Gå til innhold
  • Bli medlem

fiskeutsyr til innlands/fjellfiske for grønnskolling


can

Anbefalte innlegg

Mark kan så absolutt fungere det. Der det er bra bunnforhold kan 2-3 ssg splitthagl rett på sena 30 cm ovafor kroken funke bra. la det ligge et par minutter, ta inn en meter og la det ligge igjen. Å la det ligge lengre kan også fungere. Et slep bestående av skjesluk og mark kan også fungere bra, spesielt til røya. Makk og dupp er selvsagt også et alternativ. Mange måter å gjøre dette på.

Flue og dupp fungerer også. kanskje spesielt i litt grunne vann. Vanlige oterfluer, muddlere, streaking caddis virker. Og om kvelden, spesielt i ruskevær store svarte fluer.

Mark og dupp funker også bra. La duppen drive med strømmen og gjerne inn i en liten bakevje ved et bekk- eller elveutløp. 

Ørreten står ofte stille og venter på mat i slike områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar tidlig en søndagsmorgen:)

Skulle kanskje hatt en 500-snelle på UL-stanga, men den rareniumen frister veldig. Vekta er 170gram bare... Og hvis jeg vil bruke litt større stang, kan jeg bruke den snella der også. Men prinært skal denne snella brukes på UL'en..

Det er ikke alltid lurt bare å se på vekt. Kvalitetskomponenter (kulelagre osv) veier litt. Snella må også ha litt egenvekt for å balansere stanga når du fisker. Det føles ikke godt med ei lang stang og ei lita snelle med veldig lav vekt. Det kan faktisk føles tyngre å fiske med, fordi snella ikke balanserer den lange stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rare sluken avbildet i innlegget litt ovenfor kalles ganske riktig tasmanian devil eller også loftys cobra. Er en sluk som kan gi fisk når alt annet ikke funker. Jeg har hatt best resultat ved sakte innsveiving og smårykking. Ulempen er kasteegenskapene som er middels. Et tips med denne sluken er å fjerne kroken som er med og tre sena gjennom sluken å sette kroken direkte i sena. Da sklir sluken oppover sena under kjøring av fisk og fisken har ikke så lett for å falle av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Hvor mye har du da fisket med annet en disse? sannsynligvis svært lite i forhold. Man får ikke mer fisk med Sølvkroken spesial en med andre sluker.

Personlig erfarer jeg ofte at ørret biter best på mindre sildesluker(farge etter forhold), 7-18g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rare sluken avbildet i innlegget litt ovenfor kalles ganske riktig tasmanian devil eller også loftys cobra. Er en sluk som kan gi fisk når alt annet ikke funker. Jeg har hatt best resultat ved sakte innsveiving og smårykking. Ulempen er kasteegenskapene som er middels. Et tips med denne sluken er å fjerne kroken som er med og tre sena gjennom sluken å sette kroken direkte i sena. Da sklir sluken oppover sena under kjøring av fisk og fisken har ikke så lett for å falle av.

Enig i det å bytte kroken. Den har mye liv i seg. Tror den trigger rovfisk med den "vinglete" gangen. Fin på sjøørret også! Jeg bruker den ikke i elv, bare i stillestående vann.

Den kaster godt i medvind, men mot vinden blir den helt uberegnelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss har våre favoritter vi liker. De har gitt fangst før, de passer vår måte å fiske på, vi har lært oss å fiske med dem og ikke minst har vi trua på dem. Når disse så svikter graver vi i slukboksen for å prøve noe annet. Dermed prøver vi "noe annet" når fisken i utgangspunktet ikke er i bettet. Og når godslukene funker er det ikke noe poeng i å drive å bytte sluk. Resultatet er at vi gang på gang får fisk på favoritten, mens alternativene svikter.

Det er når man bevisst bryter dette mønsteret, bevisst fisker med andre sluker, bevisst varierer innsveivingsteknikk og bevisst tester nye steder at vi lærer noe nytt.

Det er første kasta på et sted som gir best sjanse for fisk. Skal man gi noe nytt en sjanse er det disse kasta man bør bruke! Biter fisken på sluk b hvis du allerede har skremt den med sluk a?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid lurt bare å se på vekt. Kvalitetskomponenter (kulelagre osv) veier litt. Snella må også ha litt egenvekt for å balansere stanga når du fisker. Det føles ikke godt med ei lang stang og ei lita snelle med veldig lav vekt. Det kan faktisk føles tyngre å fiske med, fordi snella ikke balanserer den lange stanga.

Blir å sette på en symetre 500FL på min nye daiwa presso 5'6" 1-7g.

Eller burde jeg gå for str 1000?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å sette på en symetre 500FL på min nye daiwa presso 5'6" 1-7g.

Eller burde jeg gå for str 1000?!

Nei, det er jo ei sånn kort lita stang. Der bør du ha noe smått og lett, etter min mening.

 

Det er når du kommer opp i 9 fot og lenger, at det har noe å si for balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du da fisket med annet en disse? sannsynligvis svært lite i forhold. Man får ikke mer fisk med Sølvkroken spesial en med andre sluker.

