Gå til innhold
  • Bli medlem

fiskeutsyr til innlands/fjellfiske for grønnskolling


can

Anbefalte innlegg

Tillater meg å komme med et lite spørsmål jeg også. Skal gå til innkjøp av ustyr til en tredagers tur i marka nå i mail. Tanken er å kjøpe noe vassere siden. Hva mener mann om denne pakken: http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/ferskvann/abu-garcia-fiskesett-cardinalset-vildmark-6-trapper/p/1070250_1_style ? Er den helt håpløs; sett fra en ikke-entusiasts synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De der teleskopstengene er pinne stive og helt forferdelige å kaste med. Hvis du skal ha deg et sånt billigsett, så har de et annet på XXL til samme prisen: http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/ferskvann/abu-garcia-cardinalset-innsjo-7/p/1070247_1_style

 

Vil nok tro at den stanga er noe bedre, men om du har mulighet til å legge på noen hundrelapper ville jeg absolutt gjort det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mulig å fiske med, men bare så vidt. Men hvorfor i alle dager kjøpe noe billigræl å ødelegge fiskegleden med når tanken er å kjøpe noe bedre siden? Legg litt mer i snella enn stanga. shimano forcemaster til 299 hos villmarksbutikken fungerer fint. Og ei snelle til mellom 500 - 1000 så har du noe som er mye mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teleskopatang er alltid litt stivere enn en 2, 3 eller 4 delt stang og dette virker igjen inn på slukvekten.

En stang som starter på slukvekt 3 eller 5 gram burde gå bra selv om disse ikke er de vanligste blant teleskopstengene.

Det svakeste punktet på disse stengene er som regel ringene. De faller av før eller siden. Noen før og noen siden.

I ditt tilfelle så ville jeg kjøpt en liten haspelsnelle og brukt litt penger på denne. f.eks. en liten Mitchell avocett. Den trenger ikke være stor og de koster fra ca. 3 - 400 og oppover. Prøv snella på stanga og kjenn om den er for tung eller om stanga ballanserer bra med snella på.

Steller du pent med den og oppbevarer den i en tøypose eller et snellefuteral så kan den vare i 30 år uten større problemer.

Andre snellemerker kan også være aktuelle, Både Shimano , Shakespeare og Daiwa burde ha gode sneller til en akseptabel pris. Jeg har litt dårlig erfaring med en TICA snelle. Den tålte ikke sjøvann, men ellers var det en helt ok snelle til an god pris.

Om du vil ha bremsen på toppen av spolen eller på undersiden av snella er stort sett en smakssak.Personlig synes jeg at disse små snellene kler best at bremsen sitter oppe på spolen.

 

Det burde være fullt mulig å finne en 7 - 8 fot teleskopstang som holder det bruket som du beskriver til noen få hundringser.

 

En god snelle vil sannsynligvis overleve flere stenger, men hvis du ikke er av den typen som står i butikken med åpen munn og et fjernt blikk og kjenner på stenger og sneller så bør du ikke kjøpe for dyrt utstyr. Du vil aldri få noen glede av de ekstra tusenlappene du spanderer på dette like vel.

Gå i en sportsforetning og kjenn litt på utstyret, snakk med betjeningen og se om du finner noe som du har lyst på. Så går du hjem og sjekker på nettet om du kan gjøre et bedre kjøp der.

Jeg kjøpte en liten juvel av en snelle på en friluftsmesse. Selgeren ga meg en god pris siden det var siste dagen på messa. Men da jeg kom hjem og sjeket nettet så kunne jeg ha spart enda et par hundrelapper, men sånn er livet.

 

Jeg har hatt noen innlegg i begynnelsen av denne tråden angående sneller og stenger og så er det sikkert en del andre tråder med nyttig informasjon hvis du leter litt.

 

Her er to fine sett fra Jakt og fiske med samme snelle som viser hvor stor prisforskjell det kan være på to stenger.

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=64439&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Bygg+din+egen+haspelpakke

 

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=64437&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Norwegian+series+lettspinn+haspelpakke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er ikke noen spesiell flink innlandsfisker og må innrømme, at jeg av praktiske årsaker bruker en Abu teleskopstang på tur fordi den kan stå innen i den ene side av sekken. 

