Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan hund passer best for meg?


kaffeguten

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på hund. Jeg er mye på tur i helgene og trimmer ellers på ukedagene. Jeg jakter ryper, så hadde vært fint om hunden kunne vært med på dette! Har familie og venner så vil ikke ha noen enmanshund. På vinter turer har jeg pulk så hunden må være strek, så den kan dra. På sommeren hadde det vært fint om hunden kunne være kløvhund.

Jeg vet at jeg aldri vil finne en hund som har alle disse egenskapene. Jeg har vurdert pointer(ikke så fin utseende og litt tynn pels), polarhunder(kan ikke gå løs og kan ikke brukes til rypejakt) har også vurdert flere andre hunder. Hvilken tror dere blir best for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det stor forskjell på strihåret og langhåret?

I Norge er det 3 typer, som kalles Vorsteh hunder. Det er Korthåret, Strihåret og Langhåret. (det finnes andre i Europa, bl.a. Gammel Dansk Hønsehund). Til trekking domminer Korthåret og det er også den hund som trekker mest og bærer de tyngste kløver, i forhold til kroppsvekt. Uansett rase! Av renrasede hunder, domminerer de også trekkhundkjøring innen Nordisk stil og er i toppen innen barmark kjøring. Korthår har skjelden problemer med isklomper" mellom potene. Som er et problem, for de fleste andre Stående fuglehunder. Det setter seg også lite i pelsen, det smelter.

 

På strihår må du regne med klipping av hår, rundt på poter og i mellom tredeputene. Kanskje også smøre med salve. Eller konsekvent bruke potesokker på vinterstid. Det setter seg også en del snø/is andre steder, spessielt på de som er litt "bustete" i dekkhårene. På Langhår ennå mer snø/is i pels, i pels. Poter det samme, som på Strihår.

 

Men alle hunder trekker og generelt så er vorsteh rasene villige. Alle 3 jakter bra. Vorsteh kan være litt stridige, så anbefaler god og konsekvent dressur, fra de er små. Men de er gode både jakt og til friluftsliv. Trenger et aktivt liv, både fysisk (og psykisk) hele året. Så det du etterspør, får du med en vorsteh. Men vorsteh jaker ikke bare fuglevilt, den jaker også håvilt.

 

Men Pointer er heller ikke et dårlig valg. Omtrent som Korthåret Vorsteth. Ikke uten grunn at "vår" Pointer, heter Shorthaird Pointer, på engelsk. Samme bygning og de har samme aner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS! Utseendemessig har en stor pointer (ikke Black Lucky og andre små typer) og en Korthåret Vorsteh har gansk lik bygning. Ser vi bort fra farger, så er det i første rekke oversiden av nesa som er typisk. KV skal ha konveks overside, samme som andre vorsteh. Pointer har nese som er rett, men den peker litt oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er poiner/vorsteh mye sterkere en irsk setter? Setteren er jo like høy og har cirka samme kroppsvekt. Setteren er jo finere, men det kan jo bli problemer med is på potene. Ps. Kjerringa liker ikke utsendet til de kårthårete så godt! Er egentlig det samme for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. En trent KV på 26 - 30 kg, drar 2 av dagens Irsk Settere "fanden i vold". :)  Spøk til side. De fleste av dagens Irsk- og Gordon Settere, er små av vekst. Og selv de som er på høyde med en liten (til middels) vorsteh, er gjerne 8 - 10 kg lettere og har mindre å gi, når det kommer til trekking. Gennerelt så er også vorsteh noe høyere.

 

Alle hunder kan trekke, men det er ganske stor forskjell. En av grunnene til at vorsteh er mye brukt til trekking, er at de er så treningsvillige. Ikke bare løpsvillige. Og der et det stor forskjell, det er lettere å bygge opp kroppen til en vorsteh, etter min mening.  

 

Men skal dere ha jakthund og trekkhund, så IKKE velg rase ut fra utseende! Velg ut fra behov og bruksområde. Lykke til, uansett hva dere velger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter siste taler - gi blanke i utseendet, det venner dere dere til. Er nå i gang med dressur av strihår nummer 2, vurderte så vidt langhår, men fant ut at jeg ikke gadd pelsstellet. Når det gjelder pelsen på strihår så kan man nemlig unngå en del pelsstell ved å velge rett valp, dvs en som i utgangspunktet har ganske glatt pels. Tross alt er det noe tykkere pels på SV i forhold til KV og pointer, og således noe mer egnet på fjellet vinterstid.

