Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs telt for 3 personer - forslag?


Torbjørn Stene

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg og mine to sønner på 7 og 9 år har planlagt et par fjellturer utpå våren. Mine sønner er for små til å kunne bistå i særlig stor grad når det gjelder bæring av familieteltet (Bergans Wiglo lt4). Wigloen med innertelt veier ca 6 kilo, derfor føler jeg at vi bør ha et nytt telt som helst ikke bikker for mye over ca 4 kilo (medregnet innertelt). 

 

Et annet argument mot å bruke Wigloen er at jeg er skeptisk til å bruke dette på fjellet, da vi vil ta høyde for åpent landskap med svært kraftig vind, og jeg er usikker på hvor mye vind teltet egentlig tåler, da vi tidligere har brukt dette bare i skogsterreng. 

 

Jeg ser for meg følgende kriterier:

 

- Fortrinnsvis 3-persons telt til 3-sesongs bruk

 

- Må tåle svært kraftige vindforhold !

 

- Innertelt og bunnduk må kunne skaffes

 

- Romslig(e) fortelt er en stor fordel

 

- Max ca 8000 kr

 

 

På forhånd stor takk for alle innspill !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Fjellheimen 4-camp burde være et bra alternativ til dere. Den alderen guttene er i nå ville nok også et 3-camp duget, men når de blir litt større så blir det noe trangt med 3 personer i et 3-camp. De fleste 3 personers telt er vel mest egnet for 2 personer og 3 kun til nødbruk, evt 2 voksne og et barn.

 

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Fjellheimen_Light_Camp

 

Vil du ha et enda mer vindstabilt telt kan du gå for x-trem varianten. Men da får du en drøy kg ekstra å bære på.

 

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Fjellheimen_X-Trem_Camp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har du Hilleberg Nallo 3GT og 4GT.

http://hilleberg.se/product/nallo-3-gt

Det kommer litt an på hvor lang du er, men er du under 185, vil det ikke være noe problem med dette teltet. Jeg mener dere burde klare dere med 3manns utgaven siden du skal ha med to barn.

Du kan også ta en titt på Anjan og Kaitum. Alle er supre telt, og fåes med footprint(bunn duk til yttertelt). Anjan takler ikke vind like bra som Kaitum og Nallo.

For en grei oversikt over hilleberg telt:

http://hilleberg.se/products/tents/all

Helsport er nevnt.

Også har du Fjällrävens Akka 3, og Akka Dome 3

http://www.fjallraven.no/akka-dome-3

http://www.fjallraven.no/akka-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine forslag! Jeg fikk en del å sette meg inn i. 

 

Jeg har noen oppfølgerspørsmål:

 

- Det er flere som tydeligvis lider valgets kvaler mellom HB Kaitum 3 GT og Nallo 4 GT, men det sies at Nallo har dårligere ventilasjonsmuligheter enn Kaitum. Har noen erfaring med uforholdsmessig mye kondens i Nallo? Jeg kommer uansett ikke til å bruke teltet på vinterstid.

 

- Nammatj 3GT er jeg nysgjerrig på, men er ikke dette et utpreget vintertelt? Jeg hadde satt stor pris på å høre erfaringer fra bruk på sommerstid !

 

- Akka Dome 3 er også interessant, men er forteltet stort nok til å brukes både til kokkelering og utstyrslagring uten at det blir ulidelig trangt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kondensen er i de forskjellige teltene aner jeg ikke. Jeg har kun erfaring med Nallo 3GT, og ja, det blir nok kondens.

Et par fordeler med Kaitum, er at den har rette endevegger i innertelt, og da også to fortelt. Ett stort og ett lite på baksiden. Dette gir vel også bedre luftemuligheter med bedre forhold for gjennomtrekk.

Det at Kaitum har rette endevegger gir også bedre romfølelse, og mulighet for at alle 3 kan sitte oppreist uten å måtte sitt rett oppi hverandre.

Nammatj er vinterutgaven av Nallo, men tykkere duk og stenger, pluss noen andre løsninger.