 

Jeg har brukt en steingammel Daiwa snelle inntil siste høst, hvor jeg byttet et par gummistøvler morkne etter 1 år. Jeg fikk returlapp fordi butikken ikke hadde min størrelse. Men de hadde en tysk DAM snelle nedsatt med 50%! Så tok jeg den i stedet for ny gummistøvler. Og fikk altså en snelle i en prisklasse jeg ellers aldri ville ha kjøpt over 1000 kr. Så det er mulig å gjøre varp.

 

Jeg har bare prøvd den noen få gange, men kaster klart lenger og den har bra gange og er fullstendig lydløs - oppfatter det som tysk kvalitet.

 

Dessverre er min erfaring fra havfiske at utstyret i sig selv ikke er avgjørende for fiskelykken. Jeg har desidert fanget mest med en Cola flaske med snøre og stor pilk. Den andre i båten med fint fiskeutstyr ble meget sur! 

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Styr unna begge de settene på xxl. Det ene er verre enn det andre. ta en titt på skitt fiske. Der finner du meget gode tilbud på Lawson Explorer stenger f.eks. Dette er MYE stang for pengene. og en rimelig Shimano snelle er mulig å finne til en 500 lapp. Alternativt en Mitchell avocet gold. Da har du et sett som du kan nyte å bruke. du kan sikkert få snellen ferdig påspolt sene også. tenker meg du ender på rundt 1000 lappen inkl frakt og sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt usikker på om jeg skal lage en egen tråd, eller ei, men forsøker å kuppe denne jeg.

Er ute etter stang som skal brukes til ferskvann jeg også, skal være mulig å bære med seg på tur med ryggsekk.

Har fått ei lett sjø/gjeddefiskestang som jeg vil bytte i ei rein ferskvannsstang. Vil heller ha ei lita og nett stang, enn ei stor og tung ei. Blir ikke de største fiskene på tur, men veit at det finnes ei svær gjedde der jeg fisker, så stanga må jo tåle et par kilo.

Får det blitt så veldig feil med dette settet? Stanga jeg har fått er kjøpt på XXL, men de har jo åpent kjøp, så er åpen for andre pakkeløsninger også.

http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/abu-garcia-best-i-test-sett-8-fot-3-15g-4-delt-stang/p/1091450_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om jeg skal lage en egen tråd, eller ei, men forsøker å kuppe denne jeg.

Er ute etter stang som skal brukes til ferskvann jeg også, skal være mulig å bære med seg på tur med ryggsekk.

Har fått ei lett sjø/gjeddefiskestang som jeg vil bytte i ei rein ferskvannsstang. Vil heller ha ei lita og nett stang, enn ei stor og tung ei. Blir ikke de største fiskene på tur, men veit at det finnes ei svær gjedde der jeg fisker, så stanga må jo tåle et par kilo.

Får det blitt så veldig feil med dette settet? Stanga jeg har fått er kjøpt på XXL, men de har jo åpent kjøp, så er åpen for andre pakkeløsninger også.

http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/abu-garcia-best-i-test-sett-8-fot-3-15g-4-delt-stang/p/1091450_1_style

 

Det er ikke så galt dette settet til ferskvannsfiske. 3-15g slukvekter er bra. Selv liker jeg litt lenger stang. Rundt 10 fot er min favoritt. At den er flerdelt som her er helt ok mtp. transport. Tror det er en bra snelle. Nanofilsnøre fungerer bra.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settet fra XXL blir du nok helt sikkert fornøyd med. 8 fot er et greit kompromiss hvis du både fisker over og under tregrensen.

 

Skal du få bedre sett på XXL må du nok opp en hel 1000-lapp, og det er kanskje ikke nødvendig.

 

http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/shimano-combo-speedmaster-xxl-rret-3-14g/p/1092338_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om jeg skal lage en egen tråd, eller ei, men forsøker å kuppe denne jeg.

Er ute etter stang som skal brukes til ferskvann jeg også, skal være mulig å bære med seg på tur med ryggsekk.

Har fått ei lett sjø/gjeddefiskestang som jeg vil bytte i ei rein ferskvannsstang. Vil heller ha ei lita og nett stang, enn ei stor og tung ei. Blir ikke de største fiskene på tur, men veit at det finnes ei svær gjedde der jeg fisker, så stanga må jo tåle et par kilo.

