Gå til innhold
  • Bli medlem

Transport fra Geilo til Hardangervidda


Palle

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg overvejer at tage på fjellskitur på Hardangervidda i påsken (Fra søndag den 13/4). Min plan er å parkere bilen på Haugastøl, ta toget til Geilo (ankomst 15:11) og starte turen herfra. (Ruten av fjellet er ikke helt avgjort ennå, men jeg starter med at gå mot Ustetind og Tuva. Jeg slutter på Haugastøl).

Men hvordan kommer jeg nemmest og billigst fra Geilo til toppen af alpinbakkene sør for Geilo? (Det er for bratt til å gå) Jeg kan selv tenke på tre alternativer.

 

  • Heis (Vestliheisen eller Kikutheisen). Men det billigste heiskort jeg kan finde koster 300 kr (gælder 2 timer). http://www.geilo.no/vinter/alpint-og-snowboard/skipass-priser/skipasspriser/ Er det muligt at købe en enkeltbillett? Og er der plass til en stor ryggsekk i heisen (Begge heiser er stolheiser)
  • Skitaxi. http://www.geilo.no/Documents/Ski/SKITAXI%20NO%2013-14.pdf Men det virker som man må være minst to personer til å bruke skitaxi. Jeg reiser alene (Selvom man sjeldent er helt alene på fjellet i påsken). Og skitaxi er forbeholdt skiturister. Regnes man som skiturist, når man ikke overnatter i Geilo? Jeg overvejer dog at overnatte på Geilo Vandrehjem fra den 12/4-13/4, hvis de acceptere at man ankommer ca. kl. 22.00 (Jeg kommer med ferjen til Oslo kl. 18.00).
  • Skibuss.  Jeg har fundet rutetabellen http://www.geilo.no/Global/Arrangement/SKIBUSS%2013-14%20NY.pdf, hvor jeg kan læse morgenruten, men ikke ettermiddagsruten. Hvor kan jeg stige på en buss som kører til Kikut? (Jeg tror, det er den høyeste holdeplass sør for Geilo). Men igen: Skibussen er kun for skiturister.

 

Palle Dam, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullt mulig å gå fra stasjonen på Geilo til Vestlia heisen til fots, det tar mellom 20-30 min, deretter tar du stolheisen opp til toppen. Du kan kjøpe enkelbillett. Fra toppen starter en merket løype som går til Tuva via Ustetind, turen tar bare noen timer. Taxiplassen er på stasjonen, så det er bare å se etter en vogn med mulighet til å frakte ski og spørre om de kan kjøre deg.

Med mindre du skal starte fra Geilo for turens skyld, så kan du kunne gå fra Haugastøl og over Ustevann, du skal kunne komme deg inn på løypen fra Monsbunuten retning Ustaoset. Løypen fra Ustaoset til Tuva går på tvers av Ustevann. Når du treffer den kan du enten følge den litt opp bakkene forbi kraftlinjene, like over der er et løypekryss som du tar til venstre, følger du denne kommer du til Ustetind (går du rett frem kommer du direkte til Tuva). Eventuelt kan du gå løypa innerst på Ustevann og gå opp til Ustetinden derfra (det er litt brattere) og så videre til Tuva. Alt burde være en overkommelig dagsmarsj om du ikke starter for sent.

Jeg vet selvsagt ikke hvor raskt du går, og hvor mye du bærer på, så jeg kan ikke si sikkert hvor lang tid du vil bruke.

Det er ca 20km fra Ustaoset til Geilo om du går via Tuva og Ustetinden, den ruten har jeg gått mange ganger på en dag, sågar også tilbake til Ustaoset via Prestholdt, men da blir det 15km mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil ikkje anbefale nokon å gå utanom merka skiløyper på Ustevatnet og Sløddfjorden, men det er heller ikkje nødvendig. Det er nok løyper å velge mellom, og skulle det vise seg at isen ikkje er sikker i påska, vil løypene bli lagt om eller stengt.

Og det raude på NVE sitt iskart, er ikkje forholda p.t., det er statiske kart som viser kvar det alltid kan vera utrygg is. Det er sjølvsagt nyttige kart å ha med seg i kartmappa dersom ein går i område med regulerte vatn og vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.