Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Marmot Couloir EQ / Col EQ sovepose ?


rogers

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny sovepose for kalde høstkvelder i fjellet, og lettere vinterbruk.

Skal ha dunpose, og trenger en som også er litt romslig.

Drar til USA om et par uker, og planlegger å kjøpe dunpose der borte.

Har sett meg ut en modell fra Marmot som heter Couloir EQ Reg.

Den har 800 fillpower og går ned til -18

Skulderomkrets på 66" i lang utgave.

Koster ca. 2600kr i USA

Marmot har også en modell som heter Col EQ, med fillpower 900, 66" skulderomkrets i lang utgave, og går ned til -29 i følge reklamen.

Koster ca. 3200 i USA.

Ser også at EQ modellene skal ha et ytterstoff som er vannavstøtende.

(Pertex Endurance, 100% vindtett, veldig pustende, tåler 1500mm vannsøyle).

Har noen erfaringer med disse posene ?

Hvor konservativ er Marmot med sine temperaturgrenser ?

Roger

marmotcouloir_s01.l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Har selv fjorårets versjon av Col EQ, dengang den bare het Col. Vet ikke hva forskjellen innebærer, men tror ikke den er så stor utfra det jeg leste på hjemmesiden til marmot!!

Col er ekstremt varm og til den bruken du skisserer tror jeg du vil klare deg lenge med couloir!!!

Amerikanske soveposeprodusenter er kjent for å ha mer seriøse temp. grenser enn europeiske, da de er redd for søksmål. Jeg har selv ikke fått testet posen ned mot ekstrem, men det er ingen tivl om at den er varm. Jeg tror nok at den holder ganske bra godt under -20!!

Sportsnett oppererer med -25/-30 som jeg leser til komfort ned til -25, men vet ikke hvordan de har kommet frem til dette!

Couloir er vel både lettere og mindre i volum, og det er vel ikke å forakte?

Ellers vil jeg påpeke at jeg er ganske lav, og ikke spesielt kraftig, og reg posen passer meg perfekt, men om du er ute etter en romslig pose vet jeg ikke om den er noe for deg! Posene sitter ganske tett rundt kroppen og har en mumuiefassong, slik at det ikke er så mye rom tilovers. Jeg vil anbefale deg å prøve posen i butikken før du bestemmer deg, det bør ikke være noe problem!!!!Ellers er det andre gode merker å oppdrive i statene, bl.a. Western Mounenering har fått mye skryt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>

>Ellers vil jeg påpeke at jeg er ganske lav, og ikke spesielt kraftig, og reg posen passer meg perfekt, >men om du er ute etter en romslig pose vet jeg ikke om den er noe for deg! Posene sitter ganske >tett rundt kroppen og har en mumuiefassong, slik at det ikke er så mye rom tilovers. Jeg vil anbefale >deg å prøve posen i butikken før du bestemmer deg, det bør ikke være noe problem!!!!Ellers er det >

>andre gode merker å oppdrive i statene, bl.a. Western Mounenering har fått mye skryt!!!!

>

Marmot-posene har ca. 1,83 som lengde i de vanlige lengdene. Ihvertfall gjelder det min sawtooth (som jeg er veldig fornøyd med).

Er du over 1,85 ville jeg nok bestilt lang utgave...går opp til 1,95 eller no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at du gjør en STOR bommert om du kjøper dunpose til ditt bruk!

Sene høstturer og noe lett vinterbruk? Da kan det jo fort være fuktig! Og da MÅ du ha kunstfiber...i alle fall om du skal ha mer enn 1 overnatting og ikke har gode tørkemuligheter!

Selvom ikke posen blir direkte våt kan fuktig vær, kondens o.l. gjøre natten våt og kald!

Kjøp deg en Helsport Jotunheimen! Den er jeg knall fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar.

Nyttig info om Marmot sine termperaturgrenser.

Couloir EQ er nok den riktige posen til mitt bruk.