Personlig erfarer jeg ofte at ørret biter best på mindre sildesluker(farge etter forhold), 7-18g.

Blir fort de som går igjen siden de "alltid" gir fisk :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt grønn på dette så tenkte å be om råd her. Budsjett tja ikkje så dyrt at eg ikkje tør bruka det men ikkje det billigste rælet heller, noe som tåler litt uvøren bruk stanga blir sannsynligvis ikkje pakka ned men bært i handa eller festa på sekken. liker helst å prøva/ sjå på det som eg skal kjøpa så blir vel xxl eller mx sport på Raglamyr men tenkte at litt generelle råd hadde vært greit, berre å komme med konkrete også.

 

Har ei 8 fot 3 delt berkley 2-12 grams kan den brukes? eller bør eg kjøpa ny? Liker at stanga kan kaste litt langt. Snelle har eg ikkje  så det må eg ha: størrelse, prisklasse, bør eg ha 2 spoler osv tenkte å fiske med sluk, spinner, makk og kanskje med flåga og dupp.

 

Liker helst 2 delte stenger og sneller med frontbrems, kor tjukk gøt bør eg ha? tenkte kanskje å ha 2 spoler ein med multi og ein med mono, og er det noken som kan fortella meg korleis eg skal gjera da når eg skal skifta spole, svivelen går jo aldri gjennom toppringen på stanga slik at eg må alltid kutta av gøtten, er det noke eg ikkje har tenkt på der, blir mange spørsmål dette her.

8 fot, 3 delt og 2-12 gram er svært nært det jeg ville kalt en optimal stang. Du sier du liker 2-delt bedre men en 3-delt stang kan du putte i sekken, det er (for meg) en fordel.

Stangen fungerer fint til fisk på opptil et par kg, og skal vi være ærlige ligger nok mestparten av fangsten langt under 2kg.

Snelle er også greit å ha, men jeg ville gått for kun multi, siden man (ihvertfall jeg) aldri gidder å skifte. Kan heller ikke se hvilke situasjoner hvor man skulle ha lyst til å bytte. Den er tynn og tåler mye. Jeg bruker multi som tåler rundt 10-12 kg. Du fisker like godt med både sluk og supp, bare ha en hurtigkobling på så skiftet går lett.

Prisklasse snelle, tja vanskelig å si men 800-1000 holder ihvertfall. Bare ikke kjøp den for stor. Ingen vits med en snelle som takler 300meter sene, siden du skjelden har bruk for mer enn 50-100. Det blir bare ekstra arbeid og unødvendig dyrt.

Dette er ihvertfall hva jeg tenker, og jeg har som sagt en lignende stang og fisker ørret på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

50-100meter? personlig kaster jeg glatt 60 meter. så 70-80 meter sene ut er ikke unormalt. Og får men da kroket en stor fisk, så vil man ha mulighet til å kjøre denne uten å bekymre seg for å gå tom for sene. så 140-160 meter vil jeg si er en fordel.

en 8 fot 2-12g stang kan fint brukes på fisk på 5kg og, om man kan å kjøre fisken. Når det kommer til sene, så vet jeg et par tilfeller en IKKE vil ha multi. det ene er om det er steinbunn eller andre skarpe ting sena kan gnisse mot. da ryker multi for et stygt blikk. det andre er med korte/stive stenger og vilter fisk. Da har man null kontroll på fisken.

Selv foretrekker jeg mono til ferskvann.

I tillegg må det også sies at multi sene slites ufattelig fort igjennom den ytterste stangringen. Man bør da kappe av 2-3meter av multien etter et par fiskteturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

noen fordeler også. Det reduserer kaste lengden, det sliter voldsomt på stangringene og bruddstyrken blir jo da redusert til det fortommen takler. kontakten med fisken reduseres jo også. Så hvilke fordeler sitter man da igjen med? foruten tykkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fortom på et par meter reduserer kastelengden minimalt. Det minsker risikoen for snørebrudd på grunn av skarpe steiner. Det demper rykkene på kort snøre. En del mener at multi synes og kan skremme fisk. Dette elimineres. Med bruddstyrke litt under multien risikerer du ikke å slite bort mange meter dyr multi. Og istedet for å kappe bort et par meter multi pga slitasje, bytter du bare fortom. Har spoler med mye brukt multi som er flere år gamle. Funker flott fortsatt.

At multi sliter på stangringer kan forekomme, men da er det dårlige ringer. Det meste av stenger nå leveres med ringer beregnet for multi. Har stenger som er mye brukt i godt over 5 år og med multi hele tiden. Ingen problemer med slitte ringer. (En slitt ring ødelegger forøvrig multi på et blunk. Unngå å dra sluken inn i toppringen, spesielt keramiske ringer!)

Fordeler med multi er lange kast, god følsomhet selv om sluken er 50 meter ute. Godt tilslag og kroking også på langt snøre.

Mono bruker jeg til lett markfiske, spesielt i elv. Kan også være et alternativ ved ultralett slukfiske med korte kast og lette sluker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

tenkte på fordeler med multi+fortom VS mono da.

