rundt føttene. Aldri til dags dato opplevd kondensproblemer på denne måten.  Soveposen min er en Ajungilak Ascent dunpose med komforttemperatur på -9'C. Inni posen bruker jeg tykke ullester og ullfrottè longs og overdel. Jeg har aldri opplevd å fryse med dette oppsettet. Har vært under 16 minusgrader i vinter på den kaldeste turen hittil. Underlaget er solide og alltid-til-å-stole-på Ajungilak Bamse. Pleier å legge ytterklær, JIB (varmejakke) og slikt under liggeunderlaget for å få et ekstra lag luft fra snøen. Isolerer som juling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Så du opplever en enten generøs sovepose, eller ca 5/6 grader i pluss fra duken. Finfint. Har opplevd at det er best med lite tøy i soveposen, men i såpass kulde hadde jeg nesten ikke turt å ligge uten ulla. Kjenner det hadde vært stas med en skikkelig vinterpose, så mye mindre stress. Samtidig hadde det vært moro å makse på og se hvor mye denne heliumen min tåler! Klær som pluss til liggeunderlaget har ikke slått meg før - takk for den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker jo også lite tøy i soveposen. Det kan jo til en viss grad kompenseres med en lakenpose som gir 3-4 grader ekstra. Men jeg har heller ingen problemer med å sove med Forsvarets nye ullfrottè-longs og overdel. De er veldig myke og behagelige. Glemte forresten å nevne at jeg har på en balaclavahette for ekstra isolasjon rundt hals og hode. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann eller kvinne? Jeg har også en Mountain Equipment dunpose- Glacier 1000. Skal tåle -23 kalde i den, komfortemp. dame er oppgitt til -6. Men jeg er en fryspinn. Så jeg bruken minihunteren utenpå. Pluss ull. Pluss fleece. Pluss ullsokker. Pluss ullue. Og ligger på Exped 9 DownMat. Da går det greitt ned til -5 i allefall. Jada- jeg vet noen hevder at det er varmere å kle av seg, men nope- har prøvd det og og holdt på å fryse splent ihjel. Så her spørs det i hvor stor grad du er en fryspinn og hvorvidt du er mann eller kvinne- kvinner vil generelt ha det varmere enn menn. Uten minihunteren-ingen vintertelting på meg i allefall, intill det skulle ramle inn en slump penger som jeg kan bruke på en exstremvinterpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kvinne! Er derfor jeg ikke stoler på posen under hele tatt. Har opplevd å fryse i poser i plussgrader, men da snakker vi om en duk fra clas ohlson....

Posen er tjukk og god og full av dun, så er nesten overraska over at komf.temp er så høyt. Ypperlig tre sesongers pose, selv om det lett kan bli kaldt om sommeren og..dog sjelden minus. Har vel ikke noe annet valg enn å vente og se hvordan det går. Med klær, lakenpose, solid og jervenduken kan det bli trangt au, og det hat jeg iaf erfart at er noe skikkelig herk. Legger til at teltet mitt et et tre sesongers telt- og der har du et usikkert prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposen din er ikke fullt like varm som min ser jeg- og min synes jeg er en ypperlig 3-sesongspose sjøl om den markedsføres som vinterpose.......Sørg for at du har bra liggeunderlag. På snø fikk jeg tips om å ha et vanlig bamseunderlag el under DownMat- frøs i allefall ikke under sist telting på snø (men d var mildt da)- måtte til og med hive av med mellomlaget i løpet av natta. Og hiv i den fettrik kost før du legger deg- det skal også hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Så du opplever en enten generøs sovepose, eller ca 5/6 grader i pluss fra duken. Finfint. Har opplevd at det er best med lite tøy i soveposen, men i såpass kulde hadde jeg nesten ikke turt å ligge uten ulla. Kjenner det hadde vært stas med en skikkelig vinterpose, så mye mindre stress. Samtidig hadde det vært moro å makse på og se hvor mye denne heliumen min tåler! Klær som pluss til liggeunderlaget har ikke slått meg før - takk for den!