 

Forrige strihår jeg hadde var ikke særlig høy, men bar 12-15 kilo i kløv, trakk greit 30-40 kilo i pulk (rekorden var 80 kg, men da var det ei løpsk tispe involvert), sprang gladelig 3 mil i lysløypa med meg på slep og tolererte å bli omringet av 15 småspeidere. Dog var han litt egen når det kom til jakt.

 

Bøker som gir råd om valg av valp vil ofte si noe om å velge middelvalpen i kullet, dvs ikke den som gjemmer seg bort når du kommer, men heller ikke den som prøver å rive av deg klærne, det er ganske fornuftig, og kanskje spesielt på vorsthere. Jeg har, muligens feilaktig, men basert på observasjon på dressurkurs, inntrykk av at vorsthere har hardere psyke enn en pointer.

 

Uansett; er du fersk som hundeeier - gå både valpekurs og dressurkurs, om ikke annet så hunden venner seg på andre hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det. Mine KVer er vant til å være med ute vinterstid og sover gjerne utendørs i jervenhiet, mens en bekjents GS klager lett og havner som oftest i soveposen. Har du et godt dekken i sekken som supplement klarer de fint en norsk vinter m

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pelsen på korthåret for tyn? Jeg tenker at den fort kan begynne å fryse vinterstid pp fjellet.

Pelsen "tynn" - på KV? :) Nei, den er ganske tett og skal være tett, selv om hårene er korte. Hårene er også hule, alla saueull, så de korte hårene er relativt varme. 

 

Det hjelper ikke med lange hår, når pelsen er tynn og pistrete som på en del andre raser. :)

 

Det er ikke KV eller da andre vorsteh hundene, som rømmer fjellet først, når det blir kaldt. Heller motsatt.  Nå har jeg bare en SV, men har hatt mange KV tidligere, siden tidlig på 80-tallet. Og det som fikk oss ned fra fjellet, var når det ble så kaldt at rypene forsvant. (ned i skogen, eller i dokk) Da var og er det ikke lenger noe poeng, å være der. Eller når det blåste opp, så det ikke var sikt. Og hunder jeg hadde ute i søk, behøvde ikke varmedekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare anbefale ungarsk vizsla. glem vorsteh, pointer, settere... lojal hund, som alltid holder seg nær eier, stikker ikke av og står stand langt i skauen, raskere og sterkere, men samme størrelse som vorsteh. masse personlighet, intelligent og lettlært. faktisk verdens nest raskeste hund ;) bare litt vanskelig å oppdrive her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare anbefale ungarsk vizsla. glem vorsteh, pointer, settere... lojal hund, som alltid holder seg nær eier, stikker ikke av og står stand langt i skauen, raskere og sterkere, men samme størrelse som vorsteh. masse personlighet, intelligent og lettlært. faktisk verdens nest raskeste hund ;) bare litt vanskelig å oppdrive her til lands.

Greit å reklamere for andre raser. :) Men, undrer på hvor du har informasjonen din fra. Det er ikke bare i Norge, at Vizsla er lite utbredt, også i resten av Europa! Og det er ikke så rart. Den blir ikke premiert på jaktprøver, det er en "upressis skopusser" og sart. (det er mulig at en 3.premie, har gått meg forbi) Skal en ha en skopusser, så er det bedre med en "støtende hund", med sunne nerver.

 

Raskere, sterkere? Merkelig at ingen ikke bruker den i Nordisk trekkhundmiljøet, hverken her i landet , eller i Europa. Heller ikke i hundekjøring, som barmark, er den interessant. Og verken Vizsla, eller Weimaraner, er ukjente i Norge/Norden. De har muligens et nært slektskap til Vorsteh/pointer, men på at annet nivå. Spessielt som jakthund.

 

Verdens nest raskeste? Tja.....! Hvem er den raskeste da? Og i hvilken fart har Vizslan oppnådd? Jeg vet hvem som er den raskeste hunden. Og jeg vet hvilken type stående fuglehund, som overtok tronen for få år siden.

