Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra lysbilder til digitalt


Erik

Anbefalte innlegg

Gidder noen å gi meg en crash-innføring i hvordan jeg skal få overført et utvalg av mine ca. 1500 lysbilder til PC'en.

Hva trenger jeg, hvor mye koster det og har noen en sånn greie til salgs/utlån? Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du vil trenge for selv å kunne digitalisere bildene dine er en såkalt planskanner med filmadapter eller en dedikert filmskanner. Blant de billigere alternativene du kan velge er f.eks denne Canon scanneren:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307377&cks=SPK.

Men, som så ofte ellers, blir det også snakk om pris kontra kvalitet (samt hastighet og effektivitet).

Jeg vil råde deg til å lese følgene artikkel på akam sine sider: http://www.akam.no/utskrift/12881. Det er ikke sikkert at de opplysningene som står i artikkelen er helt oppdatert i forhold til modeller og dermed også priser og kvalitet. Jeg vil råde deg til litt mer research rundt hva som "gjelder" ute i markedet nå. Det finnes blant annet en del forskjellige filmskannere til forskjellige prier som står til salgs ute på nettet, uten at jeg vet hvordan disse vurderes i forhold til hverandre.

Det kan sikkert også være en ide å forhøre med noen fotobutikker. De tilbyr muligens denne tjenesten og vil sikkert også gi deg priser på hva det vil koste å få jobben gjort basert på ditt behov.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info. Den artikkelen var akkurat det jeg var ute etter.

Problemet nå er å få tilgang til en skanner. Det koster kr. 15,- pr bilde hos FotoSchrøder. Hvis jeg skal scanne noen hundre bilder blir det svindyrt. Det er også svidyrt å kjøpe egen ny skanner til 6.500,-.

Noen som vet om det er mulig å leie en skanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har drive med digital scanning av lysbilete det siste året sjølv. Først må ein rett nok ta eit val på om ein skal bruka minst mogleg pengar, eller om ein skal ha ein skikkeleg god filmscannar. Sjølv skaffa eg meg Canon sin, CanoScan FS4000US. Elles veit eg at Nicon har ein tilsvarande. Høyr innom ein dataforretning, og finn ut kva som er på marknaden. For dei beste scannarane er nok 6500 kr. nokre tusen for lite. Rekna med 7-12000 kr. for slike scannarar. No vil det nok ikkje koma noko rivande utvikling på teknologi som handsamar lysbilete digitalt, så sjølv dei beste scannarane er ikkje heilt 100%, dei heller. Eg rådførte meg med ein som har hatt heimeside i årevis, og kjøpte scannar ut frå det med godt resultat. Utover det treng ein eit bilethandsamingsprogram (Photoshop, o.l.), for fjerning av svarte prikkar på lysbileta, farge- og skarpheits-justering, m.m.

Heimesida mi er ikkje ferdig endå, men det ligg nokre bilete der. Dette er digitalt scanna lysbilete, men sylskarpe kan dei nok ikkje verta. Resultatet er likevel OK, så det kjem nok ein god del an på fotografen og lysbiletekvaliteten óg. Så skarpe bilete som eit digitalkamera kan leggja inn frå ei minnebrikke opplever ein sjeldan, slik som bileta til mange av brukarane på Fjellforum viser oss. Sjekk innom http://www.stoelsheimen.no . Lukke til, for dette er verd og prøva, men spar til den beste scannaren og kjøp den, sjølv om det kostar ein del tusen kr. Ein får det ein betalar for, og eg er godt fornøgd med scannaren min.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olympus har ein "slides-tut", til å sette frampå linsa på eindel kamera, så puttar du lysbildet, i ramme (trur eg), opp i haldaren i "tuten" og knipsar... anar ikkej korleis kvaliteten er...

men positiv film skal jo i utganspunktet være bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal scanne 1500 bilder kan magasinscanneren Reflecta DigitDia 4000 være høyaktuell... Denne ser ut som en lysbildefremviser, og det er bare å putte inn hele 50/100-magasiner i slengen. Jeg vurderer å kjøpe en sånn sammen med broderen, for da kan jeg få digitalisert hele arkivet på en enkel måte (ca. 3000 bilder). Tror den koster under 10.000 kroner her i landet, men ikke så mye under....

Du finner den her: http://www.reflecta.de/Englisch/Seiten/Start.htm Bla deg frem; "Products --> "Scanner" --> "DigitDia 4000" (var ikke mulig å linke direkte til rett side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å digitalisere alle sammen, kun rundt 150 bilder. Jeg har et engangsbehov for scanner og kommer ikke til å ta flere lysbilder.

Hvis du og broren din har lyst til å kjøpe en scanner og så leie den ut til meg så er jeg med på dealen...

Jeg skulle imidlertid helst hatt tilgang til en scanner her i Oslo. Det er ikke noe vits med de billige scannere. Så vidt jeg har skjønt må man cashe ut ihvertfall kr. 6.500,- for en brukbar scanner.

Jeg har sett noen "jeg vil leie scanner"-innlegg på foto.no o.l. men det har ikke kommet noe svar. Det er åpenbart for mange som tvilholder på scannerne sine og ikke vil dele med oss andre :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.