Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd mot trøblete knær?


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Siste fotturen jeg hadde i fjor så trøblet venstre kneet i de siste nedoverbakkene. Hadde da ikke hatt noe problemer med knærne på tidliggere turer på lenge. Nå siden det har det kun blitt skiturer og da har det ikke vært noe problem, men i dag hadde jeg en 3-4 timers fottur igjen i delvis kuppert terreng og da trøblet kneet igjen. Er redd dette kneet skal ødelegge for sommerens turer. Er ikke noe problem om jeg går på flat mark eller jevnt terreng, men på kronglete stier gjør det skikkelig vondt.

 

Noen som har noen gode råd? Enten til hvor en skal gå for å få det undersøkt skikkelig eller til hvordan støtte opp kneet med diverse støttebind.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å undersøke om du trenger spesialsåler, som støtter opp fotbuen under foten.

Hadde problemer med det ene kneet for 15 år siden. Etter at jeg fikk slike såler har jeg ikke hatt problemer i det hele tatt.

Har et par bekjente som har hatt samme resultat med slike såler. Vet ikke om det er riktig, men han som lagde disse sålene påstod at 1/3 av alle føtter er "feilkonstruerte" ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å undersøke om du trenger spesialsåler, som støtter opp fotbuen under foten.

Hadde problemer med det ene kneet for 15 år siden. Etter at jeg fikk slike såler har jeg ikke hatt problemer i det hele tatt.

Har et par bekjente som har hatt samme resultat med slike såler. Vet ikke om det er riktig, men han som lagde disse sålene påstod at 1/3 av alle føtter er "feilkonstruerte" ;)

 

Er det ortopedsåler du bruker da? Jeg var hos ortoped for å sjekke, men han mente at jeg ikke trengte noen spesialsåler. Fotbuen min er noe lav, men ikke så lav at jeg er plattfot. Han anbefalte forøvrig å bruke noen såler med litt mer oppbygning enn vanlige såler, men det har jeg ikke prøvd enda.

 

Pleier vanligvis bruke vandrestaver, men gjorde ikke det i dag siden det egentlig bare skulle være en kort tur uten oppakning, men angret på at de ikke var med når kneet begynte å trøble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste fotturen jeg hadde i fjor så trøblet venstre kneet i de siste nedoverbakkene. Hadde da ikke hatt noe problemer med knærne på tidliggere turer på lenge. Nå siden det har det kun blitt skiturer og da har det ikke vært noe problem, men i dag hadde jeg en 3-4 timers fottur igjen i delvis kuppert terreng og da trøblet kneet igjen. Er redd dette kneet skal ødelegge for sommerens turer. Er ikke noe problem om jeg går på flat mark eller jevnt terreng, men på kronglete stier gjør det skikkelig vondt.

 

Noen som har noen gode råd? Enten til hvor en skal gå for å få det undersøkt skikkelig eller til hvordan støtte opp kneet med diverse støttebind.

Hei Oddbjorn... min forste tanke er noe som kalles patellofemoralt smertesyndrom, en ganske vanlig knelidelse som igjen kan ha flere arsaker. Dette er bare en tanke ut fra hvordan du beskriver dette med smerter i nedoverbakker, men at ski gar bra, osv. Dermed kan det jo vare alt mulig annet ogsa.. Synes det derfor kan vare en god ide a kontakte fastlege og fa utredet dette. Synd a fa odelagt tursesongen av et vondt kne, selv om ikke tilstanden nodvendigvis er alvorlig ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt knær som har plaget meg av/på siden jeg var 12-13. Problemet mitt er at musklene mine veldig fort blir for korte, så jeg må strekke ut masse. Når jeg så plutselig bestemmer meg for en 3-4 timers fjelltur, så strekker jeg ut musklene samtidig som jeg kjører på med max belastning og får derfor bra vondt. Hovedsakelig et problem i nedoverbakker, men ulendt terreng er også et problem.

 

I fjor klarte jeg å pådra meg en betennelse i muskel/senefestene på utsiden av hoften også. Akkurat samme problem - for korte muskler. Jeg prøvde meg på betennelsesdempende, men det hjalp ikke så mye. Det som hjalp var to turer til en naprapat. Jeg ble nesten umiddelbart bedre (90% bra) og resten har gått seg til i løpet av 5-6 uker.

 

Løsningen på midt problem er å gå korte turer i ulendt terreng og strekk ut hver eneste gang jeg har gått tur. Hvis jeg ikke får gått på tur må jeg faktisk varme opp og strekke ut. Tipper jeg burde strekke ut ihvertfall 2-3 ganger i uka for å unngå problemet.