 

Under har jeg kopiert utdrag fra begges rasestandarder i NKK, Kan ikke se, at det er samme størrelse. 4 cm på minste mankestørrelse, er ganske mye , etter min mening.

 

Størrelse på Ungarsk Vizsla:

Hannhunder: 58-64 cm

Tisper: 54-60 cm

 

Størrelse på KV:

Hannhunder: 62 - 66 cm

Tisper: 58 - 63 cm

I tilegg har trekkundmiljøet hunder på 70 +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare anbefale ungarsk vizsla. glem vorsteh, pointer, settere... lojal hund, som alltid holder seg nær eier, stikker ikke av og står stand langt i skauen, raskere og sterkere, men samme størrelse som vorsteh. masse personlighet, intelligent og lettlært. faktisk verdens nest raskeste hund ;) bare litt vanskelig å oppdrive her til lands.

 

Dette innlegget må da være en spøk...? Verdens nest raskeste hund? Hele myndegruppa er nok raskere enn en vizsla. At den alltid holder seg nær eier, det kan jeg nok se for meg. Uten at jeg ser det som noe positivt i en fuglehund. Skal ikke si noe negativt om vizslaen som rase, men det er veldig lurt å holde seg til kjente og utbredte raser når man velger hund til et spesifikt bruksområde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyhound har rekorden på 43 mph, vizslaen på 2. med 40 mph. Stemmer det, fuglehundmiljøet er jo kjent for å rope og skrike til bikkjene sine, banke dem, og sette dem i bur, evt hundegård til neste jaktsesong.. kan jo ikke ha ei "sart" bikkje da da. Hvis ikke bikkja er god nok på jakt/jaktprøver, så setter vi dem igjen i skauen, eller skyter dem, de som bryr seg de gir dem bort på finn.no, eller setter dem igjen på FOD kennelen. (litt satt på spissen, men mye sant)

 

Greit nok at vizslaen ikke er den beste jaktbikkja, men det har jeg heller ikke påstått. Tispa mi har skulderhøyde på 61 cm, og slår alltid vorsteh bikkjene hun leker med i fart og kraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor du kommer fra, men tror i hvertfal ikke du er i fra troms. Nesten alle her behandler nu bikkjene sine fint. Det er ikke en av hundre som bruker hundene slik du beskriver, men det finnes jo gale folk uansett hvor i verden man kommer.

Etter det dere sier så har jeg bestemt meg for en kårthåret vorsteh. Skal på langferie til sommeren, så tror ikke det blir hund før til høste.

Takker for svarene dere har gitt meg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyhound har rekorden på 43 mph, vizslaen på 2. med 40 mph. Stemmer det, fuglehundmiljøet er jo kjent for å rope og skrike til bikkjene sine, banke dem, og sette dem i bur, evt hundegård til neste jaktsesong.. kan jo ikke ha ei "sart" bikkje da da. Hvis ikke bikkja er god nok på jakt/jaktprøver, så setter vi dem igjen i skauen, eller skyter dem, de som bryr seg de gir dem bort på finn.no, eller setter dem igjen på FOD kennelen. (litt satt på spissen, men mye sant)

 

Greit nok at vizslaen ikke er den beste jaktbikkja, men det har jeg heller ikke påstått. Tispa mi har skulderhøyde på 61 cm, og slår alltid vorsteh bikkjene hun leker med i fart og kraft.

Ja, her var det mye rart. Du er velkommen når som helst hvis du ønsker å få korrigert kunnskapen din om fuglehundmiljøet.

 

Videre er det en pussig sammenligning å trekke fram "fart og kraft" i lek  ... og ikke i jobbsituasjoner. På fjellet i rypejakta kan Busse (ES) gå 6-8 timer i søk pr dag og legge 15-20 mil bak seg i god fart.  Hjemme bak huset kan dvergpuddelen til naboen ha mer trøkk ... det skal jeg ærlig innrømme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppned er bedre enn ingenting.. vorsteh er nydelige hunder! kjenner en god oppdretter av vorsteh i Troms, om du er interessert i å snakke med han om rasen og fremtidige kull. kjøpte nesten en valp av han i høst, men tispa mi fikk en svulst, så det ble prioritert.

post-12399-0-44029800-1394232123_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.