Gå til innhold
  • Bli medlem

Go-Lite Shangr-La 5 (Utskilt fra Hva har du kjøpt nå)


Larsdx

Anbefalte innlegg

Annonse

Helgene, gjerne tidlig formiddag, er vel det greieste. Har ikke rukket å slå det opp selv ennå, får vel sin debut med 12-åringen på Marka 24.

 

Teltet var genialt på Marka24 til vår familie på fire i fjor – ikke mange gram per person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet var genialt på Marka24 til vår familie på fire i fjor – ikke mange gram per person :)

For fire personer blir det lett ja, men jeg må nok belage meg på å bære teltet selv. Men ut fra farten gutten klarte å holde i fjor blir det nok ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tenkte jeg skulle poste et førsteinntrykk av teltet etter å ha brukt det én hel natt med to tolvåringer på slep. 

+ Teltet er ekstremt enkelt å slå opp. Jeg hadde trodd det var mer knot enn et vanlig telt, men tvert i mot. Når en person står og holder stanga er det mulig å slå opp lynraskt. 

- Det krever bittelitt mer jobb å få det helt stramt. Og som ventet var pluggene noe spinkle, jeg kommer nok til  å bruke hillebergs plugger hvis jeg skal på fjellet med dette teltet. 

- Det blir nok mer knot i regn. Skal man på en lengre tur er kanskje det enkleste å slå opp og pakke inner og yttertelt sammen. Eventuelt bare slå det opp lynraskt, oppsettet er såpass enkelt at det bør kunne gå fort. 

+ Det er knottsikkert. Jeg var litt bekymret for det, ettersom det svermet knott rundt oss, men det gikk bra. 
- Jeg synes glidlåsen var litt treg og døråpningen formet på en måte som gjorde at det ikke gikk an å åpne og lukke lynraskt. Dermed kommer det inn litt knott likevel. 

+ God plass. Masse plass for tre, OK plass til fire, så lenge ikke alle fire er svære karer. 
- Fem personer blir veldig trangt. Men det var som forventet.

- Skal man ha fortelt må man dra inn innerduken litt og da blir det maks plass til tre voksne. 

+ Teltduken viste seg å være grønn, ikke gul. Det passer meg bra. 
- På vinteren er selvsagt gult kult. 

+ Teltet er billig, i hvert fall hvis man sammenlikner med tilgjengelige lettvektstelt som rommer like mange på det norske markedet. 
- Det er nok begrenset hvor mange ganger jeg får lokket med meg fruen og barn på tur. 

 

@Walle, @ost og @svingen, bare si fra om dere vil ta en titt. Kom til Ekeberg, eventuelt kan jeg sikkert ta det med i sekken på sykkeltur i Østmarka en kveld. Kan møtes for eksempel ved Rustudsaga eller Ulsrudvann. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer hjem fra jobb den 02.07 - kanskje vi kunne fått til en ettermiddag/kveld etter det, der alle kom ?

Både Ekeberg, Rustadsaga og Ulsrudvann passer for meg.

Dagen før vi drar på ferie, blir fort vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen før vi drar på ferie, blir fort vanskelig

 

Haha - Sorry, jeg tenkte august da jeg så det innlegget ditt der du skrev 03.07   :D

 

Vel jeg håper jeg kan ha det til gode da, og kanskje til høsten ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på det forteltet som forsvinner om man skal ha teltet kvadratisk. Er det sånn at bunnduken er firkantet og at man drar denne bakover inn i teltet når man skal benytte forteltet?
Ut i fra den offisielle videoen (som jeg ikke syns er særlig bra - vet det er fler og bedre der ute men dårlig nett her) ser det ikke slik ut nemlig. Vi så dette som en stor fordel fremfor lavvo - dette med at man har fortelt og gode muligheter for å gå ut og inn i regn uten at det kommer inn i teltet

https://www.youtube.com/watch?v=QsIL70nYYA4#t=21

 
Har bestilt det samme og sporingen sier det ble sendt fra Tyskland i går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette i forhold til Helsport Lavvulight?

 

Ser at det nesten ikke er barduneringspunkter på det, noe Lavvulighten har flust av. Vekta avslører vel lettere stoff også. Ytterduk + stang veier halvparten så mye som Lavvulighten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

var jo bra telt det her,har dessverre fått innkjøp stopp på telt :(

men veldig bra og lese omtale her,får se hvordan ting blir etterhvert en så lenge må jeg si Nallo 4GT er bra telt,setter veldig pris på fortelt med små barn.

Slik att voksne kan ligge i fortelte men barna sover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå til nå brukt teltet 6 netter siden vi fikk det for ca 2-3 uker siden - og det fungerer utmerket. En ting som er nevnt er at det er lite teltplugger og barduner med. Det er litt rart at man ikke leverer med teltplugger nok, men de fleste har vel nok sånnt liggende fra før.

Man er nødt til å ha en stor teltplass og svært gode fester i bakken for at teltet skal stå. Løsner en plugg blåser teltet over ende og i fjellet kan jeg tenke meg at det kan bli en utfordring å finne teltplass.. En svakhet i forhold til lavvo er vel at man ikke kan bruke steiner til å legge på stormmatter osv. Vi løste det med å sette på barduner som vist på bildet.

En annen merkelighet er at vann ikke preller av ytterduken på samme måten som på andre telt jeg har vært borti. Uansett hvor mye vi rister og skaker med teltet ligger vanndråpene på yttersiden av duken. Eneste som skjer er at dråpene blir mindre. Dette må jeg tro er negativt i forhold til å pakke ned teltet vått. Det tørket også veldig seint når solen kom frem av samme grunn.

Vi liker allikvel teltet veldig godt. Spesielt på grunn av vekten og størrelsen inni - som er helt suveren.

 
Endret av Kjell Iver
bilder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet så er vel Shangrila teltene laget i silnylon, dette er et stoff som suger til seg noe vann når det regner. Dette resulterer i at duken blir tyngre og den strekker seg når den blir våt.

Mange bruker strikker på bardunfestene på silnylon tarper for å slippe å etterstramme en våt duk, vet ikke hvordan dette er på Shangrila...det er kanskje elastiske bardunfester?

 

Vet også at duken på superlight serien til Helsport har samme egenskapene, men tror ikke dette er silnylon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker strikker på bardunfestene på silnylon tarper for å slippe å etterstramme en våt duk, vet ikke hvordan dette er på Shangrila...det er kanskje elastiske bardunfester?

 

Vet også at duken på superlight serien til Helsport har samme egenskapene, men tror ikke dette er silnylon...

 

Ser på Youtube at det flere som bruker shock cord på bardunfestene og pluggfestene.

 

Slik det ser ut av videoen, så er det bare vanlig webbing som er brukt på festpunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.