 

Mao, spørsmålet er om du har et muskulært/seneproblem, eller om du har problem inni kneet. En tur til legen vil nok hjelpe deg godt på vei. Det var legen min som anbefalte meg å gå til naprapat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet har vært diskutert tidlegare. Du finn også ein del om det om du søker på friflyt.no

 

Hadde sjølv problem med det for nokre år sidan. Sjølvdiagnostiserte det til "jumpers knee" men legen som vurderte MR bileta hella meir

mot hypokonder og/eller låg smerteterskel...

Problemet mitt oppstod kun i nedoverbakker. Flat mark og oppover gjekk problemfritt. Løysing: Gå mest mogleg flatt og oppover. For eksempel

jogging var fy fy og noko eg fortsatt unngår.

Fjoråret sette eg definitivt personleg rekord med høgdemeter iløpet av eit år og sjølv om eg kjente tendensar i kneet til tider vart det aldri noko

problem.

 

http://www.fjellforum.no/topic/21425-vonde-knær/?hl=vonde+kn%C3%A6r

http://www.fjellforum.no/topic/15347-forebygging-mot-kneskaderoverbelastning/?hl=vonde+kn%C3%A6r

http://www.fjellforum.no/topic/14044-vonde-knær/?hl=vonde+kn%C3%A6r

http://www.fjellforum.no/topic/1195-dårlige-knær-forebygging/?hl=vonde+kn%C3%A6r#entry212621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill.

 

Skal nok ta en tur til fastlegen og høre hva han sier. Har allerede tatt det opp med naprapat og ortoped. Naprapaten har behandlet meg for litt muskelstivhet, men jeg har normal bevegelighet i lårmusklene og tøyer også 3-4 ganger i uken i forbindelse med trening. Følte forresten både naprapaten og ortopeden kanskje syntes jeg overdrev litt, fikk liksom litt inntrykk at jeg bare måtte regne med litt vonde knær hvis jeg skal gå så mye.

 

Mulig det fortsatt kan være noe å hente på tøying da, tøyer jo alltid før styrketrening for å unngå skader der så burde kanskje gjort det samme før en lengre gåtur.

 

 

Løysing: Gå mest mogleg flatt og oppover. For eksempel

jogging var fy fy og noko eg fortsatt unngår.

Fjoråret sette eg definitivt personleg rekord med høgdemeter iløpet av eit år og sjølv om eg kjente tendensar i kneet til tider vart det aldri noko

problem.

 

 

Hvordan kom du deg ned igjen?  :D

 

Spøk til side. Takk for gode tips.

 

Angående knebind lurer på å prøve de med litt mer støtte. Bruker rehband på knærne på styrketrening og det hjelper godt på å holde de stabile, men det jeg bruker der er i strameste laget til å gå med i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å utrede kneskader - og du bør ihvertfall ikke få en diagnose på et internettforum :P Selv slet jeg med vondt kne i mange år. Satset aktivt på sykkel i den perioden, så jeg la mye ressurser i å finne årsaken, og av det lærte hvor vanskelig knær kan være. Jeg var hos 2-3 forskjellige fysioterapauter, 2 kiropraktorer, ortoped, en idrettslege på NIMI som var spesialisert på kne og leddskader, fastlege, samt diverse behandlingsmetoder. Det var like mange diagnoser som det var spesialister. De ble aldri kloke på meg, helt til jeg kom til en ekstremt flink kiropraktor som fant en skjevhet i hoften som overbelastet det ene kneet mitt. 

 

Etter endel behandling og mye stabiliseringstrening kan jeg løpe opptil flere mil uten å få vondt (før kunne trappa ta livet av kneet mitt). Jeg kan bære 30kg på ryggen i mange dager uten at kneet svikter! Så mitt eneste tips blir å ikke gi seg, finn flinke folk og prøv diverse behandling. Håper det går fortere for deg å finne problemet enn det gjorde for meg. Det koster endel i form av penger og tid, men det du får igjen er verdt hvert sekund og hver krone du brukte på å bli "frisk".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill.

 

Skal nok ta en tur til fastlegen og høre hva han sier. Har allerede tatt det opp med naprapat og ortoped. Naprapaten har behandlet meg for litt muskelstivhet, men jeg har normal bevegelighet i lårmusklene og tøyer også 3-4 ganger i uken i forbindelse med trening. Følte forresten både naprapaten og ortopeden kanskje syntes jeg overdrev litt, fikk liksom litt inntrykk at jeg bare måtte regne med litt vonde knær hvis jeg skal gå så mye.

 

Mulig det fortsatt kan være noe å hente på tøying da, tøyer jo alltid før styrketrening for å unngå skader der så burde kanskje gjort det samme før en lengre gåtur.

Hvis du ikke har noe problemer med bevegelighet, så har du neppe samme problem som meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til legen og be ham om å sende deg til en skikkelig undersøkelse.

