Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på randonee - trenger tips og råd


anette93

Anbefalte innlegg

Jente på ca 70 kg og 165 cm.

Jeg ønsker å komme meg avsted på toppturer, og trenger hjelp til valg av utstyr. Har kjøpt meg dynafit-kompitable scarpa randonee-sko, og er nå ute etter ski og bindinger.

Har stått på alpinski så lenge jeg kan huske, både i bakke og i løssnø, men har ikke erfaring med toppturer (utenom på langrennski, noe som er en ganske kjip opplevelse).

Ønsker meg ski som funker godt både opp og ned, og lurer på hvor lang/bred ski jeg bør gå for.

Min største utfordring er PRIS! Som student har jeg ikke mye ekstra å bruke på skiutstyr, og er først og fremst ute etter å finne noe billig utstyr jeg kan bruke de nærmeste årene til jeg finner ut om det blir brukt eller ikke...

Har sett litt på volkl nukka ski med dynafit eller marker bindinger. Er det noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styr unna marker-bindinger på ski til topptur. De er mye tyngre og ikke like goe å gå med som dynafit-bindinger!

Vil i tilegg annbefale lettest mulige ski med moderat bredde! Mesteparten av en topptur foregår med feller på skia på tur opp!

Er føre fast/hart blir det verre å kante skia jo bredere de er! Lengde på skia kan vere opp mot kroppslengde, men dette kommer litt an

på skimodell! Skitrab og Dynafit har mange fine og lette modeller til topptur!

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder pris, er det mye å spare på å handel fra utlandet.

Sjekk f.eks. Sport Conrad i Tyskland http://www.sport-conrad.com/ 

Stort utvalg og god service - ofte bortimot halv pris i forhold til norske butikker. Dessuten har de ofte kampanjer og gode priser på fjorårets modeller.

Tysk/EU mva trekkes fra og norsk legges til. Dessuten må du betale mva av frakt, men rimelig blir det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, har søkt en del på finn, men lite utstyr i riktig lengde dessverre.

Tenker å ta meg en tur på gmax/xxl, de har sikkert skiutrydding snart, så kanskje jeg er heldig og finner noe bra.

Jeg lurer på hva som er forskjellen på de ulike dynafit-bindingene. Tenker på TLT speedturn vs radical st vs speed radical ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokl nukka er gode ski, har desse med dynafit binding. Dei er imidlertid rekna som smale ski i norge så kanskje du bør ha dei 10 cm lengre enn du ville valgt med ei breiare ski, for å ha god flyt og ikkje "falle gjennom" når du køyrer fort. Dette er imidlertid ei ski som eg har vald fordi eg ville ha ei lett ski som var ok nedover. Villa ha valgt ei breiare ski dersom eg fokuserte på nedoverkøyring. Ei grei allround ski til rando er 85-95 mm, men her er det mange meiningar ute og går. Nukka er smalare men eg er som sagt veldig fornøyd. Gjekk frå Vokl polarbear 96 mm på midten til denne og det er ei anna verd å gå oppover med Nukka, og eg angrar ikkje på å ha gått ned i bredde. Markerbindingen er blytung i forhold til Dynafit, skal du ha ski til topptur så er det ingen grunn til å gå for marker.

Har kjøpt ein del ski på www.sportconrad.de, dei er jamt over rimeligare på randoski enn i noreg. Ser dei har Nukka med dynafit radikal kostar 509 euro, dvs 509 + frakt 20 euro (?) minus 19 % tysk moms x 8,25 (eurokurs) x 1,25 (norsk moms) = ca 4500,- . Dersom du går for Dynafit speed radical uten stopper med fangrem (som er dei eg har på mine ski) så vert det litt billegare. Mange vil ha stopper på ski (og det er lurt), eg gjekk for lettast mogleg.

Elles er jo dynafit manaslu, dynafit sevensummit, osv osv, er blitt eit veldig godt utval i lette toppturski. Blar ofte vera ein del gode  tilbod i ein del norske butikkar så det er berre å shoppe litt rundt her i landet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, har søkt en del på finn, men lite utstyr i riktig lengde dessverre.

Tenker å ta meg en tur på gmax/xxl, de har sikkert skiutrydding snart, så kanskje jeg er heldig og finner noe bra.

Jeg lurer på hva som er forskjellen på de ulike dynafit-bindingene. Tenker på TLT speedturn vs radical st vs speed radical ??

radical er einlitt tyngre binding som kanskjeog er litt meir solid, speed radical er mindre og lettare og av nokon oppfatta som mindre robust. Eg seier kanskje fordi eg har ikkje opplevd at det er forskjell på dei to bindingane utan at eg driv hardtesting. Ser på nett at det for speed radical ikkje er anbefalt å droppe over 10 m, men for meg er ikkje dette så aktuelt med denne skia uansett. TLT speedturn har eg ikkje køyrd med og veit lite om. Leit litt på nett, står veldig masse om pros og cons om dei ulike, står ein del på friflyt.no også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En randoneski skall vara lätt, bred (minst 90mm under foten, helst 100 eller mer) och vridstyv. Detta har jag kommit fram till genom diverse toppturer på olika skidor.

När det gäller bindningar så är det Dynafit som gäller. Dynafit speed radical håller bra för dig om du inte skall köra jäkligt hårt (hopp, mycket hög fart i tungt före etc)

 

Någon speciell skida som uppfyller kraven med lämpligt pris känner jag inte till. Försök på brukt-marknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en randoski skal vere lett er et godt poeng, men må ikke nødvendigvis vere så bred som Johan2000 mener. Ei ski som skal brukes til alt kan fungere meget bra med midtbredde mellom 80 og 90 mm. Skitrab Polvere med 88 mm midtbredde er en meget god allroundski som flyter bra i løssnø! Har kjørt en del på Skitrab Freerando light med midtbredde på 79 i lengde 171, å den flyter overaskende bra i løssnø på tross av den beskjedne bredden. Men er en drøm på tur oppover pga meget lett vekt! Så bredt er ikke nødvendigvis alltid bra! En topptur er jo tross alt mer enn bare turen ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.