Jeg har en Marmot Hydrogen dunpose fra før, og er veldig godt fornøyd med den.

Denne har bra passform, og skal i følge spec ha skuderomkrets på 64" i følge Marmot.

Couloir har 66" omkrets i lang utgave, så det bør gi det lille ekstra som jeg er ute etter.

Den bør jo ikke være for stor heller, da det blir mye luft som skal varmes opp.

Ang. dun og fuktighet. Er fullt klar over problematikken, men tar alikevell sjansen på dun for denne bruken også.

Mine erfaringer med min Hydrogen dunpose i fuktig vær er meget gode. Har også hatt mye kondens på innsiden av teltduken som har dryppet ned på soveposen uten at det var noe stort problem.

EQ betyr at ytterstoffet på soveposen er i et ekstra vannavisende materiale (Pertex Endurance).

Ser at Backpacker Magazine gir bra omtale av dette ytterstoffet:

"Say good-bye to soggy sleeping bags. This shell fabric raises the bar for repelling moisture.

Under different circumstances, the cold rain and heavy condensation in the Smokies would have been trying. The constant drip would have soaked most down sacks, but two testers slept dry in bags with Pertex Endurance shells.

In testing for the better part of a year, from the Smokies to Alaska, we found Endurance to be the most effective weatherproof/breathable sleeping bag material we've ever used. A coated fabric, it sheds water like an umbrella, is as tough as armor, and boasts excellent breathability."

Hvis passformen på Couloir EQ er grei, så blir det nok den.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er posen kjøpt !

Det ble en Marmot Couloir EQ i lang utgave.

Betalte $400 på salg i USA, noe som skulle bli ca. 2500kr

Førsteintrykket er meget bra, og posen gir et solid inntrykk.

Perfekt lengde og bredde på posen.

Som snublefot sier så har Marmot seriøse temperaturgrenser.

Ser flere tester bekrefter dette. Der mange andre kjente merker (bla. Ajungilak)

hadde ganske store avvik.

Marmot sendte meg EU EN 13537 temperatur rating for denne posen.

Skjønner at denne nye standarden skal gi et riktigere mål av hva posen er god for.

T Comfort -10.6 (komfort damer)

T Limit -18.2 (komfort herrer)

T extreme -38.5

Det er også store avvik i de fysiske målene på soveposer fra ulike leverandører.

Så her kan man overhode ikke stole på produsentens spesifikasjon.

I en test fant jeg følgende:

Helsport Bardu var 15cm kortere og 7cm smalere en spec.

Ajungilak Kompakt var 8cm kortere og 12cm smalere en spec.

Marmot Sawtooth var den eneste som leverte det samme som sto i spec.

Gleder meg til å prøve den senere i høst når gadestokken kryper godt under null.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jøje, det er jo nesten verdt å ta en svensketur til junaiten for å kjøpe sovepose, jo... :?:

Men jeg lurte på, er det ikke noen toll-greier tilknyttet det å ta med så dyre produkter hjem...? Jeg har ikke oversikten i det hele tatt, og strengt tatt er jo ikke 3000-4000 mer enn vanlige folk kjøper av stæsj i syden uten å tenke over det, men... Tror ikke det blir noen tur til USA med det første, men det kan jo finnes billig andre steder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ta med varer for 6000kr tollfritt inn til norge.

Jeg har ennå til gode å bli stoppet i tollen, så jeg vet ikke hvor strenge dem er på klær og frilufts utstyr.

Jeg har akkurat returnert fra USA turen.

Var bla. innom North Face sitt fabrikkutsalg i Berkeley utenfor San Francisco.

Her kunne man vikelig gjøre et kupp på utstyr. Mesteparten lå 50-75% under vanlige USA priser (som i utgangspunktet er lave).

Kjøpte bla. et par lette fjellstøvler med goretex fòr og vibram såle som normalt koster $160 i butikk. Disse var satt ned til $39 !

Det var ikke snakk om b-varer, men overskuddslager og utgåtte modeller.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.