"Tykk" sjokkfortom på slike stenger koster fort noen stangringer. Ettersom stangringene er relativt små. Og knutene gjerne blir klumpete med tykk fortom.

Jeg mener ikke at ringene slites av multi. men multien slites av ringene.

Ødelagte ringer skyldes fortomsknuter som denges igjennom ringene.

 

Vedrørende kast, så vil en snelle med V formet spolekant gi like my ekstra kastelengde som å gå fra mono til multi. Disse V formede spolekantene er helt vanvittig effektive :-)

God kontakt. Ja.

Godt tilslag og kroking? Ja. Jo. Det kan gå begge veiene. Det er også lettere for fisken å røkke løs kroken selv på langt snøre. Så er nok både positivt og negativt med multi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

De aller fleste Shimano haspel snellene :-) Sonora serien og Alivio FD er vel de rimeligste. men går man opp på Nexave så får man også reserve spolen i kaldpresset aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid lurt bare å se på vekt. Kvalitetskomponenter (kulelagre osv) veier litt. Snella må også ha litt egenvekt for å balansere stanga når du fisker. Det føles ikke godt med ei lang stang og ei lita snelle med veldig lav vekt. Det kan faktisk føles tyngre å fiske med, fordi snella ikke balanserer den lange stanga.

Hvis du skal kjøpe både stang og snelle så er det ikke noe problem for da monterer du bare snella på stanga i butikken og da kjenne du med en gang om vekta passer. Har du stang eller snelle så er det bare å ta denne med til butikken og prøve noen kombinasjoner.

Du kjenner også best hvordan snella går når den sitter på stanga. Har den jevn og lett gange?

Noen sneller kan føles litt ute av balanse hvis det ikke er riktig motvekt til bøylen. Dette er vanligst på litt billige sneller.

På noen sneller kan du også merke at de liksom henger litt eller går litt tregere akkurat når spolen er på topp eller på bunn, men dette kan forekomme på enkelte eksemplarer også blant dyre sneller. Da er det bare å prøve en annen helt identisk snelle. Denne kan da være helt fin.

Det er med fiskestenger som med sko. De skal passe perfekt for å gi en god opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på fordeler med multi+fortom VS mono da.

"Tykk" sjokkfortom på slike stenger koster fort noen stangringer. Ettersom stangringene er relativt små. Og knutene gjerne blir klumpete med tykk fortom.

Jeg mener ikke at ringene slites av multi. men multien slites av ringene.

Ødelagte ringer skyldes fortomsknuter som denges igjennom ringene.

 

Vedrørende kast, så vil en snelle med V formet spolekant gi like my ekstra kastelengde som å gå fra mono til multi. Disse V formede spolekantene er helt vanvittig effektive :-)

God kontakt. Ja.

Godt tilslag og kroking? Ja. Jo. Det kan gå begge veiene. Det er også lettere for fisken å røkke løs kroken selv på langt snøre. Så er nok både positivt og negativt med multi også.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha tykk fortom.. Har du multi på 0,10-0,12, så trenger man monofortom på 0,18-0,20. Det gir ikke tjukke knuter som sliter på ringene. Har fisket i så mange år med sånne fortomsknuter, og aldri fått noen form for slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige ringer sliter på snøret og omvendt. Hakk i en keramisk toppring kutter multien tvert av!

Jeg har heller aldri opplevd at fortomsknutene ødelegger ringer, det selv om jeg ofte bruker litt tykkere fortom enn Lompa. Dette pga av at jeg fisker en del med sluker på 18-25g og da blir fortom på 0,20 litt knapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

personlig fisker jeg ALDRI med sene med bruddstyrke under 5kg. Da blir det fort alt for lett å miste sluker ved forholdsvis lette bunn napp.

og multi under 0.15 styrer jeg unna for å unngå et multien skjærer seg ned i spolen.

med store nok og bra nok stangringer, tynn nok mono og pen nok knute, så overlever vel stangringene.

sjokkfortom bør tåle min 200 ganger kastevekt. så i knutis tilfelle, minimum 5kg. Da er vi på 0.25 som minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,25 er vel ca standardfortom når jeg fisker med tyngre sluker så det stemmer godt med min erfaring.

Men å styre unna multi på under 0,15? Multi 0,15 er for meg = tungt sjøfiske e.l. Alt for sterkt og alt for stivt (typeavhengig) til ørretfiske. Korte kast blir det og.

Har svært sjelden opplevd problemene du nevner med at multien skjærer seg ned i spolen. Da er det enten snelle med dårlig snøreopplegg, eller så er multien for løst spolt på. 0,10 til lett og 0,12 til tyngre ørretfiske holder rikelig etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

har aldri opplevd det jeg heller. men nå bruker jeg jo ikke under 0.15 da. hørt mange har trøblet følt med både 0.10 og 0.12.

og om bruddstyrken skal være vesentlig større på multien enn fortomen(som i dette tilfelle er 5Kg+) så må man jo nesten opp i 0.15. berger vel med 0.12 på en del multi snører men.

 

til lett sjøfiske bruker jeg 0.17 multi eller 0.28 mono. til tyngre sjøfiske bruker jeg 0.25 multi eller 0.42 mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.