Liggeunderlag er jo kanskje nøkkelen her. Har ikke frosset en natt på fjellet etter at Exped Downmat kom i hus. 7cm holder nok til det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå i -5 med Helium 400 inni Fjellduk Extrem uten for. Etter 3 timer våknet jeg iskald og gjennomvåt. Posen måtte tørkes etterpå. det ble bestilt ny pose etter dette. WM Badger som har komfor -4 limit -10 hvor jeg da bruker Heliumen inni da badger er stor. Fungerer bra, men jeg våknet i -18 og var da kald. Hadde ull og silkepose. Nå er jeg en fryspinne jeg også.

 

Har tynt celleplast under Expeed Downmat 9WL. Uten celleplast under blir jeg kald....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist eg var i Rondane gadd eg ikkje drasse med meg Jan Mayen posen og det tjukkeste underlaget. Tok i staden ein tresesongs dunpose rata ned til -7 for kvinner samt ein tynn syntetsommerpose med comfort 10 utanpå. Låg på mi datters Exped downlite 5, dog med matcover utanpå. Dette holdt fint. 20 minus var kaldeste natta. Bredde over meg hunteren, men det blei for varmt. Låg åleine i teltet, på i posen hadde eg nettingull, knevarmerar (mykje varmetap frå knehasane) fotposar og lue. Ekstra jakke under rompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Takk for alle svar! Hm, her er det bare å prøve seg fram, altså. Fjellduken jeg har, har jo primaloft-for, antok at det ikke lagde så mye kondens. Men kanskje det er bedre å ta med en annen sovepose, sommerpose feks, og kanskje ha Fjellduken som reserve. Men da snakker vi om sekken full av tre ulike poser. Er meldt mildvær, men det stoler jeg nesten aldri på. Har en sommerpose, og en annen tre sesongers syntetpose med komf.temp 0 grader (løgn og bedrag dog! Bikkjekald i 0 grader...)

Liggeunderlag er sikkert greia her ja, Har en Exped luftmadrass pluss en sånn halvfora+luft matte. Sammen blir det nesten 10 cm over bakken....Med litt yttertøy og stasj bør det holde.

Dette blir spennende! Er alltids mulig å låse seg inn i hytta da, om det skulle bli krise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en veldig god ide å ta med en sommerpose å trekke utenpå. Et annet alternativ er å legge et fleecepledd (eller fleecepose) mellom dunposen og yttertrekket. Kondensen vil da ikke sitte i dunposen, men lenger ute.

 

Hvis du er rett utenfor DNT-hytta er det jo greit å teste disse tingene. så blir du tryggere på marginene til utstyret ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Liggeunderlag er sikkert greia her ja, 

 

 

Pass bare på at du ikke legger deg rett på kaldlufta.. Noen oppblåsbare liggeunderlag funker ikke på vinteren. 

Jeg bruker ikke oppblåsbart underlag. Må ha underlag jeg kan ha med meg ut på isen under fiske, eller ligge på ved siden av bål, og slippe å være redd for å brenne/stikke hull på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til ekstrafyll i soveposen:

Jeg kjøpte 2 meter rundvevd Devold Expedition og sydde igjen ene enden, og vips; lun og god innerpose til en billig penge :) Kan til og med brukes som eneste pose sjølsagt, dersom temperaturen er sommerlunken! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla! Tenkte jeg skulle gi en update:

 

Turen gikk strålende, og jeg endte med silkepose + Heliumen + en annen lett sovepose. Ble ikke kaldere enn -8, men jeg var iallefall varm og god alle netter, selv som den frysern jeg er. Liggeunderlag ble 2 tresesongsliggeunderlag, et med kun luft, et med litt vatt, pluss klær. Litt klønete å ha med to av alt, men så tar de også liten plass. Men litt irriterende å pakke ned, blåse opp og sånn med 2 underlag og 2 poser. Takk for all info her! Har lest alle tips. Er på saken med Devold-trixet helt i enden av tråden her også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.