Akka Dome har to små fortelt, hvor du kan ha utstyr i det ene, og kokkelere i det andre. Men disse forteltene er betydelig mindre enn ett HB GT fortelt.

Akka Dome, er i likhet med Kaitum, et flott telt å bli værfast i mtp romfølelse i innertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at guttene dine vokser fort ville jeg vurdert et firemannstelt. Jeg har sovet med 11-åring i et tomannstelt, gikk helt greit, men god plass var det ikke.

Jeg ville droppet vintertelt. Tresesongtelt har også bedre lufting. Ta også en titt på telt fra USA, tarptent, big agnes o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg i sommer. Jeg kjøpte et Nallo 4GT, for å ha plass til to voksne og to små barn eller 1 voksen og 2 større barn. Har ikke brukt det mer enn et par netter, men er veldig fornøyd sålangt. Er veldig mye luftemuligheter og du kan åpne opp teltet skikkelig hvis været er bra. Kan ikke se for meg store kondensproblemer på barmark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med inntil 8000 i budsjett så skulle vel de fleste telt være innen rekkevidde.

Fått en del tips på bra telt her allerede som fjellheimen, kaitum, nallo. Er i den gata jeg tenker også. Selv bruker jeg mest amerikanske telt, men det er som regel kuppeltelt. De har som regel ikke så romslige fortelt som tunneltelt. Mulig du greier deg med et romslig 3 manns med stort fortelt. 4 manns hvis du skal ha ekstra plass og/eller telt ikke har stort fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig ser det ut til at jeg holder en knapp på enten Kaitum 3 GT eller Keron 3 GT, med Akka Dome 3 som outsider.

 

Jeg har vært nysgjerrig på cuben-teltene til Tarptent, men er usikker på om de tåler like mye juling/styggvær som f.eks. Kaitum ? Kan man sette opp dette teltet uten å være avhengig av å sette opp innerteltet i forkant? Jeg fikk foreslått Tarptent "Hogback" til typisk 4-persons bruk, men jeg syntes det var litt vanskelig å avgjøre om teltet hadde et fortelt av noen størrelse. Jeg klarte ikke å konstatere dette utifra bildene på tarptent.com, men det er mulig jeg ikke lette godt nok. Vekten av teltet var ihvertfall upåklagelig.

 

Big Agnes er vel mer et typisk Amerikansk telt der man setter opp innerteltet først? Synes det er vel mye nedbør i hjemtraktene til at jeg har lyst til å satse på et slikt oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - da står jeg foreløpig igjen med Kaitum 3 GT, da jeg glemte å sammenligne vekten av hhv Kaitum og Keron ! Jeg er litt avventende ift cuben-teltene fra Tarptent samt Akka Dome 3, evt andre telt som ikke allerede er nevnt. Det hadde vært flott med flere erfaringer om disse teltene! Om Akka Dome har jeg foreløpig ikke funnet noen turerfaringer på nettet.

 

Er det noen som har mulighet til å dele sine erfaringer med Tarptent-modellene ift vindstabilitet/liggeplass/komfort/fortelt i disse? Jeg har sett litt på tilbakemeldinger på Scarp 1, men dette er neppe representativt for 3-4 personsteltene fra Tarptent. Er spent på hvordan disse lettvektsteltene tåler "norske" uværsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp tilbragt en helg i høyfjellet i Troms, under tildels heftige værforhold. Teltet var et Helsport Fjellheimen Pro 3-camp, og tilhører en bekjent. Et fantastisk bra og praktisk telt som gjør jobben under alle forhold, etter min vurdering. Definitivt et telt jeg vil gå for den dagen jeg erstatte mitt gamle Helsport Bygdin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Exped Orion III extreme eller Exped Venus III

 

Orion III      http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/orion-iii-extreme-2#prettyPhoto

 

Venus III    http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/venus-iii-1#prettyPhoto

 

 

Dette er telt som slår Akka dome 3, både på vekt og romfølelse skulle jeg tro. Riktignok er de litt smalere i innerteltet (160cm mot 180cm), men de har større fortelt og betydelig større takhøyde (130cm for orion, 150cm for venus). Liggelengden er den samme.