Får det blitt så veldig feil med dette settet? Stanga jeg har fått er kjøpt på XXL, men de har jo åpent kjøp, så er åpen for andre pakkeløsninger også.

http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/abu-garcia-best-i-test-sett-8-fot-3-15g-4-delt-stang/p/1091450_1_style

Veldig godt sett :) Dro mang en ørret på vidda i fjor! 

 

Har også en lawson norwegian 9`6 med en DAM Quick vsi snelle som jeg er veldig fornøyd med! Dog noe dyrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for å bytte stanga jeg fikk på XXL i dag, og ble litt paff av selgeren.

Det er denne jeg vil bytte: http://www.xxl.no/fiske/fiskesett/lett-sjo-gjeddefiske/abu-garcia-cardinal-kombo-sx30-903ml-7-28g-3d/p/1098340_1_style

Stanga er jo en halv kilometer lang, og i følge beskrivelsen er stanga for gjedde, gjørs, sjøørret, torsk, sei og makrell.

Jeg sa at jeg ikke ville ha noen lett sjø/gjeddefiskestang og sa at jeg ville ha noe nettere, men han mente at å kjøpe ei stang beregnet fra 3-15 gram var bare tull, i alle fall hvis jeg skulle fiske med mark, han sa at stanga ville bli for myk og at man bare fikk kastet nærme land.

 

Synes dette var litt merkelig, han sier jo på en måte i mot det de selv sier om produktene på hjemmesiden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å tråkke på noen tær, så skal det vel sies at det er svært varierende "ekspertise" hos endel ansatte i de store kjedene. Ikke morsomt å dra i land enn 400-500 grams ørret på stiv gjeddestang. Nå er ikke fiskeutstyr min spesialitet, men jeg hadde stolt langt mer på hva forumbrukerne her sier kontra en deltidsansatt på XXL :P

Hvis du virkelig vil ha god hjelp hadde jeg gått til en spesialforretning. Litt dyrere er det, men du får god service og går ut av døra med riktig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Om du skal fiske med dupp og mark så må jeg si meg enig med selgeren. Jeg har planer om å kjøpe en 13' 7-32g for dette bruket. Og da bruke 20-25g bomber dupp. Det er så klart ikke over alt en får brukt så lang stang, så kommer også til å bruke en 9' 7-28g stang der det er litt tett vegetasjon. Denne brukes også til slukfiske etter ørret. I all hovedsak med 18g sildesluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hovedsak skal stanga bli med på tur med ryggsekk og en og annen gang så skal den brukes til fiske fra robåt. Det blir som regel ikke de største fiskene når jeg fisker.

Jeg fisker stort sett med sluk, men har også sansen for å kaste ut ei markklyse med dupp. Jeg skjønner at man ikke kan få i pose og sekk, men utifra produktbeskrivelsen vil 8-fotsstanga være mer tilpasset ferskvannsfiske enn gjedde/lett sjø-stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Blei ikkje kjøpt nåken stång forige gong, men no er eg så godt igang med årets planlegging at eg trur eg får kjøpa meg ei ny, viss den eg har ikkje kan gjera nytten da.  Veit litt meir kva eg skal ha no. Den eg har er ei 9 fotar 14-40 gram, shimano nexave, eigentleg ei sjøfiskestang eg hadde fra før. Det eg eventuelt kunne tenkt meg er ei litt lengre, kastevekt kunne helst ha vært omtrent det samme, men det virka vanskeligt å finna. Hive aldri uti sånne småting på berre noken få gram så at ho skal gå så langt ned på vekta er ikkje så nøye. Har erfart at dei ein hive lengre med dei som er nettopp litt lengre. Lurte litt på denne her http://www.baardsen.no/produkt/fiskeutstyr/haspelfiske/stenger/berkley/berkley-lrs-1103-im6-11-5-30-gram skulle helst ha vært litt stivare da og det er kanskje litt råflott når eg allerede har stang for nesten tusen kr er jo ein del, men er det noken som har prøvd ho. ps, Har ei exage snella 2500 huska ikkje akkurat kor tjukk gøten er men den er tynn type fireline eller lignande.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.