Det er tusenvis av mennesker i dette landet som har jogget ihjel knærne sine. Dette skjer selv om de bruker svindyre joggesko som har riktig merke og farge og er dempet både foran og bak.

Jeg ødela menisken på en fjelltur for noen år siden. For tung sekk og for lange dagsmarsjer. (Sprukket og slitt menisk.)

Etter et par år med problemer ble kneet operert ved en spesialklinikk på Nesttun utenfor Bergen og etter det har det fungert 100%.

Uansett hva som feiler kneet ditt så bør du passe på at knærne alltid er varme når du bruker dem. Enten du går, sykler, løper eller trener styrke så må du ikke gjøre dette med kalde knær. Bruk en neoprene støtte. Den holder kneet varmt samtidig som den støtter hvis det er litt slark et eller annet sted.

Men få endelig en skikkelig sjekk med gode bilder av innsiden. Jo lengre du går jo vanskeligere kan det bli å reparere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste fotturen jeg hadde i fjor så trøblet venstre kneet i de siste nedoverbakkene. Hadde da ikke hatt noe problemer med knærne på tidliggere turer på lenge. Nå siden det har det kun blitt skiturer og da har det ikke vært noe problem, men i dag hadde jeg en 3-4 timers fottur igjen i delvis kuppert terreng og da trøblet kneet igjen. Er redd dette kneet skal ødelegge for sommerens turer. Er ikke noe problem om jeg går på flat mark eller jevnt terreng, men på kronglete stier gjør det skikkelig vondt.

 

Noen som har noen gode råd? Enten til hvor en skal gå for å få det undersøkt skikkelig eller til hvordan støtte opp kneet med diverse støttebind.

 

Kan være greit å få undersøkt litt mer hos lege/fysioterapeut hva årsaken er eller kan være.

Kan f.eks være dette: http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kne/patellofemoralt-smertesyndrom-2730.html?page=all

//sitat:

"Symptomer

Hovedplagen er smerter i kneet. Smerten er lokalisert bak, rundt eller under kneskålen. Noen ganger kjennes smerten også i knehasen. Smerten er typisk dump og verkende, men noen ganger er den akutt og sterk. Smerten forverres ved gange eller løping nedover bakker eller nedover trapper. Også å gå opp trapper kan gi smerter. Huksitting øker smertene, og det er ofte smertefullt å reise seg etter å ha sittet med bøyde knær. Ofte merkes mindre smerter ved noe aktivitet. Smertene kan i mange tilfeller utløses av lange bil-/bussturer der man sitter helt i ro. I tillegg til smerter plages mange av stivhet i kneet, spesielt etter å ha hatt kneet bøyd lenge. Sviktfølelse i kneet er også vanlig.

 

Tilstanden kan ramme kun det ene kneet i starten, men etter hvert rammes begge knærne."

//sitat slutt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å få undersøkt litt mer hos lege/fysioterapeut hva årsaken er eller kan være.

Kan f.eks være dette: http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kne/patellofemoralt-smertesyndrom-2730.html?page=all

//sitat:

"Symptomer

Hovedplagen er smerter i kneet. Smerten er lokalisert bak, rundt eller under kneskålen. Noen ganger kjennes smerten også i knehasen. Smerten er typisk dump og verkende, men noen ganger er den akutt og sterk. Smerten forverres ved gange eller løping nedover bakker eller nedover trapper. Også å gå opp trapper kan gi smerter. Huksitting øker smertene, og det er ofte smertefullt å reise seg etter å ha sittet med bøyde knær. Ofte merkes mindre smerter ved noe aktivitet. Smertene kan i mange tilfeller utløses av lange bil-/bussturer der man sitter helt i ro. I tillegg til smerter plages mange av stivhet i kneet, spesielt etter å ha hatt kneet bøyd lenge. Sviktfølelse i kneet er også vanlig.

 

//sitat slutt

De beskrevne symptomene stemmer med mine plager, det er jo greit å få vite navnet på "greiene"

Men antakelig ikke like enkelt å gjøre no med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

For meg har det hjulpet mye å gå med staver og virkelig utnytte dem, altså legge vekt på armene, spesielt ved steg opp eller ned hvor det legges mye belastning på knærne. I tillegg passer jeg på å ikke "trampe". Med det mener jeg at belastning skal legges på muskler og ikke skjelett. Sist men ikke minst passer jeg på å ikke kaste borte "høyde" for eksempel ikke gå opp på en stein for så å gå ned igjen, men i stedet ta skrittet over steinen. Det virker trivielt men med tusenvis as skritt så blir det mange centimeter og meter etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sier det igjen. Selv om jeg gjentar meg selv.