Begge teltene regnes som svært vindstabile, og bør kunne skaffes innenfor ditt budsjett.

 

Expedtelt er forøvrig fulle av praktiske detaljer, som du kommer til å sette pris på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del erfaring med Tarptent. Har brukt Scarp 1 og Notch. Bruker i dag Stratospire 1 og 2.

Sånn jeg ser det er tarptent først og fremst gode på små telt til 1 og 2 personer. Jeg kan ikke si jeg finner noen veldig fristende modeller der til 3 og 4 personer.

Både Scarp 1 og Stratospire 1 har jeg testet i sterk vind, og de står meget godt, med lite blafring. 

Tartptent bruker forøvrig ikke cuben i sine telt, men Si-nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - da står jeg foreløpig igjen med Kaitum 3 GT, da jeg glemte å sammenligne vekten av hhv Kaitum og Keron ! Jeg er litt avventende ift cuben-teltene fra Tarptent samt Akka Dome 3, evt andre telt som ikke allerede er nevnt. Det hadde vært flott med flere erfaringer om disse teltene! Om Akka Dome har jeg foreløpig ikke funnet noen turerfaringer på nettet.

 

Er det noen som har mulighet til å dele sine erfaringer med Tarptent-modellene ift vindstabilitet/liggeplass/komfort/fortelt i disse? Jeg har sett litt på tilbakemeldinger på Scarp 1, men dette er neppe representativt for 3-4 personsteltene fra Tarptent. Er spent på hvordan disse lettvektsteltene tåler "norske" uværsforhold.

 

Kaitum GT har ikke myggnetting i luftelukene i ytterteltet, så det er ikke det beste valget for fjelltur med barn.

 

Anbefaler Fjellheimen 4camp, robust og lav vekt ift størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært enkelt å sy på myggnetting i ventilene på Kaitum, jeg har selv gjort det. Om det derimot utgjør noen forskjell avhenger av at du får lagt duken på ytterteltet helt tett mot bakken, hvilket ikke alltid er like lett.

 

Har og har hatt flere telt fra Helsport men vil under vanskelige forhold helt klart heller ha med Kaitum da stangkanalene er mye bedre og volumet i innerteltet er nærmest upåvirket av været utenfor.

 

Superlight modellene er eneste grunn til å kjøpe Helsport. Har TS god tid kan Fjellheimen 4 Superlight kjøpes for mellom 4 og 5 tusen på salg om høsten. Mitt ble kjøpt for drøye 4000 hos XXL.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hogback ser bra ut, hvis du kjøper med en ekstra teltstang. Men forteltene er nok ganske små. Også muligens en ulempe at det bare er myggnetting i innerteltet. Du setter opp inner- og ytterteltet samtidig.

Kommer kanskje til å kjøpe et liknende telt etterhvert. Da blir det nok Nallo 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært enkelt å sy på myggnetting i ventilene på Kaitum, jeg har selv gjort det. Om det derimot utgjør noen forskjell avhenger av at du får lagt duken på ytterteltet helt tett mot bakken, hvilket ikke alltid er like lett.

 

Har og har hatt flere telt fra Helsport men vil under vanskelige forhold helt klart heller ha med Kaitum da stangkanalene er mye bedre og volumet i innerteltet er nærmest upåvirket av været utenfor.

 

Superlight modellene er eneste grunn til å kjøpe Helsport. Har TS god tid kan Fjellheimen 4 Superlight kjøpes for mellom 4 og 5 tusen på salg om høsten. Mitt ble kjøpt for drøye 4000 hos XXL.

 

Som vi vet er teltvalg å kompromisse. Superlight-teltene ville jeg ikke valgt med barn snublende rundt, pga den svakere duken. Dersom du har funnet en enkel og funksjonell løsning på problemet med myggnettingen i Kaitum, er Kaitum et godt valg. Del gjerne denne løsningen med oss. Fikk du til full funksjonalitet som i helsporttelt? Lett justerbart, helt åpen - kun myggnetting - helt tett? Da skal jeg gjøre det samme i mitt telt-.

