Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av kokesystem


johnpd

Anbefalte innlegg

Hvordan oppbevarer du primusen/kokesystemet ditt når du er på tur?

 

 

Jeg har omnifuelen min i et 2liters iskremboks sammen med vindskjerm og litt annet rask.

Jeg oppbevarer pumpen i flasken og prøver å pakke den forsiktig i sekken eller i pulken.

 

 

Noen andre som har gode ideer til hvordan unngå å ødelegge utstyret på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har min MSR Whisperlite, sammen med pumpe, vindskjerm og brettbart underlag i posen som fulgte med da jeg kjøpte den. Putter den i sidelomma på Alpinist'en sammen med drivstofflaskene. På sommeren oppbevarer jeg MSR Pocket Rocket'en i en liten og nett trekanthylse som fulgte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman som er mest brukt går i en kaffeboks fra Europris.

De andre brennerene som Reactor, Omnifuel og små gassbrennere oppbevares i kjelen.

 

De få gangene jeg gidder å bruke brenner med løs brenselflaske pakker jeg den i en trang pose så pumpestanga ikke kan gli ut,

andre er mer forsiktige og pakker den i liggeunderlaget uten at jeg ser behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppbevarer MSR Simmerlite (gass eller bensinbrenner) enten i oppbevaringsposen som igjen pakkes i kasserollene. Enkelte ganger kan den også ligge øverst i sekken sammen med klærne.

 

På lette turer så ligger Koveabrenneren (toppbrenner) i en neoprenpose i kasserollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se...

Dagsturutsyret som er en liten 0,7 dl egale kaffekjele og et solo kokekar med spritbrenner har jeg i en mollebag som alltid er ferdig pakka med det jeg trenger for noen timer ute med tilhørende "varmt i kroppen". 

Optimus 111 brennern har jo sin egen boks, men har en tøypose som den går nedi. Kaffekjelen jeg bruker til den, en rustfri GSI kjele med enormt lokk, har jeg i en tøypose laget av et bukesebein fra en par med jeans. 

 

Trangiasettet kommer jo i en egen pose...men det har ikke vært ute av boden på et tiår...har en trangiaklone some r litt mindre som også har egen pose...

Stekepanna har også egen pose...

 

I det hele tatt....pose er stikkordet. Mest for å beskytte alt det andre mot sot, siden det meste av mitt brukes på bål...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinteren har jeg stort sett med meg to stk Optimus 111 pakket i en kryssfinér kasse som også inneholder to litersflasker med parafin, halvlitersflaske med rødsprit, trakt, repsett til primus, repsett til utstyr, grytesett, lysestake, stearinlys, utstyr til oppvask og søppelpose. På toppen er det plass til kryssfinérplate som brukes til primusunderlag. I tillegg er det plass til fotposer, øks og annet utstyr som måtte være med.

 

post-7299-0-82171500-1393356392_thumb.jp

 

Oppbevaringssystemet mitt er selvfølgelig spesielt og garantert ikke noe for folk flest på tur. Kassen fraktes på hundeslede sammen med det øvrige utstyret jeg har med meg. Kassen gjør at alt holdes fint samlet, kan bæres inn i teltet i ett koli og tåler en trøkk om uhellet er ute under kjøring.

 

post-7299-0-47284600-1393356753_thumb.jp
Hunder og slede på Rogshåen i Femundsmarka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er pulkføre, brukar eg Optimus 111, denne oppbevarar seg sjølv ;)

 

Sumarstid har eg ein Svea 123r som eg har i ein plastboks som passar akkurat oppi kjelen med varmeribber under (utgått (?) modell frå Primus).

post-2690-0-91141100-1353513953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.