Du bør få sjekket ut hva årsaken er og hvis det skulle vise seg at du trenger å la noen titte inn i kneet og fikse diverse ting så kan jeg anbefale en spesialklinikk på Nesttun utenfor Bergen. "Teres Bergen".

http://www.teresbergen.no/behandlinger/ortopedi/kne

Her ble jeg operert for ca. to år siden og er blitt helt 100% igjen. En tidligere arbeidskollega av meg har fått operert begge sine knær her og er bare et stort smil.

En dame jeg kjenner fra en tidligere arbeidsplass fikk sitt vonde kne operert på SUS, Sentralsjukehuset i Stavanger, og ble aldri bra igjen.

Nå har hunn begynt å spille golf i stedet for å gå turer i fjellet. Ikke en gang små kveldsturer eller dagsturer i terrenget rundt der hun bor er mulig lenger.

På en liten spesialklinikk vet du hvem som gjør jobben og du vet at det er en lege med god erfaring, men på et stort sykehus går ofte jobben til den som har vakt den dagen, og vaktlister lever ofte sitt eget liv inne på et stort sykehus. 

Og så har du ventelistene som ofte er kilometerlange på de store sentralsykehusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er nevnt, men nok kalsium er veldig viktig. Spesiellt hvis man har passert ungdommen. Tror det finnes informasjon på nettet om kombinasjoner av næringssoffer som enten kan redusere eller øke opptaket. Mangel på kalsium er visst veldig vanlig her i landet og kan i tillegg til beinskjørhet gi dårligere beinsubstans. Og dårligere beinsubstans kan øke muligheten for slitasje og betennelser ol.

 

Har tro på det som har blitt nevnt om oppvarming før trening, og for så vidt hindre nedkjøling i kaldt vær også. Det spesielle med ledd og slikt er at alt tar lang tid. Og jo eldre man blir jo lengere tid må man beregne hvis man skal trene seg opp.

 

For min egen del hadde jeg en del kneproblemer for noen år siden. Menisken var garantert en del av problemet. Men i dag merker jeg ingenting til dette. Kan ikke skjønne annet enn at leddene har blitt mye sterkere pga trening. Og den beste treningen for ledd er visst korte men litt harde økter. Og jo eldre man blir, jo mer tid bør man sette av til oppvarming.

 

Noe annet snodig jeg har lest er at til og med helbredelser i skjellettet er veldig påvirket av psyken. Don't worry, be happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er nevnt, men nok kalsium er veldig viktig. Spesiellt hvis man har passert ungdommen. Tror det finnes informasjon på nettet om kombinasjoner av næringssoffer som enten kan redusere eller øke opptaket. Mangel på kalsium er visst veldig vanlig her i landet og kan i tillegg til beinskjørhet gi dårligere beinsubstans. Og dårligere beinsubstans kan øke muligheten for slitasje og betennelser ol.

 

Har tro på det som har blitt nevnt om oppvarming før trening, og for så vidt hindre nedkjøling i kaldt vær også. Det spesielle med ledd og slikt er at alt tar lang tid. Og jo eldre man blir jo lengere tid må man beregne hvis man skal trene seg opp.

 

For min egen del hadde jeg en del kneproblemer for noen år siden. Menisken var garantert en del av problemet. Men i dag merker jeg ingenting til dette. Kan ikke skjønne annet enn at leddene har blitt mye sterkere pga trening. Og den beste treningen for ledd er visst korte men litt harde økter. Og jo eldre man blir, jo mer tid bør man sette av til oppvarming.

 

Noe annet snodig jeg har lest er at til og med helbredelser i skjellettet er veldig påvirket av psyken. Don't worry, be happy.

Et lite tankekors når det gjelder kalsium.

Nordmenn er på verdenstoppen når det gjelder inntak av kalsium, men vi er også ledende når det gjelder beinskjørhet.

Japanere spiser nesten ikke melk og melkeprodukter og inntar svært lite kalsium i forhold til oss, men de har nesten ingen beinskjørhet.

Det er ikke nok å spise kalsium, men du må også få i deg nok D-vitamin. Uten nok D-vitamin så har du liten glede av kalsiuminntaket.

Du trenger ikke melk og melkeprodukter for å få i deg kalsium, men disse produktene representerer en stor del av vårt inntak av kalsium.

Skal du kutte ut disse produktene av en eller annen grunn så kan du spise f.eks. bønner, nøtter, grønnsaker som brokkoli og blomkål, sardiner med bein og en del skalldyr.

For å få nok D-vitamin kan du drikke tran. Vanlig Møllers tran smaker nesten ingen ting, men har en veldig god effekt på leddene. 

http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/kalsium

http://erdetsunt.wordpress.com/2013/08/15/kalsiumkilder-melk-sesampalegg-tofu-gronnsaker/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.