 

Noe plassproblem blir det ikke med tre personer i Fjellheimen 4 camp. Skrå endevegg i innerteltet gir lavere vekt. Fjellheimen har lavere vekt pr m2 gulvareal enn Kaitum. Altså kompromisser.

 

Jeg bruker både Kaitum og Fjellheimen med barn, og jeg bruker både hilleberg og helsport om vinteren og under "vanskelige forhold". Stangkanal-argumentet har jeg generelt vanskelig for å se relevansen av, og spesielt ved 3-sesongs bruk. Helsport Fjellheimen 4 camp er en god løsning for trådstarter.

 

Trådstarter er spesielt opptatt av vindstabilitet. Tunelltelt står best når vindretningen ikke endres ila natten. Dersom vindretningen endres og det blir storm mot langsiden av tunellteltet, så kan det være en fordel å istedet ha brukt et kuppeltelt. Da er man mindre påvirket av endringer i vindretningen, men man bærer tyngre om man vil ha samme størrelse på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wigloen tåler mer enn et tunneltelt, både vind og store mengder snø.

Buen på tunnelkonstruksjonen bøyer seg lenge før midtstanga og de 3 buene i wigloen.

Unntaket er kanskje de teltene som kan ha dobbelt sett med stenger i buen.

Vel, nok om det.

Støtter at Helsport fjellheimen kan være rette teltet.

Mener Light utgaven med 2 innganger også har mulighet for ekstra stenger i buen, eller var det hillebergteltet?

Med ekstra stenger bør du være safe + spare noen kilo vekt.

Lykke til med letingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi vet er teltvalg å kompromisse. Superlight-teltene ville jeg ikke valgt med barn snublende rundt, pga den svakere duken. Dersom du har funnet en enkel og funksjonell løsning på problemet med myggnettingen i Kaitum, er Kaitum et godt valg. Del gjerne denne løsningen med oss.

Enig i at Superlight krever forsiktig behandling. Om barna til TS er litt uvørne er andre telt et bedre valg.

 

Vdr. Kaitum:

Det er lett å sy i kanalen på ventilen der stålbøylen sitter. Penetrering her har ingenting å si for teltets vanntetthet. Netting kan syes rett i denne eller man kan bruke en glidelås dersom teltet skal benyttes om vinteren. Nede har jeg derimot ikke tatt risken på å sy men latt det være en liten leppe som ligger løst oppe på duken. Det blir tett så myggen ikke kommer inn. Dersom det blåser kraftig kan nok duken blaffre så det ikke er tett, men da er det heller ikke innsekter.

Hvorvidt det er verdt bryderiet er en annen sak. Forteltet er uansett ikke tett langs bakken.

 

Stangkanalene bør ikke være ett stort problem i tunneltelt som Fjellheimen i pent vær. I telt som Svalbard og Gimle med lange og kryssende føringer er det langt vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Jeg har brukt helsport fjellheimen 3 camp i det Nord-Norske høyfjellet siden 2007, både sommer og vinterstid. Teltet har fungert helt perfekt på alle turene det har vært med på, ingen problemer av noen som helst art enda. Det har vært mange turer. Teltet er absolutt stort nok til 3 pers (men nå har vi aldri vært 3 syperhøye karer på 2 m da..) Kan virkelig anbefale fjellheimen 3 camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt helsport fjellheimen 3 camp i det Nord-Norske høyfjellet siden 2007, både sommer og vinterstid. Teltet har fungert helt perfekt på alle turene det har vært med på, ingen problemer av noen som helst art enda. Det har vært mange turer. Teltet er absolutt stort nok til 3 pers (men nå har vi aldri vært 3 syperhøye karer på 2 m da..) Kan virkelig anbefale fjellheimen 3 camp.

 

Er vel bare noen som roter mer enn andre når de er på tur (og ellers...)  :whistle:

 

post-13206-0-41029500-1393252273_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.